Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Speranța, apă vie

de Raniero Cantalamessa
cardinal predicator al Casei Pontificale

Sfântul Paul face să derive din acțiunea Duhului Sfânt fiecare dintre cele trei virtuți teologale. Scrie el: "Căci în Duh, noi așteptăm din credință speranța justificării. Pentru că în Cristos Isus nici circumcizia, nici necircumcizia nu au nicio putere, ci doar credința care lucrează prin iubire" (Gal 5,5-6; cf. Rom 5,5). Asta ne spune că Duhul Sfânt este izvorul și forța vieții noastre teologale. Îndeosebi este meritul său că putem "prisosi în speranță: "Dumnezeul speranței - scrie Apostolul - să vă umple de toată bucuria și pacea în credință, ca să prisosiți în speranță prin puterea Duhului Sfânt" (Rom 15,13).

Această legătură strânsă între virtutea teologală a speranței și Duhul Sfânt este scoasă în evidență la începutul celui de-al doilea punct al mesajului Papei Francisc pentru Postul Mare, cel dedicat speranței. Să-l recitim: "Samariteana, căreia Isus îi cere să bea la fântână, nu înțelege atunci când el îi spune că ar putea să-i ofere o «apă vie» (In 4,10). La început ea se gândește desigur la apa materială, în schimb Isus înțelege pe Duhul Sfânt, cel pe care el îl va da din belșug în misterul pascal și care revarsă în noi speranța care nu dezamăgește". Această ultimă frază face aluzie la textul bine cunoscut din Rom 5,4-5, conform căruia "speranța nu înșeală, pentru că iubirea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat".

Speranța a fost numită uneori "ruda săracă" între virtuțile teologale. Este adevărat, a fost un moment de reflecție intensă despre tema speranței, până să dea loc așa-numitei "teologii a speranței". Însă a lipsit o reflecție despre raportul dintre speranță și Duhul Sfânt. Și totuși nu se înțelege particularitatea speranței creștine și alteritatea sa față de orice altă idee de speranță, dacă nu este văzută în raportul său intim cu Duhul Sfânt. El este cel care face diferența între "Principiul speranței" al lui Ernest Bloch și virtutea teologală a speranței. Virtuțile teologale sunt astfel nu numai pentru că îl au pe Dumnezeu ca scop al lor, ci și pentru că îl au pe Dumnezeu ca principiu al lor; Dumnezeu nu este numai obiectul lor, ci și cauza lor. Sunt cauzate, insuflate, de Dumnezeu.

Noi avem nevoie de speranță pentru a trăi și avem nevoie de Duhul Sfânt pentru a spera! A crede, a scris Charles Péguy, este ușor; Dumnezeu strălucește așa de mult în univers! Și a iubi este relativ ușor: suntem așa de nefericiți că n-ar trebui să ne fie greu să avem milă unii de alții. A spera este dificil. Ceea ce este ușor, spre ceea ce suntem înclinați, este în schimb a dispera; aceasta este marea ispită.

Așa cum distingem două tipuri de credință: credința crezută și credința care crede - adică, lucrurile crezute și actul însuși de a crede -, tot se întâmplă pentru speranță. Există o speranță obiectivă care indică lucrul sperat, moștenirea veșnică, și există o speranță subiectivă care este însuși actul de a spera acel lucru. Aceasta din urmă este o forță de propulsie spre înainte, un elan interior, o extindere a sufletului, o dilatare spre viitor, "o migrație iubitoare a spiritului spre ceea ce speră", spunea "părintele deșertului" Diodoh de Fotice.

Unul din pericolele principale pe drumul spiritual este acela de a ne descuraja în fața repetării acelorași păcate și a succesiunii aparent inutile de propuneri și recăderi. Speranța ne mântuiește. Ea ne dă forța de a reîncepe mereu de la capăt, de a crede de fiecare dată că va fi data bună, a adevăratei convertiri. Făcând astfel, se înduioșează inima lui Dumnezeu care va veni în ajutorul nostru cu harul său.

O altă mare piedică pe drumul nostru, deosebit de simțită în acest timp de pandemie, este suferința. Se ajunge la capătul acesteia tot numai cu speranța care este rod al Duhului Sfânt. "Ne lăudăm în suferință, știind că suferința aduce răbdare, răbdarea - virtute, virtutea - speranță" (Rom 5,3-4). Duhul Sfânt atestă duhului nostru că suntem fii ai lui Dumnezeu, iubiți de el, și făcând astfel ne insuflă forța pentru a nu capitula în fața contrarietăților și a crucilor.

Nu trebuie să ne mulțumim să avem speranță numai pentru noi. Duhul Sfânt vrea să facă din noi semănători de speranță. Nu există dar mai frumos decât a răspândi speranța în casă, în comunitate, în Biserica locală și universală. Ea este ca anumite produse moderne care regenerează aerul, parfumând un întreg ambient.

Despre "cum" să fim martori ai speranței care este în noi, n-aș ști să spun cuvinte mai simple și mai concrete decât cele pe care Papa Francisc le scrie în mesajul său: "În Postul Mare, să fim mai atenți să «spunem cuvinte care încurajează, care întăresc, care dau putere, care consolează, care stimulează, în loc de cuvinte care umilesc, care întristează, care supără, care disprețuiesc». Uneori, pentru a da speranță, este suficient a fi «persoană gentilă, care pune deoparte preocupările sale și urgențele sale pentru a acorda atenție, pentru a dărui un zâmbet, pentru a spune un cuvânt de stimulare, pentru a face posibil un spațiu de ascultare în mijlocul atâtor indiferențe»".

Există un text despre speranță în Biblie care pare înzestrat cu o putere aproape sacramentală de a produce ceea ce semnifică. Vorbește despre aripi care le cresc celor care speră:

"Cei tineri obosesc,
iar cei maturi se ostenesc și se poticnesc
dar cei care speră în Domnul își întăresc puterea,
se înalță ca pe aripi de vultur,
aleargă, dar nu ostenesc,
umblă, dar nu obosesc" (Is 40,30-31).

(După L'Osservatore Romano, 17 februarie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 875.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat