Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

1992 - 17 martie - 2021: 29 de ani de la moartea părintelui Leopold Nestmann - o mare personalitate, preot, profesor, paroh și apărător al vieții. Pr. Alois Moraru în dialog cu PS Petru Gherghel

În ziua de 17 martie 1992, în urmă cu 29 de ani, trecea la cele veșnice un renumit preot și profesor, părintele Leopold Nestmann. Pr. Alois Moraru a avut un dialog cu PS Petru Gherghel despre cel care a fost primul paroh al actualului episcop emerit.

Pr. Alois: Preasfințite Petru, vă mulțumesc că ați fost dispus să alocați câteva minute pentru a discuta și a prezenta cititorilor câteva crâmpeie din viața părintelui Lepold Nestmann, de la a cărui moarte tragică se vor împlini, în ziua de 17 martie, 29 de ani. Ați avut ocazia de a-l cunoaște pe părintele Leopold încă de când erați seminarist, la Seminarul din Iași, unde Sfinția Sa a fost profesor în anii 1956-1958, după ce a activat trei ani ca profesor și spiritual la Seminarul din Alba Iulia. Chiar dacă erați la Școala de Cantori, ne puteți spune cum l-ați păstrat în memorie după atâția ani, căci s-au scurs deja peste șase decenii de atunci?

Ep. Petru: Îndrăznesc, cu sfială și cu pioasă aducere aminte, să prezint această umilă și simplă caracterizare și să creionez portretul unui mare și impresionant personaj din viața Bisericii noastre locale, pe care am avut bucuria să-l întâlnesc, să-i fiu elev, student și, mai apoi, un mic și începător colaborator în activitatea pastorală. Este vorba despre marele profesor, formator de suflete și păstor, dedicat cu trup și suflet misiunii sale, părintele Leopold. Vreau ca aceste rânduri și amintiri să fie un mic și recunoscător omagiu pentru acest curajos și neînfricat apostol și dascăl, care a scris istorie, și la propriu și la figurat, în cadrul Episcopiei noastre de Iași și de care mă leagă câteva clipe și câtva timp din anii mei de seminar, la Alba Iulia, dar mai ales la Iași. Cât mă privește pe mine și părintele profesor și paroh, trebuie mai întâi să spun că prima dată când am auzit despre Sfinția Sa a fost la Alba Iulia, unde am început cursurile Școlii de Cantori sau Liceul seminarial în anul 1955 și nu la Gherăești, satul meu natal unde a activat o perioadă în munca pastorală. Mai multe despre el mi-a fost dat să aud, după reîntoarcerea Seminarului "Sfântul Iosif" pe Copou, în Iași. Aici, numele lui era mai des amintit și aici am putut admira, e drept de la o distanță reverențioasă, imaginea sa de mare profesor și spiritual, misiune pe care o primise de la rectorul Seminarului, părintele Anton Trifaș, ocupându-se, după cum se știe, de ajutorul oferit studenților care urmau cursurile teologice într-un program deosebit de cel al elevilor seminariști.

Pr. Alois: Care este imaginea care a rămas în mintea elevului care a avut în față un asemenea "munte de om", nu doar ca aspect fizic, ci mai ales muntele de cunoștințe pe care le poseda, modul în care vi le împărtășea..., pe scurt: arta pedagogică?

Ep. Petru: De cum l-am întâlnit prima dată, s-a întipărit în memoria mea de elev sfios, dar și curios, cu figura impozantă, lângă ceilalți profesori prezenți, în acea perioadă, în Seminarul Teologic Romano-Catolic secția de limbă română din țara noastră de la Iași. Mai direct l-am putut vedea, asculta și urmări la orele de clasă, la care se prezenta mereu cu reverendă, haina sa predilectă care îi oferea și mai multă prestanță și mai ales o alură de om hotărât, impresie care s-a confirmat pe parcursul tuturor orelor de școală. Am putut constata că el știa să combine bunătatea sa, uneori chiar copleșitoare, cu seriozitatea sa de dascăl hotărât atunci când era vorba de datoria ce o aveam noi ca elevi și, mai ales, ca seminariști. Știa să combine arta prețuirii fiecărui elev cu cerința și statutul unei munci pline de răspundere și conforme cu datoria unui viitor preot și apostol al Sfintei Evanghelii între credincioșii Bisericii noastre locale, ce trecea, în acea perioadă, prin clipe grele, adică printr-un calvar tulburător. Noroc că noi nu puteam percepe toate dificultățile și eram chiar străini și scutiți, la vremea aceea, de marile și grelele probleme prin care trecea întreaga țară și societatea românească. Eram într-un fel ocrotiți de atmosfera pașnică a copiilor lui Dumnezeu, care își găseau tot curajul și liniștea în programul religios separat de zbuciumul din stradă. Ajungeau însă și la noi, așa mici cum eram, ecourile problemelor grele din afara Seminarului. Eram însă liniștiți și încrezători în cei care erau părinții, dascăli și ocrotitori ai noștri spirituali..

Pr. Alois: Cu siguranță nu ați reușit atunci să aflați drama pe care a trăit-o părintele Leopold în acei ani, dar mai ales în cele două perioade cât a fost arestat. Mai întâi, la 15 august 1949, părintele Nestmann a fost arestat de Securitate și inclus într-un lot de nouă persoane, din care făceau parte și preoții Anton Trifaș, Vasile Gabor și Dumitru Matei, anchetați în legătură cu evadarea, în anul 1945, din lagărul de lângă Universitatea "Cuza Vodă" din Iași a prizonierului german Willi Seife. Acesta a stat ascuns timp de doi ani la Târgu Sascut, lângă Adjud și la Bozieni, pe drumul de la Roman către Piatra Neamț. În primăvara anului 1947, acest prizonier a fost găzduit timp de 30 de zile în clădirea Seminarului din Iași, iar în acest timp a fost vizitat de câteva ori de părintele Leopold, cu care a purtat discuții de natură "sufletească". După o lună și 10 zile, la 24 septembrie, Parchetul Tribunalului Militar Iași a emis mandatul de reținere nr. 1945 pentru deținutul politic nr. 46 - preot Leopold Nestmann, aflat în Penitenciarul Galata. După 5 zile, procurorul militar Tudor Dumitru a întocmit "Referatul introductiv", care menționa faptul că în anul 1947 Willi Seife plecase la Timișoara, la o mănăstire de maici, cu o recomandare și ajutor bănesc primite de la părintele Leopold Nestmann. În scurt timp, Willi Seife a trecut granița ajungând în cele din urmă în Germania, în zona controlată de francezi. Prin Ordinul 836, Parchetul Tribunalului Militar Iași l-a trimis pe părintele Leopold în judecată, iar președintele completului de judecată a respins cererea de eliberare pe durata anchetei inculpatului Leopold Nestmann. Printre motivele invocate de avocat era și acela că probele de culpabilitate erau "îndoielnice" și că se spera într-o achitare a clientului său. La 15 decembrie 1949, președintele Tribunalului Militar Iași, Gheorghe Cosmescu, l-a condamnat, prin Sentința nr. 1580, pe preotul Leopold Nestmann, pentru delictul de "favorizarea infractorului", la opt luni de închisoare corecțională și să plătească 2.000 de lei cheltuieli de judecată. A fost eliberat în jurul datei de 15 aprilie 1950. Aceste informații le avem din dosarele aflate în arhivele Securității Române, dar conform mărturiilor preoților Florian Müller și Anton Despinescu, părintele Leopold Nestmann a fost arestat a doua oară în anul 1957, pe când era profesor la Seminarul din Iași. A fost eliberat în ziua de 11 octombrie 1957, în sărbătoarea Sfintei Fecioare Maria Născătoare de Dumnezeu, față de care avea un cult special. Unul dintre fiii spirituali pe care i-a avut la Seminarul "Sfântul Petru" din Wigratzbad, unde părintele Leopold a fost director spiritual în anii 1988-1990, scria: "Profesorul dr. Leopold Nestmann a lucrat la noi timp de doi ani cu multă binecuvântare și a ținut și prelegeri despre dogmatică. În singurul seminar catolic din România, care a devenit o țară comunista după Cel de-al Doilea Război Mondial, el își asumase deja aceste sarcini. În mod logic, acest devotat preamăritor al Mariei s-a văzut la un moment luat în atenția regimului. El însuși ne-a relatat nouă, seminariștilor din acea vreme, următorul incident: pe baza diverselor indicații, se aștepta să fie arestat nu peste mult timp și a cerut sfatul episcopului său. Acesta din urmă îl sfătuiește să celebreze zilnic Sfânta Liturghie pentru Maternitatea Mariei, lucru pe care îl și va face. Câteva săptămâni mai târziu, el a fost într-adevăr arestat. Aflat într-o notorie închisoare a serviciilor secrete din București, el a fost plasat în cea mai strictă izolare, timp de luni de zile, fiind întotdeauna pregătit sufletește pentru orice urma sa vină, inclusiv pentru execuția sa pentru un presupus act de spionaj în folosul Vaticanului. Deseori auzea împușcăturile care aduceau moartea colegilor săi de celulă. Fără posibilitatea celebrării Sfintei Liturghii, fără breviar sau vreo altă carte, ar fi înnebunit, după propriile sale cuvinte, dacă nu s-ar fi ocupat în mod regulat de întrebările dogmatice. În cele din urmă, a pierdut urma timpului și forțele i-au sleit, până când într-o zi a fost chemat de directorul închisorii și a fost întrebat: «Nestmann, ai considera o favoare pentru tine ca noi să te eliberăm astăzi?» Era pe cale să răspundă «da» înainte de a simți capcana. Așa că el a răspuns: «Nu aștept o favoare. Dacă sunt vinovat, să mă condamnați. Dacă nu, insist asupra eliberării mele imediate!» Regimul a încercat să șantajeze și să recruteze mulți prizonieri pentru a spiona. Bunătatea directorului s-a încheiat apoi și a fost dus înapoi în celula sa. După câteva ore a fost anunțat: «Nestmann, fă-ți bagajele!» Cu ochii legați, a fost luat într-o mașină de agenții serviciului secret și au plecat. A fost împins afară din mașină și s-a gândit: «Acum voi fi executat!» Dar, în schimb, ușa mașinii s-a închis și și-a dat seama că era liber. Cu ajutorul unei femei pe care o întâlnise întâmplător, a ajuns într-o biserică din București. Complet epuizat, a întrebat ce zi este, și a primit un răspuns de la doamna care îngrijea biserica: «Este 11 octombrie!» Celebrarea sărbătorii Maternității Maicii Domnului era chiar în acea zi, a spus el. Nu ar trebui să fie o surpriză faptul că acest sfânt preot a fost si un mare adept al cultului marian toată viața sa. (...) Comuniștii au încercat să-i înfrângă rezistența cu droguri psihotrope și l-au torturat cu injecții, printre altele. Pentru a scăpa de efectele medicamentelor psihotrope, el nu a mâncat și nu a băut nimic. Această tortură a fost deosebit de severă pentru el. Mulți dintre acești prizonieri erau preoți - de asemenea ortodocși și greco-catolici - și există câteva mărturii despre generozitatea profesorului Nestmann față de tovarășii săi în nenorocire". Ați sesizat atunci lipsa Sfinției Sale de la catedră?

Ep. Petru: Desigur, atmosfera era încărcată după cum se vede, întețindu-se din ce în ce mai mult, ca un tăvălug din partea regimului politic, care nu putea să vadă cu ochi buni ceea ce continuau să facă preoții și creștinii. Era vizibilă și din ce în ce mai dură urmărirea și supravegherea Bisericii, a școlilor, puține care mai rămăseseră, și a preoților. Valul teribil al urmăririlor, cercetărilor, al acuzelor și, chiar, al proceselor și al arestărilor devenise un adevărat calvar pentru Biserica noastră locală. Ajungeau la noi, e drept, mai puține vești despre aceste greutăți ale superiorilor, mai ales cele ale profesorului nostru apreciat și prețuit de toți, părintele Leopold Nestmann. Aveam impresia că și afară era pace și liniște când de fapt era un adevărat război împotriva Bisericii și a slujitorilor săi. Noi, seminariștii, deși am văzut că părintele profesor a început să lipsească, nu înțelegeam pe deplin și nici nu cunoșteam motivul adevărat al acestui fapt ca și gravitatea acelor vremuri. Eram cumva ocrotiți de asemenea dureroase întâmplări și îndemnați la rugăciuni pentru a mări încrederea în ocrotirea îngerului nostru păzitor și ocrotitor, Sfântul Iosif, ca el să aibă grijă de noi și de preoții noștri. Nu puteam înțelege încă pe deplin faptul că a început drumul calvarului pentru întreaga Biserică Catolică din România, calvar pe care mai ales preoții trebuiau să-l urce, asemenea lui Cristos, care doar prin suferință și moarte a fost în stare să deschidă poarta biruinței și a învierii. Încet, încet, totuși ca seminariști, în anul II de cantori sau de liceu, am reușit să aflăm doar unele din suferințele superiorilor noștri, auzind câte ceva și, mai ales, despre unii care au avut de trecut prin astfel de încercări și suferințe. Așa am început să înțeleg încă de pe atunci prin ce a avut să treacă părintele profesor Leopold Nestmann, admirând în persoana sa un adevărat dascăl exemplar și dăruit formării elevilor, într-un chip deosebit al seminariștilor. Cu toate dificultățile și suferințele, părintele profesor Leopold, când se prezenta la ore, manifesta, cu surâsul său specific și cu grija pentru elevi, cu o părintească și preoțească ținută, impunea respect, atât prin vorbe cât și prin ținuta sa clericală, ca și prin atitudinea sa exemplară cu care ne invita pe toți la determinare și pregătire. Se putea citi pe fața lui nu numai bucuria dialogului, ci și hotărârea și grija pe care o aștepta și pe care o imprima elevilor și seminariștilor, chemați să devină mai târziu formatori de conștiințe și apărători ai credinței poporului nostru. Părintele Leopold exprima prin vocea lui prietenoasă o iubire specifică unui dascăl adevărat, dar se putea observa și surprinderea și supărarea atunci când observa lipsă de interes în grija pentru o pregătire adevărată, necesară unor viitori apostoli în timpurile grele generate și provocate de noua putere politică.

Pr. Alois: Cercetând locurile unde a activat, am constatat că, după ce a fost eliberat în aprilie 1950, părintele Leopold a lucrat în parohiile Vatra Dornei (1950-1951), Faraoani (1951), Roman (1952-1953), Barticești (1952), Institutul Teologic Romano-Catolic din Alba-Iulia (1953-1956) și Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași (1956-1958). După ce a fost anchetat și închis pentru a doua oară, părintele Leopold se retrage un timp la Parohia Gherăești. Vă amintiți dacă s-a organizat vreo despărțire oficială a părintelui profesor Nestmann de ceilalți profesori și de seminariști?

Ep. Petru: Nu... Am regretat însă faptul că a trebuit să plece, că este anchetat și hărțuit împreună cu alți preoți, având mult de suferit din cauza timpurilor și, desigur, și pentru predicile pe care le ținea în catedrala episcopală în apărarea vieții și împotriva avorturilor, pe care regimul comunist, care se instalase, le promova împotriva învățăturii creștine.. Aceeași atitudine dârză o arăta oriunde și oricând. Demnitatea vieții și valoarea ei era o convingere sfântă pentru preotul și teologul Nestmann, iar pentru apărarea ei nu se temea să-și riște libertatea și chiar viața. Ori de câte ori avea ocazia o propunea și o susținea atât la orele de la școală, cât mai ales pe amvon; în discuții cu oamenii de cultură și știință, nu înceta să o susțină și a o apăra cu o convingere puternică, încât tot orașul Iași vorbea despre dârzenia preotului și a profesorului de teologie pe amvonul catedralei, dar și acolo unde vedea că această practică reprezenta o crimă împotriva lui Dumnezeu și a omului. Era, de fapt, un crez la care nu renunța pentru nimic în lume, apărând viața ca dar al lui Dumnezeu pentru binele omenirii, împotriva practicii promovată de politica marxistă și leninistă atee, direct împotriva lui Dumnezeu. A rămas ca o preocupare generală din viața sa de lider al vieții și al formării de conștiințe. Pentru el acest crez de apostol era evident încă din timpul studenției, de preot tânăr și înflăcărat colaborator în diferitele comunități unde a avut ocazia să catehizeze, să predice și să anunțe evanghelia vieții, împlinindu-și misiunea de preot și paroh.

Pr. Alois: Cum am precizat deja, după ce a fost eliberat, de la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași, părintele Nestmann a venit la Gherăești, unde a activat între noiembrie 1958 și mai 1959. Apoi, părintele Leopold a fost numit, de la 13 mai 1959, pentru a doua oară paroh la Barticești, misiune pe care a îndeplinit-o până la 22 februarie 1966. Știm că la 27 noiembrie 1965 ați ajuns ca preot vicar în acea comunitate, iar părintele Nestmann v-a fost primul paroh. Chiar dacă îl știați bine de la Iași și Gherăești, ne puteți spune cum a fost colaborarea sacerdotală și câteva crâmpeie din viața pastorală desfășurată împreună, chiar dacă doar timp de 3 luni. Înainte de a ne răspunde, doresc să vă prezint ceea ce a scris atunci părintele Nestmann: "Exact cu Vesperele noului an bisericesc, în seara spre prima duminică a Adventului, la 27 noiembrie 1965, vine pr. Gherghel Petru la Barticești, având propunerea de a rămâne definitiv aici, dar nefiindu-i încă sosite hârtiile de recunoaștere. Pr. Gherghel Petru e preot nou sfințit: 29.06.1965, la Alba Iulia, de către Preasfințitul Episcop Aron Márton (e coleg cu pr. Anton Adănculesei). E originar din satul (mamă a Barticeștiului de altădată) Gherăiești. S-a născut la 28 iunie 1940, din părinții Petru Ioan Gherghel și Maria, n. Gherghel Dăncuț. A intrat în seminar pe 29 septembrie 1955".

Ep. Petru: A fost este pentru mine o adevărată surpriză și trebuie să afirm că primele mele zile din activitatea mea ca preot au început cu adevărat aici, lângă părintele Leopold, în comunitatea din Barticești. Puține zile, e adevărat, dar clipe de neuitat! Am avut ocazia să-l reîntâlnesc, după trecerea anilor de studii, acum ca preot recent consacrat. de vestitul episcop de Alba Iulia unic în întreaga țară la acea vreme. Am fost trimis de Mons. Petru Pleșca, ordinarius al Diecezei de Iași, în acea perioadă grea și atât de importantă din viața Diecezei de Iași, ca să dau o mână de ajutor în activitatea pastorală înainte de sărbătorile Crăciunului și ale Noului An. Așa a fost: era vorba de o repartizare doar verbală, de a mă deplasa la Barticești pentru sărbători ca să dau un ajutor, până la numirea mea oficială de preot vicar în una din parohiile diecezei. Cred că părintele paroh Leopold Nestmann ceruse un ajutor, în munca pastorală specifică Adventului și Crăciunului. Aici, așadar, lângă fostul meu profesor, acum paroh vestit, mi-a fost dat să încep primii pași în activitatea pastorală. Nu spun câte emoții aveam înainte de a ajunge la Barticești.

Pr. Alois: Nu știu dacă mai aveți pe undeva această fotografie, dar iată putem prezenta cititorilor o imagine deosebită pe care ați făcut-o împreună cu părintele Leopold "după viscolului din 5-7 ianuarie 1966", așa cum este notat sub poză. Activând și eu în acea comunitate, am găsit această fotografie în arhiva parohiei de acolo, mai exact în cronica pe care parohul Nestmann a scris-o. Înainte de a ne vorbi despre această fotografie, îmi face o deosebită plăcere istorică să vă citesc scurta autobiografie pe care părintele Leopold Nestmann ne-a lăsat-o în "Cronica Parohiei Barticești", atunci când a fost numit, la 1 septembrie 1952, ca "al treilea paroh de Barticești". Sfinția Sa s-a născut în ziua de 25 ianuarie 1919, la Cernăuți din părinții Vilhelm Nestmann și Maria, n. Heinrich Ruhr. A intrat în seminar la 30 septembrie 1930. A plecat la Roma în ziua de 14 decembrie 1939 și a ajuns la Colegiul Urban "De Propaganda Fide" în ziua de 16 decembrie. A fost sfințit preot, la Roma, în ziua de 20 decembrie 1942. Prima Sfântă Liturghie a celebrat-o în ziua de 21 decembrie 1942, în catacombele "Priscilla", la altarul "Fractio Panis". A terminat studiile la 15 iulie 1943, luând licența în teologie, după care, la 1 august 1943, s-a întors în țară. După ce a activat la Școala de Fete "Sfântul Iosif" din București (1943-1944), a urmat următorul traseu: 1944-1946 - profesor și spiritual la Academia Teologică de București, unde se aflau și seminariștii ieșeni; februarie-septembrie 1946 - la Focșani; 1946-1948 - profesor și spiritual la Seminarul din Iași, în clădirea fostei școli primare Notre Dame de Sion; 1948-1952 - paroh de Vatra Dornei. La Barticești a activat ca paroh doar trei luni, până la 20 decembrie 1952, când a fost transferat ca paroh de Roman. În această parohie de oraș a activat între 20 decembrie 1952 și 1 noiembrie 1953, când a fost numit profesor și spiritual la Institutul Teologic Romano-Catolic din Alba Iulia. În iulie 1956, a fost transferat ca profesor la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași, unde în toamna aceluiași an urma să se deschidă secția română a Institutului Teologic Inter diecezan de la Alba Iulia. Părintele Leopold nu scrie nimic în această cronică despre anchetele la care a fost supus la Securitatea din Iași, ci menționează scurt: "Din noiembrie 1958 până în mai 1959, vicar parohial la Gherăiești sub pr. Ion Jicmon. La 13 mai 1959 revine la Barticești pentru a fi iar acestui drag sat dispensator mysteriorum Dei". Să revenim la fotografia din ianuarie 1966.

Ep. Petru: Părintele paroh Nestmann a avut, cum ați precizat, o perioadă vastă și grea în multe locuri și misiuni. Fotografia pe care mi-o arătați mă ajută să depăn amintirile mele, așa cum se poate vedea cu vădită emoție, stând cu sfială, lângă cel care mi-a fost cândva profesor și a rămas până la moarte un părinte remarcabil, numit de cei mai mulți Leopold profesorul, Leopold parohul și, de ce nu, apărătorul credinței și moralei creștine în vremuri vitrege. Trebuie să recunosc că mă simțeam mic, sfios și preocupat, în același timp, cum am să-mi împlinesc misiunea mea, mai ales de a predica în fața unui specialist în retorică și a unui vestitor recunoscut al cuvântului divin. Numai că părintele paroh, chiar de la prima întâlnire, m-a liniștit, precizându-mi programul său pastoral precizat pentru toate zilele, până la Crăciun și nu numai, ci pentru întreaga perioadă de sfârșit și început de an. O agendă surpriză pentru misiunea mea pastorală în timpul Adventului, al Crăciunului, al Anului Noul și, mai mult, și pentru sfințirea caselor. Sunt sigur că, pe lângă faptul că el stabilise să folosească acest timp de har pentru binele credincioșilor din Barticești, s-a gândit și la mine, începător și fără experiență, să mă îndrume, oferindu-mi lecție de predici speciale misionare, de folos pentru credincioșii ce se pregătesc pentru întâmpinarea unui mister atât de mare cum este Nașterea Fiului lui Dumnezeu pe pământ. Cel mai mult mi-a plăcut cum mi-a prezentat că anul acesta vom avea, în tot timpul Adventului, predici misionare speciale, pe care le va prezenta el personal ca paroh la cele două slujbe din fiecare zi. Slujbele le vom celebra fiecare pe rând, iar Sfinția Sa, cu marea lui experiență, va prezenta în fiecare zi, până la Crăciun, predici speciale de misiuni, ca toți credincioșii să aibă posibilitatea să se pregătească temeinic pentru întâmpinarea marii sărbători a Nașterii Domnului. Pentru mine a fost lecție vie pentru începutul activității mele în munca pastorală dar și un mare ajutor pentru a învăța cum se fac astfel de serii de predici în programul unei parohii ce așteaptă marile sărbători ale sfârșitului și începutului de an..

Pr. Alois: Dacă atunci ar fi fost mijloacele tehnice de astăzi sunt convins că mulți enoriași i-ar fi înregistrat părintelui Leopold predicile, dar a fost înregistrat doar de securiști. Vă mulțumesc pentru aceste predici pe care le-ați păstrat ca pe o relicvă a părintelui Nestmann, pe care vom încerca să le valorificăm în cadrul studiilor noastre de la Departamentul de Cercetare Istorică "Fericitul Anton Durcovici" din cadrul Episcopiei Catolice de Iași. Sunt convins că vom putea prelua idei interesante și utile atât pentru istorici, cât și pentru toți cei însetați de învățăturile creștine. Iată, avem câteva predici, dar care era stilul de a predica și ce subiecte aborda?

Ep. Petru: Sigur așa ar fi fost, căci stilul său era un stil particular plăcut și convingător. Este însă știut de toți că părintele paroh Leopold își scria predicile și că unele au mai rămas până astăzi. S-ar putea chiar și în dosarele de urmărire din partea securității, iar altele răspândite pe la preoți. Ar trebui făcută o investigație specială pentru descoperirea măcar a unora pentru a vedea conținutul stilul și scrisul său special și plăcut. Sunt sigur că s-ar mai afla dacă cineva s-ar interesa pentru așa ceva mai ales pe la cei care i-au rămas mai aproape. El avea un stil oratoric special și ținea predici cu răsunet, cum, de fapt, făcea deseori în catedrala noastră din Iași. Era un dar al lui și cu aceasta a lăsat o mare impresie în rândul tuturor credincioșilor, nu numai catolici, ci și de alte confesiuni. Faima aceasta de predicator s-a răspândit în tot orașul, iar la aceste celebrări și Liturghii speciale lăsau urme adânci și hotărâri puternice în conștiința credincioșilor, mai ales întru apărarea vieții și împotriva avorturilor. Despre astfel de inițiativă se vorbea în întregul oraș. Am putea chiar spune că multe din acuzele și suferințele sale prin care a trecut erau tocmai pentru tăria cu care apăra viața și condamna avortul, considerându-l fără rezerve o adevărată crimă. Au rămas și până astăzi aprecieri și chiar mai multe legende care încă mai circulă prin oraș în rândul credincioșilor catolici și ortodocși, care nu-l pot uita chiar dacă au trecut atâția ani de atunci, când predica cu înfocare în catedrala noastră catolică, îmbrăcând unele din aceste ecouri în adevărate legende, adevăruri și minuni pe care le-au trăit ca urmare a acelor lecții de viață în favoarea vieții. Sunt chiar unele persoane care declară că ei trăiesc și astăzi datorită predicilor sale și îl consideră pe părintele Nestmann ca un tată al lor. Un asemenea program de predici mi-a fost dat să aud și eu la Barticești, în timpul acelor predici de Advent, în care părintele paroh n-a lăsat să treacă ocazia să nu le vorbească credincioșilor despre viață, ca dar a lui Dumnezeu, despre primirea copiilor pe care Dumnezeu îi oferă părinților, condamnând din răsputeri crima odioasă a avortului. Pregătirea pentru Crăciun și așteptarea Nașterii Pruncului Isus erau cea mai fericită și binecuvântată ocazie să li se adreseze direct părinților în programul său pastoral pe care îl iubea cu toată convingerea.

Pr. Alois: Într-adevăr, părintele Leopold avea un stil particular de a face analogii între teologie și realitate. Pot exemplifica cu textul din "Cuvânt înainte", cu care începe "Cronica Parohiei Barticești": "Istoria unei parohii este ca o mică mistică Evanghelie: ea relatează nașterea, viața, pătimirea, moartea și învierea lui Cristos în Trupul său, care este Biserica. Viața Trupului Mistic al lui Cristos se desfășoară oriunde ar fi, în cadrul unei parohii. Astfel istoria unei parohii este istoria Viței și a mlădițelor ei, istoria Trupului și a mădularelor sale, istoria lui Cristos în creștini și a creștinilor în Cristos. De aceea, orice întâmplare din istoria lui Cristos cel Mistic e tot așa de scumpă și importantă ca și întâmplările din viața lui Cristos cel Istoric. Istoria unei parohii este o tainică prelungire a istoriei evanghelice: pe drumurile și cărările unei parohii trece iar Cristos precum umblase altădată pe drumurile și cărările Iudeei și Galileei, numai că azi El pășește ascuns sub văluri mistice și euharistice. Când s-a clădit prima biserică în sat, satul nostru a devenit un Nazaret adevărat, sub forme noi: Isus a devenit un locuitor al satului, având aici casa sa proprie, Casa Domnului. Acest Isus, prezent, e cel mai viu locuitor al satului: El e Calea, Adevărul și Viața tuturor celorlalți locuitori, a tuturor acelora care l-au primit. În Tabernacol, în Ostie și în sufletele celor ce cred în El, El este soarta lor vremelnică și veșnică. El e așa de viu într-o parohie adevărată, încât nu mai trăiesc parohienii, ci Cristos trăiește în ei. El e primul, cel mai real, cel mai prezent locuitor al satului. Ce măreț, ce sfânt e drumul de la sat - la parohie! De aceea nimic n-a fost prea greu cronicarului în dorința de a găsi urmele, cât mai multe, ale marelui Milostiv și Iubitor de oameni, Cristos Isus, care de vreo două sute de ani pășește peste aceste meleaguri cu dulce grai moldovenesc, făcând bine. Lui să-i fie slavă și cinste, mereu și tot mai mult, în această parohie, unde zilnic Iubirea sa mântuiește, sfințește, divinizează pe cei ce-l caută și se unesc cu El". Ați trăit intens perioada Adventului, dar cum a fost după aceea: de Crăciun și Anul Nou?

Ep. Petru: Timpul petrecut atunci la Barticești a fost, cum am mai spus, un fericit contact cu un asemenea program pastoral intens. El însă n-a durat mult. Sărbătorile de Crăciun, ale Anului Nou și ale Bobotezei au fost pentru mine un adevărat maraton pastoral urmat de binecuvântarea caselor, a familiilor cu mulți copii. Deși iarna își urmase cursul și străzile s-au umplut cu zăpadă, opunându-se parcă la un asemenea program pastoral maraton, m-am simțit deosebit de bine și am primit și o lecție de pastorală practică, un motiv de adevărată bucurie și încurajare, un adevărat imbold din partea exemplului părintelui paroh care, cum se știe, avea deja o vârstă înaintată și nu s-a oprit până nu am trecut amândoi, din casă-n casă, urmându-l voinicește pe părintele paroh care trecea tinerește peste nămeții de zăpadă până când totul s-a încheiat cu bine. A fost o experiență frumoasă și folositoare pentru mine. Mi-a rămas mereu drept un exemplu de forță sacerdotală în căutarea credincioșilor. La sfârșit am primit și eu laudă și felicitare, mulțumindu-mi că nu am abandonat acest act care a cerut pentru toți jertfe și demonstrație de forță, semn de respect pentru toți credincioșii, care se bucurau atunci când părintele pășea în casă, în mijlocul familiei și, mai ales, al copiilor nerăbdători de a trăi câteva clipe de liniște și pace. Nu pot uita nici astăzi acele clipe unice din istoria Parohiei Barticești, unde am exersat cu multă satisfacție nu numai întâlnirea cu credincioșii în Biserică, în confesional, pentru spovezi sau în casa parohială pentru probleme administrative, ci și cu credincioșii în casele lor pline de copii și de viață, primitori și bucuroși de o asemenea experiență pastorală, unică pentru mine chiar de la începutul activității mele pastorale.

Pr. Alois: La începutul anului 1966, părintele Nestmann a decis să părăsească România și să meargă în Republica Federală Germania. A profitat de Convenția de reunire a familiilor, semnată de România și Organizația Națiunilor Unite. Nu și-a văzut membrii familiei de 27 de ani, iar tatăl său a murit în anul 1964. Unul din frați a murit în anul 1939, dar alți patru trăiau în Germania, în anul 1966. V-a povestit despre această intenție, despre motivele care l-au determinat să se retragă în acea țară?

Ep. Petru: Așa a fost. Păcat că această frumoasă experiență alături de părintele Leopold s-a oprit brusc, după doar două luni și câteva zile, fiind nevoit să mă întorc acasă, ca să aștept, după normele de atunci, numirea mea oficială și canonică din partea Mons. Petru Pleșca, care coordona toate problemele canonice și pastorale în dieceza noastră de Iași. Acest lucru avea să se întâmple doar după aproape două luni. Însă când m-am întors la Barticești, nu l-am mai găsit pe părintele Leopold Nestmann, care, în mare grabă și taină, plecase definitiv în Germania, pentru a-și întâlni familia ce se afla de mult acolo. Totul a fost făcut într-un secret de mormânt, lucru ce se explica prin pericolul de a-i se retrage acest dar și drept, de a-și reîntâlni familia naturală ce se afla deja în Germania.

Pr. Alois: Când m-am decis ca să vă abordez pentru a relata această experiență deosebită pe care a-ți avut-o alături de părintele Nestmann, îmi puneam mari speranțe că ne puteați destăinui modul în care v-ați despărțit, care ar fi fost ultimele cuvinte pe care vi le-a spus, ce program pastoral ar fi continuat în Barticești și dacă v-a lăsat ceva din cărțile pe care le-a avut și scrierile pe care le-a redactat. "Cronica Parohiei Barticești" a rămas în arhiva parohiei de acolo, dar alte manuscrise nu știu unde ar putea fi. Sau poate au fost luate toate în Germania.

Ep. Petru: Despărțirea neașteptată de părintele paroh Nestmann a fost pentru mine și pentru noi ca un trăsnet și o mare pierdere. Am rămas totuși mai departe în comuniune cu Sfinția Sa, prin scrisori, din care reieșea o mare nostalgie de locurile moldovenești unde copilărise, unde studiase și mai ales unde activase ca preot, profesor și paroh. Nu am auzit să se plângă de multele suferințe prin care trecuse sau să condamne pe cineva. Slujitorul și ucenicul lui Cristos nu poate avea o altă condiție de viață decât cea a Maestrului său. Avea o bucurie de a scrie prietenilor, colegilor și simplilor credincioși de care era așa de legat o mulțime de cartoline, încurajându-i să nu uite niciodată marea dragoste a lui Cristos care și-a dat viața pentru prietenii noi.

Pr. Alois: Ne puteți spune de unde v-a scris părintele Nestmannn?

Ep. Petru: Din Roma și ceva mai târziu din Germania unde se retrăsese. Părintele a rămas legat de cei pe care i-a cunoscut fie când era la Roma ca părinte profesor și spiritual, fie când lucra și activa în Germania lângă Sanctuarul Maicii Domnului din Altötting.

Pr. Alois: Urmărind biografia părintelui Nestmann după ce a părăsit România, am putut remarca faptul că a activat la Berchtesgaden (1966-1967), Roma (1967-1970), Arzbach (1970-1977), Ludwigsburg - Hoheneck (1977-1979), Steinefrenz (1979-1984) și Altötting (1984-1988). După pensionare (1988), a rămas la Altötting, dar a activat ca director spiritual la Seminarul din Wigratzbad. Sunt convins că moartea tragică a părintelui Nestmann, survenită în ziua de 17 martie 1992, v-a luat prin surprindere. Într-o publicație de limbă germană am găsit aceste cuvinte despre suferința și moartea lui: "Am 30. Januar 1992, 2 Tage vor Maria Lichtmess; will Pfarrer Nestmann noch einmal die Kerzen des Christbaums entzünden. Dabei fällt ihm ein Streichholz herunter. In kürzester Zeit steht der Weihnachtsbaum in Flammen. Bei den Löschversuchen zieht er sich eine Rauchvergiftung und schwere Brandverletzungen zu. Man bringt ihn sofort in ein Spezialkrankenhaus für Brandverletzungen nach München-Bogenhausen. Hier verstirbt er, nach drein monatlichem schweren Leiden, am 17. März 1992 um 5 Uhr morgens". Cum ați primit aceste știri?

Ep. Petru: E drept, o încercare teribilă a venit asupra lui, când pomul de Crăciun, la care ținea foarte mult, s-a aprins, focul i-a cuprins hainele și mâinile, iar fumul, care s-a extins în apartamentul său, l-a intoxicat cu totul. A fost spitalizat, dar a avut de suferit atât de mult, încât încet, încet, s-a stins la 17 martie 1992. Nici că se putea o suferință mai mare și o veste mai tristă care s-a răspândit peste tot, ajungând și la noi, cei legați de el și de iubirea sa față de noi, ca seminariști, preoți, mici ucenici și colaboratori ai săi în munca pastorală. Nu s-a putut ajunge atunci la funeraliile sale, dar mai târziu, când vremurile s-au mai liniștit, am căutat, cu tot respectul, să-i aflăm mormântul. A fost o obligație pentru mine, ca și pentru părintele Alois Fechet, fostul meu vicar general, care l-a avut ca paroh în Barticești, să ajungem, să căutăm mormântul și cimitirul unde a fost înmormântat, pe care l-am descoperit lângă o biserică din Altötting, desigur nu departe de Capela Aparițiilor Maicii Domnului pe care o iubea atât de mult și în care era văzut deseori celebrând Sfânta Liturghie, ascultând spovezi ori rugându-se cu multă evlavie. Acolo, cu mare emoție, am rostit o rugăciune și am așezat o lumânare, cu mare mulțumire sufletească, că am putut și reușit să-i spunem împreună, lângă crucea sa, o rugăciune și să-i aducem mulțumire pentru tot ce a făcut pentru noi, ca elevi și seminariști, și desigur și pentru credincioșii din Gherăești și, mai ales, pentru cei Barticești, unde a lăsat atâtea amintiri.

Pr. Alois: Părintele Leopold a fost și un bun administrator parohial, i-a plăcut să aranjeze curtea parohiei și să amenajeze mai multe spații de reculegere. Chiar dacă ați fost în aceeași parohie doar în anotimpul de iarnă, ați remarcat ceva aparte după aceea? Mulți enoriași își amintesc și astăzi de bolta și aleile de lângă parohie, unde parohul "neamț" petrecea mult timp plimbându-se și rugându-se. În acel cadru, părintelui i-au fost făcute multe fotografii. Ce ne puteți spune despre administrația pe care ați învățat-o de la primul părinte paroh pe care l-ați avut ca preot?

Ep. Petru: Pr. Leopold a rămas ca un îndrăgostit față de natură și frumos și de aer curat. Am putut constata și mai vedem și astăzi grija lui pentru un spațiu de rugăciune și odihnă, rămas ca o mărturie a grijii sale de iubitor de frumos și adecvat pentru liniște și rugăciune. Timpul a trecut, dar amintirile și exemplul lui de credință și de slujire rămân mereu, ca un imbold și o chemare la curaj și la recunoștință. Am fost ajutat să învăț ce trebuie făcut uneori în strategiile pastorale de viitor și i-am rămas, până astăzi, recunoscător pentru exemplul primit și pentru tratamentul frățesc pe care l-am simțit în plin din partea acestui mare profesor, predicator și păstor de suflete. Am admirat și spiritul gospodăresc și gustul pentru frumos, prin grija ce a arătat-o la amenajarea grădinii dintre biserică și casa parohială ca într-un colț de rai, prin frumoasele aleii și plantarea de arbori ce au transformat acest loc într-un spațiu de liniște și de inspirație spirituală. Această fericită așezare și aranjare a grădinii de lângă biserică a rămas până astăzi un loc atrăgător și un spațiu fericit de reflecție și odihnă.

Pr. Alois: Părintele Nestmann a fost un bun cronicar și a notat multe din viața Parohiei Barticești. Obișnuia să discute ceea ce scria în această operă, din care istoricii actuali au cules numeroase informații istorice și tradiții locale? La 21 februarie 1966, părintele Nestmann a scris ultimele cuvinte în "Cronica Parohiei Barticești": "Cei ce vor urma să continue înscrierea parohilor și vicarilor și relatarea tuturor întâmplărilor din Istoria Parohiei Barticești. Omnibus fratribus venturis salutem!" Sigur ați fost preocupat să citiți din aceste manuscrise, dar ce v-a atras atenția într-un mod deosebit? Obișnuia părintele Leopold să discute despre realizările sale, despre suferințele îndurate din partea Securității comuniste?

Ep. Petru: N-am avut și n-a fost prea mult timp de a sta împreună și pentru a face alte analize sau discuții personale, nici despre trecutul său plin de încercări și suferințe și nici de planuri prea multe de viitor. A fost totuși o experiență pastorală unică, care s-a întipărit adânc în inima mea și care m-a obligat și mă obligă și astăzi să nu uit niciodată un asemenea timp de har, ca o lecție magistrală mai mult prin fapte și mai puțin prin vorbe. Este vorba de o experiență extraordinară lângă un mare profesor, paroh și duhovnic, mai rar de întâlnit, luptător curajos pentru cauza lui Dumnezeu, a Bisericii și a vieții copiilor, pe care Dumnezeu îi vrea în lume ca o binecuvântare cerească și o binefacere pentru viitorul omenirii. Ajungând în același an să devin vicar parohial am avut multe ocazii să aud aprecieri la munca Sfinției Sale.

Pr. Alois: Sunt convins că sunt încă multe alte aspecte pe care le puteți evidenția din viața și activitatea părintelui Leopold Nestmann, dar vă propun să ne oprim aici și să oferiți o concluzie prin care îl puteți caracteriza în câteva cuvinte pe acela care v-a fost profesor, preot și paroh.

Ep. Petru: Istoricii și biografii s-au străduit să ne prezinte date cât mai detailate despre istoria vieții sale, cu amănunte vrednice de luat în seamă și care vorbesc despre un "curriculum vitae" cu totul special. Cei care l-au întâlnit, au întâlnit un adevărat "monument" creștin și preoțesc în persoana unui om al Bisericii, al diecezei noastre, al elevilor și studenților, dar mai ales al copiilor pe care i-a apărat ca să se nască și să vorbească prin viața și opera lor, despre frumusețea vieții și a Celui care orânduiește toate. Merită să se facă un studiu special despre implicarea sa, în acest câmp sfânt al vieții, care continuă să producă până și astăzi și cred și mai departe, va produce roade binecuvântate în favoarea celui mai mare dar venit din cer, darul vieții și al copiilor. Cu respect și dorințe de veșnicie fericită preotului, profesorului și marelui apărător al credinței și demnității umane, Leopold Nestmann. În veci amintirea lui! Să se odihnească în pace, în ceruri, cu toți sfinții și îngerii și cu toți cei pe care i-a ajutat să fie buni credincioși, bravi seminariști și preoți zeloși, curajoși și dedicați sufletelor încredințate spre păstorire. Ne plecăm cu respect și cu aleasă dragoste înaintea lui și ne rugăm lui Dumnezeu chiar astăzi când amintim chemarea lui la ceruri. În veci amintirea lui!

Pr. Alois: Vă mulțumim!

Pr. Alois Moraru

* * *

Album foto in memoriam pr. Leopold Nestmann


 

lecturi: 1313.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat