Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Arhiep. Gallagher: Dialog și multilateralism pentru o lume liberă de armele nucleare

de Andrea Tornielli

"Să nu mai existe războiul, să nu mai existe zgomotul asurzitor al armelor, să nu mai existe atâta suferință", folosirea energiei atomice cu scopuri războinice este "imorală", așa cum este imorală "posesia" de arme nucleare. La 24 noiembrie 2019 de la Memorialul Păcii din Hiroshima, Papa Francisc își ridica strigătul său pentru o lume liberă în sfârșit de armamentele atomice. După unsprezece luni, în octombrie 2020, era ratificat Tratatul pentru interzicerea armelor nucleare (TPAN), care de vineri, 22 ianuarie 2021, intră în vigoare. Vorbim despre asta cu arhiepiscopul Paul Richard Gallagher, secretar pentru raporturile cu statele.

Excelență, Tratatul pentru interzicerea armelor nucleare reprezintă primul acord obligatoriu din punct de vedere legal care interzice dezvoltarea, testarea, producerea, înmagazinarea și transferarea armelor nucleare, în afară de folosirea. De ce este important?

Așa cum știm, armele nucleare fac parte din categoria mai amplă a armelor de distrugere în masă, așa ca și armele chimice și cele biologice. Este vorba despre arme care au un impact nediscriminat, care pot să ucidă în scurt timp o mare cantitate de persoane și care provoacă daune, chiar ireversibile sau pe durată foarte lungă, ecosistemelor, chiar și pe o rază de sute de kilometri. Este vorba de bombe care sunt deosebit de dezvoltate începând din secolul trecut și a căror utilizare poate avea loc și din partea actorilor non-statali de factură teroristă. În fața acestor grave consecințe și preocupări, comunitatea internațională este puternic angajată nu numai în împiedicarea proliferării lor, ci și în promovarea unei reale interdicții a folosirii lor, precum și a posesiei acestor arme. În acest scop, au fost elaborate și implementate numeroase instrumente multilaterale obligatorii din punct de vedere juridic care încearcă să ajungă la obținerea acestor obiective.

Puteți explica pe scurt istoria acestor instrumente multilaterale precedente?

Primul instrument juridic internațional pentru interzicerea unei întregi categorii de arme de distrugere în masă a fost "Convenția despre interzicerea dezvoltării, producerii și acumulării armelor bacteriologice (biologice) și a armelor toxice și despre distrugerea lor", intrată în vigoare în 1975 și actualmente cu 183 de state parte. După douăzeci de ani, la 13 ianuarie 1993, a fost deschisă spre semnare la Paris "Convenția despre interzicerea dezvoltării, producerii, stocării și folosirii armelor chimice și despre distrugerea lor"; ea a intrat în vigoare la 29 aprilie 1997 și numără actualmente 193 de state care s-au angajat la punerea ei în aplicare. În ambele cazuri este vorba de instrumente importante care vede unită comunitatea internațională în contrastarea dezvoltării și utilizării de arme chimice și biologice; instrumente care trebuie desigur să facă față la curse continue, care cer o continuare neîncetată și atentă a aplicării lor corecte. De altfel, secolul al XXI-lea este puternic caracterizat de dezvoltări tehnologice rapide în domeniul chimic și biologic, care cer actualizări persistente ale acelor instrumente care au ca scop împiedicare folosirii lor cu scop criminal.

Însă lipsea un tratat care să se refere la armele atomice...

Până la adoptarea în 2017 a Tratatului pentru interzicerea armelor nucleare (TPAN) nu exista niciun instrument juridic internațional care să interzică explicit aceste arme. Intrarea în vigoare a TPAN, la 22 ianuarie 2021, închide acest "gap" între diferitele tipologii de arme de distrugere în masă.

De ce Sfântul Scaun s-a angajat în mod deosebit pentru ratificarea sa?

Obiectivul principal al Tratatului este acela de a interzice armele nucleare în manieră incontestabilă, inserându-le în aceeași categorie de alte arme de distrugere în masă cum sunt armele chimice și cele biologice, interzise deja. În acest mod, pune și armele nucleare în cadrul acelor arme a căror folosire și posesie trebuie stigmatizate și descalificate încontinuu. Acesta este unul din motivele pentru care Sfântul Scaun s-a angajat pentru intrarea în vigoare a Tratatului și a participat activ la procesul său de redactare. De altfel, această participare activă este bine evidențiată de Mesajul pe care papa Francisc l-a adresat la începutul "Conferinței ONU care are ca scop să negocieze un instrument obligatoriu din punct de vedere juridic pentru a interzice armele nucleare și a ajunge la eliminarea lor totală", desfășurată la New York, de la 27 la 31 martie 2017. Un text foarte clar care scoate în evidență și motivul pentru care Sfântul Scaun încurajează statele nu numai să adere la Tratat, ci să încerce să-l și înțeleagă în literă și în spirit și să pună în practică tot ceea ce el promovează. Multe din dispozițiile sale amintesc în manieră directă sau indirectă centralitatea persoanei umane, paradigma umanitară și conexiunile strânse ale Tratatului cu pacea.

Care este relația dintre acest Tratat și cel despre neproliferarea armelor nucleare din 1970?

TPAN este primul instrument obligatoriu din punct de vedere juridic care interzice armele nucleare, în timp ce Tratatul despre neproliferarea armelor nucleare (TNP) prevede în mod esențial trei obiective: neproliferarea armelor nucleare, dezarmarea treptată de aceste bombe și cooperarea în folosirea pașnică a tehnologiei nucleare. TNP, intrat în vigoare în 1970, reprezintă fără îndoială un element fundamental, o coloană fundamentală a infrastructurii internaționale menită să contrasteze armele nucleare. Însă nu este unicul component al acestei structuri; de fapt, din ea fac parte alte elemente: în afară de TNP și de TPAN trebuie considerate instrumente juridice ca Tratatul pentru interzicerea experimentelor nucleare (CTBT), zonele libere de arme nucleare, Acordurile de salvgardări pe care AIEA (Agenția Internațională pentru Energia Atomică) l-a semnat cu numeroase state, Tratatele bilaterale cum este START (Tratat de reducere a armelor strategice între SUA și Rusia, care va expira luna viitoare). Este vorba de instrumente complementare între ele și fiecare din ele reprezintă o pietricică din acel mozaic care compune tabloul unei "lumi libere de arme nucleare".

Veți admite că este vorba de un mozaic a cărui realizare apare încă îndepărtată...

Spunem că, din păcate, este un mozaic încă destul de "neclar", pentru că unele din instrumentele citate, unele din acele "pietricele", încă trebuie să fie bine "modelate", pentru că n-au intrat în vigoare sau nu sunt implementate în mod coerent. Asupra acestor "pietricele" este necesar a continua să se lucreze cu angajarea tuturor, actori guvernamentali și neguvernamentali; este necesar să se intensifice eforturile pentru a contrasta presiunile împotriva multilateralismului și a depăși dinamica suspiciunii și a neîncrederii. Implementarea corectă a acestor instrumente reprezintă, de fapt, un pas fundamental pe "drumul" spre o lume liberă de armele nucleare. După aceea, există un alt aspect semnificativ pe care îl cere acest "parcurs"; aspect care este pe deplin recunoscut în TPAN: importanța fie a educației la pace și a dezarmării în toate aspectele sale, fie a sensibilizării cu privire la riscurile și consecințele armelor nucleare pentru generația prezentă și cele viitoare; nu este posibil de subevaluat aceste două aspecte: și educația și sensibilizarea reprezintă alte două pietricele importante care contribuie la compunerea mozaicului unei lumi libere de armele nucleare și care cer o angajare pentru inițiative semnificative menite să promoveze o cultură care refuză aceste bombe, o cultură a vieții și a păcii, o cultură a îngrijirii.

Un drum pe care Sfântul Scaun a fost mereu în prima linie, așa cum atestă și cuvintele rostite de Papa Francisc în timpul călătoriei sale în Japonia.

Sfântul Scaun s-a angajat din totdeauna să urmeze această direcție, așa cum este demonstrat de faptul că a ratificat toate Tratatele nucleare principale (TNP, CTBT, TPAN, Acorduri de Salvgardare cu AIEA) și de eforturile sale continue pentru a promova o cultură concretă de pace, bazată pe demnitatea persoanei umane și pe primatul dreptului, favorizând o colaborare responsabilă, onestă și coerentă cu toți membrii familiei națiunilor. Toate acestea cer o mediere atentă pentru a facilita un dialog politic eficace, cu atenție deosebită dată importanței de a folosi toate instrumentele aflate la dispoziția noastră pentru a construi încrederea, pentru a merge dincolo de "teoria fricii și dușmanul", pentru a sublinia că armamentul nuclear reprezintă un fals sentiment de siguranță și de stabilitate, pentru a ancora problema siguranței la aceea a dezvoltării, pentru a se baza pe conceptul de "amintire" și dialog. De altfel, așa cum a spus Sfântul Părinte la Hiroshima la 24 noiembrie 2019: "Nu putem permite ca generațiile actuale și noi să piardă amintirea a ceea ce s-a întâmplat, acea amintire care este garanție și stimulent pentru a construi un viitor mai drept și fratern". Amintirea "trebuie păstrată nu numai pentru a nu comite din nou aceleași greșeli sau pentru ca să nu fie repropuse schemele iluzorii din trecut, ci și pentru ca ea, rod al experienței, să constituie rădăcina și să sugereze urma pentru alegerile prezente și viitoare de pace" (cf. Papa Francisc, Mesaj pentru a 53-a Zi Mondială a Păcii: pacea drept cale de speranță: dialog, reconciliere și convertire ecologică, nr. 2).

TPAN a fost ratificat de cincizeci de țări, între acestea nu sunt tradiționalele mari puteri nucleare nici acelea care au dezvoltate ulterior atomica, dar nici țări care găzduiesc aceste armamente ca aliate ale altor țări care le posedă. Ce speranțe există ca acest tratat să ducă la rezultate concrete?

Aș vrea să preiau o altă reflecție a Papei Francisc, inspirându-mă din mesajul video pe care el l-a transmis la 24 septembrie ultimei sesiuni a Adunării Generale a ONU: "Ne confruntăm cu alegerea între una dintre cele două căi posibile: una duce la consolidarea multilateralismului, expresie a unei coresponsabilități mondiale reînnoite, a unei solidarități bazate pe justiție și pe împlinirea păcii și a unității familiei umane, proiect al lui Dumnezeu asupra lumii; cealaltă acordă preferință atitudinilor de autosuficiență, naționalism, protecționism, individualism și izolare [... care] cu siguranță va fi în detrimentul întregii comunități, provocând autovătămare tuturor. Și acest lucru nu ar trebui să prevaleze". Problema nucleară este puternic legată cu această dublă perspectivă. Pe de o parte, suntem preocupați datorită faptului că puterile nucleare adesea par că se întorc în fața multilateralismului în domeniul nuclear și a mesei negocierilor, așa cum evidențiază o anumită erodare a arhitecturii armelor nucleare, scoasă în evidență de abandonarea Tratatului despre forțele nucleare cu rază intermedie (INF), de slăbirea lui JCPoA (Plan de Acțiune comună cuprinzătoare) iranian, de incertitudinea viitorului menționatului START, de cheltuiala militară crescândă nu numai pentru întreținerea ci și pentru modernizarea arsenalelor nucleare. Pe de altă parte, trebuie să fim motivați și propunător rămânând fermi în eforturile noastre pentru a lucra la dezarmarea nucleară și la neproliferare. Promovarea și aplicarea TPAN și A X-a Conferință de Revizuire a TNP, programată în august anul acesta, sunt două oportunități clare pentru a face să înainteze o lume fără arme nucleare.

Deciziile sunt în mâinile statelor, dar ce poate să fie făcut de persoanele care nu se așază în "tablourile de comandă", de cel care visează o lume liberă în sfârșit de aceste arme?

Răspund cu cuvintele Papei Francisc la Nagasaki la 24 noiembrie 2019: "O lume în pace, liberă de arme nucleare, este aspirația a milioane de bărbați și femei în orice loc. A transforma acest ideal în realitate cere participarea tuturor: persoanele, comunitățile religioase, societățile civile, statele care posedă arme nucleare și cele care nu le posedă, sectoarele militare și private și organizațiile internaționale. Răspunsul nostru la amenințarea armelor nucleare trebuie să fie colectivă și concertată, bazată pe o construire grea dar constantă a unei încrederi reciproce care să frângă dinamica de neîncredere prevalentă actualmente".

Care sunt, după părerea dumneavoastră, atitudinile de evitat în această angajare?

În acest efort trebuie evitate acele forme de reciprocă acuzare și polarizare care împiedică dialogul în loc să-l încurajeze. Omenirea are capacitatea de a lucra împreună pentru a construi casa noastră comună; avem libertatea, inteligența și capacitatea de a conduce și dirija tehnologia, de a pune limite puterii noastre și de a pune toate acestea în slujba unui alt tip de progres: mai uman, social și integral (cf. Papa Francisc, Scrisoarea enciclică Laudato si' despre îngrijirea casei comune, 24 mai 2015, nr. 112). Așa cum am spus, în august se va desfășura la New York a X-a Conferință de Examinare a TNP. Este vorba de un moment critic în care comunitatea internațională, și îndeosebi puterile nucleare, vor putea arăta voința reală de a promova pacea și siguranța internațională și capacitatea lor de a înțelege lecțiile importante ale pandemiei de Covid-19, care ne-a pus în fața a ceea ce putem numi o adevărată "criză a siguranței".

În contextul actual al lumii, de acum foarte diferit față de cea divizată în două blocuri din secolul trecut, mai are sens să se vorbească de "armamente de distrugere"?

Sfântul Părinte, în Mesajul adresat Conferinței ONU din 2017 pe care l-am citat anterior, a spus: "Dacă se iau în considerare principalele amenințări la adresa păcii și a siguranței cu dimensiunile lor multiple în această lume multipolară din secolul al XXI-lea, cum sunt, de exemplu, terorismul, conflictele asimetrice, siguranța informatică, problematicile ambientale, sărăcia, reies multe îndoieli cu privire la nepotrivirea armamentului nuclear de a răspunde în mod eficace la aceste provocări. Aceste preocupări asumă și mai multă consistență atunci când luăm în considerare consecințele umanitare și ambientale catastrofale care derivă din orice utilizare a bombelor nucleare cu efecte devastatoare nediscriminate și incontrolabile în timp și în spațiu. Un asemenea motiv de preocupare reiese în fața risipei de resurse pentru nuclear cu scop militar, care ar putea fi utilizate în schimb pentru priorități mai semnificative, cum sunt promovarea păcii și dezvoltării umane integrale, precum și lupta împotriva sărăciei și aplicarea Agendei 2030 pentru dezvoltarea sustenabilă". Trebuie să ne întrebăm și cât de sustenabil este un echilibru bazat pe frică, atunci când el tinde de fapt să mărească frica și să amenințe relațiile de încredere dintre popoare". Din acest punct de vedere, ar trebui să ne întrebăm ce tip de siguranță vrem și care sunt mijloacele mai eficace pentru a garanta această siguranță.

Ce anume ne învață în această privință ceea ce lumea trăiește din cauza coronavirusului?

Pandemia de Covid-19 ne învață mult: de fapt, una din lecțiile pe care o putem învăța este importanța de a reconsidera conceptul nostru de siguranță. Pacea și siguranța internațională nu pot să fie bazate pe amenințarea distrugerii reciproce sau a eliminării totale, nici pe menținerea unui echilibru de putere sau pe reglementarea relațiilor înlocuind "forța legii" cu "legea forței". Pacea și siguranța trebuie să fie construite pe dialog și pe solidaritate, pe dreptate, pe dezvoltarea umană integrală, pe respectarea drepturilor umane fundamentale, pe îngrijirea creației, pe promovarea structurilor educative și sanitare, pe construirea încrederii între popoare. În această perspectivă, este necesar de a merge dincolo de armamentul nuclear. Comunitatea internațională este chemată să adopte strategii clarvăzătoare pentru a promova acest obiectiv de pace și siguranță internațională. A realiza o lume fără arme nucleare se inserează în această strategie clarvăzătoare, bazată pe conștiința că "totul este conectat", în acea perspectivă de ecologie integrală așa de bine schițată de papa Francisc în Laudato si' (cf. nr. 117 și 138). TPAN merge în această direcție. Această strategie poate fi construită numai printr-un dialog orientat solid spre bunul comun și nu spre tutelarea de interese învăluite sau particulare.

Ce pași concreți se pot face pentru a obține obiectivul unei lumi libere de aceste armamente ucigașe care pun în pericol însăși existența omenirii?

Obiectivul final al eliminării totale a armelor nucleare este atât o provocare cât și un imperativ moral și umanitar. O abordare concretă ar trebui să promoveze o reflecție despre o etică a păcii și a siguranței multilaterale și cooperatoare care să meargă dincolo de frica și izolaționismul care domină astăzi multe dezbateri. Destinul comun al omenirii cere întărirea pragmatică a dialogului și construirea și consolidarea de mecanisme de încredere și cooperare, capabile să creeze condițiile pentru o lume fără arme nucleare. Îmi vin în minte cuvintele Sfântului Părinte în Mesajul său pentru celebrarea celei de-a 54-a Zi Mondială a Păcii: "Cultura îngrijirii ca o cale a păcii": "Câtă dispersare de resurse există pentru arme, îndeosebi pentru cele nucleare, resurse care ar putea să fie utilizate pentru priorități mai semnificative pentru a garanta siguranța persoanelor, cum ar fi promovarea păcii și dezvoltării umane integrale, lupta împotriva sărăciei, garanția necesităților sanitare. De altfel, și acest lucru este scos în evidență de probleme globale ca actuala pandemie de Covid-19 și de schimbările climatice. Ce decizie curajoasă ar fi aceea de «a constitui cu banii care se folosesc în arme și în alte cheltuieli militare un 'Fond mondial' pentru a putea elimina definitiv foamea și a contribui la dezvoltarea țărilor mai sărace»" (nr. 7).

(După Vatican News, 21 ianuarie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 542.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat