Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

1918 - 27 martie - 2021: 103 ani de la unirea Basarabiei cu România și trecerea comunităților catolice sub jurisdicția Episcopiei de Iași

Aniversăm astăzi, 27 martie 2021, un eveniment notabil atât pentru românii din țara noastră, cât și pentru cei din Republica Moldova, chiar dacă în decursul celor 103 ani care s-au scurs de la 27 martie 1918 au fost alte configurări ale granițelor acestor state. Procesul de integrare a Basarabiei în România Mare s-a referit nu numai la aspectele economice, politice, sociale, culturale etc., ci și la cele religioase, un prim pas fiind făcut prin încorporarea Bisericii Ortodoxe din Basarabia în Biserica Ortodoxă Română, în același an. Evenimentul din 27 martie 1918 a adus cu sine și trecerea catolicilor din Basarabia sub jurisdicția Episcopiei Romano-Catolice de Iași, demersuri finalizate în luna septembrie 1921.

În cele ce urmează, vă prezint câteva fragmente dintr-un studiu pe care l-am elaborat în urmă cu 15 ani, dar din care am eliminat aparatul critic cu aproape 100 de note de subsol. Studiul a vizat o cercetare istorică despre catolicii din Chișinău în perioada interbelică, arc de timp ce corespunde și timpului când Parohia Chișinău, ca, de altfel, toate comunitățile catolice din Basarabia, a aparținut de tânăra Episcopie de Iași, înființată la 27 iunie 1884, prin bula papală "Quae in christiani nominis incrementum". Prin acest document, Papa Leon al XIII-lea hotăra încetarea Vicariatului Apostolic al Moldovei, care ființa din 1818, și decreta înființarea Diecezei de Iași. Episcop a fost numit Nicolae Iosif Camilli, fost vizitator apostolic între 1881 și 1884, numit episcop de Mosynopolis la 16 septembrie 1881, iar la 27 iunie 1884 episcop titular de Iași.

În acea perioadă, mai exact chiar la începutul secolului al XIX-lea, în Basarabia au avut loc numeroase și mari mișcări etnice. Este bine să amintim că Basarabia este denumirea pe care a primit-o teritoriul dintre Prut și Nistru în anul 1812. Acest teritoriu a făcut parte timp de secole din principatul românesc al Moldovei, care, ca și Țara Românească, s-a aflat din secolul al XVI-lea sub suveranitatea Porții Otomane. La 28 mai 1812, prin Tratatul de pace de la București, care punea capăt celui de al cincilea război ruso-turc, ce durase șase ani, teritoriul românesc dintre Prut și Nistru, inclusiv raialele Tighina și Bender, a fost anexat Rusiei țariste, situație care a durat până la 27 martie 1918, când Basarabia s-a unit cu România.

La începutul secolului al XIX-lea, în intenția de a pune stăpânire peste întreg teritoriul, țarul a chemat primele comunități de polonezi. În acest mod, Polonia se întindea până la Odessa. Mai mult, și din cauza epidemiilor de ciumă, granița de est a Moldovei a fost închisă total. Misionarii nu puteau merge în Basarabia nici măcar cu pașaport, iar catolicii dintre Prut și Nistru erau în acel moment asemenea unei turme fără păstor. Colonizarea nemților aduce cu sine înființarea unei episcopii catolice la Tiraspol, în anul 1848. Jurisdicția ei era de la Saratoj până în Ucraina, Odessa, Chișinău și în toată Basarabia. Prima comunitate catolică consemnată în documentele cunoscute de noi este cea din Chișinău, pe la anul 1819, când aparținea de Episcopia de Karinec Podolschi. Totuși, documente mult mai vechi atestă că la Chișinău trăiau catolici chiar și la jumătatea secolului al XVII-lea. De exemplu, misionarul Ioan del Monte, în mai multe relatări din anii 1670 și 1671, ne-a lăsat o descriere a Bisericii Catolice din acest timp, menționând: "La Chișinău biserica avea 10 vii în împrejurimi".

Chiar și la jumătatea secolului al XIX-lea, situația catolicilor din Basarabia era deplorabilă. Încă din timpul primelor dezbateri ale divanului ad-hoc, la Roma soseau diferite scrisori în care se prezenta doar partea negativă a misiunii. Părintele Mikulski, din Basarabia, spunea că misiunea se găsea într-un stadiu jalnic. Despre acest preot, într-una din relatările sale despre stadiul misiunii, Mons. Anton de Stefano scria: "În Basarabia, unită cu Moldova și împărțită în trei județe, sunt doar vreo sută de credincioși catolici. Există acolo, în Ismail, o capelă, într-un stadiu mizerabil; și preotul de acolo, care este polonez, rămas acolo după plecare rușilor, nu este fără pată. Dar acum spune că vrea să se întoarcă în țara sa".

Această situație a durat până la schimbarea granițelor, mai exact până în 1918, când a avut loc unirea Basarabiei cu România. Urmare a acestui eveniment istoric, catolicii de dincolo de Prut au trecut sub jurisdicția Episcopiei de Iași. Oficial, anexarea catolicilor din Basarabia la Dieceza de Iași a avut loc prin decretul Congregației "De Propaganda Fide" din 25 iunie 1921, când se adaugă la teritoriul diecezei parohiile din Basarabia, defalcate de la Episcopia de Tiraspol, ca o consecință a delimitărilor teritoriale ce au avut loc la sfârșitul Primului Război Mondial. Prin același decret, episcopul de Tiraspol, Iosif Kessler, fostul administrator al acestor parohii, le dă în primire episcopului Cisar. "Acta Apostolicae Sedis" (nr. 11), din 1 septembrie 1921, a publicat decretul prin care parohiile catolice Chișinău, Bender (Tighina), Bălți, Hotin și Crasna, "cuprinse în actualele granițe ale României Mari, se dezlipesc de Eparhia de Tiraspol și se unesc la Eparhia de Iași. Preasfântul Părinte a însărcinat cu execuțiunea acestui decret pe Excelența sa Francisc Marmaggi, Nunțiu Apostolic, iar acesta la rândul său a delegat pe canonicul Paul Magyary, directorul Seminarului teologic din Timișoara, cu predarea numitelor parohii".

La 17 septembrie 1921, episcopul Cisar plecă împreună cu delegatul nunțiului apostolic, canonicul abate Paul Magyary, prin Galați spre Crasna, unde se afla refugiat Mons. Iosif Kessler, episcop de Tiraspol, de care au aparținut parohiile amintite. "În stația Basarabeasca aștepta parohul de Crasna, pr. Bernhart Leibham; de aici cu un alt tren s-a ajuns la stația Anciocrac, unde aștepta însuși Mons. Iosif Kessler. Opt călăreți și șase trăsuri conduc pe oaspeți și însoțitori de la gară, prin Berezino, la Crasna. Luni, 19 septembrie, era mare vâlvă în Crasna, unde nu s-a mai pomenit să fie deodată trei prelați. Procesiunea bine rânduită pornește de la casa parohială spre biserică, printre mulțimea îmbrăcată de sărbătoare, toți fiind înșirați într-o ordine admirabilă, de ambele părți. Biserica era împodobită ca de Joia Verde și de abia putea cuprinde pe cele 2000 suflete. Toți bărbații erau îmbrăcați tot în negru, tot astfel și femeile aveau un port similar; băieții erau îmbrăcați tot în negru, iar fetele în rochii de culori închise, afară de cele cari erau orânduite să arunce flori în calea prelaților, căci ele erau îmbrăcate în alb și cu coroane de flori pe cap. Îndată după intrarea solemnă, cei doi episcopi celebrară Sfânta Liturghie, episcopul nostru la altarul de mijloc, iar episcopul de Tiraspol la un altar lateral. În urmă, Mons. Paul Magyary se suie pe amvon, explicând poporului în ce calitate a venit și dând citire decretului cunoscut. După aceia se citește același decret și în traducere germană, locuitorii din Crasna fiind coloniști germani. Se suie apoi pe amvon Mons. Alexandru Cisar și ține o scurtă cuvântare către cei adunați. Urmează apoi Liturghia săvârșită de către delegatul nunțiului. La sfârșitul ei, Mons. Kessler, episcop de Tiraspol, o eparhie care se întinde de la Prut până la Volga, Marea Caspică și dincolo de Caucaz până la granițele Persiei și Armeniei, se sui pe amvon, spre a lua rămas bun de la foștii săi eparhioți. El făcu o cuvântare cordială, încât la anumite momente nu se auzea decât vocea plină de emoțiune a bunului păstor și plânsul reținut al celor mișcați până la lacrimi. Înapoierea la casa parohială se face cu aceeași rânduială ca și venirea la biserică. După masă s-au iscălit procesele verbale de către cei trei prelați, de paroh și de capii comunității catolice".

A doua zi, marți 20 septembrie, "după masă, cei doi oaspeți plecară întovărășiți de Mons. Kessler, de pr. Leibham și de capii comunității în escorta călăreților, la gara Anciocrac, de unde erau să ia trenul spre Basarabeasca și de aici spre Tighina. În drum se asociază și pr. I. Fuchs. La 2.30 ajung la casa parohială din Tighina, unde în timpul de față se află canonicul Andrei Keller. A doua zi la, ora 11, are loc publicarea decretului și semnarea lui. Episcopul nostru ține o cuvântare în limba germană, pe care pr. Fuchs o traduce în poloneză".

Joi, 22 septembrie, cei doi prelați plecară spre Chișinău, unde se publică decretul la 8 dimineața ziua următoare. "Aici s-au ținut cuvântările în limba franceză și apoi canonicul dr. Marcu Glaser, decan și paroh, le traduse în limba poloneză, spre a fi înțelese de poporul adunat".

Cu trenul de 9,20 dimineața, episcopul Al. Cisar și delegatul nunțiului merg spre Ungheni și de acolo spre Bălți, unde ajung la ora 21, "așteptați de pr. M. Sidaghis, paroh de Bălți, care era anunțat telegrafic de sosire. Convocându-se numaidecât 6 membri de frunte ai comunității se citește decretul și se semnează procesele verbale, așa că sâmbătă dimineața, 23 septembrie, au putut pleca spre Iași unde ajung la ora 16".

Întrucât episcopul Alexandru Theodor Cisar era angajat în planul pastoral cu administrarea Mirului, n-au putut continua drumul spre Hotin, spre a lua în primire și această ultimă parohie, caz programat pentru începutul lunii octombrie. În cele din urmă, actul de predare-primire a parohiilor s-a întocmit și în Parohia Hotin. În urma acestei vizite, episcopul Alexandru Cisar și-a dat bine seama de vastul câmp de apostolat din Basarabia și de "mulțimea sufletelor bune și credincioase, oțelite în durere și tari în credință".

Documentele care ne-au fost accesibile relevă că în anul 1918, în Basarabia erau 8 parohii, cu 8 biserici și 8 preoți. Recensămintele făcute în acea vreme arată că în aceste comunități trăiau aproape 30.000 de catolici, dintre care 20.000 erau de origine germană.

În urma anexării Basarabiei la Episcopia de Iași, statisticile ne arată că dieceza avea 244 localități, în care numărul catolicilor era de peste 100.000. Ei erau răspândiți pe o suprafață de 94.000 km2 și erau slujiți de 53 de preoți. Un paroh avea spre păstorire 5-8 biserici, iar alții îngrijeau până la 18 comunități catolice. Multe biserici erau vechi sau afectate de război și intemperii. Pentru buna păstorire a credincioșilor, dieceza a fost împărțită în 5 decanate: Iași, Siret, Bistrița, Trotuș și Basarabia. În dieceză funcționau: Seminarul din Iași, o școală parohială de băieți la Iași, un pension de fete al călugărițelor Notre Dame de Sion, 21 de orfelinate etc.

Pentru maturizarea în credință a enoriașilor, în anul 1922, episcopul Alexandru Cisar a propus pentru toate parohiile diecezei serii de misiuni populare. La Chișinău acestea au fost programate pentru perioada 7-15 octombrie, când "s-au împărtășit 1.000 de credincioși. (...) După informațiunile căpătate, aceste misiuni populare au avut un efect foarte strălucit, arătându-se și acolo adevărul că prin misiuni se întărește moralitatea poporului în chip cu totul deosebit". Parohia era administrată de parohul Marcu Glaser, care era ajutat de pr. Valentin Hartmann. Este foarte util să amintim și ceilalți preoți care activau în Decanatul din Basarabia: la Bălți era paroh pr. Matia Șidaghis, la Tighina îl găsim ca administrator pe pr. Nicolae Sciurek, la Emmental era administrator în acel timp pr. Ioan Fuchs, în Crasna era paroh pr. Bernard Leibahm, la Hotin era pr. Rafael Schaefer, iar Parohia Ismail era condusă de parohul Ioan Hondru. Această situație este surprinsă și de arhiepiscopul Raymund Netzhammer care, fiind în vizită la arhiepiscopul ortodox de Chișinău, Gurie, trece și pe la parohia catolică.

Prin decretul 1588, din 28 iulie 1922, pr. Marcu Glaser, care era paroh la Chișinău din anul 1916, primește din partea episcopului Alexandru Cisar și alte misiuni importante: este numit canonic, profesor la școala parohială din Chișinău și decan pentru toate parohiile de pe teritoriul Basarabiei. Statistica oficială a Episcopiei de Iași consemnează, la 15 octombrie 1923, următoarele parohii din Decanatul Basarabiei: "1. Chișinău - paroh: canonic dr. Marc Glaser; vicar: canonic V. Hartmann; 2. Bălți - pr. Matias Szidagis; 3. Emmental - pr. Ioan Fuchs; 4. Hotin - îngrijit de pr. Anton Szydlowzki din Cernăuți; 5. Ismail - pr. Ioan Hondru; 6. Crassna - pr. Bern. Leibham; 7. Orhei - pr. Nicolae Szczurek; 8. Soroca - îngrijit de pr. Francisc Hubner din Cernăuți; 9. Tighina administrată de Orhei".

La 5 februarie 1924, pr. dr. Marcu Glaser, decan de Basarabia și paroh de Chișinău, a fost numit "camerier secret supranumerar al Sanctității sale papa Pius al XI-lea", alături de pr. Ioan Bogleș - decan de Siret și paroh de Gherăești, pr. dr. Anton Gabor - directorul Școlii parohiale din Iași și redactorul revistei "Lumina creștinului" și pr. Mihai Robu - secretar episcopal. Cu ocazia acestei numiri, la începutul lunii martie, episcopul Alexandru Cisar a fost chemat telegrafic la Chișinău pentru "a lua parte la frumoasa serbare organizată de catolicii acestui oraș în cinstea iubitului lor paroh. I s-a făcut episcopului o frumoasă primire și i s-au ținut mai multe discursuri înflăcărate, la care Preasfinția sa a răspuns pe același ton, bucurându-se dimpreună cu toții pentru meritele noului monsenior și felicitând comunitatea catolică a Chișinăului - compusă aproape din toate naționalitățile - pentru spiritul de frăție și solidaritate creștină ce o însuflețesc. Cu acest prilej s-a expediat și Preasfântului Părinte papa o lungă telegramă de mulțumire. Folosindu-se de prezența sa în Chișinău, episcopul a ținut să ducă în persoană doamnei Dolivo Dobrowolska medalia «Pro Eclessia et Pontifice», ce i s-a acordat de Sfântul Părinte".

O nouă vizită a episcopului Cisar la Chișinău o consemnăm la mijlocul lunii iulie același an, cu ocazia punerii pietrei fundamentale la biserica catolică din Emmental. Acesta "e un sat catolic. Locuitorii sunt de origine germană și vorbesc între ei nemțește. Casele sunt așezate într-o vale de-a lungul unui drum lat, ce-l străbate de la un capăt la celălalt: drumul nu e pietruit. Locuințele sunt făcute după același model: sub un singur acoperiș de stuf, mai rar de draniță sau olane, câteodată chiar de lut, se înșiră mai întâi camerele de locuit și bucătăria (îndeobște o cameră e mai bine mobilată și servește de salon), apoi șura pentru vase și uneltele agricole, grajdul pentru cai și vaci, cotețul pentru găini ori porci. Gardurile lipsesc aproape cu desăvârșire, pentru că nu se găsesc lemne și nuiele. Pentru ars servește tizicul, un fel de cărămizi făcute din bălegar amestecat cu paie, bine presat și uscat la soare; lemne nu se ard decât numai la unele ocazii. Chiar și cărămizile pentru biserica nouă se ard cu paie, nu cu lemne. Casele arată bine pe dinafară. În sat se află o moară și o fabrică de unt. Locuitorii se ocupă cu agricultura și creșterea vitelor (cai și vaci), dar anul acesta o duc greu din cauza secetei: e lipsă de nutreț, iar recolta păioaselor e compromisă de tot, așa că unii sunt nevoiți să-și vândă vitele pe un preț de nimic, căci n-au ce le da de mâncare". Catolicii din acest sat "s-au apucat încă din anul 1923 să clădească o biserică în locul sărăcăcioasei case de rugăciune, în care se fac astăzi slujbele religioase. Lucrările fiind așa de înaintate, încât zidurile au început să se ridice peste temelii, părintele paroh Ioan Fuchs a poftit pe Preasfinția sa episcopul nostru să sfințească piatra fundamentală în ziua de 12 iunie anul curent".

Un alt moment mediatizat în Parohia Chișinău a fost consemnat la începutul lunii iunie din anul 1925, când pr. Marcu Glaser a fost substituit de pr. Felix Wiercinski, profesor la Seminarul episcopal din Iași. În acea perioadă, pr. Marcu Glaser a fost chemat la Roma "pentru o acțiune de ajutorare destinată catolicilor din Rusia". (Raymund Netzhammer, op. cit., vol. II, p. 1380) Decanul de Basarabia a primit de la Sfântul Scaun misiunea de a duce bani în Rusia pentru a sprijini preoții și bisericile catolice. Întrucât a trebuit să stea patru săptămâni în Cetatea Eternă, "dr. Glaser se plictisește de-a dreptul aici și tânjește după parohia sa din Chișinău, unde are acum multe de făcut". Folosindu-se de acest prilej, episcopul Cisar l-a rugat pe parohul suplinitor să țină și misiuni populare. Părintele Felix Wiercinski era una din personalitățile Episcopiei de Iași. Născut în târgușorul Peutzige din teritoriul Danzig, în ziua de 20 august 1858, a studiat la Danzig, dovedindu-se foarte abil la învățatul limbilor străine și la operele clasice. A intrat la preoții iezuiți la 18 iunie 1878 și pentru studiile teologice a fost trimis la Roma, fiind sfințit preot la 21 iunie 1885. După 2 ani a fost numit profesor la Seminarul înființat de episcopul Nicolae-Iosif Camilli la Iași, unde a sosit la 12 iulie 1887. În curând a învățat limba română, cunoscând apoi pe deplin literatura și obiceiurile țării. După moartea rectorului Francisc Habeni, la 7 august 1894, a fost numit rector al seminarului. În luna august 1897 a fost numit misionar în părțile Poloniei de sub ocupația țaristă la Cristianopol. A revenit la Iași în aceeași funcție după un an de zile. În anul 1901 a fost trimis profesor de dogmatică la facultatea ordinului din Cracovia, iar în anul următor era paroh la Botoșani și superior al iezuiților care activau în Moldova. La 23 octombrie 1903 a fost din nou trimis misionar în părțile Rusiei, Estoniei, Letoniei, Danemarcei, Sileziei și Basarabiei. Primul Război Mondial l-a găsit în patria sa, la Danzig. La 3 august 1930 a venit din nou rector la Seminarul din Iași, iar în 1934 a plecat din nou în Estonia și Letonia, pentru ca să revină în România, la 4 noiembrie 1938 ca predicator de exerciții spirituale la București. A lucrat în multe părți din țară și înainte de Crăciunul anului 1939 a plecat la Blaj să țină exerciții spirituale. La Boboteaza anului 1940 s-a simțit rău și, după o scurtă suferință, a murit sâmbătă, 20 ianuarie 1940, fiind înmormântat cu mare solemnitate, în ziua de 22 ianuarie, la Blaj. Timp de opt zile, pr. Wiercinski a predicat și a spovedit sute de credincioși. De la Chișinău, pr. Wiercinski a plecat la Grozești și apoi a revenit în Basarabia, ținând misiuni la Orhei, Tighina, Crețoaia și Balmaz.

Interimatul administraturii apostolice la Iași a arhiepiscopului Alexandru Cisar a luat sfârșit prin numirea ca episcop de Iași, la 5 iulie 1925, a Mons. Mihai Robu. Este primul episcop băștinaș al catolicilor din Moldova. După numirea ca episcop de Iași, s-a îngrijit să viziteze personal comunitățile catolice din Basarabia, pe care le cunoștea din vizitele pe care le-a făcut ca secretar al episcopului Cisar. Prima vizită oficială întreprinsă de ep. Robu este semnalată în vara anului 1927. "Preasfinția sa mons. Mihai Robu a plecat la 14 mai la Chișinău, întovărășit de părintele Francisc Hoiden. I s-a făcut o primire frumoasă. După Liturghia pontificală de duminică dimineața, 15 mai, la care au asistat patru consuli catolici și multă lume, s-a dat sfântul Mir în curtea bisericii la 180 de persoane. A doua zi dimineața s-au făcut vizitele de rigoare la dl. general Râcșanu, comisarul superior pentru Basarabia și Bucovina, la Î.P.S. sa arhiepiscopul Gurie, care au întors vizita după-amiază; s-au depus cărți de vizită la dl. general comandant și la dl. Serghie Niță, ministru, care lipseau de acasă. La masa intimă au fost invitați cei cinci domni consuli catolici: francez, italian, polon, belgian și olandez". Marți dimineața, episcopul Robu a mers spre Balmaz, după care și-a continuat vizita canonică și administrarea Mirului în Emmental, Larga, Tighina și Crasna. Această vizită canonică a fost continuată în lunile iunie și iulie 1928, când au fost vizitate parohiile Bălți, Soroca, Ocnița, Secureni, Briceni, Lipcani, Hotin, Stârcea și Glodeni.

În vara anului 1931 s-a început repararea acoperișului bisericii din Chișinău, după care s-a încercat zidirea unor pereți. Părintele Glaser, ca de altfel și alți parohi din Basarabia, apelau frecvent la episcopul Mihai Robu pentru a-i ajuta cu bani, haine liturgice, intenții pentru Liturghii etc. Unele dintre solicitările Mons. Glaser de a repara biserica din Chișinău au fost prezentate consulului german de la Galați sau altor societăți de binefacere pentru a primi un oarecare ajutor.

Întrucât unii credincioși nu știau decât limba română, preoții făceau uneori cereri speciale pentru cărți de rugăciune în limba română. În anul 1935, pentru a câștiga indulgența jubiliară, episcopul Mihai Robu propune o nouă perioadă de misiuni populare. Parohia Chișinău a fost programată pentru luna aprilie, împreună cu cele din Bălți, Tighina și Orhei. Misiunile au fost ținute de către doi misionari dominicani din Polonia.

Pentru întreaga Dieceză de Iași, anul 1936 a reprezentat un punct de bilanț întrucât s-au sărbătorit 50 de ani de la înființarea Seminarului diecezan. Acest jubileul de aur "s-a serbat în chip strălucit" și a adunat zeci de prelați și preoți din Moldova, Bucovina și Basarabia. Printre cei prezenți a fost și Mons. dr. Marcu Glaser "prelat papal și paroh de Chișinău", care a ținut și o prelegere despre "martiriul preoților din zilele noastre".

La 1 septembrie 1939, Mons. Marcu Glaser a fost numit rector al Seminarului din Iași, iar funcția de paroh de Chișinău i-a fost încredințată preotului Francisc Krajiewski, care o va menține până la 1 august 1941. Mons. Marcu Glaser a fost rector al Seminarului din Iași până la 15 noiembrie 1941, când este numit superior al Misiunii Catolice din Transnistria, cu reședința la Odessa. La 26 iulie 1942, Sfântul Părinte îl numește vizitator apostolic al Transnistriei. Un an mai târziu, la 25 iulie 1943, a fost consacrat episcop de Cesaropolis, în capela Institutului "Sfânta Maria" din București. Consacrarea a fost oficiată de "Excelența sa Andrei Cassulo, nunțiu apostolic în România, asistat de Excelențele lor Al. Th. Cisar, arhiepiscop și mitropolit de București și Mihai Robu, episcop de Iași". Greutățile pe care le-a întâmpinat în fosta Rusie au fost mari, dar iubirea lui Cristos l-a întărit, învingându-le pe toate cu acea energie care face sfinții. Onorurile cu care Biserica îi recunoștea și aprecia meritele, nu le-a căutat. Chiar dacă își desfășura activitatea la Iași, Mons. Glaser a primit din partea nunțiului apostolic de la Varșovia misiunea de a se interesa și "a-i vizita pe refugiații din Moldova și Bucovina". În acest sens, primește din partea nunțiului Cortesi "ajutoare consistente".

Prin pactul Ribentrop-Molotov, din iunie 1940, mari teritorii, precum Basarabia, Bucovina de nord și ținutul Herței, au intrat sub stăpânirea Uniunii Sovietice. Reocuparea Basarabiei de către Rusia sovietică, la 28 iunie 1940, a făcut ca mulți catolici din acea zonă să fie deznaționalizați și să fie nevoiți să se retragă în Germania sau Polonia. Astfel, comunitatea catolică de la Chișinău a pierdut foarte mult, nemaifiind înscrisă în statisticile Diecezei de Iași.

După intrarea României în Cel de-al Doilea Război Mondial, la 22 iunie 1941, alături de Germania, în scurt timp teritoriile răsăritene au fost recucerite, astfel că parohiile din Basarabia au revenit la Dieceza de Iași. La 26 iulie 1942, Mons. Marcu Glaser a fost numit superior al Misiunii Catolice din Transnistria, având reședința la Odessa, urmând ca peste un an, în ziua de 25 iulie 1943, să fie consacrat episcop titular de Caesaropolis. Facem acum precizarea că, din cauza luptelor de pe frontul de est, episcopul Glaser s-a refugiat în România, iar Sfântul Scaun a considerat oportună, pentru moment, numirea sa ca administrator apostolic al Diecezei de Iași (de la 18 octombrie 1944 până la reglementarea situației). Dânsul a avut misiunea grea de a reface viața bisericească din Moldova, mult afectată în timpul războiului și a rămas în fruntea Diecezei de Iași până la numirea episcopului Anton Durcovici, după care a fost ales vicar general al acestuia. După arestarea episcopului Durcovici (26 iunie 1949), chiar dacă situația politică era nefavorabilă, episcopul Marcu Glaser a preluat conducerea Diecezei de Iași în aceeași calitate, de administrator apostolic. Atitudinea lui a displăcut autorităților comuniste, motiv pentru care în luna mai 1950 i s-a emis mandat de arestare. Această veste l-a afectat atât de mult încât, în urma unui atac de cord, a murit la 25 mai același an și a fost înmormântat în Cimitirul "Eternitatea" din Iași.

Odată cu dezrobirea Basarabiei de către bravele trupe ale regelui Mihai I, conduse de mareșalul Ion Antonescu, Basarabia a revenit la Dieceza de Iași. După doi ani de robie bolșevică, episcopul Mihai Robu a vizitat din nou capitala Basarabiei în luna iunie 1943. Iată cum a fost consemnat evenimentul în ziarele vremii: "Pe peronul gării Chișinău, a fost primit de către populația catolică în frunte cu părintele paroh Nicolae Scurek, domnul primar al municipiului, colonel Dobjanschi, rămânând adânc mișcat de călduroasa primire pe care o fac catolicii noștri, păstorului lor. Până la biserica parohială, s-a pus la dispoziția Preasfințitului mașina municipiului, la biserică a fost primit de către părintele paroh și credincioși, corul intonând «Iată Preotul cel Mare». În seara zilei de 19 iunie, Preasfinția sa a fost în audiență la domnul general guvernator Olimpiu Stavrat, care s-a arătat binevoitor. S-au discutat și aranjat diferite chestiuni, între altele și a clădirilor ridicate de bolșevici în jurul bisericii catolice și anume una mare și neterminată, care era destinată pentru tortură, iar alta lângă parohie, abia începută și destinată pentru copii, pe cari bolșevicii îi luau de la părinții lor, spre a-i crește dânșii în legea lor.

A doua zi, 20 iunie, la orele 10, a fost Liturghie pontificală și Sfântul Mir. S-au miruit 120 persoane. Corul parohiei a executat o frumoasă misă pe trei voci. Cu mașina guvernatorului, care a fost pusă la dispoziția Preasfințitului pentru două zile, episcopul a continuat vizita sa canonică la Tighina. Puținii credincioși care au mai rămas după repatrierea germanilor l-au primit pe episcop cu multă însuflețire în ziua de 21 iunie. Bisericuța mică, dar frumoasă și bine îngrijită, inspiră multă evlavie. Orfelinatul catolic, de sub îngrijirea părintelui paroh Nicolae Scurek, a fost desființată de bolșevici, cari au ridicat pe toți orfanii și i-au dus în Rusia. După Liturghia citită, s-au miruit 25 de persoane.

În aceeași zi, era hotărâtă întoarcerea la Chișinău. Pe drum ne-a venit dor de Nistru. La vamă, fără multe dificultăți, ni s-a învoit să trecem dincolo. Pe același pod - Mareșal Antonescu - pe care au trecut sute de mii de soldați spre fundul Rusiei, am trecut și noi în Transnistria. În drum spre Tiraspol, o pană la motor ne întoarce înapoi la Tighina, dar cu alte mașini. Am văzut și Rusia. Țara despre care s-au auzit atâtea grozăvii și în care nu s-a putut pătrunde mai bine de 25 de ani. Astăzi, datorită armatelor creștine, s-au dat toate pe față! (...)

În ziua de 22 iunie, cu mașina guvernatorului, Preasfinția sa și preoții însoțitori s-au înapoiat la Chișinău. Aici toate clădirile erau decorate cu drapelele țării. În aceeași zi s-au împlinit 2 ani de la desrobirea Basarabiei de sub tirania bolșevică. La orele 11 s-a cântat un «Te Deum» de mulțumire, în biserica parohială, la care a asistat și Preasfinția sa episcopul. După masă, la orele 3, Excelența sa s-a întors cu trenul la Iași...".

Aceasta a fost ultima vizită a episcopului Mihai Robu în Basarabia, întrucât imediat situația politică s-a schimbat radical, așa cum am surprins și noi în finalul acestui studiu. Mai mult, în luna martie 1944, episcopul Robu i-a delegat pe preoții Anton Trifaș și Grigore Enariu să aibă grijă de bunul mers al Episcopiei de Iași, el refugiindu-se cu seminariștii la Beiuș, unde a murit la 27 septembrie același an.

Situația incertă din timpul Celui de-al Doilea Război Mondial avea să aducă și pentru catolicii din Chișinău numeroase umbre. Prin ordinul nr. 17225 din 4 iunie 1943, Guvernământul Provinciei Basarabia aducea la cunoștința Parohiei Catolice Chișinău hotărârea nr. 2087/3 iunie 1943 a Primăriei Chișinău de a repartiza unele clădiri publice pentru scopuri inerente unei conflagrații. În ceea ce privea comunitatea catolică, clădirea de pe strada Unirii, nr. 26, ridicată în curtea bisericii catolice este cedată Parohiei de Chișinău - Episcopia de Iași spre a fi azil pentru orfani.

Această situație a durat până în anul 1946, când jurisdicția asupra catolicilor din Basarabia trece la Episcopia de Riga. S-au închis bisericile, s-au distrus cele nemțești în primul rând, au căzut granițele între nord și sud, s-au îndepărtat Hotinul, Cetatea Albă și Ismailul care nu au mai fost păstorite. A rămas o singură parohie cu o biserică la Chișinău și cu un preot care avea mari restricții de a pleca în alte comunități. O dată sau de două ori pe an, credincioșii mai zeloși veneau pentru spovadă și împărtășanie la Chișinău.

După anul 1985 i se permite unui preot să slujească catolicilor din Chișinău. Era leton și se numea Aglonietis Anton. El are meritul de a fi intermediat retrocedarea bisericii catolice din centrul capitalei, care a fost utilizată mai mult de 40 de ani drept cinematograf. Acesta avea și un preot vicar, care s-a mutat la Sloboda-Rașcov și a dus la sfârșit construcția noii biserici.

Schimbările din 1990 au făcut posibilă îmbunătățirea stării comunității catolice din Chișinău. În acel an au putut ajunge în Republica Molodva mai mulți misionari: pr. Anton Coșa la Chișinău; pr. Iacek Puc (polonez) la Bălți, un vicar la Sloboda-Rașcov și un altul la Sloboda: pr. Sorok Henrigk. La 28 octombrie 1993, pr. Anton Coșa a fost numit administrator apostolic "ad nutum Sanctae Sedis" pentru Administratura Apostolică de Moldova. Existau trei parohii: Chișinău, Bălți și Sloboda. Au venit apoi încă trei preoți din România: Iulian Kropp, Ștefan Socaciu și Iosif Răchiteanu, iar mai târziu Benone Farcaș. S-a înființat o parohie nouă și au fost reînființate încă trei: Rașcov, Râbnița, Crețoaia, Stârcea.

Astăzi, cei aproximativ 10.000 de credincioși catolici din Republica Moldova sunt păstoriți de Preasfințitul Anton Coșa, care a fost numit episcop titular de Pesto, la 30 octombrie 1999 și a fost sfințit episcop la 6 ianuarie 2000. După această numire, la 27 noiembrie 2001, Administratura Apostolică de Chișinău a fost ridicată la rangul de dieceză prin constituția apostolică "Sollicitus de spirituali bono" ("Preocupat de binele spiritual"), iar administratorul apostolic a fost numit episcop de Chișinău. Acest eveniment a fost proclamat în mod solemn în ziua de 8 decembrie 2001, în cadrul Sfintei Liturghii pontificale prezidată de către Mons. Karl-Josef Rauber, nunțiu apostolic în Republica Moldova.

Peste câteva luni se vor aniversa 100 de ani de la trecerea comunităților catolice din Moldova de dincolo de Prut în cadrul Diecezei de Iași, dar contextul politic și social a fost deseori ostil unei vieți normale a administrării acestor parohii și filiale. Așa cum putem constata pe situl Episcopiei Romano-Catolice de Chișinău (catolicmold.md), catolicii de acolo sunt organizați în 19 parohii, având aproape 30 de preoți, cărora li se adaugă câteva persoane consacrate și mulți laici implicați în pastorație, educație, programe sociale etc.

Chiar dacă Unirea înfăptuită în ziua de 27 martie 1918 nu a dăinuit oficial până astăzi, putem conchide că nu la fel s-a întâmplat cu Biserica Catolică. Chiar dacă au fost schimbări ale structurilor administrative și s-a înființat Episcopia de Chișinău, care va împlini peste câteva luni 20 de ani de funcționare, comuniunea și susținerea reciprocă a catolicilor de o parte și de alta a Prutului nu a fost întreruptă nici de regimul comunist și nici de inserarea României în Uniunea Europeană.

Pr. Alois Moraru

* * *

TVR Iași: "Unirea din 1918, sărbătorită cu o înfrățire":


 

lecturi: 627.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat