Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Mesajul Sfântului Părinte Francisc pentru a XXIX-a Zi Mondială a Bolnavului 2021

(11 februarie 2021)

"Unul este Învățătorul vostru, iar voi toți sunteți frați" (Mt 23,8).

Relația de încredere la baza îngrijirii bolnavilor

Iubiți frați și surori,

Celebrarea celei de-a XXIX-a Zile Mondiale a Bolnavului, care este la 11 februarie 2021, comemorarea Sfintei Fecioare Maria de Lourdes, este moment propice pentru a rezerva o atenție specială persoanelor bolnave și celor care le asistă, fie în locurile destinate îngrijirii, fie în sânul familiilor și comunităților. Gândul se îndreaptă îndeosebi spre cei care, în toată lumea, îndură efectele pandemiei de coronavirus. Tuturor, în special celor mai săraci și marginalizați, exprim apropierea mea spirituală, asigurând atenția și afectul Bisericii.

1. Tema acestei zile se inspiră din textul evanghelic în care Isus critică ipocrizia celor care spun, dar nu fac (cf. Mt 23,1-12). Când credința se reduce la exerciții verbale sterile, fără a se implica în istoria și în necesitățile celuilalt, atunci dispare coerența între crezul practicat și trăirea reală. Riscul este grav; pentru aceasta Isus folosește expresii puternice, pentru a avertiza cu privire la pericolul de a aluneca în idolatria de noi înșine, și afirmă: "Unul este Învățătorul vostru, iar voi toți sunteți frați" (v. 8).

Critica pe care Isus o adresează celor care "spun și nu fac" (v. 3) este salutară mereu și pentru toți, pentru că nimeni nu este imun față de răul ipocriziei, un rău foarte grav, care produce efectul de a ne împiedica să înflorim ca fii ai unicului Tată, chemați să trăim o fraternitate universală.

În fața condiției de nevoie a fratelui și surorii, Isus oferă un model de comportament complet opus ipocriziei. Propune să ne oprim, să ascultăm, să stabilim o relație directă și personală cu celălalt, să simțim empatie și înduioșare față de el sau față de ea, să ne lăsăm implicați de suferința sa până la a o lua asupra noastră în slujire (cf. Lc 10,30-35).

2. Experiența bolii ne face să simțim vulnerabilitatea noastră și, în același timp, nevoia înnăscută de celălalt. Condiția de creatură devine și mai clară și experimentăm în manieră evidentă dependența noastră de Dumnezeu. De fapt, când suntem bolnavi, incertitudinea, teama, uneori tulburarea impregnează mintea și inima; ne aflăm într-o situație de neputință, pentru că sănătatea noastră nu depinde capacitățile noastre sau de "străduința" noastră (cf. Mt 6,27).

Boala impune o întrebare de sens, care în credință se adresează lui Dumnezeu: în întrebare care caută o nouă semnificație și o nouă direcție pentru existență și care uneori poate să nu găsească imediat un răspuns. Înșiși prietenii și rudele nu sunt mereu în măsură să ne ajute în această căutare obositoare.

În această privință, este emblematică figura biblică a lui Iob. Soția și prietenii nu reușesc să-l însoțească în aventura sa, dimpotrivă, îl acuză amplificând în el singurătate și rătăcire. Iob se prăbușește într-o stare de abandonare și de neînțelegere. Însă tocmai prin această fragilitate extremă, respingând orice ipocrizie și alegând calea sincerității față de Dumnezeu și față de ceilalți, el face să ajungă strigătul său insistent la Dumnezeu, care la sfârșit răspunde, deschizându-i un nou orizont. Îi confirmă că suferința sa nu este o pedepsire sau o pedeapsă, nu este nici o stare de îndepărtare de Dumnezeu sau un semn al indiferenței sale. Astfel, din inima rănită și vindecată a lui Iob izvorăște acea declarație vibrantă și emoționată către Domnul: "Am auzit de tine după auzul urechii; dar acum ochiul meu te-a văzut" (42,5).

3. Boala are mereu o față, și nu una singură: are fața fiecărui bolnav și bolnave, chiar și a celor care se simt ignorați, excluși, victime ale nedreptăților sociale care le neagă drepturi esențiale (cf. Enciclica Fratelli tutti, 22). Actuala pandemie a scos în evidență atâtea insuficiențe ale sistemelor sanitare și lipsuri în asistența pentru persoanele bolnave. Bătrânilor, celor mai slabi și vulnerabili nu le este garantat mereu accesul la îngrijiri și nu întotdeauna este garantat în manieră egală. Asta depinde de alegerile politice, de modul de a administra resursele și de angajarea celor care îmbracă roluri de responsabilitate. A investi resurse în îngrijirea și în asistarea persoanelor bolnave este o prioritate legată de principiul că sănătatea este un bun comun primar. În același timp, pandemia a scos în evidență și dăruirea și generozitatea lucrătorilor sanitari, voluntari, muncitori și muncitoare, preoți, călugări și călugărițe, care cu profesionalism, abnegație, simț de responsabilitate și iubire față de aproapele au ajutat, îngrijit, întărit și slujit atâția bolnavi și pe cei din familiile lor. O ceată tăcută de bărbați și femei care au ales să privească acele fețe, luând asupra lor rănile pacienților pe care-i simțeau aproapele în virtutea apartenenței comune la familia umană.

De fapt, apropierea este un balsam prețios, care dă sprijin și mângâiere celui care suferă în boală. Fiind creștini, trăim proximitatea ca expresie a iubirii lui Isus Cristos, bunul samaritean, care cum compasiune s-a apropiat de fiecare ființă umană, rănită de păcat. Uniți cu el prin acțiunea Duhului Sfânt, suntem chemați să fim milostivi precum Tatăl și să iubim, îndeosebi, pe frații bolnavi, slabi și suferinzi (cf. In 13,34-35). Și trăim această apropiere, în afară de fiecare personal, în formă comunitară: de fapt, iubirea fraternă în Cristos generează o comunitate capabilă de vindecare, care nu abandonează pe nimeni, care include și primește mai ales pe cei mai fragili.

În această privință, doresc să amintesc importanța solidarității fraterne, care se exprimă concret în slujire și poate să asume forme foarte diferite, orientate în întregime în sprijinirea aproapelui. "A sluji înseamnă a avea grijă de cei care sunt fragili în familiile noastre, în societatea noastră, în poporul nostru" (Omilie la La Habana, 20 septembrie 2015). În această angajare fiecare este capabil "să pună deoparte exigențele și așteptările sale, dorințele sale de atotputernicie în fața privirii concrete a celor mai fragili. [...] Slujirea privește mereu fața fratelui, atinge trupul său, simte proximitatea sa, în anumite cazuri chiar o "suferă", și caută promovarea fratelui. Pentru acest motiv slujirea nu este niciodată ideologică, din moment ce nu slujește idei, ci persoane" (ibid.).

4. Pentru ca să fie o terapie bună, este decisiv aspectul relațional, prin care se poate avea o apropiere holistă de persoana bolnavă. A valoriza acest aspect ajută și medicii, asistenții medicali, profesioniștii și voluntarii să ia asupra lor pe cei care suferă pentru a-i însoți într-un parcurs de vindecare, grație unei relații interpersonale de încredere (cf. Noua Cartă a Lucrătorilor Sanitari [2016], 4). Așadar, este vorba de a stabili un pact între cei care au nevoie de îngrijire și cei care îi îngrijesc; un pact întemeiat pe încredere și respect reciproc, pe sinceritate, pe disponibilitate, așa încât să se depășească orice barieră defensivă, să se pună în centru demnitatea bolnavului, să se tuteleze profesionalismul lucrătorilor sanitari și să se întrețină un raport bun cu familiile pacienților.

Tocmai această relație cu persoana bolnavă are un izvor inepuizabil de motivație și de forță în caritatea lui Cristos, așa cum demonstrează mărturia milenară a bărbaților și femeilor care s-au sfinți în slujirea bolnavilor. De fapt, din misterul morții și învierii lui Cristos izvorăște acea iubire care este în măsură să dea sens deplin fie condiției pacientului fie condiției celui care se îngrijește de el. Atestă asta de multe ori evanghelia, arătând că vindecările realizate de Isus nu sunt niciodată gesturi magice, ci sunt mereu rodul unei întâlniri, al unei relații interpersonale, în care darului lui Dumnezeu, oferit de Isus, îi corespunde credința celui care îl primește, așa cum rezumă cuvântul pe care Isus îl repetă adesea: "Credința ta te-a salvat".

5. Iubiți frați și surori, porunca iubirii, pe care Isus a lăsat-o discipolilor săi, are o realizare concretă și în relația cu bolnavii. O societate este cu atât mai umană cu cât știe să se îngrijească de membrii săi fragili și suferinzi și știe să facă asta cu eficiență însuflețită de iubire fraternă. Să tindem la această țintă și să facem în așa fel încât nimeni să nu rămână singur, nimeni să nu se simtă exclus și abandonat.

Încredințez toate persoanele bolnave, lucrătorii sanitari și cei care se dedică alături de suferinzi, Mariei, Mama milostivirii și Tămăduitoarea bolnavilor. Din Grota de la Lourdes și din nenumăratele sale sanctuare răspândite în lume, ea să susțină credința noastră și speranța noastră, și să ne ajute să ne îngrijim unii de alții cu iubire fraternă. Asupra tuturor și a fiecăruia împart din inimă binecuvântarea mea.

Roma, Sfântul Ioan din Lateran, 20 decembrie 2020, Duminica a IV-a din Advent

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1426.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat