Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

1936 - 19 februarie - 2021: 85 de ani de la moartea marelui preot și jurnalist Anton Gabor - un sfert de veac dedicat presei catolice din Moldova

În urmă cu o săptămână, cu ocazia prezentării monografiei catolicilor din Tămășeni, am făcut vorbire de mai multe ori de "cea mai ilustră personalitate din istoria Institutului "Presa Bună" din Iași și totodată unul dintre cei mai de seamă ziariști catolici români din prima jumătate a secolului al XX-lea": preotul Anton Gabor. Dacă ar fi să prezint biografia acestui preot doar după locurile unde s-a format și în care a activat aș termina foarte repede: Tămășeni - Innsbruck - Valea Seacă - Iași. Dar nu voi face așa, pentru că părintele Anton Gabor și-a dedicat aproape un sfert de secol înființării, dezvoltării și răspândirii revistei "Lumina creștinului", activitate pe care ar fi continuat-o dacă n-ar fi survenit moartea misterioasă la vârsta de aproape 53 de ani.

Anton Gabor s-a născut în ziua de 6 iunie 1883, la Tămășeni. A urma școala elementară în satul natal, până la vârsta de 13 ani, când în ziua de 7 octombrie 1896 a intrat în Seminarul episcopal din Iași. După 10 ani de studii, în anul 1906 a fost trimis pentru studii superioare la Innsbruck, în Austria de astăzi. Reîntors în țară, a fost sfințit preot în ziua de 31 august 1908, la Iași. Apoi a mai continuat studiile de specializare până în anul 1911.

La întoarcerea în Dieceza de Iași a fost numit profesor la Seminarul Catolic din Iași, până la închiderea acestui din cauza Primului Război Mondial.

Fiind însă seminarist, Anton Gabor află că în anul 1903 a apărut la Bacău "Calendarul catolic", îngrijit de preoții franciscani, o carte deosebită care i-a captivat pe toți preoții și seminariștii din Dieceza de Iași. Părintele Iosif Malinowski (1857-1916), care publicase mai multe cărți, la 16 decembrie 1908, fiind președintele unui comitet de înființare a "Foii catolice", lansează un apel pentru publicarea unei reviste. Motivația stătea în contracararea presei care iese din făgașul îndrumării spre bine și în posibilitatea pentru catolici de a fi apărați împotriva calomniilor. Din apel aflăm că de mult timp se discutase despre apariția unei publicații catolice: o foaie săptămânală sau un cotidian în română sau în franceză. Câțiva preoți și laici s-au întrunit de mai multe ori, au discutat și au decis ca mai înainte de publicarea revistei să vadă dacă apariția acesteia se bucură de interes în rândul preoților și credincioșilor. După ce au obținut binecuvântarea episcopului Nicolae Iosif Camilli, s-a format comitetul care a trimis apelul: "Credem deci că a sosit momentul să scuturăm inerția noastră și să ne adunăm toate puterile la un loc, spre a aduce odată la îndeplinire idealul dorit de atât amar de vreme". Programul publicației și un chestionar cu șapte întrebări au fost trimise mai multor preoți și laici din Arhidieceza de București și din Dieceza de Iași. La acest apel au răspuns doar 293 de persoane, prognozându-se peste 3000 de abonați. Numărul persoanelor fiind considerat prea mic, s-a amânat redactarea unei reviste, dar a continuat apariția "Calendarului catolic".

După ce a finalizat studiile doctorale la Innsbruck, în toamna anului 1911, părintele Anton Gabor s-a întors la Iași și a fost numit profesor la Seminarul diecezan. În discuțiile pe care le-a avut cu părintele Iosif Malinowski, părintele Gabor a reluat ideea publicării unei reviste, după proiectul lansat în anul 1909. Însuși părintele Gabor ne-a împărtășit împrejurările în care intră în contact cu această publicație și cum ia primele lecții de jurnalism chiar de la pr. Malinowski: "Școala publicisticei o începusem sub direcțiunea Sfinției sale îndată ce m-am întors de la studii în următoarele împrejurări. Păr. Andrei Florea, actualul paroh de Grozești, pe atunci vicar la Bacău, făcându-ne o vizită la Seminar, se pronunță mâhnit, că pe anul 1912 nu mai tipărește Calendarul catolic, deoarece nu mai este vreme. Am stăruit pe toate căile să nu facă un asemenea lucru, fiindcă ar fi păcat. Totodată i-am propus colaborarea, pe cât ne va fi cu putință. În sfârșit și-a dat consimțământul și, trimețându-mi de la Bacău o parte din manuscris, am început tipărirea calendarului la Iași. Ca vicar general a Eparhiei, păr. Malinowski avea censura cărților și așa am ajuns în contact cu dânsul. Într-un chip cruțător mă făcea atent asupra tuturor greșelilor de limbă, asupra construcțiunilor frazei și așa mai departe, iar eu, dându-mi seama de vastele lui cunoștințe, mă supuneam, deși nu mă convingeam totdeauna". În acest context, află de la părintele Malinowski despre planul vechi al publicării unei reviste și despre mijloacele puține de a duce la împlinire un asemenea plan. În lunile următoare se conturează gândul de a duce mai departe ideea publicării revistei: "În noembrie al aceluiaș an (1912) îi comunic planul de a începe cu 1 ianuarie următor tipărirea revistei Lumina creștinului. La început se cam temea, dar când i-am arătat hotărârea tare de a-mi aduce la îndeplinire planul, mi-a dat îndrumările și sfaturile trebuincioase pentru această grea întreprindere. Pe lângă câțiva alți confrați, părintelui Malinowski îi datoresc cel mai mare sprijin în începerea acestei reviste".

Îndrumat de părintele Malinowski, în decembrie 1912 tânărul preot Gabor începe prin a se adresa preoților și credincioșilor din Diecezele de Iași și de București, comunicându-le intenția de a începe publicarea revistei. Nu a primit decât 18 cereri pentru abonament, dar nu s-a descurajat. Și-a propus să pornească la drum invers: mai întâi să scoată revista și apoi să vadă reacția cititorilor. Pe cheltuiala proprie, în ianuarie 1913, cu aprobarea și binecuvântarea episcopului Nicolae Iosif Camilli, scoate primul număr din "Lumina creștinului", în 16 pagini, format mic, B5. La finalul lunii decembrie 1912 revista era tipărită. La 30 decembrie 1912, trimite un exemplar arhiepiscopului Raymund Netzhammer, iar în scrisoarea care însoțește revista trimisă, părintele Gabor își exprimă greutățile, îngrijorările, dar și bucuria: "Am deosebita plăcere că după oarecari greutăți vă pot trimite numărul întâiu al foii catolice Lumina creștinului. Vă rog, Înalt Prea Sfințite, să îl primiți cu aceiaș inimă cu care vi se trimite. Înainte de toate, vă rog cu cel mai profund respect de a-mi acorda binecuvântarea mie și acestei neînsemnate foi, pentru ca lucrul început să poată urma cursul său înainte spre binele catolicilor. De binecuvântarea lui Dumnezeu prin mâinile Prea Sfinției Voastre am nevoie într-un chip cu totul deosebit. În locul al doilea, vă rog din inimă să ne ajutați atât cu prețiosul sfat al Înalt Prea Sfinției Voastre, cât și cu alte mijloace pe care le veți crede de cuviință. Vă rog mai departe, Înalt Prea Sfințite, să fiți blând în judecata acestei foi, în starea ei actuală. Erau multe greutăți și de aceea cu mare sforțare am voit să apară odată numărul întâiu, apoi la celelalte se vor face îndreptările cuvenite"

Revista "Lumina creștinului" din ianuarie 1914 și "Calendarul catolic pe anul 1914" redau câteva cuvinte prin care episcopul Nicolae Iosif Camilli aprobă revista "Lumina creștinului": "Bucuros dăm învoirea cerută împreună cu binecuvântarea noastră întru Domnul" (la 26 iulie când s-a cerut învoirea în scris), după ce 3 ianuarie 1913 scria din Monterubbioano (Italia): "Mă bucur și te felicitez; mulțumindu-ți, îți dau din inimă binecuvântarea cerută". De asemenea, sunt notate și cuvintele arhiepiscopului Raymund Netzhammer de la București dintr-o scrisoare din 27 decembrie 1912 prin care îi răspunde părintelui Anton Gabor: "Eu îmbrățișez cu căldură gândul Sfinției Voastre și binecuvântez din inimă această întreprindere. Nu rămâne îndoială că așa ceva este trebuincios și că va avea o bună reușită".

Primele 2.000 de exemplare au fost expediate părinților parohi și unor credincioși. Interesul a crescut și, la sfârșitul anului, părintele a scos cheltuielile făcute cu tiparul, hârtia și expediția. "Noi nu așteptam să meargă așa, cum a mers pentru un început, mai ales la nou unde catolicii nu sunt încă deprinși cu așa ceva", este notat în numărul din ianuarie 1914. "Cu numărul acesta - precizează părintele în revista din decembrie 1913 -, Lumina creștinului împlinește un an de când a început să apară. Multe greutăți a avut în cale, ca oricare început, dar cu ajutorul lui Dumnezeu ele au fost înlăturate cel puțin în parte, așa că această foaie a putut să-și continue destul de regulat drumul către locuințele acelora, cari au binevoit să-i dea ospitalitate în sânul familiei lor". Redactorul cere, de asemenea, ca cititorii să vină cu sugestii și propuneri, își exprimă speranța că numărul cititorilor va crește și că este hotărât să meargă înainte cu lucrarea începută.

Iată câteva paragrafe din primul articol al revistei: "Primește, așadar, iubite cititor, această «Lumină a creștinului», care bate cu oarecare sfială la ușa ta; primește-o, căci îți va fi întotdeauna un prieten și sfătuitor la bine în toate împrejurările. Dea Dumnezeu, ca această «Lumină» să pătrundă până în cea din urmă locuință, unde se află un catolic, spre a-i aminti ceva despre credința, despre datoriile lui, și astfel să-și dea bine seama, de ceea ce trebuie să facă spre a se putea mântui. În chipul acesta «Lumina creștinului» ar fi un adevărat ajutor și întrucâtva un suplinitor al preotului acolo, unde el nu poate pătrunde decât rareori, și atunci numai în grabă. Această «Lumină» i-ar sta totdeauna la îndemână, să-l lumineze, când ar lua-o în mână. Oricine ai fi, cel ce citești aceste rânduri aduse ca o solie de "Lumina creștinului», ia-ți hotărârea de a sprijini după putință această «Lumină», ca să-și poată ajunge, câtuși de puțin, ținta propusă. Isus Hristos, adevărata «lumină a lumii», să o întovărășească cu binecuvântarea sa în drumul ei, ca să aducă roade îmbelșugate în inimile tuturor acelora, care o vor primi în mijlocul lor".

De ce s-a ales titlul "Lumina creștinului"? Din vechiul proiect al preotului Iosif Malinowski s-a păstrat ca subtitlu "foaie catolică lunară", care apoi se transformă în "revistă catolică lunară" (din iunie 1914) și apoi în "Organ al Apostolatului Rugăciunii" (din ianuarie 1930). Apărea în 16 pagini, în prima zi a fiecărei luni, în formatul actual (B5: 23,5x18,5), iar paginile erau numerotate continuu, mai puțin coperțile, până la finalul anului. Redacția și administrația erau la Seminarul din Copou (str. Ghica-Deleni 4bis la început, apoi, începând cu iunie 1913, str. Comănescu, 6). Abonamentul pe an era 2 lei, iar prețul unui exemplar 20 de bani. Pentru a răspândi și mai mult revista, părintele instituie premii (exemplu: martie, aprilie, decembrie 1913). La fiecare final de an, cele 12 numere se legau, iar volumele erau puse la dispoziția cititorilor.

Primul număr, din ianuarie 1913, conține următoarele articole: "Eu sunt lumina lumii" (p. 1-3), Modelul familiei creștine (p. 4-7), Cântarea credinței (p. 7-8: poezie de pr. Francisc Mattas), Jubileul de 50 de ani de preoție a P.S.S. Mons. Nicolae Iosif Camilli (p. 9-10), Știri diverse (p. 11-13): Principele Luitpold, regentul Bavariei; Principele Ludovic; Conversiune; Faptă eroică; Misionar premiat (p. 13), Bibliografie (p. 13), Copii dragi în pripă (p. 14: cântec), Poșta redacției (p. 15), Cuprinsul (p. 15), Au apărut (p. 16). Acest număr se deschide cu un articol program: "Eu sunt lumina lumii" în care se explică menirea revistei. Articolul pornește de la un citat din Evanghelia după Ioan (8,11), din care prima parte va deveni motoul revistei, așezat pe copertă: "Eu sunt lumina lumii". După ce face comparație între binefacerile soarelui de pe cer și ale soarelui Cristos, care ne-a dat învățăturile și harul său, articolul arată că apostolii și urmașii lor sunt trimiși să propovăduiască aceste adevăruri. Scrierile sunt o prelungire a misiunii apostolilor. Lumina creștinului tocmai aceasta dorește să facă: "Să propovăduiască pe înțelesul tuturora adevărurile aduse nouă de Isus Hristos; să înlesnească totodată răspândirea acelui foc dumnezeiesc, despre care vorbește el însuși; să amintească evenimentele mai importante din lumea catolică, care sunt în stare să ne întărească în credința noastră". Scopurile se vor atinge prin articole care expun adevărurile de credință, poruncile și sacramentele, care apără credința, explică anul bisericesc și ceremoniile, prin pilde ale oamenilor mari și povestiri morale. Editorialul se încheie cu îndemnuri de a primi revista, de a o citi și sprijini, precum și cu o rugăciune adresată lui Cristos ca să binecuvânteze lucrarea și să facă să aducă roade în inimile cititorilor.

Sub grija părintelui Anton Gabor, încă de la primul număr al "Luminii creștinului" apar câteva rubrici care apoi se regăsesc aproape în fiecare număr, precum "Știri diverse", cu informații religioase din țară sau din Biserica Universală; rubrica "Bibliografie" redă revistele și cărțile creștine care sunt recomandate pentru cititori; "Poșta redacției" apare de obicei pe ultima pagină sau pe copertă. De această rubrică răspunde părintele Gabor care dă răspunsuri la diferite cereri și întrebări. Tot aici găsim îndemnuri la a se abona, răspândi sau a scrie articole: "Către Cucernicii părinți parohi și domnii dascăli. Vă rugăm să binevoiți a lămuri pe catolicii noștri despre însemnătatea scrierilor bune și să-i îndemnați a se abona la «Lumina creștinului» sau: "Un mare ajutor ar fi pentru «Lumina creștinului», dacă fiecare catolic ar căuta să răspândească această foaie printre prietenii săi. Numere de probă se vor trimite totdeauna gratis. Aceia, care ar voi să ne pună la dispoziție diferite articole - și îi rugăm pe frații noștri preoți mai cu seamă pentru aceasta - pot vedea din expunerea scopului și a mijloacelor, în ce chip ar putea să lucreze".

Părintele Anton Gabor a scris foarte mult, întrucât cele mai multe articolele nu sunt semnate. Toate aparțin redacției, adică sunt scrise de redactor, care uneori se semnează "G." (februarie 1913) sau "A.G.", "Dr. A. Gabor" (mai, iunie, august, septembrie 1913), "Dr. Anton Gabor" (octombrie 1913). Începând cu februarie 1913, la finalul revistei se notează: "Pentru redacție răspunde: dr. Anton Gabor". Revista a fost tipărită la Institutul de Arte Grafice "N.V. Ștefăniu & Co." Iași (Str. Ștefan cel Mare, 38) (ianuarie 1913 - august 1916), după care au fost alese și alte tipografii.

Așa cum am scris în urmă cu câteva zile în medalionul dedicat părintelui Iosif Tălmăcel, la 14 aprilie 1913 apare la Săbăoani publicația "Viața", mai întâi buletin parohial care devine revistă redactată de părinții franciscani. Noua publicație este apreciată de "Lumina creștinului" în numărul din luna mai: "Cu deosebită bucurie salutăm apariția Buletinului Parohiei Catolice din Săbăoani Viața. Oricine îl răsfoiește - și se răsfoiește cu mult drag, mulțumită materialului bogat, felurit și în adevăr bine scris - se convinge, că niciodată bunul Dumnezeu nu lasă neîncununată de succes munca plină de râvnă a preotului (...). Acestea sunt toate numai începuturi! Cinstit să fie numele unor asemenea preoți și Domnul totdeauna cu dânșii, ca să lucreze și mai departe cu aceiaș râvnă pentru a da sfintei Biserici fii credincioși și luminați și patriei române cetățeni cinstiți și cu dragoste de țară!"

La finalul anului 1913, părintele Anton Gabor, într-un articol intitulat "O operă ce trebuie înfăptuită", trage concluziile: "Ca pasărea ascunsă în desișul verde al copacului, care cântă de dragul ce vor s-o asculte, așa pornit-am și noi - cu sfială, se înțelege - însă hotărâți să scriem pentru cei ce vor să ne citească (...) Am umplut o mică parte din golul ce era în populația noastră catolică (...) Am văzut cu multă mângâiere că «Lumina creștinului» a pășit pragul multor case și că a fost întâmpinată cu căldură și dragoste. Fapt care ne dovedește iarăși pe de o parte că era nevoie de o asemenea publicație, pe de altă parte că dorul de citit a pătruns nu numai printre orășeni, dar și în însăși inima celor de la țară". Publicația de la Iași a fost apreciată în publicațiile vremii. Notăm câteva reacții. Calendarul catolic pe anul 1914, în cadrul rubricii "Cronica", scrie: "De la 1 ianuarie se tipărește la Iași «Lumina creștinului», o revistă lunară scrisă pentru poporul catolic, cu scopul de a-l instrui și de a-i face cunoscută viața catolică din celelalte părți". Calendarul notează pe scurt și reacția pozitivă a publicației "Revista catolică" din București, amintind și de aprecierea pozitivă a revistei "Cultura creștină" din Blaj. Mai pe larg reacțiile respective pot fi citite în respectivele publicații. "Revista catolică": "«Lumina creștinului», foaie catolică lunară, redacția și administrația: Iași, str. Ghica Deleni, 4bis. Începând cu 1 ianuarie a anului nou, apare în capitala Moldovei o revistă al cărei scop e: răspândirea adevărurilor descoperite de Isus, și întărirea sentimentului religios. Spre a ajunge acest scop, «Lumina creștinului» va spune - pe înțelesul tuturor - învățătura Bisericii și va înșira faptele mai însemnate din Biserica Catolică (...) "Salutăm cu bucurie apariția acestei reviste și dorim să fie răspândită în straturile cele mai largi ale tuturor celor ce se interesează de învățătura Domnului". "Cultura creștină": "Mișcarea catolică din țară ne-a surprins anul acesta cu o nouă publicație lunară intitulată: «Lumina creștinului». Ea iese din Iași și este îngrijită de preoții catolici din anturajul arhiepiscopului de acolo, Mons. Nicolae Iosif Camilli, care nu putea să prăznuiască mai demn jubileul preoției sale de 50 de ani - decât contribuind cu îndemnul și sprijinul său la scoaterea unei publicații, menită să întărească în credincioșii săi alipirea de legea lor... Foaia catolică lunară a ieșenilor, care costă anual numai 2 cor., se îndreaptă mai ales către credincioșii celor două eparhii catolice din țară, dar va găsi, credem, și la noi sprijinul material pe îl merită".

Așadar, în anul 1913, părintele Anton Gabor a dat naștere unui proiect în care se dorește tipărirea de cărți bune: Societatea "Sfântul Iosif". Pentru aceasta în mai multe numere cere sprijinul cititorilor, să se înscrie în această societate și să contribuie financiar, arătând avantajele: "Cu câtă plăcere în serile lungi și viforoase de iarnă, adunați roată la gura sobei, nu veți asculta de glasul acestor cărți, ce vă vor vorbi de credința voastră dragă, despre patrie și vremile trecute, pline când de mândrie, când de amarnică răstriște; sau vă vor înșira povești frumoase, curate, înălțătoare de suflet! Și plăcerea ta va fi cu atât mai mare, cu cât cugetul îți va șopti: și tu ai părticica ta de muncă în întruchiparea acestui mândru sol de bine: autorul, cu mintea și scrisul lui, și tu cu banul ce-ai contribuit, ban, câștigat cinstit, cu mare trudă și sudoarea frunții".

Pentru a vă delecta cu stilul jurnalistic al părintelui Anton Gabor, vă propun un text scris în urmă cu 100 de ani, când a fost consacrat și înscăunat episcopul de Iași Alexandru Teodor Cisar:

"Cu toate că nu ne puteam pune cu București, totuș ne-am depus toate puterile pentruca primirea la Iași să fie cât mai bine reușită. În acest scop s'a întors din București P.S. Sa Păr. Ulderic Cipolloni, îndată ce a putut isprăvi conferințele cu Î.P.S. Sa Episcopul nostru asupra afacerilor Eparhie, spre a lua toate măsurile de primire împreună cu Păr. Dr. Diomede Ulivi, Parohul Catedralei. Unii preoți sosiseră de Marți sara, iar ceilalți erau așteptați Miercuri dimineața. În curtea Catedralei se luau ultimele măsuri de aranjare. Întrucât se anunțase în jurnale și ora sosirii, multă lume se adunase și aștepta cu nerăbdare pe noul Păstor. Un lucru neliniștea pe toți, nu cumva trenul să aibă o neobișnuită întârziere și atunci s'ar fi făcut o mare încurcătură. Întârziere a fost, dar destul de mică pentru a se lua samă pe asemenea timpuri. La ora hotărâtă toți eram însă pregătiți pentru sosire. Un număr restrâns de invitați plecară la gară întru întâmpinare în frunte cu Prea Sfinția Sa P. Cipolloni, restul poporului trebuia să se adune în curtea Bisericii Catedrale. Catedrala era special împodobită de către Călugărițele Notre Dame de Sion; ograda era înconjurată de stegulețe tricolore și de ramuri de stejar. În răstimpuri erau stâlpi cu steagul papal. Tot astfel și din turnul bisericii steagul papal era înconjurat de steagurile tricolore ce fâlfâiau lin în adierea vântului. La intrarea în ogradă se ridica un mic arc de triumf. Direcțiunea școlii primare de la Notre Dame îngrijise ca toate fetele să fie de față, îmbrăcate în alb, cu cununi de trandafiri pe cap; tot astfel și orfelinele dela acea mănăstire veniseră îmbrăcate în voal alb. Aceste copile luaseră loc sub bolta ce conduce în ograda bisericii, unde îl așteptau pe noul Episcop. Era o priveliște încântătoare, când priviai depe stradă această mulțime de fetițe drăgălașe, unele cu stegulețe în mână, altele cu flori pentru a le arunca înaintea iubitului Păstor.

În fruntea cortegiului stăteau reprezentanții Societăței catolice cu steagul, urmau îndată trei fetițe cari trebuiau să ofere Î.P.S. Sale câte-un buchet de flori întovărășit de cuvinte de bun sosit în mijlocul nostru. Și preoții, cari nu plecaseră la gară, așteptau îmbrăcați în cote. Ne uitam din când în când pe strada Ștefan cel Mare în direcția de unde trebuia să vină, dar de multe ori trebuiam să ne întoarcem fără rezultat. Deodată apar vreo două trăsuri. Era venerabila doamnă Ana Cisar, care venise cu trenul prin Vaslui. Neliniștea deveni și mai mare, căci nu știam ce s'a petrecut cu Episcopul nostru. Însă nu mult după aceea ștafeta noastră depe strada Ștefan cel Mare ne aduce vestea că vin. În adevăr în depărtare se zărea un șir de trăsuri în frunte cu un cupeu, ce venia destul de dămol. Un fior de emoțiune trecu prin inimile tuturor, și fiecare căuta să-și ocupe locul destinat. Într'aceea și cupeul ajunge înainte bolții. Mergem înainte spre a da ajutor să se coboare înaltul oaspete. Când deschidem ușa, vedem foarte multe buchete cu flori depuse la picioarele lui. Erau primite în decursul călătoriei dela diferite delegațiuni eșite întru întâmpinare.

Cel dintâi preot din Eparhia de Iași care a eșit întru întâmpinare la gară a fost Prea Cucernicia Sa Păr. Paul Mosel O.M.C., Paroh de Bacău, și Vicarul Foran al districtului cu acelaș nume. La Roman îl așteptau delegații de săteni din mai multe sate în frunte cu preoții Grigorie Enariu, Iosif Berni O.M.C., Mihail Dumea și Dr. Ioan Ferenț. Cel dintâi ținu un mic discurs de salutare în numele sătenilor adunați, cari apoi prezentară buchete de flori. Episcopul se întreținu cu dânșii în mod familiar până la plecarea trenului, în care se suiră și preoții amintiți spre a veni împreună la Iași. În gara Mircești erau adunați numai săteni de prin satele învecinate, cari făcură ovațiuni călduroase noului Păstor. La Hălăucești i se făcu iarăș o primire foarte frumoasă. Afară de mulți poporeni erau de față Părinții Franciscani Francisc Mattas, Petru Morariu, Felix Rafaelli, Anton Bișoc, Iosif Tălmăcel și Petru Pal. Tot așa au fost orfelinele în frunte cu Contesa Lucia de Rochefort și Maicile Franciscane. La Pașcani Păr. Iacint Bock O.M.C. a îndemnat pe enoriași de a eși la gară întru întâmpinarea Î.P.S. Sale. Și Pășcănenii au făcut-o bucuros. Și aci a căpătat multe flori. La Tg. Frumos s'au urcat preoții Iuliu Abescu, paroh de Butea și Gheorghe Istoceanu, paroh de Oțeleni. Iată deci de unde se adunaseră acele buchete.

Preoții, cari eram lângă cupeu, îi sărutăm inelul, pe când el zâmbește binevoitor fiecăruia, apoi ne apropiem de boltă, unde îi ieșiră întru întâmpinare cele trei fetițe și îi oferiră buchetele, și în urmă întreaga procesiune se puse în mișcare spre sala Piu X, unde Î.P.S. Sa trebuia să îmbrace hainele pontificale. De aici procesiunea pornește spre Catederală. În frunte era steagul Neprihănitei, purtat de o orfelină, urmau fetele cari aruncau flori în cale. Imediat înaintea Episcopului erau preoții îmbrăcați în cote. Patru membri din Societatea catolică purtau baldahinul, sub care Păstorul, ajuns în mijlocul turmei sale, dădea binecuvântarea poporului îngenunchiat. Era o scenă măreață să-l vezi îmbrăcat în hainele prețioase episcopale, cu mitra pe cap, cu cârja în mână, strălucind la toate razele binefăcătoare ale soarelui. Ajuns la ușa Catedralei, P. Ulderic Cipolloni, care-l aștepta acolo, îi prezintă agheazmă și apoi procesiunea își urmă cursul mai departe. Orga, sub mânile dibace ale unei călugărițe dela Notre Dame de Sion, intonă solemn Te Deum. Biserica era ticsită de lume, cu toate că era o zi de lucru și ceremonia începuse pe la orele 12 jumătate. La sunetul orgei, toți se sculară în picioare și îndreptară privirile spre intrare. Fetele ocupară drumul spre altar din amândouă părțile, se puseră în genunchi și astfel Păstorul nostru, trimes de supremul Cap al Bisericii catolice, pășia maestos pentru întăia dată spre tronul episcopal, neocupat vreme atât de îndelungată. Înaintea altarului se face o scurtă rugăciune în tăcere, apoi Administratorul Apostolic cântă rugăciunile prescrise în asemenea împrejurări. Sfârșindu-se aceste rugăciuni, după ce Î.P.S. Sa ocupă tronul, urcă și dânsul treptele altarului și rostește un frumos discurs de salutare și urare de bun sosit. Sfârșește cu cuvintele că depune la picioarele tronului episcopal toată autoritatea, fiind de acum numai el singur stăpân pe Dieceză și pe noi toți: "Depunând această autoritate, care greu apasă pe umerii mei slabi, cel dintâi mă arunc la picioarele Înalt Prea Sfinției Voastre spre a Vă mărturisi și spre a Vă jura și în numele Cerului și al Poporului catolic din Eparhia Iașilor supunere necondiționată, ascultare neîncetată și tot respectul datorit legitimului nostru Păstor. La mulți ani Înalt Prea Sfinte". Sfârșind aceste cuvinte, se îndreaptă către tron, înmână Episcopului cheia Catedralei, simbolul autorității, se puse în genunchi, sărută inelul și apoi se retrase la dreapta lui. Acelaș lucru l-au făcut toți preoții de față în semn de supunere față de dânsul.

Î.P.S. Sa, într'un discurs plin de vieață, mulțumește tuturor pentru frumoasa primire atât prin diferitele stațiuni, precum și în orașul reședinței episcopale. Arată apoi dorința muncii sale pastorale simbolizate prin stema episcopală. Cele trei stele sunt credința, nădejdea și dragostea, ce călăuzesc ca niște stele pe tot creștinul doritor să ajungă la limanul fericirii cerești. Aceste virtuți vor aduce atunci o adevărată armonie între toți, ce se exprimă de Mântuitorul prin cuvintele rostite către Apostoli după înviere «Pace Vouă» - Face apel la toți să-i dea mână de ajutor spre propășirea Țării, spre folosul Bisericii spre mântuirea tuturor. După binecuvântarea solemnă și depunerea hainelor episcopale, se formă din nou procesiunea spre a duce pe noul Episcop la reședința sa. În sunetul orgei și al clopotelor procesiunea pornește în rânduiala care intrase. Înaintea palatului episcopal fetele se opresc, se pun în genunchi și aruncând flori, primesc binecuvântarea. Preoții înaintează în lăuntru, se pun în genunchi spre a căpăta și ei binecuvântarea pastorală. Apoi el se urcă în saloanele episcopale, condus de P. Ulderic Cipolloni. În urmă vin cei invitați special spre a prezenta urările lor de bună sosire.

Toți se coboară apoi în sala de mâncare, unde li se servește o gustare. La ora 2 era liniște în palat. Masa de gală era hotărâtă pentru ora 5. Înainte de aceasta s'au luat două fotografii, una cu Î.P.S. Sa împreună cu toți preoții iar a doua cu toți cei de față. La masă a domnit o mare înfrățire. Șirul toasturilor l-a început P. Francisc Orlandi O.M.C. Provincialul Franciscanilor. A mai vorbit P. Pogluț, P. Emil Svirski, P. I. Tălmăcel etc.

Astfel s'a sfârșit și ziua solemnă a primirei. Toți își păstrează o amintire cât mai plăcută despre dânsa, admirând mai pe sus de toate blândeța și bunătatea noului nostru Episcop. Dea Dumnezeu să-l avem mulți ani în mijlocul nostru spre a ne conduce cu înțelepciune pe calea adevărului și a fericirii".

Iată doar câteva pagini din cele consemnate în urmă cu 100 de ani, când a fost instalat al treilea episcop al Diecezei de Iași. Au fost zile pline de bucurie și speranță că tânăra Episcopie de Iași își va relansa entuziasmul pastoral și își va reveni după crizele cauzate de război și epidemiile care au bântuit comunitățile catolice din Moldova.

Continuând proiectul de răspândire a revistelor și cărților catolice, în luna septembrie 1919 a fost publicat proiectul de statut al "Societății Catolice Presa Bună" , care avea ca scop tipărirea și răspândirea scrierilor religioase și care cuprindea Editura Presa Bună, Tipografia Presa Bună, Biblioteca Presa Bună. Din fondurile strânse în perioada 1919-1924 s-a deschis Biblioteca Presa Bună, în care se dorea a se tipări trei serii de lucrări: Seria Istorioare Morale, Seria Religioasă și Seria Viețile Sfinților. Până în anul 1926 toate publicațiile catolice au fost tipărite la diferite tipografii din orașul Iași: Lumina Moldovei, Viața Românească, Institutul de Arte Grafice N. V. Stefaniu & Co ș.a. În februarie 1926 Tipografia Lumina Moldovei a vândut Editurii Presa Bună atelierul său tipografic. Acoperirea cheltuielilor pentru această investiție majoră s-a realizat prin donațiile oferite de diferiți preoți din țară și din străinătate, de Sfântul Părinte Papa Pius al XI-lea (240000 lei), dar și de mai multe familii catolice din Iași, Huși, Luizi-Călugăra, Gherăești etc.

În ziua de 17 mai 1926 au început lucrările de construire a clădirii destinate tipografiei din strada Ștefan cel Mare, alături de palatul episcopal. Pentru cumpărarea tipografiei și construirea clădirii din strada Ștefan cel Mare a fost format un comitet de inițiativă, alcătuit din: episcopul Mihai Robu, Mons. Anton Gabor, pr. Gheorghe Peț, pr. Bruno Falewski, pr. Dumitru Romila, pr. Dumitru Andrieș și pr. Iosif Ghiuzan. Construcția a fost realizată într-un timp destul de scurt, în cinci luni, astfel că la 31 octombrie 1926 a avut loc sfințirea tipografiei și a atelierului Institutului Presa Bună, pus sub patronajul Sfintei Tereza a Pruncului Isus. Numărul pe ianuarie 1927 al revistei "Lumina creștinului" a fost tipărit la Presa Bună în condiții grafice mult mai bune. Concomitent au fost făcute demersurile legale pentru funcționarea acestor instituții, astfel la 3 mai 1927 Institutul de Arte Grafice și Editura Presa Bună au fost înregistrate la Tribunalul Iași, iar nouă zile mai târziu episcopul Mihai Robu a solicitat autorizațiile de funcționare a tipografiei din partea Inspectoratului Industrial al Regiunii a III-a Iași. În august 1927, părintele Gabor, având cunoștință de proiectul cultural al ministrului Angelescu privind înființarea a 3.000 de biblioteci populare sătești, i-a scris arhiepiscopului Cisar pentru a interveni la Ministerul Cultelor și Instrucțiunii Publice în vederea distribuirii publicațiilor editate de Presa Bună la bibliotecile sătești. Arhiepiscopul a confirmat, la 10 ianuarie 1928, că a primit de la Iași publicațiile apărute la Presa Bună, ce urmau a fi înmânate ministrului Angelescu. Această rugăminte a fost înnoită și în februarie 1929, când relua discuția privind distribuirea unei părți din broșurile apărute la Presa Bună unor biblioteci populare, cu ajutorul autorităților românești. Această insistență se explică și prin faptul că vânzarea cărților se făcea cu o oarecare dificultate, lucru ce crea o problemă în asigurarea unui capital pentru rulaj.

Toate aceste inițiative ale directorului Institutului Presa Bună din Iași vizau găsirea unor surse complementare de finanțare, care să permită dezvoltarea presei catolice și dezvoltarea culturală a societății românești. În mai 1928 a fost publicat actul constitutiv al Institutului Presa Bună din Iași, dat de episcopul Mihai Robu la data de 27 februarie 1928. În document se fac câteva precizări menite să "evite orice confuzie și coliziune de drepturi în prezent și în viitor" privitor la Institutul Presa Bună, printre care: "Institutul Presa Bună este o întreprindere diecezană, sub direcțiunea și ocârmuirea Episcopiei, având scopul său și mijloacele sale proprii de activitate; Institutul Presa Bună este trecut la Tribunalul Iași pe numele Episcopiei Catolice; Atât clădirea, cât și materialul tipografic al Institutului sunt proprietatea Episcopiei, care însă le dă destinație clară și precisă, că nu vor servi la altceva decât la răspândirea scrierilor bune; Scopul Institutului este editarea și răspândirea scrierilor bune, cu conținut atât religios, cât și profan; Mijloacele de care se va servi Institutul Presa Bună spre a putea răspândi scrierile bune sunt: contribuțiile benevole ale donatorilor, încasările rezultate din vânzarea revistelor, broșurilor sau cărților editate, venitul ce-l va aduce tipografia lucrând și pentru alte persoane sau instituții din oraș; Institutul va fi condus de un comitet numit de Episcop". După obținerea aprobărilor legale de funcționare a Institutului Presa Bună, episcopul Robu a înaintat dosarul tipografiei, în ianuarie 1930, către Ministerul Industriei și Comerțului, pentru a putea beneficia de avantajele ce decurgeau din legea pentru încurajarea industriei naționale. În memoriul de înființare a tipografiei, anexat la dosarul trimis Ministerului Industriei și Comerțului, era făcută următoarea prezentare: "Câțiva preoți de la Episcopia Catolică de Iași începuseră încă din anul 1911 să tipărească reviste, calendare și alte cărți morale pentru popor. După război activitatea a fost luată din nou, dar acești preoți s-au convins că fără o tipografie proprie nu se va face un progres real. De aceea, la 1925 s-au folosit de o ocaziune și episcopia a cumpărat tipografia «Lumina Moldovei», proprietatea domnului Liviu Sadoveanu. Din lipsă de local, nu s-a putut utiliza această tipografie până la 15 mai 1927, când s-au făcut toate sforțările pentru deschiderea ei. Tipografia «Presa Bună» nu urmărește scopuri materiale, ci răspândirea de cărți morale cât mai ieftine pentru popor". Jurnalul Consiliului de Miniștri din 4 februarie 1930 acorda Institutului de Arte Grafice Presa Bună înlesnirile și foloasele legii pentru încurajarea industriei naționale, adică scutire de vamă pentru mașini, utilaje, reducere pentru transportul CFR și altele. Arhiepiscopul de București, Cisar, a încercat să sprijine Presa Bună prin intermedierea tipăririi la Iași a unor cărți de importante. La 20 aprilie 1929, într-o scrisoare adresată Mons. Gabor, acesta îi spunea: "Pare că soarta m-a ales să fiu mijlocitorul Presei Bune", această afirmație era legată de tipărirea la Iași a unei lucrări a unui autor german, Friedrich Ritter von Lama, despre Papa Pius XI, cu prilejul împlinirii a 50 de ani de preoție, intermediată de arhiepiscop. Aceasta urma să fie ulterior prezentată și promovată în "Lumina creștinului" și "Sentinela catolică".

În luna februarie 1930 a fost achiziționată o nouă mașină de tipărit din Germania, marca Heidelberg. Cheltuielile pentru aducerea noii mașini l-au determinat pe părintele Gabor să facă numeroase apeluri la credincioși pentru susținerea presei catolice: "Faceți ceva pentru presă! Ascultați glasul timpului (...) La foarte multe se gândesc (creștinii): la clopote, la icoane, la zugrăvirea bisericilor și la altele, dar la susținerea presei catolice nu. Cu toate acestea, un ziar catolic poate face atâta bine...". La inițiativa Mons. Anton Gabor (în octombrie 1934) a fost aleasă o zi a presei catolice în data de 28 octombrie, care în anul 1934 a coincis cu sărbătoarea de Cristos Rege, o zi ce se dorea a fi de "cercetare a cugetului pentru toți catolicii, pentru ca să vadă ce au făcut și ce mai au de făcut în sprijinul presei, o zi ce Mons. Anton Gabor o vrea generalizată în toată țara și sărbătorită cu deosebit interes prin festivaluri, expoziții de cărți și reviste, împărțiri de cataloage, reclame etc., pentru ca să se deștepte cât mai mult interesul credincioșilor".

În Almanahul "Presa Bună" din anul 1934, s-a scris cu ocazia jubileului de 25 de ani de preoție al Mons. Anton Gabor: "Un apostol al presei bune, de talia Mons. Gabor, trebuie prețuit ca un dar al lui Dumnezeu pentru binele catolicilor din România și merită tot sprijinul din partea fiecăruia, pentru a-și continua opera pe care o conduce cu atâta zel și jertfă și pentru care însăși pronia dumnezeiască pare a-l fi destinat".

Părintele Anton Gabor este cel care a deschis filiala Institutului "Presa Bună" de la Chișinău. Rostul tipografiilor de la Institutul "Presa Bună" era acela de a tipări "cărți folositoare pentru popor", în cunoscutele serii Istorioare morale, Religioase și Viețile sfinților. Se poate spune că timp de decenii, Institutul "Presa Bună", sub coordonarea Mons. A. Gabor, a fost un loc de întâlnire și de formare intelectuală pentru mulți preoți și laici, atât din Dieceza de Iași cât și din celelalte dieceze. A fost cucerit de ideea fondării unui săptămânal catolic, în colaborare cu Arhidieceza de București, motiv pentru care în 1935 și-a dat acordul pentru fuzionarea revistei "Dacia creștină" cu ziarul "Farul nou", ce a fost fondat la București cu un an înainte. Rodnica sa activitate culturală a fost urmărită cu interes și apreciată de toate publicațiile catolice ce apăreau la acea dată în țară, iar oficiosul Sfântului Scaun, ziarul "L'osservatore romano" din 18 octombrie 1934 îl omagia pe Mons. A. Gabor într-un articol având titlul "Un jubileu al presei catolice".

E demn să menționăm că Ziua Presei în Dieceza de Iași datează din 1934, când ultima duminică din luna octombrie - era ziua de 28, care coincidea cu sărbătoarea lui Cristos, Rege - a fost aleasă ca Ziua Presei, "o zi de cercetare a cugetului pentru toți catolicii, ca să vadă ce au făcut și ce mai au de făcut în sprijinul presei", o zi pe care Mons. Anton Gabor, directorul Editurii "Presa Bună" de atunci, o voia "generalizată în toată țara și sărbătorită cu deosebit interes prin festivaluri, expoziții de cărți și reviste, împărțiri de cataloage, reclame etc. pentru ca să se deștepte cât mai mult interesul credincioșilor".

La 14 ianuarie 1936, ziarul "Farul nou" din București scria: "Cine-l cunoaște pe Mons. Gabor îi știe pasiunea pentru presă, goana lui după tipografie. Toată misiunea lui apostolică e închinată acestui dor mare de a vedea vie pretutindeni, dar mai ales în capitala României, o presă creștină, modernă, răspunzând dârz la toate problemele actuale, atât de pornite în toate direcțiile vântului tragic de circulația de idei internaționale ce sfâșie Europa și lumea toată. În așteptarea idealului său larg, Mons. Gabor își continuă de aici, neîntreruptă, activitatea lui la Iași. Din când în când, apare și la noi cu atâta idealism înflăcărat în singurătate, cu atâta pornire, c-ar răsturna munții, ar aluneca pe ape, ca divinul său protector, care când va binevoi, va răsplăti în plin... atâta elan către el".

Activitatea editorială a părintelui Anton Gabor a fost elogiată mult de episcopul Alexandru Theodor Cisar, care a obținut de la Sfântul Scaun, la începutul anului 1924, distincții prețioase pentru patru preoți. Citez un fragment din scrisoarea circulară (nr. 2614 din 22 februarie 1924) prin care episcopul aducea acest lucru la cunoștința preoților și credincioșilor din Moldova: "Sfântul Părinte a binevoit să acorde distincții pontificale la patru dintre preoții Eparhiei de Iași. Acestea sunt cele dintâi onorificențe date de Sfântul Scaun apostolic clerului nostru indigen (...). Vă facem deci cunoscut că prin decretele date la 5 februarie 1924 au fost numiți camerieri secreți, supranumerari ai Sanctității sale papa Pius al XI-lea, următorii: Preacucernicia Sa Ioan Bogleș, decan de Siret și paroh de Gherăești, Preacucernicia Sa dr. Anton Gabor, directorul Școlii din Iași și redactor al revistei Lumina creștinului, Preacucernicia Sa dr. Marcu Glaser, decan de Basarabia și paroh de Chișinău, și Preacucernicia Sa Mihai Robu, secretar episcopal".

Monseniorul Anton Gabor a condus revista până în februarie 1936, mai puțin în anul 1928 când îl găsim ca redactor pe pr. Iosif Ghiuzan (martie-noiembrie 1928). Amintesc aici și redactorii șefi care i-au continuat activitatea: pr. Petru Pal (martie 1936 - noiembrie 1937), pr. Constantin Hausner (decembrie 1937 - august 1939), pr. Iosif Bălan (septembrie 1939 - aprilie 1941), pr. Dumitru Herghelegiu (mai 1941 - 1948), pr. Aurel Percă (ianuarie - decembrie 1990), pr. Isidor Chinez (ianuarie 1991 - septembrie 1992), pr. Cornel Cadar (octombrie 1992 - decembrie 2019), pr. Adrian Blăjuță (din ianuarie 2020).

Deși am putea lungi aceste considerații despre activitatea neobosită a acestui apostol al presei bune din Dieceza de Iași, nu vreau să trec la ultimele zile ale părintelui Anton Gabor fără a menționa că mult timp a fost și profesor la Seminarul Catolic din Iași, în timpul Primului Război Mondial a administrat Parohia Valea Seacă, de lângă Bacău, a activat ca spiritual și capelan la Institutul "Notre Dame de Sion" (și director al acestei instituții), delegat episcopal, administrator al comunităților din Fălticeni și Pașcani etc

Cine poate transmite mai precis ultimele zile de viață și moartea Mons. Dr. Anton Gabor decât revista pe care a condus-o aproape un sfert de veac?! De aceea am selectat câteva articole, păstrând stilul și unele greșeli consemnate în anul 1936, din care putem reține și alte aspecte biografice:

"Monseniorele Dr. Anton Gabor nu mai este printre noi!

Miercuri 19 Febr. pe la orele 14.30 a trecut în lumea veșniciei! Întors la Iași la 24 Dec. trecut, de la congresul studenților catolici din Blaj, s'a simțit indispus. După câteva zile s'a pus în pat. Medicul și medicii chemați n'au dat de urma boalei. Temperatura urcă scările ei obișnuite până la 38.5 Centigrade și înapoi.

Analizele și radiografiile făcute nu demarcau nimic deosebit. După o criză de friguri un frison urcat la 39 gr. D-l Dr. Enescu unul din cei mai buni interniști din Iași, chemat la patul bolnavului, l'a sfătuit să se lase dus în spital pentru mai bună cercetare și îngrijire. Cercetat fiind, tot nu s'a dat de urma boalei!

Vorbind cu Dr. Enescu la 16 și 17 Februarie, am convenit ca după dorința Pr. S. S. Părintelui Episcop M. Robu, să se facă un nou consult.

Marți 18 Febr. cinci medici cercetându-l cu deamănuntul nu s'au putut pronunța asupra boalei! Cele trei punctuații făcute în zona ficatului, unde se credea că se localizează răul, n'au dat rezultat mai bun! S'a trimis din nou sângele la analiză și când a venit Miercuri, rezultatul analizei, că sângele e de tot curat, pacientul trecuse în lumea mai bună! Curios lucru că în faza științei medicale așa de progresate, după două luni de zile, după sacrificii nepricopețite, să nu poți ști măcar ce boală te roade, te consumă! Aceasta nu-i mare mângâiere! Aiurea trebuie căutată mângâierea mai sigură!

În lumea drepților, la răsplata suferințelor! Acolo s'a îndreptat sufletul nobil al amicului nostru comun, Dr. A. Gabor. Acum o scurtă privire asupra carierii și străduințelor nobile ale ilustrului nostru dispărut!

S'a născut în Iun. 1883, deci dispar în puterea vieții și activității, la vârsta de 53 ani!

Primind o îndrumare spre idealuri mai mari ale vieții, din partea bunului conducător spiritual ce a fost reposatul Părinte Ios. Lipski S. I., pe atunci paroh de Tămășeni, tânărul Anton Gabor părăsește satul natal cu tot farmecul ce atrage și absoarbe vlaga tinerimii, și se duce la seminar în Iași.

Intrând în seminarul episcopal din Iași a lucrat cu osârdie la dobândirea cunoștințelor necesare unui preot destoinic. Rămânând numai doi, cu regretatul Dr. I. Ferentz, dintr'o serie întreagă, au fost trimiși prin 1908 la universitatea din Innsbruck. Acolo sub conducerea unor profesori geniali trebuiau să se așeze temeliile activității viitoare în ambii apostoli viitori. Acolo, cunoscând lumea largă catolică și idealurile apostolatului modern catolic și-au fixat linia activități lor pentru biata noastră Moldovă catolică! Pe când Dr. Ferentz își alese domeniul istoriei, în care ne-a dat câteva lucrări de valoare, Mons. Gabor și-a fixat idealul practic «Presa Bună». Din 1913 a început a publica Revista lunară «Lumina Creștinului». Început modest, dar pentru catolicii noștri din Moldova lucru de valoare contact cu lumea mare catolică! De aceea vedem acolo mereu știri și referate din lumea largă, nu atâtea lucrări originale. - Cu toate greutățile timpului și ale războiului a continuat Revista până la ultima sa suflare. 23 de ani grija lui principală a fost redactarea Revistei. A mai fost în același timp Profesor în Seminarul diecezan, capelan și spiritual la Maicile de Sion. Numai gândul și grija ca ani dearândul, să fii fiecare dimineață la orele 6 la altar, căci o comunitate întreagă se tulbură la întârzierea Sf. Liturghii, numai grija aceasta exact împlinită arată că răposatul Monsenior a știut ce-i perseverența în practică! - În timpul războiului a fost câtva timp paroh la Valea -Seacă - Bacău. Din Iași apoi a mai administrat Comunitatea Catolică din Fălticeni și Pașcani. A ajutat în Iași, la curia episcopală, mai ales sub actualul Episcop, Msgr. Mihai Robu, fiind adeseori delegatul și locțiitorul Prea Sfinției Sale; dar în toate împrejurările grija principală a ilustrului dispărut era Presa Bună.

Lățirea Presei Bune nu numai în Moldova dar și în celelalte părți ale Țării. A întreținut mereu contact viu cu corifeii condeiului catolic din Ardeal. Mulți se vor fi mirat ce căuta latinul acela printre catolicii uniți, pela întrunirile Agrului?

De câțiva ani, mai ales de când Părintele Papa actual a stârnit din nou râvna pentru unirea răsăriteană cu Biserica Mumă, răposatul Msgr. Gabor a luat contact și cu unele fețe bisericești ortodoxe din Basarabia. Ultimul an a înființat chiar o filială a Presei Bune la Chișinău. Câte năcazuri a înghițit, numai acela știe pentru care el a cheltuit ultima sa energie spirituală și materială! - era desenat ca în primăvara anului curent să reprezinte Presa catolică din România întregită la expoziția Presei catolice din toată lumea la Vatican. A comunicat la centru sa caute pe altul în locul lui! Chiar de se îndrepta nu se simțea în stare să mai facă călătorii curând.

Dumnezeu l'a chemat la odihnă mai lungă.

Ca ultime amănunte redăm că la înmormântarea lui în ziua de Vineri 21 februarie s'au adunat peste 30 de preoți de ai noștri din toate colțurile îndepărtate ale diecezei, cu toată furia timpului rece de iarnă. Catolicii noștri din Iași au umplut catedrala pentru a lua rămas bun de la Predicatorul bine cunoscut lor. N'au lipsit nici ortodoxii, chiar fețe bisericești pentru care a manifestat totdeauna numai inimă apostolică, iubire de adevăr fără împunsături, iubire cu adevărat creștinească și frățească. Cuvântări ocazionale au ținut: Pr. Sf. Sa Episcopul Msgr. M. Robu, Provincialul P. P. Conventuali din Moldova, P. Dr. I. Pal, C. S. S. Canonicul Iovanelli, delegatul Pr. Sf. Sale Arhiepiscopul catolic Msgr. Al. Cisar, Dl. Matcovici, institutor dela școala parohială de băeți, C. S. P. Iosif Tălmăcel, paroh și decan de Bacău; toți au relevat meritele celui dispărut.

Fie-i partea și răsplata cu drepții, cari au știut să se sacrifice pentru răspândirea împărăției lui Dumnezeu pe pământ.

Dr. P. Pal."

Câteva telegrame de condoleanțe trimise Î.P.S.S. Mons. Mihai Robu, episcop de Iași cu prilejul morții Monseniorului Anton Gabor:

"Neașteptata săvârșire la cele veșnice a inimosului și cucernicului slujitor a lui Hristos, Părintele Gabor, m'a îndurerat adânc. Primiți expresiunea celor mai vii și simțite condoleanțe. Ministrul Justiției, Valer Pop".

"În numele Federalei Astru și al meu exprim cele mai sincere regrete pentru moartea neașteptată a Monseniorului Gabor, devotatul sprijinitor al tinerimii creștine. Președinte, Dr. Popa".

"Adânc întristați pentru pierderea incomparabilă suferită de presa catolică română prin moartea Monseniorului Gabor, exprimăm Excelenței Voastre condoleanțele noastre. Farul Nou".

"Deplâng moartea luminatului și foarte zelosului preot Gabor. Canonic Roșianu".

"Zdrobit de pierderea Monseniorului Gabor, prezint condoleanțele mele sincere. Mons. Carol Rist".

Iată cum au apreciat unele ziare persoana și activitatea părintelui Anton Gabor:

"A murit Monsenior Anton Gabor. Eri a încetat din viață Monseniorul Anton Gabor. Defunctul a fost directorul revistei catolice «Lumina Creștinului» și unul din înființătorii instituției «Presa Bună». În ierarhia catolică avea titlul de camerier papal". ("Ziua", 20 februarie 1936).

"Moartea Pr. Anton Gabor. Eri după amiază a încetat subit din viață distinsul cleric catolic din Iași, monsegnorul Anton Gabor. Defunctul s'a născut în 1883. După studiile strălucite în seminarul catolic din Iași și la Universitatea din Innsbruck, S. Sa a fost hirotonisit preot la 31 August 1908. În 1 Ianuarie 1913 publică primul număr din revista «Lumina Creștinului» organ catolic în limba română. După războiu publică «Sentinela Catolică» apoi «Dacia Creștină» iar în 1926 inaugurează institutul «Presa Bună». S. Sa e editat și multe cărți pentru popor. În Octombrie 1933, S. Sa a împlinit 25 ani de păstorie. În ultimul timp conducea secția culturală a episcopiei catolice. Trupul neînsuflețit al monsegnorului Gabor, a fost depus în sala Piu, unde credincioșii fac pelerinaj". ("Opinia", 21 Febr. 1936)

Am transcris și înmormântarea Monseniorului dr. Anton Gabor:

"Într'un cadru impresionant a avut loc eri înmormântarea monseniorului dr. Anton Gabor, camerier papal pe lângă episcopia catolică din localitate.

Dimineața la ora 10, în catedrala catolică, au slujit în sobor: P. S. Episcop Robu, mons. Gabrovschi, vicar general al Bucovinei, mons. Iovanelli, delegat al arhiepiscopiei catolice din București, mons. Marcu Glaser, prelat papal, decanul Basarabiei, decanii: Schuster - Rădăuți, Gr. Enariu - Siret - Roman, Iosif Tălmăcel - Bistrița - Bacău, Dumitru Andrieș - Trotuș, pr. Dumitru Romila, decan de Iași, apoi preoții: Iosif Pal, sup. franciscanilor din Moldova, dr. Petru Pal, Schinke dir., seminarul catolic, Mihai Damac, dir. seminarului din Hălăucești, Anton Romila, Mihai Bejan, Luczco, I. Duma, Ion Martinaș, B. Romila, Alfons Weber, A. Piazza, Gh. Istoceanu, Anton Tălmăcel, P. Băcăuanu, A. Petz, Hartinger, Gh. Petz, Petru Pleșca, Alois Herciu, Eduard Szel, Kampe, Cojocea Francisc, Sczurek, Mihai Demeter, Lazăr și Hohn.

Răspunsurile au fost date de corul seminarului catolic din Iași.

După oficierea serviciului divin P. S. Episcop Mihai Robu a ținut o impresionantă cuvântare, arătând că Dieceza catolică este greu lovită prin moartea prea timpurie a mons. Gabor, care a fost un stâlp de granit pentru consolidarea și progresul ei.

În catedrală a mai vorbit pr. Iosif Pal, sup. preoților franciscani din Moldova, care în linii fugare a schițat figura defunctului.

Apoi pe rând s'a perindat prin fața catafalcului mulțimea prezentă, printre cari numeroși clerici ortodocși, după care s'a format cortegiul impunător, pornind spre cimitirul «Eternitatea».

La cimitir au ținut cuvântări Mons. Iovanelli, delegatul Arhiepiscopiei de București, institutorul Matcovici și pr. Tălmăcel, decan de Bistrița.

Din partea noastră transmitem un cuvânt de mângâere episcopiei catolice, care a pierdut pe unul din pivoții catolicismului din România". (Gr. Spiru, "Opinia", 23 februarie 1936)

"Monseniorului Dr. Anton Gabor a pornit în lumea drepților, pentru care s'a pregătit printr'o viață închinată Bisericii și Scripturii sfinte. Figură aleasă străjuită de o frunte care se înălța dreaptă spre bolta cerească, monseniorul dr. Anton Gabor, purta în Iași smerenia unui apostol al credinței căreia i s'a devotat prin haina preoțească și prin persistenta activitate închinată scrisului. Slujitor al lui Dumnezeu, Părintele Gabor, era ziarist în accepția cea mai spiritualizată a noțiunii.

Permanent străjer al altarului, veghea cu aceeași conștiincioasă și smerită grijă la regalul tiparniței de el înjghebat, pentru întărirea inimilor drept credincioșilor.

Ieșean prin constanța șederii și prin contribuția adusă la întărirea instituțiilor locale, Părintele Gabor se ocupa de eparhia căreia îi aparține de decenii, prin varietatea unei activități care ținea de cele sfinte prin originea lor și de cele ce se sfințeau prin ajutorul său duhovnicesc și scriitoricesc.

Directorul Institutului «Presa Bună» , monseniorul de care ne despărțim cu multă părere de rău, a fost luptător cu scrisul pentru cauza catolicismului al cărui erudit slujitor se distinsese în această parte a țării.

Editor de cărți, reviste și broșuri religioase, înnoda pragmatica zilnică și sârguincioasă, cu entitățile divine ale nemuririi prin credința în Mântuitorul lumii creștine.

La catafalcul monseniorului dr. Anton Gabor depunem omagiul cernit pentru om, publicist și slujitor pilduitor al altarului". ("Lumea", sâmbătă, 22 februarie 1936)

Redau și cuvântare funebră rostită la înmormântarea Mons. Dr. Anton Gabor de către preotul Iosif Tălmăcel, decan de Bacău și reprezentant al presei diecezane, în numele presei catolice române, în numele scriitorilor români catolici și în numele AGRU-lui:

"Prea Sfințite, Monseniori, Prea cucernici Părinți și întristată adunare,

La moartea oamenilor mari orațiuni funebre sunt de prisos, căci faptele lor vorbesc mai mult decât ar putea vorbi oratorul cel mai iscusit. Acest lucru se poate spune și în acest moment solemn, când luăm rămas bun dela rămășițele pământești ale aceluia care a fost Mons. Dr. Anton Gabor de veșnică pomenire pentru toate generațiunile viitoare, nu numai ale Diecezei de Iași, ci a întregei Românii Mari. Totuș, pentruca memoria regretatului dispărut din mijlocul nostru să rămână mai bine întipărită în sufletele noastre, cred de cuviință și mă simt obligat să schițez în câteva linii fugare, dar lapidare, figura nobilă și istorică a valorosului luptător al Presei Bune catolice din România în adevărata credință a lui Hristos sub ocârmuirea negreșelnică a Papii de la Roma, dela care străbunii noștri primiră lumina credinței și a civilizației. Mons. Gabor a fost cel dintăi care a avut curajul, abia sfințit preot, să înceapă în Dieceza noastră apostolatul mai intens prin presă. N'aveam niciun periodic cât de modest, căci toată presa noastră se reducea la câteva cărți strict necesare pentru cult și catechizare. Mons. Gabor, pregătit sub impulsul unui ideal apostolic deosebit, scoate la lumină cu data de 1 Ianuarie 1913 periodicul lunar «Lumina Creștinului".

După Război mai scoate și o foaie apologetică «Sentinela Catolică» prefăcută mai târziu în «Dacia Creștină» azi unită cu «Farul Nou» din București. Curajul cel mai mare, ca să nu zicem îndrăzneala cea mai mare, a avut-o Mons. Gabor când a ridicat Institutul «Presa Bună» cu toate atelierele ei tipografice din curtea Episcopiei catolice din Iași. De atunci toată activitatea lui, tot idealul lui, toată ținta lui a fost ca să propășească această instituție binefăcătoare. De aceea s'a zbătut zi și noapte, a alergat în toate părțile a apelat cu toată îndrăzneala la ofrandele celor ce credeau că ar trebui să-și priceapă idealul, a născocit fel de fel de planuri pentru a duce la bun sfârșit opera începută în timpuri atât de critice și neprielnice. Dar tocmai această muncă neîntreruptă și aceste griji mari i-au zdruncinat sănătatea și i-au grăbit sfârșitul, ce nimeni nu-l aștepta așa de grabnic.

Nu e lucru așa de ușor a înlocui pe Mons. Gabor în opera începută și condusă de dânsul până acuma cu atâta râvnă și putem spune, cu toată abnegațiunea de sine. Rea Sf. Nostru Părinte Papa, având în vedere meritele strălucite ale Mons. Anton Gabor, l'a onorat cu demnitatea de Camerier Papal. Mons. Gabor a fost un Preot exemplar și pot să spun un Preot ideal în toate privințele. Dieceza noastră de Iași, Dieceză tânără în formația ei actuală, este foarte greu lovită prin moartea timpurie a Mons. Gabor, care a fost ca un stâlp de granit pentru consolidarea ei. Deaceea rugăm pe preabunul și milostivul Dumnezeu ca să binevoiască a mângâia pe scumpul și iubitul nostru Păstor Prea Sfinția Sa Mons. Mihai Robu și să-i ușureze pierderea ajutorului și sfetnicului devotat, prin haruri și ajutoare, ce numai El ca Tată bun, poate să i le dea. Mons. Dr. Anton Gabor, s'a născut în comuna Tămășeni jud. Roman în Ianuarie 1883. Ôi-a făcut cu strălucire studiile sale la Iași, și Insbruck unde a dobândit doctoratul în Teologie. A fost sfințit Preot la 31 Aug. 1908. Cea mai mare parte din viața sa a petrecut-o la Iași, unde ca un soldat vrednic al lui Hristos moare în ziua de 19 Febr. 1936 pe câmpul de luptă, ca un erou jertfindu-și viața și oferind-o lui Dumnezeu, cum îmi mărturisi el singur înainte de moarte, pentru împlinirea cât mai grabnică a unui ideal mare, care este acel al unirii în adevărat credință a Tuturor Românilor.

În mijlocul apostolilor să-i fie în Ceruri odihnă și Coroana lui!

Pr. Iosif Tălmăcel, Iași, 21 februarie 1936"

Noul redactor al revistei "Luminei creștinului", prof. dr. Petru Pal, a scris în numărul următor morții părintelui Anton Gabor: "Către onor cetitori ai «Luminei Creștinului». Cum ați aflat din amănuntele triste înșirate în prezentul număr al revistei «Lumina Creștinului» bunul Dumnezeu a chemat la sine pe Fondatorul și Directorul aceste Reviste, pe Msgr. Dr. Anton Gabor. Încă în puterea activității la vârsta de 53 ani! Opera modestă începută de reposatul a rămas în sarcina altora. Apreciind foloasele Revistei pentru luminarea populațiunii noastre catolice române, am hotărât în înțelegere cu forul nostru superior să nu părăsim opera începută, să luăm locul de sacrificii ale reposatului și cu puteri unite s'o continuăm! Bun este Dumnezeu să ne ajute forțele slabe, la Dânsul e speranța noastră pentru viitorul Revistei. Rugăm deci pe onor. cetitori și prieteni vechi ai «Luminei Creștinului» să ne acorde și mai departe sprijinul lor intelectual și material. Rugăm în deosebi pe confrații noștri Preoți de ambele rituri să ne sprijine, răspândind Revista și trimețându-ne șu lucrări. Îi asigurăm că ne vom face plăcere de a păstra originalitatea lucrărilor trimise redacției. Varietas delectat și la publicațiuni. Originalitatea fiecărui articol și informațiuni place cetitorilor și garantează veracitatea lucrărilor".

Părintele Iosif Pal, superiorul provincial al Franciscanilor din Moldova a ținut următoarea cuvântare funebră: "Îngăduiți-mi ca în numele Provinciei noastre Franciscane să aduc prinosul nostru de admirație și venerație pentru Mons. Dr. Anton Gabor, care așa în grabă ne-a părăsit, și al cărui trup rece îl mai privim pentru câteva clipe și apoi va dispărea ca să nu-l mai vedem. Alte mâini mai măestre i-au țesut deja panegiricul meritat. Din nuanțele bogatei sale biografii, două virtuți i-au fost podoaba cea mai pronunțată a sufletului său, și care formează obiectul de admirație și venerație a noastră: iubirea de adevăr și dragostea frățească.

Jalnici ascultători, eu nu cred că întâmplarea, creadă într'însa cei ce nu cred în Dumnezeu; eu dimpotrivă cred, că în lumea cârmuită de înțelepciunea și puterea nemărginită a lui Dumnezeu, nimic nu se săvârșește fără Pronia divină, care atrage la sine pe cei aleși și-i conduce pe căi minunate. La glasul vocațiunii dumnezeești, micuțul școlar din Tămășeni Anton Gabor, părăsește pe scumpii săi părinți, frați și surori, pășește pragul Seminarului din Iași; asudă pe carte aici, în Iași apoi în Insbruck, în Austria, timp de 13 ani; văzu cum îl părăseau tovarășii, el însă cu tenacitatea lui caracteristică nu s'a îngrozit de greutățile nenumărate ce l-au întovărășit, ci rămase statornic în căutarea adevărurilor veșnice. Ôi când superiorii l-au judecat vrednic a-l înzestra cu darul preoției și a-i încredința misiunea de apostol, el și-a deschis inima însetată de adevăr, și Duhul Sfânt coborându-se asupra lui în clipa hirotonirii l-a făcut preot curat după chipul și asemănarea celui Veșnic - Hristos! Întorcându-se în țară și-a dat seama că poporul nostru catolic pe lângă predicile zeloșilor preoți, mai avea nevoie cel puțin de o revistă care să pătrundă în casa săracului și a bogatului ca să-i lumineze pe cei ce s'ar fi aflat în întuneric și să-i întărească pe cei ce s'ar fi clătinat în adevărul evanghelic. Zis și făcut: obținând aprobarea Prea Sf. Sale Episcopului Camilli, începu a tipări revista bine cunoscută «Lumina Creștinului». De 22 de ani, ce muncă gigantică a desfășurat Mons. Gabor, care putem spune, care putem spune, că aproape singur a întocmit-o și a editat-o. Câtă lumină de adevăr a răspândit, nu numai în Eparhia noastră, dar în toate colțurile țării noastre iubite. N'a avut parohie propriu zis decât pentru puțin timp, dar putem spune că parohia lui i-a fost toată țara. Unde nu i-a ajuns glasul, i-a ajuns Revista; câte articole, atâtea predici. Câte suflete luminate, câte alinate, câte îmbărbătate în lupta prea amară și sbuciumată a vieții; toate sufletele cari i-au cetit Revista, au fost enoriașii Mons. Gabor. Câtă osteneală a costat această revistă, care am putea-o numi că e comoara cea mai fidelă a inimii lui adăptată la adevărul etern, dumnezeesc. Câte greutăți a trebuit ca să învingă pentru răspândirea adevărurilor mântuitoare? Nimenea dintre noi nu e în stare nici să le numere, dar încă să le prețuiască în cruda lor realitate! A trebuit un om de granit ca Mons. Gabor ca Biserica noastră din Moldova să înceapă a-și avea scrierile ei de pietate și de cultură creștinească. Am putea spune că Presa Bună pentru adevărurile eterne era hrana sufletului său mare și de mulți neînțeles. Nu-i de mirare deci că el nu putea nici să scrie ba chiar nici să converseze fără a atinge chestia Presei, fiindcă sufletul lui cel nobil adeseori repeta cu înfocare înaintea Domnului:

«Precum cerbul însetează de izvoare cu ape line,

Astfel sufletul meu, Doamne, însetează după Tine».

Astăzi putem spune cu siguranță că sufletul lui e liniștit, a ajuns în posesiunea întregului adevăr, văzându-L pe Dumnezeu față în față, așa cum este. Dar ferice de dânsul! Mons. Gabor în lupta sfântă a adevărului a fost sprijinit în virtutea neperitoare a dragostei frățești, care l-a făcut să fie mic cu cei mici, îndurerat cu cei îndurerați, vesel cu cei ce se înveseleau în Domnul. În toate scrierile sale a căutat să nu jignească pe nimeni, chiar dacă nu era de aceiași părere. Nu voiu uita niciodată conversațiile, ce le-am avut de mai multe ori mai ales pentru înfrățirea tuturor românilor într'o singură credință a lui Hristos. Își punea tot sufletul să convingă pe oricine că polemicile lipsite de caritate nu duc la Hristos și în loc de a uni sufletele, le îndepărtează tot mai mult. Toți, nu numai noi catolicii, dar și frații ortodocși, cari s'au apropiat de Mons. Gabor, s'au putut convinge, cât de mult ținea la această virtute prea frumoasă. Dragostea Mons. Gabor n'a fost platonică, ci plină de fapte bune. Cu câtă dragoste și jertfă și-a desfășurat apostolatul acolo unde l-a pus ascultarea! Iașul cu toate Instituțiile sale catolice: Notre Dame, școlile parohiale, Asociația Studenților catolici și mai ales Apostolatul Rugăciunii și al Prea Sf. Inimi a lui Isus din întreaga țară, n'au gustat oare din dragostea Mons. Gabor? Dar apoi Institutul Presa Bună nu i-a stors ultima vlagă, ba chiar și ultimul ban al economiilor sale?

Iată dece am spus că Mons. Gabor e vrednic de admirația și venerația noastră, a tuturora! Cine va voi în viitor să priceapă pe Mons. Gabor, va trebui să nu uite că e vorba de o persoană providențială, în care extremitățile se ating și se întregesc. Cel mai eminent curaj de activitate e unit cu cea mai frapantă simplicitate în purtare; cele mai delicate considerații sunt unite cu o inexorabilă veracitate; cea mai neîndurată osândire a faptelor și a slăbiciunilor morale ale oamenilor e unită cu cea mai caldă și mai sinceră iubire a acelorași oameni; cel mai înalt idealism al caracterului e unit cu cea mai profundă pătrundere ale adevăratelor relațiuni ale vieții; un om plin de cea mai mare putere de acțiune și totuși plin de sentimentul cel mai delicat; un om în adevăratul sens al cuvântului, un suflet de primul rang; un adevărat erou. Iată cine a fost Mons. Gabor! Care, văzând că ceasul morții se apropia, putu spune cu Papa Leon al XIII-lea: «Mă despart de acest pământ cu conștiința că mi-am îndeplinit datoriile mele. Se poate că nu toate faptele mele au fost bune și de folos, intențiunea mea însă a fost întotdeauna curată și desinteresată».

Mergi așa dar, Mons. Gabor, mergi cu inima liniștită, căci înaintea Dreptului Judecător te așteaptă apărătorii cei mai fideli: faptele bune de apostol al adevărului evanghelic și al dragostei frățești. Ele ți-au pregătit cununa neperitoare ce nu ți-o va mai smulge nimenea depe frunte.

Dar privește încă odată spre noi. Privește spre Bunul nostru păstor îndurerat de despărțirea ta; dobândește-l dela Păstorul Suprem - Isus Hristos - ajutoarele trebuincioase spre a-și conduce cu înțelepciune turma la limanul fericirii; dobândește-ne nouă preoților duh apostolic de jertfă și de dragoste frățească. O, ridică-ți mâna preoțească și binecuvântează încă odată această asistență întristată, pe fratele, surorile și nepoatele tale, aici de față, pe noi toți cari plângem, căci prin moartea ta pierdem un adevărat apostol, un iubitor frate, un blând părinte.

Iar acuma încrucișează-ți mâinile pe piept, și odihnește-te în pace.

Adio, adio în Paradis!"

Ulterior, au apărut și alte mesaje transmise prin intermediul paginilor revistei "Lumina creștinului:

"Moartea Părintelui Dr. Anton Gabor

Dela Iași ne vine vestea morții părintelui dr. Anton Gabor, directorul institutului de editură «Presa Bună», precum și al revistei lunare «Lumina Creștinului» organ al apostolatului rugăciunii. În volum, păr. Gabor n'a publicat decât omagiul episcopului catolic din Iași, Mihai Robu, o culegere de acte și fapte în 1925, apoi două traduceri de istorioare morale din povestitorul Christofor von Schmid. Alta e însemnătatea vieții și activității Sfinției sale. E, înainte de toate, revista amintită cu o vechime de aproape un sfert de veac. Când a pornit la drum mai întâiu, abia avuse 19 abonamente plătite înainte. Totuși, la sfârșitul primului an de apariție, redactorul-editor și-a scos toate cheltuelile investite în revista «Lumina Creștinului». Desvoltându-se an de an, tot mai frumos, ea a ajuns să aibă multe mii de cetitori în toate părțile țării și din beneficiu să-și procure o tipografie modernă la Iași și alta la Chișinăul Basarabiei. Pe lângă revistă s'a creat și o editură cu mai multe serii de biblioteci: una populară, una religioasă, un almanach, etc.

El a fost unul din vicepreședinții generali ai comitetului de presă al Agru-lui.

Un animator dezinteresat pierde presa în părintele A. Gabor". ("Adevărul", 22 februarie 1936)

"La moartea părintelui Anton Gabor. Un ziarist religios

Din capitala Moldovei ne vine trista știre a morții părintelui Anton Gabor. Sfinția Sa a fost timp de 25 de ani, redactorul «Luminei Creștinului», o revistă lunară a apostolatului rugăciunii; directorul institutului de arte grafice «Presa bună»; vice-președintele comitetului de presă al AGRU-lui.

În toate aceste calități el a desfășurat o activitate din cele mai binecuvântate. Prin numita revistă, el stimula foarte mult spiritul rugăciunii în țara noastră. Era convins că, împotriva puhoiului de înjurături ce necinstește nu numai gura, ci și sufletul poporului nostru, nu se poate ridica un dig mai puternic decât rugăciunea creștinească. «Se cade pururi a se ruga și a nu înceta!» zice evanghelia. Ce mișcător era să vezi în fiecare număr al acelei reviste, ce intenții nobile creștinești indica el membrilor apostolatului rugăciunii, pentru fiecare zi din lună!

Dar conducerea institutului «Presa Bună»! Un capitol întreg de rodnică activitate. Așa modest, dar stăruitor și cu bun simț cu era el, a tipărit mai multe broșuri - unele extraordinar de frumos tipărite, ca «Imitația lui Christos» ș. a. - decât atâtea societăți de editură cu capitaluri enorme, dar cu activitate editorială redusă prin lefurile și nepriceperea conducătorilor.

În fine nu se poate trece cu vederea marele lui merit de a fi făcut cel dintâi, cu stăruință și pricepere vrednice de imitat trăsătura de legătură între catolicii de rit latin din Vechiul Regat, mai cu seamă din Moldova lui iubită și între Românii Uniți din Ardeal.

De aceea n'a fost manifestație mai de seamă în viața bisericească și națională a acestor Români dela care păr. Anton Gabor să fi lipsit. Pe el îl găsim la toate ocaziile mari, începând dela înscăunarea mitropolitului Vasile Suciu la 1 Ianuarie până la congresul ASTRU-lui (Asociația studenților români uniți) ținut la începutul acestui an tot la Blaj. În veci pomenirea lui!

("Ora", București, 25 februarie 1936)

"Moartea Părintelui A. Gabor

După scurte suferințe a încetat din viață, la Iași, păr. Anton Gabor, directorul institutului «Presa Bună», redactorul revistei «Lumina Creștinului», vice președintele comitetului de presă al AGRU-lui.

Mai rar om care să fi dovedit atâta interes pentru marea problemă a presei creștine ca el. Modest, devotat, muncitor, el căuta să se documenteze cât mai mult, cu privire la această problemă, atât în țară cât și în străinătate. Era nelipsit dela congresele AGRU-lui și ale ASTRU-lui. Ultima lui manifestație publică a fost o conferința înflăcărată, rostită la recentul congres al ASTRU-lui dela Blaj.

În același scop a cutreerat aproape toate țările de veche cultură a Apusului: Italia, Franța, Belgia, Germania, Austria etc. Institutul «La bonne presse» din Paris i-a servit ca model pentru ceeace voia să înfăptuiască și el la Iașii Moldovei și în Chișinăul Basarabiei. Acum înainte de a se prăbuși în mormânt, tocmai strânsese tot materialul presei catolice de rit latin din țară, necesar pentru apropiata expoziție mondială a presei ce se va inaugura la 12 Mai a. c. În Vatican. Nu știm cine-i va lua succesiunea.

Era nespus de inimos și de harnic. Pentru chestiuni de presă era în stare să înfrunte toate oboselile unei călătorii din Iașii Moldovei prin București - Blaj - Cluj - Oradea până la Sighetul Maramureșului, până la Dej, până la Lugojul Banatului ori până la Careii Mari ai graniței de Vest ba chiar și peste această graniță în țările amintite mai sus.

Era ferm convins că precum nu mai putem călători cu poștalionul și nu mai putem trece apele cu burduf de animale, așa nu mai poate exista scaun de mărturisire, amvon și altar fără carte, fără revistă, fără ziar, care să ducă mai departe, în timp și în spațiu binecuvântările evanghelice creștine. În vei pomenirea lui!

("Dimineața", București, 23 februarie 1936)

Părintele profesor iezuit Felix Wiercinski a scris peste câteva luni un articole deosebit, intitulat "Să păzim monumentul Mons. Dr. A. Gabor!":

"Oamenilor însemnați și binemeritați și se ridică monument, ca generațiile viitoare să respecte și să onoreze meritele lor. Reposatului Mons. Dr. A. Gabor nu trebuie să-i ridicăm noi nici un monument. Celui Preaînalt i-a plăcut să cheme pe regretatul Mons. Gabor la sine, dar Dumnezeu în înțelepciunea sa a îndreptat viața repausatului așa încât el însuși a creat cu ajutorul de sus o operă care îi va fi pentru totdeauna un monument, și anume nu un monument mort de piatră sau de metal, ci un monument viu, care va vorbi de sine însuși în graiul matern al Monseniorului Gabor despre meritele lui. Adevărat este, că noi cari am stat la sicriul reposatului, noi, cari am cunoscut năzuințele lui apostolice și trudele lui pline de duhul jertfei trebue să înțelegem în rândul întăiu acel monument și trebuie să-l păzim, ba chiar trebue să stăruim ca acel monument viu și roditor să se dezvolte, să se mărească și să dobândească mereu valoare mai mare.

Monumentul lăsat nouă de către Mons. Dr. Gabor este institutul «Presa Bună» cu toate întreprinderile legate de el, cu toate planurile pregătite de neobositul apostol al cuvântului scris, dar neaduse la îndeplinire. Acest monument este ceva foarte important, mai ales din două motive:

Mai întăiu, cunoscând ce stimă și-a dobândit reposatul în România din cauza activității sale prin apostolatul tiparniței, să nu uităm jertfele mari și grele ce trebue să ia asuprăși spre a începe la 1 Ianuarie 1913 opera presei bune, publicând revista religioasă «Lumina Creștinului». Mijloacele lui erau foarte modeste și un concurs mai influent bănesc nu-i era asigurat. Numai zelul lui, cunoștința și dreapta apreciere a presei catolice și încrederea în ajutorul lui Dumnezeu, îl îndemnau la inițiativă. Fiecare dintr'acele virtuți merită laudă, și mai ales în împrejurările lui personale fiecare dintr'acele virtuți este un exemplu viu pentru alții. Deci dintr'acel punct de vedere Mons. Gabor merită, să fie pomenit între noi, și opera lui merită să fie păzită cu reverență cuvenită de noi, prietenii, confrații și conlucrătorii lui.

Dar monumentul lăsat nouă de răposatul Păr. Dr. Gabor mai trebue păzit cu mare stăruință dintr'o altă cauză care nu e personală, dar prea reală. Presa bună catolică era lozinca de vieață a decedatului apostol al cuvântului scris, presa bună catolică în patria lui română. El înțelese în calea studiilor și călătoriilor sale toată însemnătatea presei catolice dar cu mâhnire dreaptă vedea, că în patria lui îi mai trebuie mult spor spre a ajunge la dreapta autoritate. Nu începu opera sa fiind om slăvit bine cunoscut lumii mari, nu se putu servi de autoritatea dobândită de alminterlea, începu apostolatul presei numai cu adânca convingere despre necesitatea lui în patria sa iubită și despre marea influență asupra societății întregi. Această adâncă convingere bazată pe reflexii suprafirești și pe succesele presei catolice văzute în alte țări, îl făcu gata la jertfe mari, materiale și morale. Acea convingere era că steaua vieții lui care îi stătea necontenit înaintea ochilor și-l ducea prin întunericul tuturor piedicilor cari nu puteau să lipsească la începerea unei opere, care pe atunci era unică în felul ei în România.

Convingerea lui despre valoarea presei catolice în țară era cu totul îndreptățită. Era odinioară și în capitala țării un cotidian catolic «Albina». Dar încetă să mai iasă. Mons. Gabor cu acel prilej nefast nu uită să arate însemnătatea presei catolice. «Cât timp 'Albina' apărea» așa scrise el atunci «lumea era tăcută. Dar când încetă să mai apară, toate ziarele din cealaltă tabără ridicau glasurile lor cu strigăte de mulțumire». Îmi aduc bine aminte de acele cuvinte ale ilustrului reposat și m'am bucurat de dreapta pricepere a însemnării operei presei din partea lui. «Albina» nu mai este, dar institutul «Presa Bună» mai este și nu există fără activitate, ci lucrează. Catalogul cărților editate din partea Presei Bune a Monseniorului Gabor este foarte larg și felurit. El cuprinde, cât era cu putință, toate straturile presei catolice necesare sau folositoare în țara noastră. Mons. Gabor cu ajutorul lui Dumnezeu și-a ridicat însuși un monument, nu cu vanitate omenească, dar cu zel apostolic. Mons. Gabor, era și prieten al tinerimii. Câte istorioare traduse din alte limbi nu a editat pentru tinerime? Cine s'ar fi gândit la acel apostolat între copii dacă «Presa Bună» n'ar fi oferit copiilor, istorioare plăcute, eftine, și cu mare folos religios? Cărțile de rugăciuni și broșurile estetice ale «Presei Bune» sunt o hrană prea folositoare pentru poporul nostru. «Lumina Creștinului» și mai ales «Sentinela catolică», unită mai târziu cu «Dacia creștină» în «Farul nou» din capitală slujesc catolicilor noștri drept apărare împotriva oricăror greșeli cari pot compromite credința lor. Ceea ce a oferit Mons. Gabor conreligionarilor săi, a fost modest dar tot a fost ceva solid și publicitatea în țară trebue să vadă, că și pe câmpul jurnalisticei este un păzitor al Sionului catolic gata să apere adevărul catolic.

Tocmai când regretatul nostru apostol părăsea lumea cea mortală, ziarele catolice aduceau vestea, că bolșevicii din Rusia pe timpul anului 1935 au răspândit cu ajutorul celulelor lor în străinătate nu mai puțin de 35 de milioane de broșuri și cărți anti-religioase ba, că comitetul directiv al lor a publicat un premiu de 25 de mii de ruble de aur pentru cei trei autori mai buni, cari vor scrie cărți anti-religioase științifice. Puhoiul acesta de cărți periculoase de sigur nu va cruța nici România noastră. Nu suntem în stare să punem împotriva lui un număr așa de gigantic de opere, dar măsura luată de bolșevici confirmă numai adevărul ideilor neuitatului Mons. Gabor și ne îndeamnă pe toți să ne păzim monumentul lăsat de dânsul ca o dragă moștenire ce trebue păstrată, îngrijită și dezvoltată în duhul defunctului ei autor. Aceasta să ne fie o datorie sfântă din iubire către Dumnezeu și patrie".

Părintele Constantin Hausner, care a condus revista "Lumina creștinului" între decembrie 1937 - august 1939, era conștient de faptul că, după moartea Mons. Anton Gabor devenise dificil pentru el să țină ridicată ștacheta revistei la nivelul lăsat de ilustrul său predecesor, pe care l-a și omagiat de altfel în articolul publicat în "Almanahul Presa Bună" sub titlul: "Un sfert de veac". Pe Mons. A. Gabor, scria pr. C. Hausner, "vor trebui să-l pomenească toți aceia care vor vorbi sau vor scrie cândva despre presa catolică din România".

Mormântul părintelui Anton Gabor se găsește în Cimitirul "Eternitatea" din Iași, unde sunt trei morminte înconjurate cu un gărduț de fier: Mons. Diomide Ulivi (16 februarie 1872 - 16 decembrie 1931), pr. Alfons Weber (1878 - 19 septembrie 1940) și Mons. Anton Gabor (6 iunie 1883 - 19 februarie 1936). Pe plăcile de marmură se mai poate descifra cu greu numele celor care dorm acolo somnul de veci.

Dumnezeu să-l primească la Liturghia cerească!

Pr. Alois Moraru


 

lecturi: 1101.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat