Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Schineni: Misiuni populare

"Iertarea" a fost tema misiunilor populare desfășurate în Parohia Schineni, între 18 și 21 martie 2021, predicator fiind pr. Gheorghe Cojocaru.

Timpul sfânt al Postului Mare înclină inima creștinului spre o solidaritate mai mare cu suferințele Mântuitorului, o promptitudine mai vie de a parcurge "calea crucii", mai multă îndrăzneală de a se apropia de taina Spovezii și de a face front comun cu toți cei care, de două mii de ani, sunt de partea "Celui suferind" - Cristos, înrolându-se parcă în starea nedreptă a "dreptului suferind", fără să-și dea seama că, de fapt, păcatul creștinului - în sensul de "felix culpa" - dezvoltă în ei o chemare harică spre pocăință și convertire.

Pentru a intra în lumea "Slujitorului suferind = iertând" - Cristos - care: se naște, crește, suferă, moare pentru a mă ierta, predicatorul misiunilor a plecat de la un exemplu didactic, dar care are rădăcini profetice - vezi profetul Ezechiel și profetul Osea - și care avea o temă mai mult decât actuală: fidelitatea conjugală transpusă paralel la fidelitatea dintre Dumnezeu și om. Cum ajunge omul corect și fidel, trădat de soția infidelă, să ierte "din toată inima"?

Această temă se potrivește în timpul Postului Mare ca o mănușă pe mână, pentru că omul se află într-o stare continuă... de păcătoșenie, fiecare păcat este o infidelitate, și, în același timp, Dumnezeu care este drept, neprihănit, se află tot într-o stare continuă... dar de iertare.

Numai că omului din exemplul predicatorului, chiar dacă a fost trădat o dată, îi vine greu să ierte. Este pus într-o situație când mânia, simțul dreptății, repudierea, divorțul, răzbunarea și-ar fi găsit toată îndreptățirea și chiar aprobarea din partea multor semeni "nedreptățiți" ca el.

Doi au fost pilonii pe care au continuat meditațiile pentru ca în final ambii soți să fie iertați și salvați.

a) Credința. În care Dumnezeu cred? În idolul meu? În ideile mele? În filosofia mea? În rațiunea mea? În cel propus de lumea de azi, adică tehnologie, tehnică, agnosticism, hedonism etc.?

Cei drepți însă trăiesc din credință, spune Scrisoarea către Evrei.

Pilonul credinței era necesar, pentru că "fără puterea credinței în Dumnezeul Bibliei", omul nu poate ierta. Iartă numai acela care are puterea lui Dumnezeu. Și cine are puterea lui Dumnezeu, decât acela care "trăiește din credință" ? Credința omului poate fi dovedită, verificată, așadar, și prin iertare. Dumnezeu crede mereu că omul poate fi iertat, indiferent de gravitatea păcatului.

b) Iertarea din inimă. "Inima" și "iertarea" nu sunt rude apropiate, dar le putem socoti ca gemene. Nu poate trăi una fără alta. Da, pot fi despărțite de mânie, răzbunare, invidie. Inima omului însă rămâne lăcașul preferat al lui Dumnezeu pe pământ. De aceea, dacă puterea iertării o dă Dumnezeu, atunci omul trebuie să intre în inima lui, să-l întâlnească pe Dumnezeu în inima lui, să scoată din inima lui mânia și răzbunarea... Omul dă ceea ce are în inimă. Are mândria și dorință de răzbunare? Acestea le va oferi aproapelui. Îl are pe Dumnezeu? Acesta îi va da putere și chiar cel care iartă îl oferă pe Dumnezeu celuilalt. Ce mare dar! Pentru că și Dumnezeu, când iartă, se dă pe sine și, când , nu mai cere nimic înapoi. Atunci când Dumnezeu iartă, "tu"-ul din fața lui îl pune în fața lui... "eu".

Dacă exemplul de infidelitate de la începutul misiunilor a fost în bună măsură provocator, și pentru a rezolva "problema" nu se putea fără vărsare de sânge pe cruce, finalul meditațiilor a oferit un deznodământ liniștitor și plin de bucurie și viață, întrucât partea rănită de infidelitate a adoptat optica lui Dumnezeu, adică a acceptat darul lui Dumnezeu și între cei doi a început o viață nouă. Adică cele vechi, urâte și murdare, au fost "uitate pentru totdeauna" și a luat locul o viață nouă: au înviat! Ce poate fi mai prețios pentru noi, oamenii, decât viața? Dar, atenție, aici e vorba de o viață nouă, pe care numai Dumnezeu o poate da.

Dumnezeu, când iartă, nu privește mai întâi la dreptatea lui, adevărul lui, sfințenia lui, cu toate că așa ar fi cel mai corect. Dar el privește la "tu", omule, care ești slab și ai nevoie de putere; ești murdar și trebuie să fii curățat; ești sărac și ai nevoie de "haine noi" și "sandale în picioare"; ești singurul vinovat și ai nevoie de justificare.

În ton cu titlul de misiuni populare, părintele predicator, pr. Gheorghe Cojocaru, a acordat foarte bine adevărurile de credință despre "credință" și "iertare" cu stilul "popular", care a deschis mulți ochi, a ciulit multe urechi și mai ales... a făcut să fie auzită liniștea în biserică. Nu e de mirare să fac această afirmație, dacă încă pentru mulți creștini catolici (!) prioritatea iertării din partea lui Dumnezeu este încă greu digerabilă față de pedepsea și răzbunarea lui Dumnezeu. De aici rezultă "frica", aceea care îl face pe om să stea departe de Dumnezeu.

Încrezător în harul activ și roditor al lui Dumnezeu, înclin să cred că mulți enoriași din Schineni au înțeles că Dumnezeu ne privește cu ochii inimii divine și, de aceea, el poate ierta toate păcatele. Noi, creștinii, în Postul Mare suntem chemați să privim cu ochii credinței la "semenul infidel" și să iertă din inimă.

Acesta este programul lui Isus-Dumnezeu de care poporul ia cunoștință în mod particular în timpul Postului Mare. Iar prin aplicația Spovezii - "Primiți pe Duhul Sfânt! Cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate; cărora le veți ține, vor fi ținute" (In 20,22-23) - Biserica mărturisește și oferă marele dar al iertării și al Învierii.

Pr. Ștefan Socaciu


 

lecturi: 1917.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat