Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Isus și visul încurajator al lui Iosif

În întregime tatăl său

De Giovanni Cesare Pagazzi

Nu este așa de ușor să dormi când descoperi că, puțin înainte de căsătorie, logodnica ta te-a trădat. Sufletul este demolat de dezamăgire, dărâmat de regrete și remușcări, rătăcit în prezent, dezorientat de viitor, nervos la gândul despre tot, precum și despre ce vor spune oamenii. Începutul Evangheliei lui Matei, și al tuturor celor patru evanghelii, descrie un om în această stare. Desigur, cititorul este avertizat imediat că Maria a rămas fidelă lui Iosif al său: sarcina este "lucrare a Duhului Sfânt" (Mt 1,18). Însă cel direct interesat nu știe asta. Decide să n-o defăimeze pe tânără (cine știe cât de mult o iubea!), născocind o soluție impracticabilă, ba chiar ridicolă: să întrerupă "în ascuns" parcursul nupțial. Este posibilă rezerva într-un sat cu câteva sute de locuitori, mai ales fiind vorba despre o "treabă de iubire"? Cu toate acestea, Iosif doarme. Nu este zgâriat de insomnie, de chinul neliniștitor care îndepărtează odihna. În timpul somnului, îi apare un înger care îl asigură cu privire la Maria și la fiul său (Mt 1,20-23). Pe bună dreptate atrași de importanța revelației îngerești, se riscă să se uite contextul: visul. Viziunea n-ar fi avut loc dacă logodnicul Mariei n-ar fi dormit, și așa de profund încât să viseze. În foarte puține pagini, de patru ori se scrie despre Iosif vizitat în vis de un înger, la care ajung cuvinte care provin de la Dumnezeu: înainte de căsătorie și de adoptarea lui Isus (Mt 1,20-23), în previziunea sentinței de moarte decretată de Irod împotriva pruncului (Mt 2,13), la sfârșitul exilului forțat în Egipt (Mt 2,19-20) și cu privire la destinația familiei în Galileea, și nu în Iudeea (Mt 2,22). O viață complicată și plină de neprevăzute, și totuși Iosif nu pierde visul. Evanghelia lui Matei scoate în evidență fie visul păzitorului Fiului lui Dumnezeu, israelitul "drept" (Mt 1,19), fie cel al păgânilor: magii sunt avertizați în vis să-l evite pe Irod, întorcându-se în țara lor fără să treacă pe la Ierusalim (Mt 2,12); soția lui Pilat trimite să i se spună soțului să nu se ocupe de Isus, pentru că în vis a fost foarte tulburată de vise care se refereau la acel "drept" (Mt 27,19). Așadar: primul evanghelist, la începutul și la sfârșitul propriei relatări, caracterizează câteva personaje cheie printr-un vis. Mai mult, chiar dormind, aceste personaje, evrei și păgâni, primesc o revelație care, într-un mod sau altul, se referă la viața lui Cristos. Însă, spuneam, este ușor să ne concentrăm asupra importanței mesajului divin, eschivând creditul pe care evanghelistul îl recunoaște visului, în special cel al lui Iosif, păstrat până în momentele critice ale vieții.

Un prunc se abandonează somnului când este singur că nu este abandonat și numai cu condiția să-i rezulte credibilă promisiunea întoarcerii dimineții și, cu ea, a mamei, a tatălui, a jucăriilor și a casei. Simțindu-i pe părinții aproape de pătuțul său (exact ca muribundul dorește să aibă la căpătâi afectele cele mai dragi), pruncul "se lasă dus", imaginându-și că tata și mama vor rămâne cu el, chiar dacă nu sunt văzuți, pe toată durata nopții. Îi este posibil să doarmă numai grație certitudinii că vor veghea asupra lui. Somnul său rezultă din supravegherea altuia care îi pregătește ziua de mâine. Acest lucru este valabil și pentru noi, adulții: ne abandonăm somnului în măsura în care nu ne simțim abandonați. Iosif este prototipul.

Mai departe, Matei prezintă o expresie a lui Isus cu privire la propriul somn: "Vulpile au vizuini și păsările cerului au cuiburi, însă Fiul Omului nu are unde-și rezema capul" (Mt 8,20). Pe scurt: animalele din cer și de pe pământ ar avea unde să doarmă în siguranță, în timp ce Fiul Omului ar fi lipsit de o cameră unde să se întindă și chiar de o pernă unde să-și rezeme capul în somn. Prea ușor de atribuit cuvintelor tonalități exclusiv ascetice: sărăcia lui Isus ar fi așa de radicală încât să nu prevadă nici măcar ceea ce, conform Psalmului 104, Creatorul garantează și animalelor: un loc de odihnă. Și totuși, continuarea imediată a relatării, cu ironie fină, îl descrie pe Domnul profund adormit într-o barcă răscolită de valuri, în timpul unei furtuni formidabile pe lacul Tiberiadei (Mt 8,23-27). Urletul apostolilor, vântul puternic, zdruncinările bărcii, "însă el dormea" (Mt 8,24). Nu rămâne decât să spunem: "Fiul Omului nu are unde-și rezema capul", și totuși este în măsură să se odihnească liniștit chiar în mijlocul unei situații disperate, mortale chiar și în ochii experți ai celor care în fiecare zi navighează pe lac: "Suntem pierduți!". Nu-l trezesc valurile, ci discipolii, așa de bine dormea. Relatarea conferă cuvintelor lui Cristos cu privire la cuiburi și vizuini o nuanță năucitoare: el nu are nici cameră nici pernă nu din lipsă, ci din exces. Adică: nu are ceea ce în general este considerat indispensabil pentru odihnă nu pentru că este privat de asta, ci pentru că are asta din belșug: oricum poate să doarmă, chiar și într-o barcă ce se scufundă; și pretutindeni, chiar alături de moarte. Pentru Isus fiecare loc din lume este favorabil somnului. Neglijând acest aspect distinctiv al Domnului riscăm să reflectăm asupra "Mântuitorului lumii" fără a lua în considerare "lumea Mântuitorului", adică modul cu care Mântuitorul a perceput lumea; și totuși, și asta face parte din misterul său și din opera sa de mântuire.

Este greu să nu recunoaștem legătura narativă realizată de Matei între comportamentul lui Iosif și acest aspect al Nazarineanului. Chiar pare că Fiul lui Dumnezeu în trup este în întregime tatăl său purtător de grijă, însușindu-și o trăsătură caracteristică a soțului Mariei, așa cum face un copil admirându-l pe tatăl său. Așa cum Iosif se odihnește bine chiar și în momente dramatice și neliniștitoare, tot așa și Fiul său adoptat. În stilul Fiului lui Dumnezeu există ceva din Iosif, și încă cum! Și pentru aceasta este adevărată carne, adevărat trup! La asta face aluzie papa în Patris corde (vezi nr. 4, la sfârșit). Din păcate aproape totalitatea teologiei percepe cu greu însemnătatea unor detalii ca acesta. Însă lucrul acesta n-a scăpat ochiului lung al unor maeștri. Amintesc numai un discurs îndrăzneț al lui Bernardin de Siena care semnalează datoria și recunoștința manifestate de Cristos glorios păzitorului său pământesc: "Cu siguranță Cristos nu i-a negat în cer acea familiaritate, acea reverență și acea demnitate preaînaltă pe care i-a arătat-o în timp ce trăia în mijlocul oamenilor, ca fiu față de tatăl său, ba chiar a dus acestea la maximul perfecțiunii" (Predică despre sfântul Iosif soț al Sfintei Fecioare Maria). Primul Născut dintre cei morți, alfa și omega, suveranul regilor pământului "îl respectă" pe Iosif, îl admiră, recunoscător ca un copil, conștient de cât de mult îi datorează tatălui său. Dacă Fiul îl cinstește pe Iosif și în paradis, și acolo este adevărată carne, adevărat trup, recunoscând ca definitive afectul, îngrijirea, atenția care pe pământ l-au păzit și l-au făcut să crească. Și acesta este deja un motiv foarte valabil pentru a continua să sperăm.

(După L'Osservatore Romano, 29 decembrie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 670.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat