Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Exercițiile spirituale" ale Sfântului de Loyola

Un drum de eliberare la școala lui Ignațiu

de Gian Giacomo Rotelli

Referindu-ne la Exercițiile spirituale ale Sfântului Ignațiu de Loyola (deci nu la alte itinerare de rugăciune cărora le este dat același nume și despre care nu vorbim) se poate spune că ele constituie sinteza unei experiențe spirituale specifice, pe care fondatorul Societății lui Isus o redactează deoarece "observând unele lucruri în sufletul său și găsindu-le folositoare, i se păreau că puteau folosi și altora și de aceea le punea în scris", așa cum a spus el însuși.

Așadar, o experiență spirituală relatată pentru ca alții, recunoscând în ei înșiși mișcări asemănătoare ale Duhului, să-și aibă satisfacție. Nu este vorba de un text "scris la masa verde", ci de notițe reluate încontinuu și integrate ulterior în perioada de circa douăzeci de ani începând de la convalescența care a urmat după rana gravă suferită în timpul apărării Pamplonei, atacate de francezi în 1521. Este vorba de o broșură, sau mai bine zis, de un manual de exerciții de rugăciune însoțite de o serie de note utile să garanteze cât mai mult posibil eficacitatea drumului propus, adică obținerea scopului care este acela de "a te învinge pe tine însuți și de a-ți ordona propria viață fără a lua decizii pe baza niciunui afect dezordonat", așa cum spune autorul la începuturile acestei scrieri.

Gustul vag voluntarist al acestei expresii este dezmințit de parcursul efectiv propus care, în mod substanțial, corespunde cu oprirea în rugăciune într-o perioadă de 4 "săptămâni", așa-numita "lună ignațiană", asupra vieții lui Isus (experiența poate să fie într-un fel trăită și într-o perioadă de timp mai scurtă). Exercițiile constituie deci o experiență care favorizând o cufundare tot mai mare în adâncul vieții, adică în inimă, a Domnului, permite să-l cunoaștem tot mai mult așa încât să fim atrași de el să-l urmăm tot mai îndeaproape ("a cere cunoaștere interioară a Domnului, care pentru mine s-a făcut om, pentru ca să-l iubesc și să-l urmez mai mult").

S-ar putea spune că este vorba de un drum de eliberare pentru o adevărată libertate. Invitația este de a contempla treptat sentimentele (în sensul larg al termenului, corespunzător cu ceea ce spune Sfântul Paul filipenilor [2,5]: "Să aveți în voi aceleași sentimente ale lui Cristos Isus") și alegerile și stilul relațiilor lui Isus din Nazaret pentru "a le însuși" tot mai mult și astfel a elibera inima de orice afect dezordonat. De fapt, numai cufundarea în el poate să elibereze cu adevărat afectele mele de orice element care nu este cu adevărat iubire și astfel eu să pot crește tot mai mult în libertate adevărată, adică în umanitate.

Parcursul este simplu. După o introducere, care, ca multe introduceri, conține într-un fel tot parcursul și ia numele de Principiu și Fundament, și o săptămână menită să conștientizez, în lumina răstignitului "care m-a iubit și s-a dat pe sine pentru mine" (Gal 2,20), afectele mele dezordonate și consecințele care au derivat, a doua, a treia și a patra săptămână sunt dedicate întocmai contemplării "misterelor" vieții lui Isus, unde "mister" nu vrea să arate ceva incomprehensibil, ci un izvor inepuizabil de viață din care să luăm neobosit. Forma specifică de rugăciune pe care îndeosebi în ultimele trei "săptămâni" o propune Ignațiu, și anume contemplația, nu trebuie înțeleasă atât ca o formă de cunoaștere rațională a ceea ce se contemplă, ci, dând spațiu amplu imaginației, o privire a scenelor evanghelice cu ochii inimii, deci un mod de a fi transformați de ceea ce se contemplă.

În arcul "săptămânii a doua", într-un fel inima tuturor Exercițiilor, sunt propuse și câteva meditații "structurale" tipic ignațiene menite să ajute mai direct eventuala alegere (sau reformă) a vieții pe care cel care le face ar putea să le aibă în fața sa.

Exercițiile se termină cu o contemplație complet specială, numită "pentru a obține iubire" sau "pentru a ajunge să iubim", care vrea să deschidă drumul Exercițiilor la o continuare în viața obișnuită. Este experiența de a fi iubit care pune în mișcare și face să crească iubirea înăuntrul meu. După ce a contemplat (ne-ar veni să spunem: în lung și în lat) iubirea lui Isus în arcul întregii sale vieți, Ignațiu propune acum să privesc toată lumea din jurul meu ca un dar fără limite din partea lui Dumnezeu și în asta să găsesc, în fiecare zi, manifestarea iubirii sale. Va fi "automat" pentru mine să răspund la acest dar cu oferirea totală de sine: "Ia, Doamne, și primește toată libertatea mea, amintirea mea, intelectul meu și voința mea...". Cu cât mai mult voi ști "să-l caut și să-l găsesc pe Dumnezeu în toate lucrurile", să fiu "contemplativ și în acțiune", cu atât viața mea va fi, în deplină libertate și iubire, "în toate a iubi și a sluji".

(După L'Osservatore Romano, 25 februarie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 660.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat