Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Crăciunului, Sfânta Liturghie de noapte - Anul B - 2020

Is 9,2-4.6-7; Ps 95; Tit 2,11-14; Lc 2,1-14

"Nu vă temeți, căci, iată, vă vestesc vouă bucurie mare, care va fi pentru tot poporul: astăzi, în cetatea lui David vi s-a născut Mântuitorul, care este Cristos Domnul" (Lc 2,10-11)

De Crăciun toți creștinii celebrează Nașterea Fiului lui Dumnezeu care s-a făcut om. Întruparea Fiului lui Dumnezeu înseamnă începutul "ultimelor timpuri", adică începutul mântuirii lumii de către Dumnezeu, adică timpul minunat când "harul mântuitor al lui Dumnezeu s-a arătat" (cf. Tit 2,11-14).

Atingerea de roadele otrăvitoare ale unui "pom oprit" plăcut la vedere, ca ceva magic care dă înțelepciune și putere (cf. Gen 3,1-7), a însemnat pentru om părăsirea jugului divin, dulce și ușor țesut de dragostea lui Dumnezeu, potrivit cu puterile și limitele noastre, și apucarea la repezeală a jugului înșelător al satanei, cu mult peste puterile și limitele noastre, care avea să culmineze cu moartea trupească și cea sufletească, luată cu nesaț prin păcatul din grădină. Imediat, truda a luat locul odihnei creației, pământul nu-și mai dădea rodul decât prin sudoarea frunții, bolile și neorânduielile ca dintr-o cutie a Pandorei au invadat ființa și spațiul nostru, încât moartea părea o binecuvântare dorită. Fiecare casă era un spital, fiecare muncă o ocnă, fiecare ieșire din casă era un câmp cu șerpi veninoși, fiecare colț o capcană.

Dumnezeu a privit spre omul căzut din "invidia diavolului" (cf. Înț 2,24) și a rostit un oracol de dreptate: "Dușmănie voi pune între tine și femeie, între descendența ta și descendența ei. Acesta îți va pândi capul și tu îi vei pândi călcâiul" (Gen 3,15); și astfel a aprins lumina unei stele a speranței, ce avea ca scop reabilitarea omului într-o stare mai fericită ca la început și condamnarea diavolului". Dar așa cum a spus și poetul Mihail Eminescu: "La steaua care-a răsărit e-o cale-atât de lungă, că mii de ani i-au trebuit, Luminii să ne-ajungă". Patru mii de ani de așteptare și de suferință pentru a învăța răutatea păcatului și să nu-l mai facem.

Iată că după atâta plâns și rugăciune, în noaptea sfântă a primului Crăciun, cerurile s-au deschis și au revărsat roua lor de sus, dăruindu-ni-l pe Mântuitorul mult dorit. Iată că, după promisiune, lumina Nașterii mântuitorului nostru Isus Cristos a răsărit peste noi care zăceam în întuneric și în umbra morții. Atunci "jugul care ne apăsa, toiagul care ne lovea spinarea și biciul care ne asuprea, au fost sfărâmate. Căci un prunc ni s-a născut nouă, un fiu ni s-a dat nouă; semnul puterii este pe umerii lui". (cf. Is 9,2-4.6).

Ce taină de nepătruns: Isus care ține toate lucrurile, este ținut de oameni în brațe. Isus care l-a legat pe diavol, este înfășat în scutece mici și legat cu cingători. Isus care are bogăția comorii veșnice, a venit să rabde o lucie sărăcie, pentru ca noi să ne îmbogățim. Isus care este viața a venit să moară ca noi să trăim. La cruce s-au întâlnit într-o singură acțiune dragostea lui Dumnezeu față de om și ura omului contra lui Dumnezeu. Acolo sulița, care a străpuns coasta mântuitorului care murise, a făcut să curgă sânge pentru ispășire și apă pentru curățire.

Aceasta este esența Crăciunului: Fiul lui Dumnezeu egal cu Tatăl din veșnicie își "asumă condiția noastră veche și degradată", adică o ia asupra sa, cum spunea Sfântul Leon cel Mare (Scris. 31); Isus Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu, se face om ca și noi, i-a asupra sa natura și păcatul nostru, se face trup și locuiește între noi, cei limitați și păcătoși, pentru a ne răscumpăra din păcatul și moartea noastră prin suferințele, moartea și înviere sa, căci ca Fiu al lui Dumnezeu nu a putut fi lăsat pradă morții în care a intrat din dragoste față de noi. Crăciunul ne arată dragostea lui Dumnezeu față de noi.

Un păstor de suflete le spunea o dată enoriașilor săi: "Mergând acasă împodobiți Bradul de Crăciun, dar alături de globuri umpleți bradul cu bice și cuie, cu sulițe și cruci, ca să nu uitați niciodată ceea ce a suferit Isus pentru mântuirea noastră!"

Deși numai în paradis vom înțelege cu adevărat ceea ce a însemnat Nașterea lui Isus pentru noi, căci așa cum spunea un suflet pios: "Deși meditez de mai mulți ani la evenimentul minunat al Crăciunului, nu am trecut cu reflecția mea dincolo de «paiele» pe care s-a născut Isus și mi-ar mai trebui încă ani fără număr pentru a aprofunda misterul Crăciunului, pe care de altfel nu-l voi pătrunde decât în veșnicie, totuși, Biserica caută să ne facă să pătrundem din misterul Crăciunului, atât cât să ne fie suficient pentru a ajunge mântuire, celebrând în acest sens trei sfinte Liturghii de Crăciun: 1. Liturghia de noapte în care ne vorbește mai mult despre Nașterea Cuvântului veșnic din sânul de splendoare al Tatălui. 2. Liturghia din zori unde ne vorbește mai mult pe aspectul umil și jertfelnic al întrupării lui Isus. 3. Liturghia de zi, unde ne vorbește despre revenirea glorioasă a lui Isus pentru a ne lua în cer.

De aceea și noi, conformându-ne planului liturgic al Bisericii pentru Crăciun, la această Sfântă Liturghie din noaptea Crăciunului, vom medita în primul rând despre Nașterea Cuvântului veșnic din sânul de splendoare a Tatălui. La această meditație ne ajută și Antifona de la intrare de la această Sfântă Liturghie de noapte, care ne spune: "Când liniștea învăluia totul și noaptea era la apogeul ei, atunci, cuvântul tău, Doamne, a coborât din ceruri, de pe tronul său regesc" (Înț 18,14-15).

Într-un document vechi din anul 354, cronograful atestă la Roma existența acestei sărbători în ziua de 25 decembrie, zi care corespunde celebrării păgâne a solstițiului de iarnă: "Natalis Solis Invieti", adică, nașterea din nou a soarelui, care, după noaptea cea mai lungă a anului, se ridica din nou cu vigoare.

Inspirându-se din această sărbătoare, creștinii celebrează în ziua de 25 decembrie nașterea celui care este adevăratul soare, lumina lumii, care răsare în noaptea păgânismului, dând astfel o nouă semnificație unei tradiții mult gustate de popor. Această sărbătoare mai coincidea cu "Zilele lui Saturn", zile când sclavii primeau daruri de la stăpânii lor și erau invitați să stea la masă cu ei, ca cetățeni liberi. Deși Isus, în acest timp de Crăciun primește daruri de la păstori și magi, în realitate el face daruri întregii omeniri robite, redându-i libertatea și invitând-o să stea la masă cu el în împărăția sa. Cadourile oferite copiilor în acest timp de Crăciun și pomii de Crăciun plin de bunătăți și lumini simbolizează tocmai bunătățile și lumina veșnică aduse de Isus omenirii, prin nașterea, patima, moartea și învierea sa. Crăciunul luminează Paștele, adică Crăciunul ni-l arată pe acela care va lua păcatele noastre asupra sa, care va pătimi și va muri pentru iertarea, libertatea și fericirea noastră veșnică la masa împărăției cerești.

Sfântul Augustin (354-430) meditând faptul întrupării lui Isus, spune: "Dumnezeule, care pentru mântuirea lumii ai voit să te naști, să fii tăiat împrejur, lepădat de iudei, vândut cu o sărutare de Iuda trădătorul, să fii legat cu funii și dus la moarte ca un miel nevinovat, să fii înjosit înaintea lui Ana, Caiafa, Pilat și Irod, învinovățit pe nedrept, biciuit, batjocorit, scuipat, încununat cu spini, pălmuit și bătut cu vergi, acoperindu-ți fața, să fii despuiat de hainele tale, pironit și înălțat pe cruce, întovărășit de tâlhari, adăpat cu fiere și oțet și străpuns cu sulița! Te rog, Doamne, prin aceste preasfinte dureri ale tale, pe care eu nevrednicul le meditez cu evlavie, precum și prin crucea și moartea ta sfântă, izbăvește-mă de chinurile iadului, și binevoiește a mă duce acolo unde l-ai dus pe tâlharul cel bun răstignit cu tine, tu care fiind Dumnezeu, viețuiești și domnești cu Tatăl și cu Duhul Sfânt în toți vecii vecilor. Amin.

Sărbătoarea Crăciunului ne cere să fim foarte atenți ca Satana să ne înșele iar, căci să pună noi piedici chiar de Crăciun. Astfel a reușit să concentreze lumea asupra darurilor pe care și le fac în acest timp unii altora și să le abată atenția de la marele dar al cerului din acest timp al nașterii lui Cristos, care este darul mântuirii. Acest dar este un leac universal pentru orice inimă și pentru orice durere.

De Crăciun s-a voit simbolizarea vieții veșnice aduse de nașterea lui Isus prin bradul mereu verde, iar oamenii s-au oprit numai la brad uitând de viața veșnică.

De Crăciun, s-a voit simbolizarea bunurilor mântuirii din viața veșnică prin diferite daruri; iar oamenii s-au oprit numai la aceste daruri, uitând bunurile mântuirii veșnice.

De Crăciun, s-a voit simbolizarea crucii lui Isus care ne-a adus mântuirea, prin ieslea de lemn în care a fost pus Isus; iar oamenii s-au oprit numai la iesle uitând de mântuirea de la cruce.

De Crăciun s-a voit exprimarea necesității jertfei lui Isus de la cruce și necesitatea jertfei noastre pentru mântuire, prin așezarea animalelor de jertfă și de povoară la iesle; iar oamenii s-au oprit numai la animale fără să le înțeleagă simbolismul.

De Crăciun s-a voit exprimarea sfințeniei și vestei celei bune prin reprezentarea îngerilor, părinților lui Isus, a păstorilor și a magilor la iesle; iar oamenii s-au oprit numai îngeri, părinți, păstori și magi, nu și la datoria sfințeniei și a vestirii Nașterii Domnului.

De Crăciun s-a voit exprimarea bucuriei mântuirii și a participării la masa euharistică ca arvună a ospățului ceresc, ospăț simbolizat printr-o masă festive cu cei dragi; iar oamenii s-au oprit numai la masa pentru trup.

De Crăciun s-a voit ca Nașterea Domnului să fie redată prin mici colinde și povestioare; iar oameni s-au oprit numai la colinde și povestioare, uitând de Isus cel născut pentru mântuirea noastră.

Dacă Dumnezeu s-a coborât pe pământ, omul este chemat să urce la cer. Dacă Dumnezeu a luat trup și s-a făcut om, omul este chemat să primească pe Duhul Sfânt și sa se îndumnezeiască. Dacă Dumnezeu s-a întrupat în sânul Fecioarei Maria, omul este chemat să prelungească în sine taina întrupării, taina Nașterii lui Cristos. Viața nu este nimic altceva decât un șir de apropieri și depărtări de Dumnezeu.

Se spune că Sfântul Ignațiu de Loyola a avut o viziunea a Sfintei Fecioare Maria cu pruncul Isus în brațe, viziune pe care a contemplat-o îndelung și în timpul căreia a avut parte de o foarte mare mângâiere. După această contemplație, spune un autor al biografiei lui că i-a venit un atât de mare dezgust față de toată viața trecută, mai ales cât privește cele trupești, încât i se părea că au dispărut din suflet toate imaginațiile atât de înrădăcinate și de vii mai înainte. Din acel moment (1521) până în luna august a anului 1553, în care scriu aceste memorii, nu a mai lăsat loc niciodată nici celui mai mic consimțământ în fața ispitelor de senzualitate. Prin urmare, sărbătoarea Crăciunului ne invită să contemplăm Fecioara cu pruncul Isus în brațe.

Întruparea Fiului lui Dumnezeu, Crăciunul, înseamnă invitația tuturor oamenilor de a participa la viața sa divină, începând cu cei mai din urmă și până la orice om. Și pentru că suntem la prima sfântă Liturghie a Crăciunului, Liturghia de Noapte, Liturghie la care medităm Nașterea lui Isus din sânul de splendoare al Tatălui veșnic (naștere prin care Isus și-a acoperit splendoarea pentru a nu ne orbi, ca Moise odinioară, sub vălul trupului luat din Fecioara Maria), lecturile biblice ne spun că primii care i-au văzut mărirea, parte acoperită, parte manifestată de apariția îngerilor în lumină, au fost păstorii, "săracii lui Dumnezeu", ținuți de satana și de oamenii lui, în "întuneric și în umbra morții", dar săraci, așa cum spune prima lectură, s-au bucurat cum se bucură oamenii în timpul secerișului și cum se bucură învingătorii la împărțirea prăzilor, căci jugul care îi apăsa, toiagul care le lovea spinarea și biciul celui care îi asuprea, Domnul le-a sfărâmat ca în ziua victoriei asupra lui Madian (cf. Is 9,3-4).

Crăciun fericit tuturor, începând cu cei mici, bolnavi și săraci!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Nașterea Domnului (Crăciunul) (Anul B)


 

lecturi: 793.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat