650 de ani de la înființarea Episcopiei de Siret
Fiind preocupat cu multe studii, am omis o dată importantă din această lună: 9 martie, când s-au aniversat 650 de ani de la înființarea primei episcopii catolice din nordul teritoriului actual al Diecezei de Iași. E vorba de Episcopia de Siret, a cărei înființare este strâns legată de evenimentele care s-au derulat în Europa în secolul al XIV-lea. În anul 1354, turcii intră în Europa, cucerind orașul Galipoli, poarta Orientului, iar în 1360 cade Adrianopolul. Pericolul otoman a făcut ca nu numai statele catolice să-și strângă forțele la strigătul papilor, ci chiar și țările de dincolo de Dunăre. În acest context, în anul 1369, împăratul Bizanțului, Ioan al V-lea Paleologul, aflându-se la Roma, abjură schisma și a acceptat unirea cu Biserica Catolică, recunoscând primatul papei pentru că avea nevoie de sprijinul occidentalilor împotriva turcilor. Acest fapt a generat un curent unionist, care s-a răspândit în multe țări ale Europei de Est. În Bulgaria, promotoarea unirii Bisericilor a fost doamna Ana, soția lui Strașimir; în Moldova acest curent a fost susținut de Margareta Mușata, iar în Muntenia de doamna Clara.
În Moldova, evenimentele politice au generat același curent de apropiere, de alianță cu forțele mari catolice. Voievodul Bogdan nu era în relații bune cu regele maghiar și de aceea caută sprijinul Poloniei, țară cu care se învecina direct prin cucerirea Galiției de către Cazimir, în anul 1340. Pe de altă parte, și Polonia căuta prietenia Moldovei pentru a avea cale liberă spre porturile de la Marea Neagră și Crimeea, unde să-și desfacă mărfurile. Drumurile comerciale ale Moldovei străbăteau țara de-a lungul, venind din Polonia (Lvov, Camenița) și îndreptându-se spre Chilia, Cetatea Albă și, peste Siret, către Brăila.
În acest cadru, orientarea spre catolicism a fost promovată de misionarii franciscani care făceau parte din Vicariatul Ruteniei, cu centrul la Lvov. Aceștia, împreună cu călugării dominicani, se ocupau cu apostolatul în provinciile poloneze și ungurești. Mănăstirea cea mai veche a franciscanilor, aparținând de Lvov, este cea din Siret, unde în 1340 au fost înmormântați "doi martiri printre tătari: Blasiu și Marcu". Orașul Siret avea să aibă un rol important și din punct de vedere politic, deoarece urmașul la tron al lui Bogdan a fost Lațcu (1365-1373), care a mutat capitala Moldovei de la Baia la Siret. El a favorizat catolicismul, considerând că îl avantajează din trei direcții: îl protejează de expansionismul maghiar, are mult de câștigat apropiindu-se de Polonia și poate apela oricând la papa, în care găsea mereu un apărător.
Lațcu a dorit generalizarea ritului latin în Moldova și pentru aceasta trimite la Roma doi mesageri cu o scrisoare în care prezintă Papei Urban al V-lea (1362-1370) dorința sa și a poporului de a îmbrățișa credința catolică. Mai mult, propune ca orașul Siret să fie sediul unei episcopii catolice, să se trimită noi misionari, iar episcop să fie numit Andrei de Cracovia. La 24 iulie 1370, papa scrie arhiepiscopului de Praga și episcopilor de Breslau și Cracovia ca să cerceteze cazul, iar dacă totul este în ordine să primească din partea domnului și a acelora care doresc jurământul de fidelitate în credință, să declare orașul Siret ca reședință episcopală, să transforme una din biserici în catedrală și să-l sfințească ca episcop pe Andrei de Cracovia. Cel care a dus la îndeplinire cele de mai sus a fost episcopul de Cracovia, Florian, care la, 9 martie 1371, l-a consacrat pe Andrei Jastrzebiec episcop de Siret. În ziua de 25 ianuarie 1372, Papa Grigore al XI-lea (1371-1378) îl felicită pe voievodul Lațcu și îl încurajează pentru a depăși conflictele care s-au iscat cu mișcarea antiunionistă din Moldova. Aceste tensiuni nu au durat mult deoarece domnul a murit în anul 1373, fiind înmormântat în cripta bisericii din Rădăuți, alături de tatăl său.
Episcopia de Siret depindea direct de Sfântul Scaun, dar din anul 1412, când s-a înființat Arhiepiscopia de Lvov, îi devine sufragană. Hotarele ei erau identice cu cele ale Moldovei, cu toate că activitatea propriu-zisă s-a desfășurat doar în partea nordică. Juridic, cuprindea și mult din teritoriul Episcopiei Cumanilor, dar aici nu mai exista o adevărată organizare.
După moartea lui Lațcu, în Moldova urmează o perioadă confuză. Nici măcar persoana urmașului la tron nu se cunoaște bine. Se admite că a domnit Costea (cca. 1373-1375), care era căsătorit cu Margareta Mușata. Fiul lor, Petru, a domnit apoi 16 ani (1375-1391) și a mutat capitala Moldovei la Suceava. În acest timp, doamna Margareta a chemat, în anul 1377, mai mulți călugări dominicani din Ungaria și le-a clădit o biserică la Siret, lângă mănăstirea franciscanilor.
Episcopul Andrei, primul de Siret, a fost transferat în anul 1388 ca episcop de Vilnia. Succesorul său a fost Ioan Sartorius, care se intitula: "Ioan, din pronia dumnezeiască, episcop de Siret și sufragan de Cracovia, vicar peste tot Ierusalimul și în valea Iozafat, penitențiar al domnului papă și duhovnic al domnului rege și al reginei Poloniei". După moartea acestuia, în 1394, Papa Bonifaciu al IX-lea (1383-1404) l-a numit în ziua de 8 iunie pe Ștefan Martini, căruia i se impune să stea la Siret. Însă nu peste mult timp îl întâlnim, ca și pe succesorul său, episcop auxiliar de Cracovia.
În anul 1412, după moartea episcopului Ștefan, cum am specificat deja, centrul mitropoliei latine se mută la Lvov, iar Episcopia de Siret devine sufragana noii mitropolii. Mai mult, domnul mută capitala Moldovei la Suceava, iar Siretul scade din importanță.
În contextul tulburat al anului 1413, la 5 martie, antipapa Ioan al XXIII-lea (1410-1415) l-a numit ca episcop de Siret pe Nicolae Venatoris, care nu a fost pe placul dominicanilor. Ministrul lor general l-a propus papei pe Toma Gruber, care a fost numit la 31 iulie același an. Pentru limpezirea multor situații anormale care se consemnau la nivelul universal al Bisericii și în tendința de unire caracteristică acelor timpuri, a fost convocat un conciliu ecumenic, care a avut loc la Constanța (Konstanz - Elveția) în anii 1414-1418. Deși au fost prezenți la acest sinod și reprezentanți din Țările Române, problema unității religioase din Moldova nu a fost dezbătută. Ultimul episcop de Siret a fost franciscanul Ioan, care a fost numit la 29 iulie 1434. Apoi au fost numiți și alți episcopi cu titlul "de Siret", dar nu au păstorit comunitatea catolicilor din acea zonă, mai ales că în anul 1418 fusese înființată o altă episcopie în zonă: Episcopia Catolică de Baia.
Pr. Alois Moraru
*
Episcopii de Siret
Andrei Jastrzebiec, 9 martie 1371 - 12 martie 1388
Ioan Sartorius, 1388 - 1394
Ștefan Martini, 8 iunie 1394 - 10 ianuarie 1412
Nicolae Venatoris, 5 martie 1413 - 29 iulie 1418
Toma Gruber, 31 iulie 1413 - 1420
Ioan al II-lea, 4 septembrie 1420 - 8 ianuarie 1422
Ioan al III-lea, 29 iulie 1434 - ? 1438
Petru Crisper, 1438 - ? 1457
Ioan al IV-lea, Kemulem, 1457 - 1471
Petru al II-lea, de Insula, 1476 - ?
Simon Dobriolanus, 1484 - 1497
Toma Batscha, 1497 - ?
Mihai Marynowski, 1510 - 1515
lecturi: 877.