Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

1915 - 30 decembrie - 2020: 105 ani de la moartea primului episcop de Iași - Nicolae Iosif Camilli

În a treia decadă a lunii iunie din acest an, am publicat patru articole intitulate "La Mulți Ani, Episcopiei Romano-Catolice de Iași!", în care am prezentat succint demersurile care au dus la înființarea acestei structuri bisericești. Scriam atunci că "obișnuim ca în fiecare an să ne sărbătorim ziua nașterii, dar este firesc să ne amintim și datele importante ale instituțiilor în care activăm. Printre acestea se numără și ziua de 27 iunie, care ne amintește data în care a fost înființată eparhia noastră și a fost numit primul episcop de Iași: 27 iunie 1884. Au trecut 136 de ani de atunci, dar istoria catolicilor din Moldova este mult mai lungă...".

Într-adevăr, istoria Bisericii Catolice din Moldova este îndelungată, dar în a doua parte a secolului al XIX-lea, problema misionarismului și a clerului indigen devenise acută în Vicariatul Apostolic al Moldovei, deoarece numărul din ce în ce mai mare al catolicilor cerea un număr mai mare de preoți. Misionarii erau insuficienți pentru a face față numărului crescând de comunități ce trebuiau deservite. Italia se confrunta și ea cu numeroase greutăți politice, ceea ce făcea ca numărul misionarilor italieni să scadă și să crească proporțional numărul misionarilor unguri. La acestea se mai adăuga faptul că nu puteau cunoaște bine limba română, ceea ce le îngreuna activitatea pastorală. Aceste probleme l-au frământat mult pe episcopul vizitator apostolic Paul Sardi (1843-1848), care a încercat să rezolve deficiențele.

La toate acestea se mai adăuga insistența Congregației "De Propaganda Fide", care cerea "exploatarea elementelor locale și formarea unui cler indigen". Cu ajutoarele bănești primite de la Operele Pontificale din Lyon, în anul 1845, episcopul Sardi reușește să deschidă Micul Seminar pentru seminariștii indigeni, care își va încheia activitatea în anul 1848, o dată cu moartea fondatorului.

Demersurile episcopului Sardi au fost preluate și continuate de episcopul Anton de Stefano (1848-1859), care era prieten apropiat al lui Mihail Kogălniceanu (1817-1892). Prin influența episcopului, Programul Partidului Unionist prevedea, la punctul 25, "organizarea clerului catolic cu toate instituțiile necesare", aspect ce a fost transpus în practică în vara anului 1860. În ziua de 14 august a acelui an, ministrul Cultelor, Mihail Kogălniceanu, aducea la cunoștința Misiunii Catolice din Moldova dorința guvernului ca să se înființeze un seminar catolic în satul Săbăoani. Tratativele ulterioare au convenit ca locul pentru deschiderea seminarului să nu fie satul Săbăoani, ci orașul Iași. În acest scop, Camera Electivă acordă un ajutor pentru organizarea unui început de Seminar Catolic. După numeroase demersuri, la 16 octombrie 1864, apare în Monitorul Oficial Decretul Domnesc semnat de domnitorul Alexandru Ioan Cuza (1859-1866), pentru "înființarea unui Seminar în România de peste Milcov", iar la 20 octombrie același an, apare și Regulamentului Seminarului Catolicu din România de preste Milcov, aprobat prin Decretul Domnesc nr. 1400, semnat de ministrul Justiției, Cultelor și Instrucțiunii Publice, N. Crețulescu. Acest regulament a fost tradus în limba latină și înaintat Congregației "De Propaganda Fide" la 23 decembrie 1864.

Unirea Principatelor din anul ianuarie 1859 și toate consecințele ei au dus la consolidarea relațiilor diplomatice dintre Regatul Român și Sfântul Scaun, ceea ce impunea realizarea unor acte ferme. Problema catolicilor era pe lista priorităților guvernului lui Mihail Kogălniceanu, care a insistat pentru încheierea unui concordat între aceste state. Episcopii Salandari, de la Iași și Pluym, de la București i-au înștiințat pe superiorii lor de la Roma despre acest proiect. Concordatul trebuia să recunoască și să garanteze libertatea de cult pentru cele două vicariate apostolice, deschiderea de școli catolice, precum și libertatea de a numi profesorii și directorii care vor preda în aceste școli. Congregația "De Propaganda Fide" a acceptat acest proiect și a scris celor doi episcopi, dându-le sfaturile necesare pentru încheierea unui astfel de concordat. La 17 ianuarie 1865, Mons. Salandari îi informează pe superiorii săi că în tratativele pe care le va duce cu guvernul român va fi foarte atent. Regulamentul și în special secularizarea bunurilor bisericești pe care domnitorul Al.I. Cuza dorea s-o desăvârșească prin concordat erau principalele motive pentru care Sfântul Scaun nu a crezut oportun să continue tratativele pentru încheierea concordatului. Relațiile diplomatice au fost intensificate după Războiul de Independență, din 1877, rezultatele imediate fiind văzute prin înființarea Arhiepiscopiei Catolice de București (27 aprilie 1883) și perspectiva înființării unei episcopii pentru catolicii din Moldova.

Venirea în Misiunea din Moldova a misionarului Nicolae Iosif Camilli avea să schimbe radical situația. La 4 decembrie 1881, preotul Camilli a fost consacrat episcop în Bazilica "Cei Doisprezece Apostoli" din Roma, de către cardinalul Iulian Florian Felice Desprez, arhiepiscop de Toulous, și numit vizitator apostolic în Moldova. Imediat după consacrare, noul episcop a trimis o scrisoare, în latină, în care îi invita pe misionarii din Moldova să fie adevărați urmași ai lui Cristos nu doar în cuvinte, ci și în fapte. La sfârșitul lunii martie a anului 1882, episcopul Camilli s-a întors în Moldova și, imediat după ce a ajuns la Iași, a trimis o scrisoare pastorală tuturor preoților misionari în care le cerea să fie buni colaboratori și sinceri administratori ai sacramentelor. La sfârșitul anului 1883, episcopul Camilli a vizitat Misiunea din Moldova și imediat după aceea a trimis superiorilor de la Roma o relatare vastă, care conține informații precise despre fiecare parohie în parte. La 10 august 1883, acesta a prezentat Congregației "De Propaganda Fide" proiectul de reformă privind o mai bună pastorație în Missio Moldavica. Principalele linii pe care le-a trasat episcopul au fost: trimiterea de noi tineri misionari în Moldova, deschiderea unui seminar, aprobarea unui fond pentru misionarii bătrâni și bolnavi etc. La 13 decembrie același an, se trimite din partea congregației un răspuns la această scrisoare, în care se subliniază necesitatea formării în Moldova a unui cler indigen secular, pentru care sugerează deschiderea unui seminar sau colegiu. În afară de acesta era menționată și deschiderea unui probandat și a unui noviciat pentru tinerii ce voiau să opteze pentru Ordinul Franciscan. Prefectul Congregației, cardinalul Giovanni Simeoni, a insistat și pentru deschiderea unei case pentru călugări și asupra coabitării acestora. Toate acestea erau orientate spre o mai bună organizare a catolicilor din Moldova, preconizându-se înființarea unei episcopii autonome.

În fine, la 27 iunie 1884, prin scrisoarea "Quae in christiani nominis incrementum", Papa Leon al XIII-lea hotăra încetarea Vicariatului Apostolic al Moldovei, care ființa din 1818, și decreta înființarea Episcopiei Catolice de Iași. Iată, în traducere, textul acestei bule papale: "Papa Leon al XIII-lea, spre știința generațiilor viitoare. După ce am cunoscut toate cele necesare pentru propășirea creștinească și în favoarea poporului lui Dumnezeu, ne grăbim să le împlinim în virtutea misiunii pe care o avem, în planul de nepătruns al lui Dumnezeu, ca urmaș al Sfântului Petru. Analizând starea Vicariatului Apostolic, viața catolicilor din aceste regiuni, am găsit de cuviință ca același Vicariat Apostolic să fie ridicat la rangul de dieceză autonomă. Prin urmare, judecând cu pricepere toate, desființăm Vicariatul Apostolic al Moldovei și prin puterea acestei scrisori îl declarăm desființat, iar teritoriul acestuia, cu autoritatea noastră apostolică, îl ridicăm și-l statornicim ca dieceză episcopală, stabilind ca reședință a acestei dieceze orașul Iași, după cum numim și dieceza. Vrem ca hotarele acestei noi dieceze să fie aceleași ca ale Vicariatului Apostolic al Moldovei, rezervându-ne totuși dreptul, nouă și Sfântului Scaun, de a dispune altfel cu privire la această nouă dieceză. Așa vrem, stabilim și hotărâm ca această scrisoare a noastră să-și aibă toată puterea sa juridică și astfel să fie judecată și definitivă de către oricare dintre judecătorii obișnuiți sau delegați, chiar cei care ascultă pricinile Scaunului Apostolic, ambasadori ai Sfântului Scaun, cardinali ai sfintei Biserici Romane, chiar cu delegație specială și alții cu orice demnitate s-ar afla, ridicându-li-se lor și oricăruia altuia dreptul de a judeca și interpreta altfel, considerându-se nul și neavenit orice s-ar întâmpla să săvârșească împotrivă, cu știință sau fără știință. Nu vrem prin aceasta să ne împotrivim dispozițiilor apostolice date de Papa Benedict al XIV-lea, de fericită amintire, sau altor dispoziții având mențiuni speciale. Dată la Roma, la Sfântul Petru, întărită cu inelul pescarului, în ziua de 27 iunie 1884, în al 7-lea an al pontificatului nostru. L.S. SS. Card Fl. Chisius".

Episcop a fost numit Nicolae Iosif Camilli, fost vizitator apostolic între 1881-1884, numit episcop de Mosynopolis la 16 septembrie 1881, iar la 27 iunie 1884 episcop titular de Iași. Misiunea principală pe care a primit-o episcopul Camilli de la Papa Leon al XIII-lea, care "stăruia în nenumărate ocazii ca din ținuturile misionare să iasă preoți indigeni, care sunt mai buni cunoscători ai moravurilor poporului din sânul căruia sunt...", a fost aceea de a ridica un cler indigen pentru pastorația catolicilor din Dieceza de Iași, ceea ce impunea deschiderea unui seminar diecezan. Această urgență s-a observat din faptul că, în timpul Vicariatului Apostolic al Moldovei, s-a sesizat lipsa acută de preoți, din cauza ritmului rapid de creștere a populației catolice. Condițiile grele în care trăiau misionarii și cheltuielile mari pentru întreținerea lor au generat această idee fundamentală din demersurile înființării Episcopiei Catolice de Iași. Dieceza avea 244 de localități, cu aproximativ 65.000 de catolici, care erau deserviți de 37 de preoți misionari. De aceea, s-a insistat foarte mult și asupra deschiderii unui seminar pentru clericii indigeni, ceea ce s-a concretizat la 29 septembrie 1886. Episcopul Camilli avea convingerea că, prin ajutorul lui Dumnezeu, Dieceza de Iași își va avea proprii preoți indigeni, care, cunoscând limba și obiceiurile locale, vor putea desfășura o activitate mult mai bogată în tânăra Dieceză de Iași. Principalele linii ale episcopatului său au fost: deschiderea unui seminar în vederea formării unui cler indigen, editarea unui catehism pentru catolicii din Moldova, ridicarea de noi biserici, grija pentru viața duhovnicească a preoților, strânsa legătură cu Scaunul Apostolic, orientarea pietății credincioșilor către Sfânta Fecioară Maria, prin recitarea sfântului Rozariu, vizita canonică pastorală, reorganizarea diecezei etc. Episcopul a susținut și a cerut tuturor preoților din Moldova ca limba română să fie folosită în pastorația credincioșilor, mai ales acolo unde erau catolici de naționalități și limbi diferite. Limba română urma să fie folosită atât în educația creștinească a copiilor și adulților, cât și în recitarea rugăciunilor în biserici.

În urma unor neînțelegeri cu clerul franciscan, la 10 mai 1894, episcopul Camilli a demisionat de la conducerea Diecezei de Iași. După 12 zile, prefectul Congregației "De Propaganda Fide", cardinalul Ledochowski, i-a trimis o scrisoare vicarului general, părintele Caietan Liverotti, paroh de Săbăoani, prin care îl informa că Papa Leon al XIII-lea, după ce s-a consultat cu superiorii Ordinului Franciscan, a acceptat demisia primului episcop de Iași, Mons. Nicolae Iosif Camilli. Prin aceeași scrisoare, părintele Liverotti era numit administrator al Diecezei de Iași, "bucurându-se de toate facultățile pe care le avea Camilli". Episcopul Camilli a mai rămas la Iași încă jumătate de ani, dar înainte de a părăsi Moldova a ținut foarte mult ca primii elevi ai seminarului pe care l-a fondat să fie hirotoniți subdiaconi. Acest eveniment a avut loc la 20 noiembrie 1894, fiind hirotoniți nouă subdiaconi. După două zile de la acest eveniment, seminariștii i-au pregătit o frumoasă serbare episcopului Camilli, pentru a arăta dragostea pe care o aveau față de acesta. Plecând din Iași, el a fost regretat de însăși conducerea României: "Când, în noiembrie 1894, Mons. Camilli părăsi România, Înaltul Guvern al țării îl decora cu Ordinul Coroanei României, iar organele ministeriale «Timpul» și «Independence Roumaine» îl lăudau mult pe fostul episcop al Iașilor pentru întemeierea seminarului".

După aceste evenimente, a mers la Roma și a stat la dispoziția Scaunului Apostolic timp de 10 ani. A fost numit episcop in partibus de Gadara, la 25 decembrie 1895, iar la 25 februarie 1901, Papa Leon al XIII-lea l-a numit "arhiepiscop titular de Tomis".

Așadar, după demisia episcopului Camilli, a fost numit ca administrator apostolic al Episcopiei de Iași părintele Caietan Liverotti, vicar general al episcopului Camilli, misiune pe care a îndeplinit-o până la 8 ianuarie 1895. În aceste luni, a finalizat deciziile neîmplinite ale episcopului Camilli, a reușit să aplaneze "divergențele" privind administrația unor parohii și a vegheat la bunul mers al Seminarului diecezan. După numirea episcopului Dominic Jaquet ca titular al Episcopiei de Iași (8 ianuarie 1895), părintele Liverotti a fost numit vicar general onorific, continuând să activeze la Săbăoani.

Episcopul elvețian Dominic Jaquet a fost consacrat, la Roma, în ziua de 10 martie 1895, după ce făcuse o vizită de cunoaștere a Diecezei de Iași. După consacrarea episcopală, a trimis o scrisoare pastorală clerului și credincioșilor săi, asigurându-i că se va strădui să învețe limba și obiceiurile moldave. Revenind în Moldova, și-a ales drept colaboratori pe preotul Daniel Pietrobono, căruia i-a încredințat misiunea de vicar general, și pe părintele Iosif Malinowski, pe care l-a numit secretar. Printre obiectivele sale principale a fost și reglementarea Provinciei Ordinului Franciscan. Deși au lucrat în Moldova încă din secolul al XIII-lea, misionarii franciscani nu au fost constituiți într-o provincie regulară în Moldova decât în anul 1895. Printr-un decret al Congregației De Propaganda Fide, Papa Leon al XIII-lea transformă, la 26 iulie 1895, Misiunea Fraților Minori Conventuali din Moldova în provincie regulară, cu dreptul de a-și întemeia instituțiile prescrise de constituțiile ordinului, pentru formarea unui cler indigen franciscan. Însuși episcopul Dominic Jaquet i-a cerut aceasta Papei Leon al XIII-lea, insistând să se înființeze și un Seminar Franciscan, pentru a satisface diferitele vocații preoțești care se nășteau în tânăra Dieceză de Iași. Obținând aprobarea papei, în vara anului 1897, pr. Daniel Pietrobono, superiorul provincial, a înființat Seminarul Franciscan. O altă instituție fondată de episcopul Jaquet a fost Institutul "Cipariu", deschis la Iași, la 15 septembrie 1895. În anul 1901 începe construirea, lângă Grădina Copou, a unui edificiu corespunzător cerințelor timpului, în care urma să funcționeze acest institut și un gimnaziu particular. În vederea realizării acestui proiect s-au făcut eforturi mari, deoarece, după desființarea acestei instituții, în clădirea de pe Copou s-a mutat Seminarul Catolic, în ziua de 18 iunie 1907. Episcopul Jaquet a avut meritul de a intermedia reconcilierea regelui Carol I (1866-1914), care, fiind catolic, s-a căsătorit cu o luterană fără a primi dispensă. În urma nenumăratelor discuții cu acesta, la 24 noiembrie 1896, episcopul Jaquet a reușit să obțină reabilitarea sa bisericească. Trebuie amintite, de asemenea, meritele deosebite ale episcopului în privința redeschiderii problemei concordatului dintre Sfântul Scaun și Statul Român, alcătuind chiar un proiect de concordat în 16 articole etc. Fiind un intelectual cu vederi și perspective ample, episcopul Jaquet nu a fost înțeles nici de colaboratorii săi cei mai apropiați. Din această cauză, a trebuit să demisioneze de la conducerea Episcopiei de Iași, la 31 martie 1903. Cererea sa a fost aprobată abia la 30 iulie același an. După demisie, episcopul Jaquet s-a retras în Elveția, fiind numit ulterior arhiepiscop titular de Salamina.

După demisia episcopului Jaquet, conducerea Episcopiei de Iași i-a fost încredințată pr. Iosif Malinowski, în calitate de administrator apostolic "ad beneplacitum". Fiind secretar al episcopilor Camilli și Jaquet, s-a remarcat prin intransigența și râvna pe care o manifesta față de respectarea legilor și a disciplinei bisericești. Astfel, a fost "sfetnicul cel mai de seamă" al episcopului Camilli, pe care l-a ajutat în redactarea scrisorilor. Personal, a compus și tipărit Catehismul pentru adulți, Istoria sacră, Călăuza creștinului, Manualul dascălului catolic, iar alte lucrări valoroase au rămas în manuscrise. Fiind numit la cârma Diecezei de Iași, prin circulara nr. 290, din 7 iunie 1904, părintele Malinowski le-a făcut cunoscute preoților diecezani obligațiile clericale pe care le-au luat înainte de hirotonire, în special cele privind sistemul de administrare colectivă a bunurilor parohiale. Această inițiativă i-a plăcut și episcopului Camilli când a revenit în țară, fapt pentru care l-a numit vicar general și i-a încredințat misiunea de a-l ajuta la organizarea diecezei.

La 30 august 1904, Papa Pius al X-lea l-a numit pe episcopul Camilli, din nou, la conducerea Episcopiei Catolice de Iași, numindu-l arhiepiscop "pro hac vice". Revenind la conducerea Diecezei de Iași, la 16 decembrie 1904, arhiepiscopul Camilli a găsit situația mult schimbată. Preoții tineri nu voiau să respecte sistemul de administrație comunitară impus în 1894 în momentul hirotonirii lor ca subdiaconi. Arhiepiscopul Camilli era convins că această schimbare a mentalității se datora, în primul rând, preoților iezuiți, care au influențat simțul de responsabilitate al noilor preoți. Astfel, se ajunge la un conflict deschis între episcop și părinții iezuiți, aceștia din urmă părăsind Iașiul la sfârșitul anului 1906, iar la 3 ianuarie 1907, episcopul încredințează conducerea Seminarului preoților diecezani. Având păreri diferite de ale episcopului Jaquet cu privire la perspectiva Institutului "Cipariu", în anul 1906, arhiepiscopul Camilli desființează acest institut. Datorită meritelor deosebite, în același an, Papa Pius al X-lea îl distinge cu demnitatea de senator roman și asistent la tronul pontifical.

În perioada acestei păstoriri, arhiepiscopul Camilli s-a preocupat de reorganizarea diecezei, împărțind-o în patru decanate: Iași, Siret, Bistrița și Trotuș. Printr-o scrisoare pastorală, arhiepiscopul Camilli indică atribuțiile decanilor, îndeosebi pe acelea de control și supraveghere a conduitei clerului și a dascălilor, precum și modul de desfășurare a serviciilor bisericești. Pe aceeași linie se înscrie și ampla vizită pastorală pe care a realizat-o în anul 1907. Printr-un decret din 19 martie 1908, arhiepiscopul Camilli a reglementat alegerea și funcționarea dascălilor catolici și s-a îngrijit ca aceștia să aibă un "Manual al dascălului catolic", iar printr-un altul a vrut să normalizeze corespondența bisericească locală și să reglementeze păstrarea actelor într-o arhivă parohială. Un moment semnificativ din timpul păstoririi arhiepiscopului Camilli a fost apariția primului număr al revistei Episcopiei Catolice de Iași, "Lumina creștinului", la 1 ianuarie 1913. Tot în acel an a fost publicat statutul "Societății Catolice Presa Bună", pentru tipărirea și răspândirea scrierilor religioase, precum și primele numere ale revistei "Viața".

O sinteză a proiectelor episcopului Camilli poate fi găsită și pe cele trei steme episcopale pe care le-a avut. Actele oficiale ale activității pastorale a episcopului și apoi ale arhiepiscopului-episcop Camilli poartă pe frontispiciul lor un ansamblu de semne și devizele alese de dânsul ca o expresie a orientării sale. Literatura pastorală a episcopului și arhiepiscopului Camilli ne oferă trei steme diferite. Prima este cea folosită în perioada de episcop vizitator apostolic al Moldovei (1881-1884). Pe lângă semnul distinctiv episcopal, pălăria și canafurile marginale, corpul central al stemei cuprinde: a) partea superioară, reprezentând două brațe încrucișate, acelea ale lui Cristos și ale Sfântului Francisc de Assisi, ambele având mâna străpunsă. Între brațe, ca și deasupra ecusonului, se află crucea, semnul mântuirii prin Cristos Isus. Reprezentarea este specific franciscană. Prin aceasta, episcopul Camilli își exprimă apartenența sa la OFMConv., în care s-a format; b) cea mai mare parte a ecusonului este dominată de figura Sfântului Iosif, bust, cu pruncul Isus, căruia i-a fost tată purtător de grijă, pe brațul stâng, iar în mâna dreaptă, crinul, simbolul fecioriei (soțul feciorelnic al Mariei). Dedesubtul persoanelor, un nor, simbol al îndurării divine ("Domnul care dă ploaie pământului", Ps 146,8), dar și al efemerului ("Viața noastră va trece ca urma unui nor", Înț 2,4); c) în partea inferioară a ecusonului se află un vas, de asemenea, simbol al curăției: "Cine se va păstra curat, va fi ca un vas vrednic de cinste" (2Tim 2,21); d) deviza SUB TUUM PRAESIDIUM (Sub ocrotirea ta), din partea de jos a stemei, indică devoțiunea specială pe care episcopul Camilli a nutrit-o toată viața față de patronul Bisericii Universale și unul dintre patronii săi personali, căruia i-a dedicat mai multe lucrări, contribuind la răspândirea cultului său, sub patronajul căruia a așezat și Seminarul diecezan din Iași.

A doua stemă este folosită de episcopul Nicolae Iosif Camilli în prima perioadă a păstoririi sale ca episcop de Iași (1884-1894): a) pălăria, crucea, canafurile și emblema franciscană sunt ca și în prima stemă; b) sub emblemă, restul suprafeței ecusonului e împărțit în două: partea stângă e acoperită de figura întreagă a sfântului Iosif cu pruncul Isus în brațul stâng, iar în partea dreaptă, un leu, simbol al tăriei și curajului: "Cel mai viteaz, care are inima ca de leu..." (2Sam 17,10); c) deviza: ITE AD IOSEPH (Mergeți la Iosif), înscrisă în partea de jos a stemei, arată atașamentul constant al episcopului Camilli față de marele patriarh al poporului lui Dumnezeu.

Stema a treia este cea legată de ultima perioadă a vieții Mons. Camilli (1904-1915), ca arhiepiscop-episcop de Iași. Față de anterioarele, ea are următoarele amănunte speciale: a) canafurile laterale sunt în patru trepte; b) crucea este perpendiculară pe ecuson, cu două brațe pe orizontală, distinctivul arhiepiscopal; c) ecusonul este modificat numai în partea superioară în care emblema franciscană este înlocuită cu semnul soarelui, simbol al dreptății: "Și va răsări pentru voi... soarele dreptății" (Mal 3,20), simbol care trebuie pus în legătură cu deviza: IUSTITIA DUCE NON FLECTAR (Condus de dreptate nu voi fi doborât); d) de ecuson atârnă o medalie, aceea a Coroanei României cu care a fost distins de către regele Carol I în anul 1894.

Episcopul Camilli nu a fost doar un bun păstor, ci și un important scriitor al Bisericii Catolice din Moldova, alcătuind diferite tratate cu caracter religios-ascetic: opere în cinstea Sfântului Iosif și a Sfântului Ștefan, exerciții spirituale pentru călugărițe, instrucțiuni catehetice, în total 14 titluri de lucrări. Pe lângă aceste lucrări, episcopul Camilli a redactat numeroase scrisori pastorale, cele mai importante fiind adunate și publicate la Iași în 1913 (primul volum) și 1914 (al doilea volum) sub titlul Actele pastorale ale Prea Sfinției sale, părintele Nicolae Iosif Camilli. Cele două volume cuprind 47 de scrisori pastorale, însumând 633 de pagini.

Ultimii ani ai vieții episcopului Camilli au fost foarte zbuciumați din cauza numeroaselor "neconcordanțe" cu ideile tinerilor preoți diecezani, absolvenți ai propriului seminar. De aceea, arhiepiscopul a încercat să aducă la conducerea seminarului preoți lazariști sau salezieni, însă fără reușite. În urma unei boli îndelungate de rinichi, în ziua de 30 decembrie 1915 arhiepiscopul Nicolae Iosif Camilli murit, lăsând posterității o lucrare pe care a susținut-o din răsputeri. A fost înmormântat în Catedrala "Adormirea Maicii Domnului" din Iași. La moartea sa, "mulți ieșeni au simțit că din mijlocul lor a dispărut călugărul cuvios, vrednicul ierarh, bunul român ce a fost episcopul Camilli".

În cursul săpăturilor arheologice din catedrala din Iași, din anul 2017, s-a descoperit în partea dreaptă a altarului, perpendicular cu zidul crucierei, mormântul episcopului Nicolae Iosif Camilli. Acesta a fost construit din cărămidă cu boltă, în lungime de 2,40 și lățime de 1,23. Înăuntru, sicriul din metal era intact, învelit cu o pânză, care în parte era deteriorată, iar deasupra în lungul sicriului se afla o cruce de lemn.

În "Registrul decedaților" din Parohia Catolică Iași putem citi: "Nicolae-Iosif Camilli, arhiepiscopul episcop de Iași, 75 de ani, după o boală lungă, a murit pe neașteptate la ora 9:00". Preotul Gheorghe Anton, administrator de Iași, i-a dat Ungerea Bolnavilor. Cu aprobarea Guvernului României a fost înmormântat în catedrală, la 2 ianuarie 1916, lângă altarul mic al sfintei Fecioare, de către arhiepiscopul Raymund Netzhammer de la București. Mai târziu a fost pus și un epitaf. Din cauza întârzierii cu care a venit răspunsul de la Ministerul Cultelor se vorbea de înmormântarea episcopului în Cimitirul "Eternitatea". Pr. Ulderic Cipolloni, vicar general și ministru provincial, i-a pus epitaful pe care este notat: "Heic resurrectionem mortuorum expectantes in pace requiescunt exuviae Illmi ac Revmi D.D. NICOLI IOSEPH CAMILLI, olim Ord. Min. Conv. missionarii apostolici, qui episcopus Mosinopolitanus Romae consecratus XI kal. Decembris anno MDCCCLXXXI, munere visitatoris apostolici in Moldavia decoratus est. Dein XVII kal. Iulii anno MDCCCLXXXIV Iassiensis dioecesis noviter erecte primus episcopus renunciatus, fundato dioecesano seminario per duas vices pastor vigilans populum rexit. Merita ipsius Pius X Christi Vicarius admiratus eum Comitem Romanum Adsistentem ad Solium Pontificium renunciavit; quare et primus Romaniae rex CAROLUS I huius praesulis virtutes maximi faciens ipsum Coronae Romaniae Equitis Torquati honore decoravit qui anno aetatis septuagesimo sexto meritis repletus ad coelestem patriam vocatus est III kal. Ianuarii MCMXV et summis honoribus, praesentibus Illmo ac Rrevmo RAYMUNDO NETZHAMMER O.S.B. Archiepiscopo Bucurestiensi, utroque clero dioeceseos, necnon ingentis populi concursu, heic in ecclesia cathedrali sepultus est postridie kalendas Ianuarias anno Domini MCMXVI. Orate pro eo". (Aici se odihnesc în pace, așteptând învierea morților, rămășițele pământești ale Preailustrului și Preacucernicului Stăpân NICOLAE-IOSIF CAMILLI, odinioară misionar apostolic al Ord. Min. Conv., care, fiind consacrat episcop de Mosinopol, la Roma, cu 11 zile înainte de întâi decembrie (21 noiembrie, n.n) anul 1881, a fost onorat cu funcția de vizitator apostolic în Moldova. Apoi, fiind numit cu 17 zile înainte de întâi iulie (15 iunie, n.n) anul 1884 primul episcop al nou-înființatei Dieceze de Iași, înființând Seminarul diecezan, a condus în două rânduri poporul ca păstor vigilent. Admirând meritele lui, Pius al X-lea, vicarul lui Cristos, l-a numit conte roman, asistent la tronul pontifical; de asemenea, și primul rege al României, CAROL I, apreciind foarte mult virtuțile acestui conducător, l-a decorat cu titlul coroana României în grad de comandor; acesta a fost chemat, plin de merite, în patria cerească în anul al șaptezeci și șaselea al vieții sale cu trei zile înainte de 1 ianuarie (30 decembrie, n.n.) 1915 și a fost înmormântat aici în catedrală cu cele mai mari onoruri, în prezența Preailustrului și Preacucernicului RAYMUND NETZHAMMER, O.S.B., arhiepiscop de București, a ambelor feluri de cler din dieceză, precum și cu participarea unui popor foarte numeros, în ziua următoare după 1 ianuarie (2 ianuarie, n.n.), în anul Domnului 1916. Rugați-vă pentru el).

Să ne rugăm pentru sufletul său și să-i mulțumim pentru toată jertfa depusă în vederea înființării și propășirii Episcopiei Catolice de Iași!

Pr. Alois Moraru


 

lecturi: 680.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat