Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cu privire la Sfântul Iosif

Binele ascuns

De Andrea Monda

Isus, Cuvântul întrupat al lui Dumnezeu, se naște într-o peșteră. Peste câteva zile celebrând Crăciunul 2020, îl vor aminti în lume peste două miliarde de creștini. Numărul impresionează însă nu trebuie să se cadă în capcana unei viziuni "musculare" a credinței, creștinismul n-a avut niciodată raporturi bune cu numerele mari. La Betleem, Isus se naște "în afara casei" pentru că împăratul August, în acea vreme omul cel mai puternic al lumii, a convocat un recensământ, adică voia să numere pe toți supușii săi. Este tot logica de la Babel: oamenii drept cărămizi, supuși care "contează" numai dacă pot să fie numărați, calculați, măsurați (și eventual rebutați). Este logica exact opusă logicii Dumnezeului din Biblie care se apleacă asupra fiecăruia dintre fiii săi, care lasă marele număr, 99, pentru a merge să caute acea unică (și de neînlocuit) oiță care a rătăcit drumul. Acea oaie este mică, nu se vede, se află ca într-un con de umbră, însă tocmai ea îl determină pe Stăpânul Istoriei să se miște, să realizeze minunății, să împlinească miracolul mântuirii.

Acest stil mic și ascuns al lui Dumnezeu strălucește și în scena din Betleem, o imagine plină de umbră, așa cum se potrivește unei peșteri. Acolo a ales Dumnezeu să se nască, să devină om, ba chiar prunc, pentru a reparcurge toate experiențele care fac existența cu adevărat umană: Dumnezeu adevărat și om adevărat. Și dacă omul a trăit pe această lume locuind mii de ani în peșteri, atunci este corect să se pornească din nou chiar de acolo, din umbra rece și neospitalieră a unei peșteri. Totul din acel eveniment revelează stilul discret al lui Dumnezeu care nu arată mușchii în centrul scenei, ci se prezintă mic și fragil la marginile istoriei, în periferiile lumii. Palestina, provincie mică la marginile imperiului, Maria tânăra fecioară din Nazaret ("ce poate veni bun de acolo?", exclamă apostolul Natanael) și acum Betleem, "cea mai mică dintre cetățile de seamă ale lui Iuda" (Mt 2,6) și apoi păstorii, primii care-l întâlnesc pe Isus și în sfârșit mica familie, Maria și, mai ales Iosif, cel mai în umbră dintre toți. Un om care măcar face două lucruri: să tacă și să viseze (și să acorde credință viselor sale).

În urmă cu o sută cincizeci de ani, Papa Pius al IX-lea l-a declarat pe Sfântul Iosif patron al Bisericii universale și la 8 decembrie 2020, cu ocazia aniversării, Papa Francisc a publicat și a dăruit lumii o scrisoarea apostolică intensă, profundă, intitulată Patris corde, "cu inimă de tată", un text de citit și de aprofundat tocmai pentru că revelează mult din fenomenul paternității dar, și mai mult, le explică oamenilor, prin figura tâmplarului din Nazaret, multe aspecte ale misterului existenței umane. O spune clar papa la începutul scrisorii când scrie că vrea să împărtășească împreună cu cititorul "câteva reflecții personale despre această figură extraordinară, așa de apropiată de condiția umană a fiecăruia dintre noi". Această dorință, spune papa, a crescut în timpul lunilor de pandemie și, citând discursul rostit la 27 martie în timpul Statio Orbis în Piața "Sfântul Petru", Francisc ne-a amintit că am putut experimenta, chiar în aceste timpuri dramatice, că "viețile noastre sunt țesute și susținute de persoane obișnuite - de obicei uitate - care nu apar în titlurile din ziare și din reviste nici în marile defilări de la ultimul show, ci, fără îndoială, scriu astăzi evenimentele decisive ale istoriei noastre: medici, infirmieri și infirmiere, angajați din supermagazine, angajați de la curățenie, îngrijitori, transportatori, forțe de ordine, voluntari, preoți, călugărițe și atâția dar atâția alții care au înțeles că nimeni nu se salvează singur. [...] Câți oameni exercită în fiecare zi răbdare și insuflă speranță, având grijă să nu semene panică, ci coresponsabilitate! Câți tați, mame și bunici, învățători arată copiilor noștri, cu gesturi mici și zilnici, cum să înfrunte și să traverseze o criză readaptând obișnuințe, ridicând privirile și stimulând rugăciunea! Câte persoane se roagă, oferă și mijlocesc pentru binele tuturor"! Toate aceste persoane sunt "atâția sfânt Iosif" și, spune papa, în tatăl purtător de grijă al lui Isus "pot găsi în Sfântul Iosif, omul care trece neobservat, omul prezenței zilnice, discrete și ascunse, un mijlocitor, un sprijin și un ghid în momentele de dificultate. Sfântul Iosif ne amintește că toți cei care sunt aparent ascunși sau în «linia a doua» au un protagonism fără egal în istoria mântuirii".

Această temă a "sfințeniei de la ușa vecină", sau "a clasei medii a sfințeniei", expresie pe care papa o împrumută de la romancierul francez Joseph Mal?gue (și de la capodopera sa Augustin) este foarte îndrăgită de Francisc care face aluzie adesea la ea, însă întocmai în mod discret, printre rândurile discursurilor sale și ale gesturilor sale. La întoarcerea din călătoria din februarie 2019 la Abu Dhabi, vorbind cu jurnaliștii a afirmat că nu a fost vorba de o călătorie "istorică", un moment "mare" al istoriei, pentru că fiecare viață este mare, chiar și aceea a ultimului de pe pământ, și posedă o demnitate imensă și nemuritoare. Faptul este că Papa Bergoglio este convins că istoria oamenilor este stimulată și ridicată nu de cei "mari" ai istoriei, ci de "oameni mecanici și cu afacere mică" așa cum ar spune Manzoni și așa cum intuiește Edith Stein în inima momentului cel mai întunecat din secolul al XX-lea atunci când scrie: "În noaptea cea mai întunecată se ridică profeții cei mai mari și sfinții. Totuși, curentul dătător de viață al vieții mistice rămâne invizibil. Cu siguranță evenimentele decisive ale istoriei lumii au fost în mod esențial influențate de suflete despre care nu este spus nimic în cărțile de istorie. Și care sunt sufletele pe care trebuie să le mulțumim pentru evenimentele decisive ale vieții noastre personale, este ceva ce vom ști numai în ziua în care tot ceea ce este ascuns va fi dezvăluit".

Cel mai frumos film din acest an dur 2020 care se apropie de sfârșit este fără îndoială Viața ascunsă a lui Terrence Malick dedicat figurii lui Franz Jagerstatter, țăran austriac, beatificat în 2007, un "sfânt Iosif" din secolul al XX-lea care a plătit cu viața rezistența sa personală, tăcută opusă nazismului. Titlul filmului este luat dintr-o frază a scriitoarei engleze George Eliot care exprimă în mod eficace această gândire că adevăratul bun este acela care adesea nu se vede, nu face zgomot, însă există și rezistă: "Bunul viitor al lumii - scrie Eliot - depinde în parte de acțiuni de însemnătate non-istorică; și dacă lucrurile pentru voi și pentru mine nu merg așa de rău cum ar fi fost posibil datorăm asta în parte tuturor celor care au trăit cu credință o viață ascunsă și se odihnesc în morminte pe care nimeni nu le vizitează".

Este logica Hobbit-ilor din capodopera lui Tolkien, Stăpânul inelelor, motiv pentru care micul Merry, un personaj aparent "minor" din roman, la un moment dat afirmă: "Terenul din regiune este profund. Totuși există lucruri și mai profunde și mai înalte; și dacă n-ar fi pentru ele, un grădinar n-ar putea să aibă grijă grădina sa în ceea ce el numește pace", intuind că pacea în lume este asigurată nu de marile puteri, ci de acțiunea ascunsă a atâtor mâini mici, aceleași mâini pe care un alt personaj din carte, Elrond, le celebrează cu aceste cuvinte: "Adesea acesta este cursul evenimentelor care mișcă rutele din lume: sunt mâini mici care le pun în mișcare, pentru că sunt constrânse, în timp ce ochii celor mari privesc în altă parte". Irod cel Mare căuta în locul greșit pentru că inima sa era deformată și orbită de logica forței și a puterii, în timp ce privirea păstorilor și a magilor se lasă condusă de stele și găsește "bucuria foarte mare" (Mt 2,11) într-o mică peșteră la porțile Betleemului.

Există o rețea misterioasă a binelui care susține lumea și chiar dacă uneori se poate întâmpla ca în jurul unor personaje sau evenimente, această rețea să apară și să se arate, pentru o clipă, vizibilă, în realitate de multe ori ea se deapănă și acționează în întuneric, contrar răului care este mereu gălăgios și are nevoie de zgomot dar ajunge după aceea să nu reziste și se consumă chiar în momentul în care se arată. Acesta este un discurs care subliniază în mod evident marea responsabilitate care apasă pe umerii celui care este chemat la misiunea delicată a informației mai ales în lumea contemporană mereu în căutarea de "evenimente" care ca atare, se absorb pe ele însele. Această rețea între cele două, cea a binelui sau cea a răului, este corect de relatat, de ilustrat, de luminat? Care telejurnal ar fi trimis o trupă pentru a relata nașterea lui Isus în peștera din Betleem? De fapt, rețeaua "grandioasă" a răului pare mai ușor de relatat, se impune de la sine, în timp ce binele trebuie intuit, căutat, descoperit. Problema este că speranța este desigur mai obositoare decât disperarea. Calea speranței este mai angajantă, cere creativitate, dar este și calea pentru a permite o lectură și o relatare a realității mai corectă, așa cum a amintit papa în discursul adresat Curiei la 21 decembrie: "O lectură a realității fără speranță nu se poate numi realistă", acest lucru se poate ciocni cu mentalitatea atâtor informații conform cărora "problemele ajung imediat în ziare, acest lucru este de toate zilele, în schimb semnele de speranță devin știre numai după mult timp, și nu întotdeauna". Așadar, binele trebuie intuit ca o rază care rezistă și în întuneric; este nevoie de speranță și conștiința că și criza se dezvoltă în cadrul acțiunii Duhului Sfânt, atunci, spune papa "și în fața experienței întunericului, a slăbiciunii, a fragilității, a contradicțiilor, a rătăcirii, nu ne vom mai simți striviți, ci vom păstra constant o încredere intimă că lucrurile urmează să asume o formă nouă, apărută exclusiv din experiența unui Har ascuns în întuneric".

Ascuns în întunericul peșterii din Betleem, strălucește harul Crăciunului, revine creștinilor misiunea de a se adăpa din acea lumină și a o transmite, a o relata, pe cât posibil fără a-i strica prospețimea, fără a-i slăbi forța, fără a-i risipi parfumul. Edith Stein vorbea despre profeți și despre sfinți. Probabil că la aceștia se pot adăuga poeții: de aceste persoane, instrumente umile a "ceva" mai mare, avem nevoie pentru a percepe binele care acționează în lume și a-l relata, repunându-l în circuit. Este ceea ce a făcut Sfântul Iosif, tâmplarul întunecat, poet și visător, din Nazaret.

(După L'Osservatore Romano, 23 decembrie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 588.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat