Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

1859 - 24 ianuarie - 2021: Mica Unire, libertatea acordată catolicilor și înființarea Episcopiei Catolice de Iași

Nu știu cum se va desfășura astăzi, la Iași, manifestarea aniversării Unirii Principatelor Române, care s-a concretizat în urmă cu 162 de ani, dar în anii anteriori ne-am bucurat mereu cel puțin cu o fotografie frumoasă în care era prezent și episcopul catolic de Iași. Chiar dacă suntem spre finalul Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor, istoricii nu pot omite faptul că până la Mica Unire catolicii au fost persecutați și nu li se permitea implicarea în sfera culturală și politică a Moldovei și Țării Românești. Ierarhii Bisericii Catolice din București și Iași nu au fost invitați la întrunirile în vederea Unirii, ci doar mitropoliții Nifon al Țării Românești și Sofronie Miclescu al Moldovei. Mai mult, Adunarea Electivă a Munteniei pentru alegerea domnitorului Alexandru Ioan Cuza al Moldovei și ca domnitor al Țării Românești a avut loc într-o clădire a Bisericii Ortodoxe Române, de pe Dealul Mitropoliei. Implicarea unor politicieni în favoarea catolicilor din România va schimba radical situația, mai ales în contextul internațional în care trebuia să se insereze și țara noastră.

Unirea Principatelor din 24 ianuarie 1859 și toate consecințele ei au dus la consolidarea relațiilor diplomatice dintre Sfântul Scaun și Regatul Român, ceea ce impunea realizarea unor acte ferme. Acestea au fost intensificate după constituirea statului Vatican (1870) și Războiul de Independență (1877), rezultatele imediate fiind văzute prin înființarea Arhiepiscopiei Catolice de București (27 aprilie 1883) și a Episcopiei de Iași (27 iunie 1884). Trebuie să precizăm că în acea perioadă, episcopiile și eparhiile de dincolo de Carpați aveau deja statute mult mai clare, fiind dependente de alte structuri bisericești din Imperiul Austro-Ungar.

Pentru a arăta rolul Micii Uniri în oferirea libertății de exprimare culturală și politică a catolicilor din Moldova, în continuare voi exemplifica cu două capitole însemnate din istoria Bisericii Catolice din Vicariatul Apostolic de Iași. Însuși faptul că la Iași nu a putut funcționa o episcopie catolică în prima parte a secolului al XIX-lea demonstrează o persecuție din partea autorităților religioase și civile de la acea vreme.

Primul exemplu îl ofer prin dârzenia și personalitatea deputatului IANOȘ ROBU, din Săbăoani, căruia până la Mica Unire nu i s-a recunoscut dreptul de a fi implicat în viața politică a Moldovei pe motiv că era "catolic". În fața opozanților nu s-a descurajat, ci a continuat să pledeze pentru acordarea de drepturi egale tuturor locuitorilor țării și în special pentru drepturile catolicilor din Moldova. Fiind locuitor al satului Săbăoani și implicit membru al Bisericii Catolice, Ianoș Robu a fost ales reprezentant al țăranilor clăcași din ținutul Romanului și a promovat cu fermitate dorințelor lor, binele comun, acordarea de drepturi egale, tocmai în perioada istorică însemnată când au avut loc alcătuirea Divanurilor ad-hoc care au dus la unitatea și renașterea României ca stat de drept, când și-a avut începutul parlamentul și statul modern, când s-au constituit drepturile cetățenești, când a avut loc marea împroprietărire a țăranilor de pe timpul domnitorului Alexandru Ioan Cuza.

Afirmarea politică a lui Ianoș Robu a început pe fondul evenimentelor premergătoare unirii celor două Principate Române, Moldova și Țara Românească, odată cu constituirea Divanurilor ad hoc din anul 1857, și mai precis, odată cu alegerile pentru constituirea Divanului ad hoc din Moldova. În cadrul acestora a fost ales mai întâi reprezentant al alegătorilor din partea țărănimii, atât la primul cât și la al doilea tur de alegeri, dar, din cauză că era "catolic", nu a putut fi ulterior ales ca deputat în cadrul acestor Divanuri ad hoc. Documentele istorice consemnează că la primele alegeri - cele ce mai apoi au fost anulate pentru că s-au constatat a fi falsificate de către caimacamul Nicolae Vogoride, cei 46 delegați din 23 de sate din Ocolul Moldovei i-au ales pe Ianoș Robu din Săbăoani și pe Ioan Vasile din Cordun, ca alegători județeni; duminică, 14 iulie 1857, în jurul orei 9.00, prefectul i-a convocat pe cei opt țărani delegați de rangul al doilea la sediul prefecturii. Țăranii au fost obligați ca pe loc să-și aleagă deputatul lor județean din ținutul Romanului. Atunci majoritatea l-a votat pe țăranul clăcaș Ianoș Robu, catolic din Săbăoani. Prefectul s-a opus alegerii, argumentând că Ianoș Robu nu avea dreptul să reprezinte pe țăranii din județ nefiind de religie ortodoxă. Astfel, l-a numit deputat pe țăranul clăcaș Ioan Vasile din Cordun fără să țină seama de protestele delegaților și nici de cele ale lui Ianoș Robu care a rostit cuvintele ce au rămas memorabile: "Cum, cucoane, acum când toate satele m-au ales ca să le apăr drepturile în Marea Adunare, sunt catolic și nu pot fi deputat? Dar când ne puneți la beilicuri, când ne luați birul, când vă dăm feciorii la oaste, când vă facem boeresc, atunci nu suntem catolici, ci ne priviți ca pravoslavnici? Dacă este, cucoane, că nu putem fi deputați pentru că suntem papistași, apoi dați-ne pace să fim papistași și la biruri, și la beilicuri și la toate angăriile". Atunci chiar Ioan Vasile a dat exemplu de solidaritate țărănească alăturându-se și el protestelor când a văzut că majoritatea delegaților stăruiau în alegerea lui Ianoș Robu. A mers și mai departe înaintând protestul, însoțit de semnătura a șase martori, comisiei internaționale de la Iași care avea ca sarcină supravegherea alegerilor și a alăturat protestului său scris, mandatul de deputat eliberat pe numele lui cerând comisiei să facă demersurile necesare anulării mandatului său deoarece el nu dorește să-l folosească.

Sub presiunea forțelor unioniste patriotice și intervenția marilor puteri care sprijineau unirea, sultanul Imperiului Otoman, la 12 august 1857, a anulat alegerile și a fixat un termen pentru noile alegeri. Acestea au fost finalizate pe 22 septembrie 1857, când victoria a revenit forțelor unioniste. Nici de data aceasta Ianoș Robu nu s-a aflat printre cei aleși, țăranii clăcași din ținutul Roman fiind reprezentați de Ioan Vasile Levardă din Sofrăcești; din cauză că Ianoș Robu era catolic, i s-a creat de la primele alegeri precedentul că din acest motiv el nu mai poate fi ales deputat.

Situația s-a schimbat după implementarea unor legi noi după Mica Unire. După noile și marile reforme legislative și administrative, Ianoș Robu a ajuns mai apoi să fie ales deputat în ultimii trei ani ai domniei lui Alexandru Ioan Cuza (1859-1866), într-un timp de mari frământări politice, la alegerile generale din 24 și 25 noiembrie 1864, fiind în vârstă de 52 de ani. Noii deputați aleși la această dată s-au organizat apoi în parlamentul ce s-a numit: Adunarea Electivă a României. Ianoș Robu este înregistrat în acte ca deputat începând de la aceste alegeri și până la ultima ședință parlamentară a Adunării Elective a României, din 18 martie 1866. În timpul acestor ani, îl găsim pe Ianoș Robu consemnat de nenumărate ori în ședințele parlamentare printre cei prezenți sau printre cei care votau legile țării. O referință prețioasă la deputatul Ianoș Robu din cadrul dezbaterilor Adunării Elective a României o avem în ședința de pe 20 ianuarie 1865. La respectiva ședință, primul ministru Mihail Kogălniceanu, un puternic apărător al catolicilor, într-un discurs la care a pus în discuție problema libertății de cult, a spus: "Dacă e vorba de canoane, de urmarea lor întocmai, apoi să nu ne mai fălim de libertatea cultului, de egalitatea drepturilor politice fără deosebire de rituri și să începem a face mai întâi ceea ce a făcut Adunarea mumă de la `57, să luăm pe onor. deputat de la Roman, Robu Ianoș, care la `57 s-a ales de sătenii de la Roman ca deputat al lor și pe care administrația l-a respins ca necreștin, fiindcă era catolic. [Atunci Mihail Kogălniceanu l-a întrebat în sala adunării:] Așa e, domnule Robu? D-ul Ianoș Robu [a răspuns]: Da, așa este, cu adevărat".

Al doilea exemplu îl voi da din activitatea episcopului ANTON DE STEFANO, care până la Mica Unire s-a străduit să redacteze și să tipărească unele cărți pentru copiii din Moldova. Împreună cu colaboratorii săi, episcopul a lucrat în condiții deosebit de vitrege, cum ar fi lipsa mijloacelor financiare, lipsa tipografiilor proprii, situația culturală deplorabilă a sătenilor catolici - majoritatea neștiutori de carte, adversitatea Eforiei Școlilor Publice și a ierarhiei ortodoxe care controla această instituție în problema școlilor confesionale și a tipăriturilor adresate catolicilor. Episcopul Anton are meritul de a fi înțeles legătura dintre tipărirea unor cărți fundamentale și dezvoltarea sistemului școlar în satele și comunitățile catolice. Lucrările tipărite în perioada 1841-1859 demonstrează fără echivoc existența școlilor catolice românești, căci ele puteau fi adresate doar unor cititori. Episcopul de Stefano a optat pentru scrierea chirilică deoarece aceasta era oficială la acea dată în Principatul Moldovei.

Adversitățile politice și religioase l-au determinat pe episcopul Anton de Stefano să apeleze la tipografii din afara granițelor Moldovei. Astfel, "Kalea Crucii" și "Katehismul Krestinesc pentru junimea de religia romano-catolică" au fost tipărite la Brașov, în timp de "Katehismul krestinesc pentru Junimea Romano-Catolică iar mai ales pentru cei în vârstă" a văzut lumina tiparului la Liov. Adversitățile împotriva acestor tipărituri au debutat chiar în anul 1848, o dată cu aducerea lor în țară. La acea dată, mitropolitul Meletie Brandanbur a dat ordin ca ele să fie reținute la vama de la Roman în așteptarea avizului din partea Secretariatului de Stat privind decuparea dedicației incriminate: "Catehismul creștinesc pentru daco-romano-catolicii și mai ales pentru cei ce frecventează școalele". În anul 1851, mitropolitul Sofronie Miclescu a preluat inițiativa scoaterii din circulație a tipăriturilor episcopului de Stefano, pretextând că acestea conțineau elemente contrare dogmelor ortodoxe. În baza referatelor favorabile acestor cărți pe care le-a primit din partea lui A. Sihleanu, directorul Oficiului Cenzură și a revizorului școlar Th. Codrescu, domnul Moldovei Grigore Al. Ghica a dat câștig de cauză episcopului Anton de Stefano.

Imediat după Unirea Principatelor, în vara anului 1859, episcopul de Stefano a tipărit la Iași a patra lucrare, intitulată "Explicațiuni evanghelice", fapt datorat schimbării de atitudine a Guvernului român față de credincioșii catolici, grație și demersurilor lui Mihail Kogălniceanu în favoarea libertății cultelor. La rândul său, episcopul Anton de Stefano a înțeles la vremea respectivă rolul pe care și-l asumase ministrul Kogălniceanu, acela de apărător al drepturilor catolicilor din Moldova. Lucrările episcopului de Stefano, în special catehismele, au fost folosite ca texte oficiale diecezane până în anul 1885 când au fost înlocuite de "Micul catehism pentru copiii din Moldova", respectiv "Catehismul pentru adulți", tipărite de preotul Iosif Malinowski. În paralel, începând din 1866 a fost folosit în școli și catehismul episcopului Iosif Salandari. Mai târziu, în anul 1886, episcopul Anton de Stefano a tipărit la Napoli, tot pentru catolicii români, lucrarea intitulată "Rugăciuni către Dumnezeu și Imnuri sacre". Cartea se încheia cu câteva gânduri adresate catolicilor din Moldova: "Fraților scumpi ai mei, care viețuiți în Moldova, făcând aceste și altele rugăciuni, să binevoiți a vă aminti și de mine, ca să am de la Domnul Isus Cristos lumina trebuincioasă spre a putea bine făptui și a umbla pe calea ducătoare la gloria eternă a paradisului. (...) Amintiți-vă de mine, care vă trimet metodul acesta de rugăciuni în semnul dragostei ce pururea am nutrit către voi; care nu numai că nu este strânsă în inima mea, ci nu s-a răcit măcar, deși mă aflu în loc îndepărtat".

Exemplele pot continua, dar mă limitez la acestea două, conchizând că Unirea Principatelor Române marchează momentul istoric în care românii au conștientizat că împreună sunt mai puternici decât separați, că interesele unei națiuni sunt mai presus de interesele individuale, că valorile creștine trebuie căutate în toate Bisericile, iar cei mai mulți dintre catolicii din Moldova au fost și sunt români.

Pr. Alois Moraru

* * *

24 ianuarie 2021: Iași: Prezență catolică la Ziua "Micii Uniri". Foto: Adrian Cuba


 

lecturi: 864.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat