Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Foto: www.cdep.ro
A trecut la Domnul matematicianul Petru P. Caraman

Luni, 8 februarie 2021, a trecut la Domnul, după ani lungi și grei de suferință, marele matematician român Petru P. Caraman, personalitate de excepție a științei, culturii, vieții civice și politice românești. Recent, doamna Ana Blandiana i-a creionat următoarea caracterizare: "Mai presus de orice a fost un om bun, ceea ce e foarte rar. A aparținut unei lumi care a dispărut înainte de a dispărea dânsul, o lume a căldurii sufletești și a empatiei umane. La începuturile romantice ale Memorialului, prezența sa la Sighet era o continuă încurajare".

Petru P. Caraman s-a născut la 20 iunie 1930 la București, fiind botezat, crescut și educat în credința catolică. A fost admis primul la examenul de admitere la Facultatea de Medicină din Iași în anul 1949, însă examenul i-a fost anulat direct de către ministrul comunist Vasile Mârza pentru vina de a fi fiul celui mai mare etnograf din sud-estul Europei. Obligat fiind de regimul comunist, s-a readaptat intelectual și profesional urmând cursurile Facultății de Matematică-Fizică, pe care a absolvit-o în 1953. A fost cercetător științific la Institutul de Matematică al Academiei Române, Filiala Iași, obținând în anul 1962 titlul de doctor în matematică. Este autor a sute de lucrări publicate atât în țară, cât și în Finlanda, Franța, Italia, Polonia, Japonia, Germania și Anglia. A fost premiat de Academia Română în anul 1968, în 1972 a devenit doctor docent și membru al American Mathematical Society, iar în 1992 a devenit membru al Societății Matematicienilor din România. A participat la congrese științifice internaționale, organizate în Bulgaria, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Polonia, SUA, URSS și în alte țări.

A fost fiul savantului etnograf Petru Caraman, epurat de la Universitatea din Iași în anul 1947, care, printre altele, a făcut parte dintr-un grup de rezistență condus de preotul Dumitru Sandu Matei. Mama sa a fost Alice Caraman, fiica lui Joseph-Jules Sibi, consul francez la Iași, și sora binecunoscutei Charlotte Sibi, cea mai proeminentă figură a laicatului romano-catolic din Dieceza de Iași. Întreaga sa viață s-a străduit să urmeze modelul de viață pe care l-a reprezentat tatăl său. Mama episcopului Florentin Crihălmeanu, de pioasă amintire, trecut la Domnul la 12 ianuarie 2021, a fost sora sa. Petru Caraman, unchiul episcopului, i-a purtat nepotului său un respect deosebit.

După căderea regimului comunist Petru Caraman a condus, la Iași, Asociația Solidaritatea Universitară și a activat în asociațiile civice și monarhiste care militau în perioada respectivă pentru democratizarea țării și pentru revenirea Regelui Mihai în România. A fost totodată un animator al Alianței Civice și colaborator al Asociației Foștilor Deținuți Politici, făcându-se remarcat în cadrul marilor mitinguri ale opoziției democratice din perioada 1990-1996. În perioada 1996-2000 a fost senator în Parlamentul României din partea Partidului Național Țărănesc Creștin Democrat, unde s-a făcut remarcat prin diverse inițiative legislative și declarații parlamentare, inclusiv pentru retrocedarea tezaurului de la Moscova.

A fost un participant asiduu la sesiunile de comunicări științifice organizate de Memorialul Sighet, condus de scriitorii Romulus Rusan și Ana Blandiana, participând, de asemenea, la publicații prestigioase cu articole de factură istorică și memorialistică. A fost constant preocupat de ideea creării unei baze de date referitoare la crimele Securității și ale regimului comunist românesc și a susținut comunicări istorice cu o mare pasiune, folosind un stil propriu, documentat și precis, dovedind astfel că un strălucit matematician poate excela și în științele umaniste.

Profesorul Caraman a considerat drept o datorie de onoare imperativul rememorării victimelor regimului comunist, cu referire la tinerii României care n-au fost spectatori pasivi ai instaurării comunismului românesc, ci, dimpotrivă, au luptat până la sacrificiu. Prin atitudinea sa civică și prin articolele de deconspirare a regimului comunist, a oferit un model demn de urmat chiar pentru istoricii anilor `90, neinteresați de sistemul represiv concentraționar și sacrificiul unor generații de români.

Mai puțin cunoscut astăzi este faptul că profesorul Petru P. Caraman a fost un apropiat și un colaborator de încredere al Preasfințitului Petru Gherghel, contribuind la recuperarea de către Biserica noastră locală a unor proprietăți confiscate de autoritățile comuniste în anii `50, prin identificarea documentelor de proprietate în cadrul Arhivelor Naționale ale României. De asemenea, cu binecuvântarea Excelenței Sale Petru Gherghel, senatorul Caraman m-a însoțit în anii 1996-1997 în campaniile arhivistice în Arhivele SRI, arhivele Direcției Generale a Penitenciarelor și ale Penitenciarului Jilava care au vizat descoperirea dosarelor episcopului martir Anton Durcovici, ale preotului martir Dumitru Sandu Matei, ale preotului profesor Rafael Friedrich și altele.

"De la agonie la extaz și înapoi la agonie" pot caracteriza astăzi acei ani în care împreună cu profesorul senator Petru Caraman m-am aflat pe urmele martirilor, în încercarea disperată de a afla și obiecte personale ale episcopului, pe care generalul de Securitate Ady Ladislau le-a sustras din săculețul episcopului, pe când se afla încarcerat la Sighet - inelul episcopal, crucea pectorală, ceasul și altele.

Senatorul Caraman ne-a protejat atunci interesele și dreptul Bisericii la propria sa memorie, fiind cel care găsea întotdeauna calea de a deschide ușile ferecate ale instituțiilor militare și civile succesoare ale fostelor organisme de represiune din perioada dictaturii lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Descurajat, în anul 1998, senatorul Caraman mi-a mărturisit faptul că aproape nimeni în România, nici partidul politic pe care îl reprezenta în Parlament, cu excepția Memorialului Sighet, a Asociației Foștilor Deținuți Politici și a emisiunii Memorialul Durerii realizată de doamna Lucia Hossu Longin, nu manifesta interes pentru recuperarea memoriei martirilor și a victimelor regimului comunist. "Cauza Durcovici" îi datorează enorm ilustrului matematician și "om al Cetății", Petru Caraman, care a promovat-o cu ocazia unor manifestări științifice și chiar de la tribuna Parlamentului. A avut de asemenea un rol esențial în desecretizarea dosarului părintelui Dumitru Sandu Matei, executat prin împușcare la 21 februarie 1951, de care se simțea atașat personal, părintele Matei fiind cel care contribuise într-o perioadă la formarea sa spirituală.

S-a stins, la vârsta de 90 de ani, după aproape două decenii de suferință, adăugate la finele vieții deceniilor tinereții, marcate de experiența traumatizantă a persecuției, terorii și blocării accesului la studii. În deceniile ceaușiste a luptat în permanență cu sistemul, care i-a refuzat dreptul la o catedră universitară. Prin dispariția sa, Iașul și comunitatea academică au pierdut o personalitate de talie internațională și un lider al societății civile postdecembriste. Personal, regret faptul că din cauza anilor săi lungi de suferință, nu i-am putut mulțumi niciodată așa cum s-ar fi cuvenit pentru dăruirea, tenacitatea și umilințele personale asumate în numele meu, pentru apărarea adevărului.

Dumnezeu să-l răsplătească cu viață și fericire veșnică și să ne ajute să-i cinstim mereu memoria, plecându-ne în fața lui încercând să-i urmăm exemplul de caritate, empatie și curaj.

Actualizare funeralii:

Profesorul Petru P. Caraman a fost înmormântat joi, 11 februarie 2021, la ora 11.00, în Cimitirul Eternitatea din Iași, în cadrul unei ceremonii de înmormântare celebrată de pr. Iosif Doboș, vicar la parohia catedralei catolice din Iași, și pr. Anton Despinescu., profesor la Seminarul diecezan din Iași, vechi prieten și duhovnic al Familiei Caraman. Sicriul a fost depus în cavoul familiei Caraman, din zona capelei catolice. În cadrul ceremoniei, personalitatea marelui dispărut a fost evocată de Mons. Anton Despinescu, un prieten de o viață al familiei, și de istoricul Mihai Dorin, care a fost coleg în Parlament cu senatorul răposat.

Requiescat in pace!

Dănuț Doboș

* * *

TVR Iași: "A trecut la Domnul matematicianul Petru P. Caraman"

* * *

"Savantul Petru Caraman - victimă a bolșevizării învățământului superior"

Foto: www.revistamemoria.ro
(Articol apărut în revista "Memoria. Revista gândirii arestate", nr. 23, martie 1998, p. 76-82)

Una dintre strategiile de bolșevizare a vieții universitare românești, în timpul regimului comunist-stalinist al lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, a fost aceea a epurării și îndepărtării din universități a profesorilor valoroși, democrați, anticomuniști, și a celor care au refuzat colaborarea cu autorităților comuniste. Începute în anul 1944, epurările au continuat în mod abuziv și neîntrerupt până în anul 1964. Eliminarea brutală din Universitatea ieșeană, în anul 1945, a circa 32 de cadre didactice, personalități marcante ale învățământului superior românesc, poate fi explicată astăzi, printre altele, prin contribuția și zelul personal al membrilor comisiei de epurare (Al. Myller, Andrei Oțetea, Iorgu Iordan), cât și prin intenția nedeclarată a comuniștilor de a anihila străvechiul focar de cultură, care era lașul.

Rediscutarea în Consiliul Profesoral de la Facultatea de Litere și Filozofie lași a legalității epurării (licențierilor) profesorilor Emil Diaconescu și Radu Vulpe a prilejuit profesorului Petru Caraman constatarea încălcării autonomiei universitare, prin supunerea acesteia sub prevederile Convenției de Armistițiu. Dar guvernul comunist, impasibil la sugestiile universitarilor ieșeni, s-a opus categoric oricărei tentative de revizuire a deciziilor de epurare privind pe Emil Diaconescu și Radu Vulpe, în condițiile în care o serie de alți universitari insistau, la rândul lor, prin memorii adresate Ministerului Educației Naționale și Curții de Apel din București, pentru reintegrarea lor la catedre.

Nu este lipsit de importanță să subliniem și alt aspect, și anume faptul că însuși profesorul Petru Caraman fusese vizat de cei trei membri ai comisiei de epurare de la Universitatea "Cuza Vodă", motiv pentru care fusese obligat să prezinte câteva memorii justificative care i-au adus totuși "iertarea" comisiei respective. Cu toate acestea, în octombrie 1947, profesorul Petru Caraman a fost inclus, fapt ce nu poate surprinde, în lista "comprimaților" de la Universitatea ieșeană, alături de alți prestigioși colegi: Șerban Cioculescu, Victor lancu, C.I. Botez, Elena Irion, Grigore Scorpan, Anton Nițu, Ștefan Nimph, Mihai Guboglu, Nicolae Grigoraș ș. a. În cele trei monografii pe care le-am dedicat universităților din lași, București și Cluj (aflate în manuscris!), am avut ocazia să demonstrăm că îndepărtările de la catedre din toamna anului 1947, care au fost operate ca măsură de comprimare și raționalizare administrativă și tehnică a învățământului superior, s-au dovedit în realitate epurări politice.

Nu se cunoaște în detaliu motivația invocată în "cazul Caraman" de către membrii comisiei de comprimare (C. Mihul, I.Gh. Mihăilescu, Dan Simionescu), dar putem deduce cu destulă siguranță că eliminarea sa a fost un act pur politic determinat în principal de atitudinea sa patriotică și civică manifestată în mod curent în perioada 1940-1947 și care a deranjat evident autoritățile comuniste și în special conducerea Universității care capitulase deja în fața regimului stalinist al lui Gheorghe Gheorghiu-Dej.

De la comprimare la moartea civilă

Așadar, pentru vina de a fi protestat împotriva ingerințelor politice în viața Universității "Cuza Vodă", la 16 octombrie 1947 a fost "comprimat" politic de la Facultatea de Litere și Filozofie din lași profesorul Petru Caraman (1898-1980). Regimul comunist întrerupe atunci cariera strălucită a savantului ieșean - profesor la catedra de slavistică a Facultății de Litere și Filozofie în perioada octombrie 1938 - octombrie 1947. începută în anul 1947, drama profesorului Petru Caraman este drama universitarului român îndepărtat de la catedră și exclus din societate, motiv pentru care el nu-și va duce niciodată până la capăt vocația profesională și științifică. Este aceasta totodată drama omului P. Caraman, traumatizat fizic și psihic-situație care avea să-i declanșeze cancerul stomacal care l-a răpus în cele din urmă în noaptea de 9 spre 10 ianuarie 1980; traumatizat profesional - căci nu i s-a permis niciodată revenirea la catedră, traumatizat emoțional - fiind nevoit să poarte toată viața "stigmatul celui ostracizat" de regimul Dej, dar și de Universitatea din lași și neputând înțelege de ce era ocolit pe stradă de foștii săi colegi de catedră!

Pe lângă faptul că devenise victima nerecunoștinței foștilor colegi și a umilințelor din partea autorităților comuniste (a fost silit, printre altele, să suporte prezența în propria casă, ani de-a rândul, a familiei unui ofițer de Securitate!), profesorul Petru Caraman a fost marcat de o teribilă traumă psihică, devenit conștient că reprezenta o "povară" pentru familia sa pe care practic nu o mai putea întreține material.

Nu în ultimul rând, profesorul P. Caraman a intuit faptul că ostracizarea sa avea să aibă repercusiuni și asupra destinelor profesionale ale copiilor săi, victime ei înșiși ai politicii compoziției sociale pusă în practică de regimul Dej în perioada 1947-1964.

La 11 mai 1964, profesorul Petru Caraman a adresat lui Gheorghe Gheorghiu-Dej un memoriu în care condamna epurarea sa de la catedră, cât și persecuțiile (termenii folosiți în memoriu sunt aceia de "exterminare" și "urgie") pe care i le-a cauzat statul comunist. În cuprinsul acestui memoriu, profesorul Petru Caraman și-a reafirmat crezul său moral, științific, patriotic și politic, care îl călăuzise toată viața și pentru care fusese, de altfel, epurat în anul 1947. Gestul reparatoriu al regimului comunist nu avea să se producă însă niciodată, iar profesorul P. Caraman însuși nu a acceptat niciodată compromisul cu regimul comunist și cu "valorile" statului democrat popular, dar și cu autoritatea universitară al cărei rol, în ansamblul strategiei regimului comunist din România, a fost acela de "garant" al asigurării bolșevizării și politizării învățământului superior ieșean.

Memoriul profesorului Petru Caraman, adresat în fapt marelui vinovat de distrugerea învățământului universitar românesc, a reprezentat, fără îndoială, un act de mare curaj și demnitate și un protest totodată împotriva anihilării tradițiilor învățământului românesc. Vom reproduce în cele ce urmează un fragment din memoriul citat în care este descris conflictul pe care universitarul ieșean l-a avut cu autoritatea comunistă:

"...În primul rând țin să vă aduc la cunoștință că vina autorității de Stat față de mine este pe cât de mare, pe atât de multiplă în aspectele sale. Ea nu este vinovată numai pentru cariera mea sfărâmată brutal și samavolnic în plină dezvoltare, ci și de faptul că, prin aceasta, mi-au fost suprimate în mod implicit toate drepturile mele, dat fiind că, în realitate, eu am fost un proscris și un străin în țara mea! Cetățenia română - măcar că nu mi-a fost contestată oficial până acum - a fost pentru mine o formă goală de orice conținut; ea nu-mi atribuia nici o recunoaștere față de Statul în care trăiesc, dar în același timp nu-mi recunoaște practic nici un drept. Formula cea mai adecvată pentru definirea dramaticei mele situații este nu alta decât MOARTEA CIVILĂ. Și dacă loviturile s-ar fi oprit aici... (...) Desigur, Dvs. mă veți întreba cu drept cuvânt care-i vina sau poate crima ce mi se atribuie? Dar eu însumi nu vă pot răspunde la această întrebare, fiindcă, personal, nu-mi cunosc nici o vină; iar autoritățile de resort nu mi-au făcut niciodată vreun reproș, pentru ca astfel să-nțeleg clar cauza dizgrației mele. Vă pot spune doar ceea ce am aflat din zvon public și anume, că eu aș fi considerat drept "reacționar"! Dacă e adevărat că aceasta este cauza nedreptăților îndurate de mine, vă declar din capul locului că pretinsul meu reacționarism este un mit pe care foarte ușor l-aș putea risipi în fața unor judecători obiectivi. (...) Așa zisul meu reacționarism a fost în realitate cu totul altceva: a fost atitudinea unui om cu spiritul critic treaz la ceea ce se petrecea la el în țară în cercul unde activa și unde avea posibilitatea de a se orienta just. Și e nevoie să adaug cu un spirit critic neprevenit și cât se poate de obiectiv, explicabil prin faptul însuși că nu fusesem niciodată angajat în politica de partid (...)".

Prigoana împotriva familiei

Declanșând războiul ideologic și politic împotriva elitei universitare românești, regimul comunist al lui Gheorghe Gheorghiu-Dej l-a extins, de fapt, și asupra familiilor universitarilor supuși represiunii politice. Procedând, așadar, fără nici o justificare, la îndepărtarea din învățământul superior a celor mai valoroși membri ai corpului profesoral, regimul comunist a dat dovadă, în plus, de o excesivă și absurdă cruzime supunând represiunilor politice și pe fiii universitarilor ostracizați politic. Aceste noi represiuni urmăreau, în fapt, întreruperea cu orice preț a studiilor școlare, urmare a exmatriculărilor din licee sau facultăți, precum și neadmiterea la studiile universitare sau domeniile profesionale pentru care optaseră tinerii în cauză. În această situație s-a aflat și profesorul Petru P. Caraman, fiul savantului P. Caraman, obligat de regimul comunist la repetate readaptări intelectuale și profesionale. În anul 1949, Petru P. Caraman a reușit să ocupe primul loc pe lista celor declarați promovați la examenul de admitere la Facultatea de Medicină - cu media 9,65. Potrivit mărturiei oferite familiei Caraman de către președintele comisiei de admitere de la Facultatea de Medicină, anularea examenului de admitere a tânărului Petru P. Caraman s-a datorat intervenției personale a profesorului Vasile Mârza, în acea perioadă ministru al Sănătății în guvernul comunist, care pur și simplu a radiat de pe lista de admiși numele Caraman. Faptele s-au petrecut la doi ani după comprimarea din învățământul superior, în anul 1947, a profesorului Petru Caraman. Întrebat fiind de către P. Caraman - tatăl dacă sinuciderea sa ar putea conduce la primirea la Facultatea de Medicină a fiului său, răspunsul șefului comisiei a fost un nu categoric.

În toamna anului 1949, Petru P. Caraman a reușit totuși să promoveze examenul de admitere la Facultatea de Matematică-Fizică, fără a scăpa însă de emoții, dat fiind faptul că ofițerul de Securitate Otto Schechter, devenit peste noapte profesor universitar, intenționa ca tânărul Caraman să fie respins și la respectiva facultate.

În anul 1954, profesorului Petru P. Caraman i-a fost respinsă cererea de înscriere la doctorat în cadrul sesiunii organizate la Universitatea din lași, situație în care s-a aflat și soția sa, profesoara Fraga Caraman. Va reuși totuși să obțină titlul de doctor în anul 1962, la Universitatea din București. De o eventuală carieră universitară nici nu putea fi vorba în cazul profesorului Petru P. Caraman, deși cercetările și lucrările sale strălucite în domeniul matematicii l-ar fi impus printre marii dascăli de la Universitatea ieșeană.

Ceilalți membri ai familiei Caraman au fost și ei supuși persecuțiilor politice, în numele unui experiment nociv și unic în istoria învățământului superior românesc, pe care regimul Dej l-a numit "politica compoziției sociale". Să mai menționăm doar că savantul Petru Caraman a fost totdeauna pe deplin conștient de faptul că, indirect, el era cel care a constituit cauza traumelor familiei sale în anii prigoanei comuniste. În sus-citatul memoriu adresat lui Gheorghe Gheorghiu-Dej la 11 mai 1964, profesorul P. Caraman mărturisea următoarele: "Odată cu înlăturarea mea de la catedră - fiind pus în imposibilitatea de a mai lucra pe linia pregătirii mele, iar prin muncile salahorești la care am fost constrâns neputând realiza decât prea puțin pentru cele de trebuință vieții - familia mea a fost chinuită de cele mai grele privațiuni, tocmai în perioada când copiii aveau nevoie de cel mai mare ajutor din partea tatălui lor. În același timp, a început prigoana autorităților locale împotriva întregii mele familii și în special împotriva copiilor. Vă puteți imagina starea sufletească a unui părinte, care nu-și poate îndeplini nici cele mai elementare datorii față de copiii săi..."

Iubirea față de Basarabia - cauza nr. 1 a eliminării din Universitate

Problema Basarabiei a fost o constantă a activității profesorului Petru Caraman, fapt dovedit și de publicarea în anul 1940, imediat după anexarea Basarabiei și a Bucovinei de Nord, în revista Însemnări ieșene, a valorosului studiu intitulat "Romanitatea Basarabiei văzută de știința oficială sovietică" (republicat recent în "Memoria", nr. 14-15).

Atitudinea și protestele public afișate în special după semnarea Tratatului de pace de către România (1947) au constituit, o recunoaște chiar profesorul P. Caraman, "cauza nr. 1" a eliminării sale din Universitatea "Cuza Vodă" din lași. Cu toate acestea, Rectoratul Universității sau Ministerul învățământului nu i-au comunicat niciodată profesorului prin vreun act oficial decizia și motivele comprimării sale în anul 1947.

Un răspuns din partea lui Gheorghe Gheorghiu-Dej nu a primit niciodată profesorul P. Caraman, căruia, în memoriul din 11 mai 1964, îi mărturisea următoarele: "Dar trebuie să vă mărturisesc în final, încă o crimă, care - nu mă îndoiesc deloc - a fost considerată de toți cei ce reprezintă vreo autoritate, de care am depins cândva, drept cea mai mare, cea mai grozavă crimă. În anul 1947, când România a semnat la Paris Tratatul de pace, am protestat public - în ședința consiliului Facultății de Litere și Filosofie - împotriva anexării Basarabiei și Bucovinei de Nord de către Uniunea Sovietică. Acel tratat consacra definitiv o mare nedreptate pentru Români. N-am putut răbda, a fost o izbucnire spontană (...)".

Documentul citat prezintă o importanță deosebită, o mărturie a faptului că în perioada regimului comunist, regim marionetă al sovieticilor, pentru poporul român problema Basarabiei a fost una de actualitate și că această adevărată "dramă națională", deși era deja consumată, savantul român a ținut să o "denunțe" "conștiințelor românești luminate".

Pe parcursul celor șase pagini ale Memoriului, savantul etnograf realizează un dur rechizitoriu la adresa politicii sovietice de anexare de teritorii străine, regim mai "hrăpăreț" chiar decât cel țarist. Autorul ridiculizează totodată supranumele de "eliberatori" pe care și-l arogaseră sovieticii a căror politică, în realitate, a reprezentat - în opinia profesorului Caraman - un "spectacol hidos de orgie imperialistă". Critica acidă a universitarului ieșean nu omite nici propaganda oficială a regimului comunist autohton, care, după anul 1945, a creat mitul "URSS - cea mai mare prietenă a poporului român", când sovieticii erau, de fapt, autorii răpirii unui sfert din teritoriul și populația României.

Securitatea poporului versus Petru Caraman

La 15 august 1950, Direcția Regională lași a Securității Poporului a finalizat cercetările privind o presupusă "organizație subversivă" național-țărănistă. Prin raportul nr. 51/1/35587/15 august 1950, D.R.S. lași a înaintat centralei Securității din București o sinteză cuprinzând rezultatul cercetărilor efectuate cu privire la "elementele implicate în organizația subversivă preot Matei Dumitru - Dr. Gheorghiu loan", propunând totodată arestarea și cercetarea preoților Ion lacoban, Marcu Proca, precum și a ofițerilor Scobai Mircea și Popescu Dumitru. Totodată Direcția Securității Poporului amâna aplicarea ordinului privind arestarea a 9 persoane, printre acestea numărându-se profesorii universitari Petru Caraman, Gh. Năstase și Gh. Tudoran.

Tot în legătură cu presupusa "organizație P.N.Ț.-istă" de la lași, a fost arestat, în noaptea de 15/16 august 1949, profesorul Gh.I. Năstase de la Facultatea de Geografie din lași. Cel rămas nearestat a fost profesorul Gh. Năstase de la Facultatea de Medicină lași.

Conformându-se ordinului central din București, ofițerii anchetatori ai Securității din lași au întocmit un "tabel nominal de elementele nearestate din cadrul organizației subversive Dr. Gheorghiu loan". În acel tabel figurau și profesorii universitari Petru Caraman, Alexandru Tupa, Gheorghe Tudoran, Gh. Năstase, asistentul universitar Boris Ostap, doi avocați, un student, 3 medici, un ofițer în rezervă și o casnică. Pentru toate aceste "elemente", Securitatea ieșeană a întocmit fișe personale, care au fost atașate la dosarele de urmărire informativă.

Vom prezenta, pentru exemplificare, fișa personală a profesorului Petru Caraman:

"Născut în anul 1898, luna decembrie, ziua 19, în comuna Vârlezei, jud. Covurlui, fiul lui Nicolae și Elena, de origine socială țărănească (țărani mijlocași), de profesie profesor universitar - comprimat din serviciu pentru atitudine antidemocratică; căsătorit, are un copil, cu ultimul domiciliu în lași, str. Fundătura Codrescul, apartamentul nr. 1, posedă ca avere un imobil situat în strada mai sus arătată. Serviciul militar satisfăcut la Regimentul nr. 21 Infanterie, ctg. 1922, eliberându-se cu gradul de locot. în rezervă.

A fost 2-3 ani profesor de limba română la liceul din Sofia - Bulgaria, apoi profesor la Liceul Militar din Cernăuți și la un liceu din București. Și-a trecut doctoratul în Cracovia sau Varșovia - Polonia. Vorbește corect 7 limbi. Adânc cunoscător al limbii slave, precum și al literaturii. În trecut a simpatizat cu P.N.Ț. Cu toate acestea avea accentuate vederi de stânga.

Activitatea după 23 august 1944:

Începând cu anul 1945, a avut manifestări ostile regimului de democrație populară, față de diferitele măsuri luate de Partid și guvern în legătură cu cooperativele, economatele etc. În anul 1948, a fost încadrat în ord. 50.000, pentru atitudine și activitate reacționară pe care a dus-o după 23 august. În prezent, în toate împrejurările caută să creieze o atmosferă ostilă, mai ales în rândul profesorilor și studenților, împiedicându-i pe aceștia din urmă să se organizeze în organizații democratice. La un curs ce a avut loc în ziua de 24 ianuarie 1947, a spus studenților că ar fi bine ca acea zi să fie sărbătorită nu ca ziua unirii, ci ca zi de robie pentru pierderea Basarabiei. Are legături de prietenie cu profesorul Năstase Gheorghe".

Fișa personală a profesorului P. Caraman a fost înaintată Direcției Generale a Securității Poporului cu adresa 115/26671/26 iulie 1950.

Cele 13 "elemente" rămase nearestate au fost verificate prin intermediul informatorilor - în perioada august 1950-noiembrie 1951, de către secția a 8-a a Securității din lași. La 2 noiembrie 1951, ofițerul anchetator Gh. Constantinescu raporta superiorilor săi că cei 13 rămași nearestați "au avut cunoștință de existența organizației (dr. Gheorghiu n.n. D.D.) fără însă a depune o oarecare activitate, pentru a putea fi trimiși în justiție". Din lipsă de probe, centrala Securității Poporului a dispus ca cei 13 să rămână în libertate, urmând însă a fi ținuți în supraveghere de către secția a III-a D.R.S. lași. "Întrucât elementele semnalate în alăturatele fișe - raporta la 2 noiembrie 1951 ofițerul anchetator Constantinescu Gh. - sunt cunoscute ca reacționare și credem că e posibil ca ele să continue să acționeze împotriva regimului sub diferite forme, propun să fie încadrate în acțiunea informativă, din cercul lor urmând a fi recrutați informatori, în scopul cunoașterii și stabilirii activității acestora. Totodată propun să li se urmărească corespondența, deoarece o parte dintre aceștia sunt bănuiți că ar întreține legături cu străinătatea, iar alții întrețin legături cu elemente dubioase din țară".

A făcut parte profesorul Petru Caraman dintr-o organizație anticomunistă, la lași? O primă mărturie o oferă profesorul Tr. Gheorghiu, arestat ca lider al "organizației subversive PNȚ" de la lași în 1949. Într-o declarație datată ianuarie 1950, Tr. Gheorghiu a recunoscut că a înființat la lași o organizație anticomunistă, întocmind și o listă pe care figura și numele profesorului Petru Caraman alături de numele profesorilor Al. Claudian, I. Botez, Gr. T. Popa, Petre Botezatu și cel al asistentului Cicerone Călinescu.

"Recunoaște - declara în ianuarie 1950 ofițerul anchetator - că dintre aceste persoane a luat legătura numai cu numiții: general Palade, prof. Claudian, prof. Petru Caraman, prof. Ionică Botez, cărora le-a făcut propunerea de a se încadra în această organizație".

Pe baza declarațiilor fruntașilor P.N.Ț., arestați la lași în august 1949, locotenentul de Securitate Octav Blehan a întocmit la 16 ianuarie 1950 un referat cu privire la rezultatul "anchetei efectuată asupra elementelor care au fost arestate în noaptea de 15/16 august 1949, în cadrul problemei P.N.Ț. lași". Referatul confirma prezența pe lista liderului P.N.Ț., Traian Gheorghiu, a profesorului Caraman, care a fost pus la curent cu scopul organizației, acela că "în momentul izbucnirii unui conflict armat între Anglo-Americani și URSS, aceștia să ocupe autoritățile de Stat".

O mărturie privind participarea savantului P. Caraman la mișcarea de rezistență anticomunistă ne este oferită de fiul acestuia, matematicianul P.P. Caraman. "Cu câțiva ani în urmă, la propunerea d-lui Liviu Mărgineanu, m-am deplasat împreună cu dl. Georges Dienner, directorul Centrului Cultural Francez, la supraviețuitorii rezistenței armate din Obcinele Bucovinei. Pe drum, dl. Mărgineanu mi-a spus că "tata a făcut parte din organizația anticomunistă avându-l în frunte pe părintele Dumitru Matei", iar dl. Mărgineanu (care era student la Medicină pe vremea aceea) ținea legătura între părintele Matei și prof. Caraman. Dl. Mărgineanu mi-a povestit că "tata i-a propus și profesorului Simenski, care însă a refuzat. Cum era și natural, tata nu ne-a spus niciodată nimic despre asta. Atâta doar, am auzit-o pe mama odată spunând că fiii fostului ministru Petre Andrei erau îngrijorați ca să nu se afle anumite lucruri despre tata. Acum mă gândesc că ar putea să fie vorba despre apartenența la această organizație. Cele de mai sus au fost confirmate de documente descoperite de mine în arhivele S.R.I."

Potrivit mărturiei luptătorului anticomunist Liviu Mărgineanu, profesorul P. Caraman a făcut parte din organizația condusă de părintele martir Dumitru Matei. "La Universitate - mărturisește L. Mărgineanu - părintele Matei m-a pus în contact cu profesorul Petru Caraman, personalitate științifică proeminentă, om de mare prestigiu, datorită competenței, atitudinii civice exemplare și curajului de care dădea dovadă în apărarea convingerilor democratice și a drepturilor noastre naționale. L-am vizitat de mai multe ori în locuința proprie, intrând pe la un vecin de pe strada Lascăr Catargi, întrucât profesorul bănuia că era supravegheată casa sa. Era la curent cu ce se inițiase, era de acord și tatonase deja terenul printre colegii din mediul universitar. Cu excepția prof. Simenski, care socotea acțiunea foarte periculoasă, ceilalți colegi contactați erau favorabili ideii. N-am întrebat și nici prof. Caraman nu mi-a spus câți erau, și nici nu a dat nume. Profesorul a fost arestat odată cu abdicarea Regelui. Apoi a fost persecutat, dar nu implicat în anchetele și procesele care au urmat".

Dintr-o declarație care ne-a fost dată recent de dl. Liviu Mărgineanu, rezultă că profesorul Petru Caraman a fost informat în cursul anilor 1947-1948 de stadiul în care se afla organizarea aripii studențești și celei militare a grupului anticomunist condus de părintele Matei.

Întâlnirile Mărgineanu-Caraman s-au menținut până la data de 15 mai 1948. "Părintele Matei a păstrat în continuare legăturile cu profesorul Caraman. în discuțiile avute, profesorul Caraman mi-a spus că contactase în Universitate un număr de colegi cu ținută și atitudine democratică. Numai profesorul Simenski a declarat că avem de a face cu niște criminali care sunt în stare să ne distrugă prin orice mijloace", își încheie declarația sa dl. Liviu Mărgineanu.

Imediat după ce ne-au invadat țara (23 august 1944), sovieticii au început să-și pună în aplicare planul lor de comunizare a României. Și prima lor mișcare în această operă demolatoare a constat în anihilarea valorilor noastre autentice, elitele neamului. N-a scăpat nici un sector de activitate. Umil dintre aceste sectoare a fost învățământul superior, cel universitar, acolo unde se și formau elitele. În locul autenticilor dascăli, au fost promovate nulități. Ei trebuiau să aibă o calitate unică: credința oarbă în comandamentele p.c.r.

Dănut Doboș

Insert despre Dănuț Doboș, în aceeași revistă, p. 77-78, datele fiind valabile până la luna mai 1997

- s-a născut la 16 aprilie 1961 la lași;

- urmează liceul la lași, apoi Facultatea de Istorie și Filozofie; în 1985 își ia diploma în istorie și filozofie;

- în perioada 1985-1989 funcționează ca profesor de istorie la școala generală din comuna Parpanița - jud. Vaslui;

- în 1989 lucrează ca arhivist la filiala Iași a Arhivelor Naționale;

- începând cu 1990 este mereu prezent în viața culturală a țării; participă la sesiunile de comunicări organizate de Institutele de istorie "A.D. Xenopol" lași și "N. Iorga" București, Complexul Muzeal lași, Institutul Național pentru Studiul Totalitarismului - București și Filiala Iași a Arhivelor Naționale;

- în 1994 își ia diploma de doctor cu o temă privind Istoria contemporană a României;

- a publicat peste 150 de articole în reviste de cultură și de specialitate, în domeniul istoriei contemporane a României; colaborator permanent al revistelor .Arhivele Totalitarismului" București, "Cronica" și "Timpul" lași;

- a publicat câteva cărți: Universitatea ieșeană în primele decenii de după cel de-al doilea război mondial. Experiența românească a comunizării învățământului superior. Cazul Universității București, Universitatea din Cluj. 1945-1958. Traumele învățământului superior din România, 1944-1964; comentând pe marginea acestor cărți, autorul consideră că societatea românească nu este pregătită psihologic pentru acceptarea unor adevăruri de tipul celor cuprinse în cele patru lucrări mai sus menționate. Mai mult, respectivele adevăruri șochează în primul rând pe istorici, și nu sunt deloc dorite;

- în 1995 devine bursier al Central European University;

- a obținut Premiul pentru istoriografie al revistei "Cronica" (1992, 1997);

- în 1997 a fost nominalizat pentru premiul "Corneliu Coposu" al organizației P.N.Ț. lași (1997); între referenți, s-a aflat și academicianul Al. Zub, directorul Institutului de istorie "A.D. Xenopol" lași; redăm din acest referat: "...între istoricii tineri, dl. Dănuț Doboș s-a distins, în ultimii ani, printr-o vie activitate de cercetare, dedicată perioadei comuniste din istoria noastră. Colaborator al Institutului de istorie «A.D.Xenopol», participant fervent la diverse reuniuni cu caracter științific, dl. Doboș s-a dedicat îndeosebi cercetării învățământului nostru superior sub regimul comunist, publicând numeroase studii în reviste de specialitate sau de mai largă circulație, distingându-se printr-o viziune coerentă asupra epocii și prin restituții bine întemeiate documentar.

A realizat deja trei lucrări ample în domeniul amintit, pregătind acum, ca bursier la Central European University, o sinteză despre traumele învățământului superior din România în perioada 1944-1964..." (mai 1997).

* * *

Site-ul www.MemorialSighet.ro, dedicând o pagină "In memoriam Petru Caraman (1931-2021)", a publicat un fragment dintr-o intervenție a profesorului Petru Caraman la un simpozion de la Sighet, intitulată "Fii de «dușmani ai poporului»".


 

lecturi: 2837.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat