Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 24 martie 2021

Cateheze despre rugăciune: 27. Rugăciunea în comuniune cu Maria

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Astăzi cateheza este dedicată rugăciunii în comuniune cu Maria și are loc chiar în ajunul solemnității Bunei Vestiri. Știm că mijlocul mai sigur al rugăciunii creștine este umanitatea lui Isus. De fapt, confidența tipică a rugăciunii creștine ar fi lipsită de semnificație de nu s-ar fi întrupat cuvântul, dăruindu-ne în Duhul relația sa filială cu Tatăl. Am auzit, în lectură, despre acea adunare de discipoli, femei evlavioase și Maria, rugându-se, după Înălțarea lui Isus: este prima comunitate creștină care aștepta darul lui Isus, promisiunea lui Isus.

Cristos este Mediatorul, puntea pe care o traversăm pentru a ne adresa Tatălui (cf. Catehismul Bisericii Catolice, 2674). Este unicul Răscumpărător: nu există co-răscumpărători cu Cristos. Este Mediatorul prin excelență, este Mediatorul. Fiecare rugăciune pe care o înălțăm către Dumnezeu este prin Cristos, cu Cristos și în Cristos și se realizează grație mijlocirii sale. Duhul Sfânt extinde medierea lui Cristos la orice timp și orice loc: nu există alt nume în care putem să fim mântuiți (cf. Fap 4,12). Isus Cristos: unicul Mediator între Dumnezeu și oameni.

De la unica mediere a lui Cristos iau sens și valoare celelalte referințe pe care creștinul le găsește pentru rugăciunea sa și devoțiunea sa, prima dintre toate cea la Fecioara Maria, Mama lui Isus.

Ea ocupă în viața, deci și în rugăciunea creștinului, un loc privilegiat, pentru că este Mama lui Isus. Bisericile din Orient au reprezentat-o adesea ca Odighitria, aceea care "arată calea", adică pe Fiul Isus Cristos. Îmi vine în minte acea frumoasă pictură antică a Odighitria în catedrala din Bari, simplă: Sfânta Fecioară Maria care-l arată pe Isus, gol. După aceea i-au pus cămașa pentru a acoperi acea goliciune, însă adevărul este că Isus reprezentat gol, pentru a arăta că el, om născut din Maria, este Mediatorul. Și ea îl semnalează pe Mediator: ea este Odighitria. În iconografia creștină prezența sa este pretutindeni, uneori și în mare evidențiere, însă întotdeauna în relație cu Fiul și în funcție de el. Mâinile sale, ochii săi, atitudinea sa sunt un "catehism" viu și semnalează mereu fundamentul, centrul: pe Isus. Maria este total îndreptată spre el (cf. CBC, 2674). Până acolo încât putem spune că este mai mult discipolă decât mamă. Acea semnalare, la nunta din Cana: Maria spune "Faceți ceea ce el vă va spune". Mereu îl semnalează pe Cristos; este prima lui discipolă.

Acesta este rolul pe care Maria l-a ocupat toată viața sa pământească și pe care-l păstrează pentru totdeauna: să fie slujitoarea umilă a Domnului, nimic mai mult. La un moment dat, în evanghelii, ea pare că aproape dispare; însă revine în momentele cruciale, ca la Cana, când Fiul, grație intervenției sale grijulii, a făcut primul "semn" (cf. In 2,1-12), și apoi pe Golgota, la picioarele crucii.

Isus a extins maternitatea Mariei la toată Biserica atunci când i-a încredințat pe discipolul iubit, cu puțin înainte de a muri pe cruce. Din acel moment, noi suntem puși cu toții sub mantia sa, așa cum se vede în anumite fresce sau tablouri medievale. Și primul antifon latin - Sub tuum praesidium confugimus, sancta Dei Genitrix: Sfânta Fecioară Maria care, ca mamă căreia Isus ne-a încredințat, ne învăluie pe noi toți; însă ca mamă, nu ca zeiță, nu drept co-răscumpărătoare: ca mamă. Este adevărat că evlavia creștină îi dă mereu titluri frumoase, așa cum un fiu îi dă mamei: câte lucruri frumoase îi spune un fiu mamei pe care o iubește! Dar să fim atenți: lucrurile frumoase pe care Biserica și sfinții le spun despre Maria nu iau nimic unicității răscumpărătoare a lui Cristos. El este unicul Răscumpărător. Sunt expresii de iubire așa cum face un fiu mamei - uneori exagerate. Însă iubirea, noi știm, mereu ne determină să facem lucruri exagerate, însă cu iubire.

Și astfel am început s-o rugăm cu unele expresii adresate ei, prezente în evanghelii: "plină de har", "binecuvântată între femei" (cf. CBC, 2676 șu). În rugăciunea "Bucură-te, Marie" avea să ajungă repede și titlul "Theotokos", "Născătoare de Dumnezeu", stabilit de Conciliul din Efes. Și, în mod analog cum se întâmplă în "Tatăl nostru", după laudă adăugăm implorarea: îi cerem mamei să se roage pentru noi, păcătoșii, pentru ca să mijlocească prin duioșia sa, "acum și în ceasul morții noastre". Acum, în situațiile concrete ale vieții, și în momentul final, pentru ca să ne însoțească - drept mamă, ca primă discipolă - în trecerea la viața veșnică.

Maria este prezentă mereu la căpătâiul fiilor săi care pleacă din această lume. Dacă cineva ajunge să fie singur și abandonat, ea este mamă, este acolo aproape, așa cum era alături de Fiul său când toți îl abandonaseră.

Maria a fost și este prezentă în zilele de pandemie, aproape de persoanele care din păcate au încheiat drumul lor pământesc într-o condiție de izolare, fără întărirea apropierii celor dragi ai lor. Maria este mereu acolo, alături de noi, cu duioșia sa maternă.

Rugăciunile adresate ei nu sunt zadarnice. Femeie a lui "da", care a primit cu promptitudine invitația îngerului, răspunde și la implorările noastre, ascultă glasurile noastre, și acelea care rămân închise în inimă, care nu au forța de a ieși, dar pe care Dumnezeu le cunoaște mai bine decât noi înșine. Le ascultă ca mamă. Asemenea și mai mult decât orice mamă bună, Maria ne apără în pericole, se preocupă de noi, și atunci când noi suntem cuprinși de treburile noastre și pierdem sensul drumului, și punem în pericol nu numai sănătatea noastră, ci și mântuirea noastră. Maria este acolo, ca să se roage pentru noi, ca să se roage pentru cel care nu se roagă. Ca să se roage cu noi. De ce? Pentru că ea este mama noastră.

_____________________

APELURI

Am aflat cu durere știrea despre recentele atacuri teroriste în Niger, care au provocat moartea a 137 de persoane. Să ne rugăm pentru victime, pentru familiile lor și pentru întreaga populație, pentru ca violența îndurată să nu-i facă să piardă încrederea în drumul democrației, dreptății și păcii.

În aceste zile, mari inundații au provocat mari daune în statul Noua Galie de Sud, în Australia. Sunt aproape de persoane și de familiile lovite încă de această calamitate, în special de cei care au văzut distruse casele lor, și îi încurajez pe cei care se străduiesc pentru a-i căuta pe dispăruți și a aduce ajutor.

Astăzi este Ziua mondială pentru lupta împotriva tuberculozei. Fie ca această zi să favorizeze un impuls reînnoit în îngrijirea acestei boli și o solidaritate mărită față de cei care suferă de ea. Asupra lor și asupra familiilor lor invoc întărirea Domnului.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 586.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat