Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Omilia Papei Francisc la 1 ianuarie 2021

[Omilia Sfântului Părinte, citită de Eminența Sa cardinalul Pietro Parolin]

În lecturile de la liturgia de astăzi ies în evidență trei verbe, care se împlinesc în Născătoarea de Dumnezeu: a binecuvânta, a se naște și a găsi.

A binecuvânta. În cartea Numerilor, Domnul cere ca slujitorii sacri să binecuvânteze poporul său: "Așa să-i binecuvântați pe fiii lui Israel: «Domnul să te binecuvânteze»" (6,23-24). Nu este o exortație pioasă, este o cerere precisă. Și este important ca și astăzi preoții să binecuvânteze poporul lui Dumnezeu, fără încetare; și ca și toți credincioșii să fie purtători de binecuvântare, să binecuvânteze. Domnul știe că avem nevoie să fim binecuvântați: primul lucru pe care l-a făcut după creație a fost să cuvânteze bine despre fiecare lucru și să cuvânteze foarte bine despre noi. Însă acum, cu Fiul lui Dumnezeu, nu primim numai cuvinte de binecuvântare, ci însăși binecuvântarea: Isus este binecuvântarea Tatălui. În el, spune Sfântul Paul, Tatăl ne binecuvântează "cu toată binecuvântarea" (Ef 1,3). De fiecare dată când deschidem inima lui Isus, binecuvântarea lui Dumnezeu intră în viața noastră.

Astăzi îl celebrăm pe Fiul lui Dumnezeu, Binecuvântatul prin natură, care vine la noi prin Mama, binecuvântata prin har. Maria ne aduce astfel binecuvântarea lui Dumnezeu. Acolo unde este ea vine Isus. De aceea avem nevoie s-o primim, ca Sfânta Elisabeta, care a lăsat-o să intre în casa sa și imediat a recunoscut binecuvântarea și a spus: "Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul sânului tău!" (Lc 1,42). Sunt cuvintele pe care le repetăm în Bucură-te, Marie. Făcând loc Mariei suntem binecuvântați, dar învățăm și să binecuvântăm. De fapt, Sfânta Fecioară Maria învață că binecuvântarea se primește pentru a o dărui. Ea, binecuvântata, a fost binecuvântare pentru toți cei pe care i-a întâlnit: pentru Elisabeta, pentru mirii de la Cana, pentru apostoli în cenacol... Și noi suntem chemați să binecuvântăm, să cuvântăm bine în numele lui Dumnezeu. Lumea este grav poluată de faptul de a cuvânta rău și de a gândi rău despre alții, despre societate, despre noi înșine. Însă vorbirea de rău corupe, face să degenereze totul, în timp ce binecuvântarea regenerează, dă forță pentru a reîncepe în fiecare zi. Să cerem Născătoarei de Dumnezeu harul de a fi pentru ceilalți purtători bucuroși ai binecuvântării lui Dumnezeu, așa cum este ea pentru noi.

A se naște este al doilea verb. Sfântul Paul subliniază că Fiul lui Dumnezeu s-a "născut din femeie" (Gal 4,4). În puține cuvinte ne spune un lucru minunat: că Domnul s-a născut ca și noi. N-a apărut adult, ci prunc; n-a venit în lume singur, ci dintr-o femeie, după nouă luni în sânul Mamei, din care și-a lăsat țesută omenitatea. Inima Domnului a început să palpite în Maria, Dumnezeul vieții a luat oxigenul de la ea. De atunci Maria ne unește cu Dumnezeu, pentru că în ea Dumnezeu s-a legat cu trupul nostru și nu l-a mai lăsat niciodată. Maria - îi plăcea sfântului Francisc să spună - "l-a făcut frate al nostru pe Stăpânul Maiestății" (Sfântul Bonaventura, Legenda major, 9,3). Ea nu este numai puntea dintre noi și Dumnezeu, este mai mult: este drumul pe care Dumnezeu l-a parcurs pentru a ajunge la noi și este drumul pe care trebuie să-l parcurgem noi pentru a ajunge la el. Prin Maria îl întâlnim pe Dumnezeu așa cum vrea el: în duioșie, în intimitate, în trup. Da, pentru că Isus nu este o idee abstractă, este concret, întrupat, s-a născut din femeie și a crescut cu răbdare. Femeile cunosc această concretețe răbdătoare: noi, bărbații, suntem adesea abstracți și vrem ceva imediat; femeile sunt concrete și știu să țeasă cu răbdare firele vieții. Câte femei, câte mame în acest mod fac să se nască și să se renască viața, dând lumii viitor!

Nu suntem în lume pentru a muri, ci pentru a genera viață. Sfânta Născătoare de Dumnezeu ne învață că primul pas pentru a da viață la ceea ce ne înconjoară este să o iubim în noi. Ea, spune astăzi Evanghelia, "păstra toate în inimă" (cf. Lc 2,19). Și din inimă se naște binele: cât de important este a ține curată inima, a păzi viața interioară, a practica rugăciunea! Cât de important este a educa inima la îngrijire, a avea dragi persoanele și lucrurile. Totul începe de aici, de la îngrijirea celorlalți, a lumii, a creației. Nu folosește a cunoaște multe persoane și multe lucruri dacă nu ne îngrijim de ele. Anul acesta, în timp ce sperăm într-o renaștere și în noi îngrijiri, să nu neglijăm îngrijirea. Pentru că, în afară de vaccinul pentru trup, este nevoie de vaccinul pentru inimă: și acest vaccin este îngrijirea. Va fi un an bun dacă ne vom îngriji de ceilalți, așa cum face Sfânta Fecioară Maria cu noi.

Și al treilea verb este a găsi. Evanghelia spune că păstorii "i-au găsit pe Maria, pe Iosif și copilul" (v. 16). N-au găsit semne minunate și spectaculoase, ci o simplă familie. Însă, acolo l-au găsit cu adevărat pe Dumnezeu, care este măreție în micime, tărie în duioșie. Însă cu au reușit păstorii să găsească acest semn așa de puțin strălucitor? Au fost chemați de un înger. Și noi nu l-am fi găsit pe Dumnezeu dacă n-am fi fost chemați prin har. Nu puteam să ne imaginăm un asemenea Dumnezeu, care se naște din femeie și revoluționează istoria cu duioșia, însă prin har l-am găsit. Și am descoperit că iertarea sa face să ne renaștem, că mângâierea sa aprinde speranța și prezența sa dăruiește o bucurie de nesuprimat. L-am găsit, dar nu trebuie să-l pierdem din vedere. De fapt, Domnul nu se găsește o dată pentru totdeauna, ci trebuie găsit în fiecare zi. De aceea Evanghelia îi descrie pe păstori mereu în căutare, în mișcare: "au plecat în grabă, au găsit, au făcut cunoscut, s-au întors glorificându-l și lăudându-l pe Dumnezeu" (v. 16-17.20). Nu erau pasivi, deoarece pentru a primi harul trebuie să rămânem activi.

Și noi, ce anume suntem chemați să găsim la începutul anului? Ar fi frumos să găsim timp pentru cineva. Timpul este bogăția pe care o avem cu toții, dar de care suntem geloși, pentru că vrem să o folosim numai pentru noi. Trebuie cerut harul de a găsi timp: timp pentru Dumnezeu și pentru aproapele: pentru cel care este singur, pentru cel care suferă, pentru cel care are nevoie de ascultare și îngrijire. Dacă vom găsi timp de dăruit, vom fi uimiți și fericiți, ca și păstorii. Sfânta Fecioară Maria, care l-a adus pe Dumnezeu în timp, să ne ajute să dăruim timpul nostru. Sfântă Născătoare de Dumnezeu, ție îți consacrăm noul an. Tu, care știi să păstrezi în inimă, îngrijește-te de noi. Binecuvântează timpul nostru și învață-ne să găsim timp pentru Dumnezeu și pentru alții. Noi cu bucurie și încredere te aclamăm: Sfântă Născătoare de Dumnezeu! Și așa să fie.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 786.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat