Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Charles de Foucauld

Pentru a deveni fratele tuturor trebuie să fii fratele cuiva

de Bernard Ardura

Papa Francisc, încheind enciclica Fratelli tutti, ni-l prezintă pe Fericitul Charles de Foucauld ca model de viață creștină și model de fraternitate universală (nr. 287).

Deja Sfântul Paul al VI-lea l-a consacrat, într-un anumit sens, pe Charles de Foucauld ca "Frate universal", propunându-l, în enciclica Populorum progressio, ca exemplu de dăruire personală și caritate misionară: "Este suficient de amintit exemplul părintelui Charles de Foucauld, care a fost considerat demn să fie numit, datorită carității sale «Fratele universal», și căruia i se datorează compilarea unui prețios dicționar al limbii tuareg" (nr. 12).

Papa Francisc a urmat intuiția sfântului său predecesor când, în timpul călătoriei sale în Maroc, a întâlnit preoți, călugări, persoane consacrate și Consiliul Ecumenic al Bisericilor. După ce l-a amintit pe Sfântul Francisc de Assis, a spus: "Și cum să nu-l cităm pe Fericitul Charles de Foucauld care, profund marcat de viața umilă și ascunsă a lui Isus la Nazaret, pe care îl adora în tăcere, voia să fie un «frate universal»?" (31 martie 2019).

La Nazaret, Charles devine mai conștient că Isus a devenit un om ca și noi, un sărac muncitor din Nazaret, și că, de aceea, a devenit frate al nostru în umanitate. Acolo, descoperă că cel Total Altul a devenit om, depășind "diferența dintre Creator și creatură, dintre ocean și picătura de apă", și trăind în mijlocul nostru ca "fratele iubit". Gândindu-se la Micii Frați ai săi, pe care visează să-i reunească, Charles scrie că ar trebui să fie reprezentanți ai Domnului Nostru, adică "salvatori universali, prieteni universali, frați universali".

Când Charles a scris episcopului de Sahara, în 1901, cu intenția de a ajunge la prefectura apostolică de Sahara, idealul său de viață era acela de a practica față de toți, creștini și musulmani, caritatea universală a Inimii lui Isus. Așadar cum putem să fim surprinși când numește coliba sa la Beni-Abbes "Fraternitatea Preasfintei Inimi a lui Isus"?

Charles de Foucauld este pentru noi foarte prețioasă pentru atâtea motive, însă mai ales pentru că experiența sa spirituală, cel puțin aceea pe care o putem percepe pornind de la scrierile sale, este aceea a unui om devenit, cu trecerea anilor, tot mai realist. El știe că pentru a-i iubi pe toți, trebuie să începi iubind pe cineva; pentru a deveni fratele tuturor, trebuie să fii fratele cuiva.

Desigur om al relațiilor personale, prieten sincer și fidel, Charles a știut să lege prietenie și a cultivat prieteniile sale până acolo încât să depășească orice obstacol. Din adâncimile Saharei, s-a unit astfel cu toți prietenii săi și a menținut raporturi fraterne cu ei toți.

Corespondența sa oferă numeroase exemple ale relațiilor sale cu multe persoane fără distincție de limbă, naționalitate sau religie. Scrie el în Carnets de Tamanrasset: "Să mă fac totul pentru toți: să râd cu cel care râde; să plâng cu cel care plânge, pentru a-i duce pe toți la Isus. Să mă pun cu disponibilitate la îndemâna tuturor pentru a-i atrage pe toți la Isus. Să mă pun cu condescendență la îndemâna tuturor pentru a-i atrage pe toți la Isus".

Charles de Foucauld a trecut astfel de la o concepție abstractă, ideală de imitare a lui Isus, la o întrupare concretă, "pentru a fi un prieten și un frate universale". Reușește să trăiască fraternitatea prin raporturi concrete de prietenie.

Ne-a lăsat, ca testament spiritual al fraternității universale, aceste câteva rânduri luate din Regulament și Directoriu pentru Micii Frați:

Să strălucească precum un far caritatea lor universală și fraternă; ca nimeni într-o amplă rază în jur, fie el chiar un păcătos sau un necredincios, să nu ignore că ei sunt prietenii universali, frații universali, care își consumă viața rugându-se pentru toți oamenii fără excepții, și făcându-le bine, ca fraternitatea lor să fie un port, un azil în care fiecare ființă umană, mai ales dacă este săracă și nefericită, este, în fiecare moment, invitat, dorit și primit frățește și că este, așa cum indică numele, casa Preasfintei Inimi a lui Isus, a iubirii divine răspândite pe pământ, a Carității arzătoare, a Mântuitorului oamenilor.

A deveni "frate universal" nu era numai dorința probabil un pic naivă a unui preot sfânt. În acest mod, Charles de Foucauld a anticipat încă o dată timpurile într-o viziune cu anticipație mult mai mare, ba chiar profetică, față de epoca sa.

Charles a trăit în perioada celei mai mari expansiuni coloniale din Europa contemporană. Și Franța se număra printre statele care au fost protagoniste. În acest context colonial, Charles a declarat că voia să fie "frate universal". Este cunoscut că motivațiile aflate la baza colonialismului nu erau, desigur, motivații umanitare sau filantropice. Nu acestea sunt sentimentele pe care statele europene le-au manifestat față de popoarele supus cuceririlor lor. Toată cultura europeană a timpului era puternic impregnată de o presupusă superioritate și era opinie răspândită că toată omenirea va fi modelată după modelul Occidentului. Însuși Hegel a ajuns să afirme "o superioritate indiscutabilă și evidentă a Occidentului".

Pe baza acestor premise, părea logic să se considere "destinatari ai unei obligații de civilizație" față de alte popoare, care trebuia să accepte, în mod voit sau non-voit, această superioritate și această operă civilizatoare.

Așadar, în acest context deosebit Charles de Foucauld concepe rolul la care îl cheamă dorința sa pasionată de a-l imita pe Isus din Nazaret: să lucreze în tăcere pentru a depăși acest prag de neîncredere și dușmănie, printr-o prezență fraternă, prietenească și de împărtășire sinceră. În concret, viața sa, formată din apropiere tot mai mare de persoane, din raporturi de egalitate și fraternitate, este o provocare și în cadrul cuceririi coloniale. Cu puțin înainte de a muri, rezumă astfel stilul său de viață fraternă: "Iubire fraternă față de toți oamenii... a vedea în fiecare om un fiu al Tatălui care este în ceruri: a fi caritabil, pașnic, umil, curajos cu toți, pentru a ne ruga pentru toți, pentru toate ființele umane, pentru a oferi propriile suferințe pentru toți".

Charles de Foucauld ne ajută astfel să înțelegem că a trăi universalitatea nu înseamnă a ne pierde pe noi înșine, ci a ne găsi pe noi înșine, desigur nu a ne sărăci, ci a ne îmbogăți. A trăi fiecare relație ca un parcurs de prietenie care ne revelează fraternitatea, a ieși din granițele noastre și a ne aventura în ținuturi necunoscute, a lupta împreună împotriva excluderii, violenței și marginalizării. A fi frate universal înseamnă a fi frate al tuturor, fără excepții și fără distincții, fără a exclude pe nimeni, atent la ceea ce are bun celălalt și toate acestea fără a pierde propria identitate. Nu este suficient a face o mărturisire de fraternitate universală, însă, așa cum ne învață Charles de Foucauld, trebuie să învățăm să trăim, zi după zi, această fraternitate chiar în adâncul ființei noastre, în adâncul inimii noastre.

(După L'Osservatore Romano, 12 ianuarie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 484.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat