Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Omilia la Epifania Domnului (6 ianuarie 2021)

Evanghelistul Matei subliniază că magii, atunci când au ajuns la Betleem, "au văzut copilul împreună cu Maria, mama lui. Apoi, căzând la pământ, l-au adorat" (Mt 2,11). A-l adora pe Domnul nu este ușor, nu este un fapt imediat: cere o anumită maturitate spirituală, fiind punctul de sosire al unui drum interior, uneori lung. Nu este spontană în noi atitudinea de a-l adora pe Dumnezeu. E adevărat, ființa umană are nevoie să adore, însă riscă să greșească obiectivul; de fapt, dacă nu-l adoră pe Dumnezeu, îi va adora pe idoli - nu există un punct de mijloc, ori Dumnezeu ori idolii, sau pentru a folosi un cuvânt al unui scriitor francez: "Cine nu-l adoră pe Dumnezeu, îl adoră pe diavol" -, și în loc să fie credincios va deveni idolatru. Și așa este, aut aut.

În epoca noastră este deosebit de necesar ca, atât singular cât și comunitar, să dedicăm mai mult timp adorației, învățând tot mai bine să-l contemplăm pe Domnul. S-a pierdut un pic simțul rugăciunii de adorație, trebuie să-l reluăm, fie comunitar fie în propria viață spirituală. De aceea, astăzi mergem la școala magilor, pentru a scoate câteva învățături utile: asemenea lor, vrem să ne prosternăm și să-l adorăm pe Domnul. A-l adora în mod serios, nu așa cum a spus Irod: "Informați-mă unde este locul și eu voi merge ca să-l ador". Nu, această adorație nu merge. În mod serios!

Din liturgia Cuvântului de astăzi scoatem trei expresii, care ne pot ajuta să înțelegem mai bine ce înseamnă a fi adoratori ai Domnului. Aceste expresii sunt: "a ridica ochii", "a porni în călătorie" și "a vedea". Aceste trei expresii ne vor ajuta să înțelegem ce înseamnă a fi adoratori ai Domnului.

Prima expresie, a ridica ochii, ne-o oferă profetul Isaia. Comunității din Ierusalim, întoarsă de puțin timp din exil și doborâtă de descurajare din cauza atâtor dificultăți, profetul îi adresează această invitație puternică: "Ridică-ți ochii împrejur și privește" (60,4). Este o invitație de a pune deoparte oboseala și plângerile, de a ieși din strâmtorile unei viziuni înguste, de a se elibera de dictatura propriului eu, mereu înclinat să se concentreze asupra sieși și asupra propriilor preocupări. Pentru a-l adora pe Domnul trebuie înainte de toate "să ne ridicăm ochii": adică să nu ne lăsăm închiși de fantomele interioare care sting speranța și să nu facem din probleme și din dificultăți centrul propriei existențe. Asta nu înseamnă a nega realitatea, prefăcându-ne sau înșelându-ne că totul merge bine. Nu. Este vorba în schimb de a privi în mod nou problemele și angoasele, știind că Domnul cunoaște situațiile noastre dificile, ascultă atent invocațiile noastre și nu este indiferent față de lacrimile pe care le vărsăm.

Această privire care, în pofida evenimentelor vieții, rămâne încrezătoare în Domnul, generează recunoștință filială. Când se întâmplă asta, inima se deschide la adorație. Dimpotrivă, când ne îndreptăm atenția exclusiv asupra problemelor, refuzând să ridicăm ochii spre Dumnezeu, frica invadează inima și o dezorientează, dând loc furiei, rătăcirii, angoasei, depresiei. În aceste condiții este greu să-l adorăm pe Domnul. Dacă se întâmplă asta, trebuie să avem curajul de a rupe cercul concluziilor noastre sigure, știind că realitatea este mai mare decât gândurile noastre. Ridică-ți ochii împrejur și privește: Domnul ne invită în primul rând să avem încredere în El, pentru că El realmente se îngrijește de toți. Așadar, dacă Dumnezeu îmbracă așa de bine iarba de pe câmp, care astăzi este și mâine se aruncă în foc, cu cât mai mult va face pentru noi? (cf. Lc 12,28). Dacă ne ridicăm privirea spre Domnul și în lumina sa vedem realitatea, descoperim că El nu ne abandonează niciodată: Cuvântul s-a făcut trup (cf. In 1,14) și rămâne mereu cu noi, în toate zilele (cf. Mt 28,20). Mereu.

Când ne ridicăm ochii spre Dumnezeu, problemele vieții nu dispar, nu, dar simțim că Domnul ne dă forța necesară pentru a le înfrunta. Așadar, "a ridica ochii" este primul pas care dispune la adorație. Este vorba de adorația discipolului care a descoperit în Dumnezeu o bucurie nouă, o bucurie diferită. Aceea a lumii este întemeiată pe posesia de bunuri, pe succes sau pe alte lucruri asemănătoare, mereu cu "eu"-l în centru. În schimb bucuria discipolului lui Cristos își are fundamentul său în fidelitatea lui Dumnezeu, ale cărui promisiuni nu dispar niciodată, în pofida situațiilor de criză în care ne putem afla. Iată așadar că recunoștința filială și bucuria provoacă dorința de a-l adora pe Domnul, care este fidel și niciodată nu ne lasă singuri.

A doua expresie care ne poate ajuta este a porni în călătorie. A ridica ochii [prima]; a doua: a porni în călătorie. Înainte de a-l putea adora pe Pruncul născut la Betleem, magii au trebuit să înfrunte o călătorie lungă. Scrie Matei: "Iată că au ajuns la Ierusalim niște magi din Răsărit și întrebau, spunând: «Unde este regele nou-născut al iudeilor? Căci am văzut steaua lui la răsărit și am venit să-l adorăm»" (Mt 2,1-2). Călătoria implică mereu o transformare, o schimbare. După o călătorie nu mai suntem ca înainte. Există mereu ceva nou în cel care a parcurs un drum: cunoștințele sale s-au lărgit, a văzut persoane și lucruri noi, a experimentat întărirea voinței în a face față dificultăților și pericolelor de pe parcurs. Nu se ajunge la adorarea Domnului fără a trece mai întâi prin maturizarea interioare pe care ne-o dă pornirea în călătorie.

Devenim adoratori ai Domnului printr-un drum treptat. De exemplu, experiența ne învață că o persoană la cincizeci de ani trăiește adorația cu un spirit diferit față de atunci când avea treizeci. Cel care se lasă modelat de har, de obicei, cu trecerea timpului devine mai bun: omul exterior îmbătrânește - spune sfântul Paul -, în timp ce omul interior se reînnoiește din zi în zi (cf. 2Cor 4,16), dispunându-se tot mai bine să-l adore pe Domnul. Din acest punct de vedere, eșecurile, crizele, greșelile pot să devină experiențe instructive: adesea sunt de folos pentru a ne face conștienți că numai Domnul este vrednic să fie adorat, pentru că numai El potolește dorința de viață și de veșnicie prezentă în interiorul fiecărei persoane. În afară de asta, cu trecerea timpului, încercările și trudele vieții - trăite în credință - contribuie la purificarea inimii, la a o face mai umilă și prin urmare mai disponibilă să se deschidă la Dumnezeu. Și păcatele, precum și conștiința că suntem păcătoși, că găsim lucruri atât de urâte. "Însă eu am făcut asta... am făcut...": dacă tu iei asta cu credință și cu căință, cu părere de rău, te va ajuta să crești. Totul, totul ajută, spune Paul, la creșterea spirituală, la întâlnirea cu Isus, chiar și păcatele. Iar sfântul Toma adaugă: "etiam mortalia", chiar cele mai urâte păcate, cele mai rele. Însă dacă tu iei asta cu căință te va ajuta în această călătorie spre întâlnirea cu Domnul și pentru a-l adora mai bine.

Asemenea magilor, și noi trebuie să ne lăsăm instruiți de drumul vieții, marcat de inevitabilele dificultăți ale călătoriei. Să nu permitem ca oboselile, căderile și eșecurile să ne arunce în descurajare. În schimb, recunoscându-le cu umilință, trebuie să facem din ele ocazie pentru a înainta spre Domnul Isus. Viața nu este o demonstrație de abilitate, ci o călătorie spre Cel care ne iubește. Noi nu trebuie, la fiecare pas al vieții, să arătăm legitimația virtuților pe care le avem; cu umilință trebuie să mergem spre Domnul. Privind la Domnul, vom găsi forța pentru a continua cu bucurie reînnoită.

Și ajungem la a treia expresie: a vedea. A ridica ochii, a porni la drum, a vedea. Evanghelistul scrie: "Intrând în casă, au văzut copilul împreună cu Maria, mama lui. Apoi, căzând la pământ, l-au adorat" (Mt 2,10-11). Adorația era actul de omagiu rezervat suveranilor, marilor demnitari. De fapt, magii l-au adorat pe Cel care știau că este regele iudeilor (cf. Mt 2,2). Însă, de fapt, ce au văzut? Au văzut un sărman copil cu mama sa. Și totuși acești înțelepți, veniți din țări îndepărtate, au știut să transcende acea scenă așa de umilă și aproape descurajantă, recunoscând în acel Prunc prezența unui suveran. Adică au fost în măsură să "vadă" dincolo de aparență. Prosternându-se în fața Pruncului născut la Betleem, au exprimat o adorație care era înainte de toate interioară: deschiderea tezaurelor aduse în dar a fost semn al oferirii inimilor lor.

Pentru a-l adora pe Domnul trebuie "văzut" dincolo de vălul vizibilului, care adesea se dovedește înșelător. Irod și personalitățile din Ierusalim reprezintă mondenitatea, veșnic sclavă a aparenței. Văd și nu știu să vadă - nu spun că ei nu cred, este prea mult - nu știu să vadă deoarece capacitatea lor este sclavă a aparenței și în căutare de atracții: ea dă valoare numai lucrurilor senzaționale, lucrurilor care atrag atenția celor mai mulți. Pe de altă parte, în magi vedem o atitudine diferită, pe care am putea s-o definim realism teologal - un cuvânt prea "înalt", dar putem spune așa, un realism teologal -: el percepe cu obiectivitate realitatea lucrurilor, ajungând în sfârșit la înțelegerea că Dumnezeu fuge de orice ostentație. Domnul este în umilință, Domnul este ca acel prunc umil, fuge de ostentație, care este tocmai produsul mondenității. Acest mod de "a vedea" care transcende vizibilul, face în așa fel încât noi să-l adorăm pe Domnul adesea ascuns în situații simple, în persoane umile și marginale. Așadar este vorba de o privire care, nelăsându-se orbită de focurile artificiale ale exhibiționismului, caută în fiecare ocazie ceea ce nu trece, îl caută pe Domnul. De aceea, noi, așa cum scrie apostolul Paul, "nu căutăm cele care se văd, dar cele care nu se văd, căci cele care se văd sunt temporare, pe când cele care nu se văd sunt veșnice" (2Cor 4,18).

Fie ca Domnul Isus să ne facă adevărați adoratori ai săi, în măsură să manifestăm cu viața planul său de iubire, care cuprinde întreaga omenire. Să cerem harul pentru fiecare dintre noi și pentru întreaga Biserică, de a învăța să adorăm, de a continua să adorăm, de a exercita mult această rugăciune de adorație, pentru că numai Dumnezeu trebuie adorat.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *


 


lecturi: 813.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat