Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 4-a din Advent - Anul B - 2020

2Sam 7,1-5.8b-12.14a.16; Ps 89; Rom 16,25-27; Lc 1,26-38

"Domnul îți face cunoscut că Domnul îți va face o casă" (2Sam 7,11).

Una dintre grijile lui Dumnezeu pentru poporul ales, dar și pentru întreaga omenire a fost ca el să pregătească o casă lângă el pentru fiecare om. Isus Cristos, venit om între noi, oamenii, a confirmat acest lucru, spunând: "În casa Tatălui meu sunt multe locuințe. De n-ar fi așa, v-aș fi spus: «Mă duc să vă pregătesc un loc?» Și, după ce mă voi duce și vă voi pregăti un loc, voi veni din nou și vă voi lua la mine, pentru ca să fiți și voi acolo unde sunt eu" (In 14,2-3). La înălțarea lui la cer locuințele acestea existau, probabil răvășite de îngerii răi la plecarea lor din paradis, trebuiau doar reamenajate și personificate, lucru pentru care s-a înălțat la cer: "Tatăl meu lucrează până acum; lucrez și eu" (In 5,17).

Bine, oamenii au o casă cu Dumnezeu, dar Dumnezeu unde are o casă? Aceasta este o taină care ne-a fost descoperită nouă de Isus și de Duhul Sfânt: "Preferința mea sunt fiii oamenilor" (Prov 8,31). Iată, eu stau la ușă și bat! Dacă cineva ascultă glasul meu și-mi deschide ușa, voi intra la el și voi sta la masă cu el și el cu mine" (Ap 3,20). De aceea, Isus a mers la cruce pentru a ne spăla în sângele său pentru a deveni o mireasă vrednică de el: "Pentru a o sfinți, purificând-o prin baia apei în cuvânt, ca să și-o prezinte sieși ca o Biserică glorioasă, fără să aibă vreo pată sau rid sau ceva asemănător, ci să fie sfântă și neprihănită" (Ef 5,26-27)! Și tot de aceea Duhul care gătește Mireasa, strigă împreună către Isus: "Vino" (Ap 22,17).

Noi avem o locuință la tronul lui Dumnezeu, în inima lui Dumnezeu, iar Dumnezeu are o locuință în inima noastră. Evanghelia de astăzi ne spune că prin îngerul său, i-a descoperit aceasta preotului Zaharia în timpul serviciului său religios de la templu, dar Zaharia nu a crezut. Dumnezeu i-a descoperit acest adevăr și Fecioarei Maria din Nazaretul Galileei și aceasta a crezut că Mesia va locui nouă luni în sânul ei, devenind "theotokos", născătoare de Dumnezeu, cum vrea să facă de altfel cu orice om, adică să-l facă fecioară curată, fără pată și fără zbârcitură și apoi născătoare de Dumnezeu, fecioară pururea, fecioară înălțată cu trupul și sufletul la cer și fecioară încoronată veșnic cu Isus. Așa cum Isus a fost oglindirea perfectă a Tatălui (cf. Ap 1,5), tot altfel Maria este oglinda perfectă a Bisericii (cf. LG 68).

Așa cum Crăciunul a împlinit vechile profeții referitoare la prima venire a lui Isus când Cristos a venit și "a locuit între noi", tot astfel Crăciunul a devenit la rândul său o profeție referitoare la cea de-a doua venire a lui Isus, când noi vom locui în el și el va locui în noi la propriu. El va deveni casa noastră și noi vom deveni casa lui. Acest adevăr ni-l învață și prima lectură de astăzi, unde se face o referire la un urmaș al lui David, care-i va zidi Domnului o casă în inimile oamenilor. "Mi-am însușit această calitate de călător, ca să împărtășesc prin har soarta poporului meu. Iar timpul odihnei mele n-a sosit încă. Dar ceea ce tu nu poți face va fi împlinit de unul dintre descendenții tăi". Dar versetul 2Sam 7,14, citat în Evrei 1,5, arată că acest împărat, Fiu al lui David, sub aspect profetic nu este Solomon, ci Isus, Fiul lui Dumnezeu. Numai despre el se poate afirma că împărăția îi va fi stabilită pentru totdeauna. Binecuvântările personale, sau colective își au toate sursa în această Persoană fără seamăn.

În psalmul responsorial de astăzi găsim doi frați: pe Etan ezrahitul, avea de frate pe Heman, autorul psalmului precedent 88 - amândoi printre înțelepții pe care numai Solomon îi întrecea în înțelepciune (cf. 1Rg 4,31). Deși proveneau amândoi din aceeași familie a lui Zerah, fiul lui Iuda, înclinațiile lor spirituale erau total diferite. În timp ce Heman nu vorbea decât de gropi ("groapa cea mai adâncă"), de locuri întunecoase, de furie și de mânie, cuvintele care revin fără încetare în psalmul lui Etan sunt: "bunătate" și "credincioșie". Aceste caracteristici divine sunt reamintite și celebrate tocmai pentru a da un răspuns în fața neliniștii care umpluse psalmul anterior. Este ca și cum Etan ar fi scris această "învățătură" pentru a reanima credința fratelui său, sau cum îngerul ar fi voit să întărească credința preotului Zaharia, sau credința tuturor necredincioșilor din lume. Doi frați au astfel privilegiul de a se încuraja unul pe altul la a avea sau la a-și întări încrederea (cf. Prov 27,17; 1Sam 23,16). Dumnezeu este bun, Dumnezeu este credincios - așa îl cunoaștem și noi și de un astfel de Dumnezeu se leagă credința noastră, chiar dacă evenimentele par uneori să contrazică această bunătate și această credincioșie (cf. 1Cor 1,9; 10,13). Privind la împrejurări, suntem adesea cuprinși de neliniște, însă, dacă ne gândim la Domnul și la dragostea lui plină de credincioșie, nu ne vom pierde niciodată curajul.

Motivul nostru de bucurie este că noi avem în Maria o întăritoare în credință, ca Herman în Etam, ca Paul în credincioșii din Roma, ca Solomon în David. Maria a primit vizita unui sol ceresc ce-i vestește ceva cu totul deosebit. Este descoperirea dorinței lui Dumnezeu de a-i folosi persoana, darurile și credința ei pentru realizarea marelui plan al mântuirii. Un plan imposibil de acceptat fără o credință puternică în Dumnezeu. Probabil că puțini am meditat la răspunsul pe care îl dă Maria, arătând cât de importantă este pentru ea ascultarea de Dumnezeu, ignorând posibilele prejudicii de imagine din partea societății, a conducătorilor religioși și a tuturor celorlalți care o cunoșteau. Maria trăia în sătucul de munte în care toți oamenii se cunoșteau între ei și tot ce avea să i se întâmple nu rămânea fără repercusiuni, deoarece majoritatea celor ce au aflat vestea nu puteau să accepte intervenția divină și supranaturală asupra acestei femei. În pofida tuturor acestor realități, Maria spune: "Iată, roaba Domnului, facă-mi-se după cuvintele tale!"

Nu de puține ori ne confruntăm cu situația de a alege între a face voia lui Dumnezeu sau a face voia noastră sau a celor din apropierea noastră. Poate este nevoie să recunoaștem cât de des am sacrificat ascultarea de voința divină în detrimentul părerilor oamenilor sau a confortului personal. Acesta este punctul esențial în care drumul nostru cu Dumnezeu în viață trebuie să cunoască o schimbare în sensul de a înceta să punem pe un loc secundar chemarea lui Dumnezeu, lăsându-ne influențați de părerile și opinia oamenilor. Ucenicia, împlinirea voinței divine, solicită din partea noastră ascultare și spirit de sacrificiu. Dacă vom fi dispuși să ne însușim această lecție de umilință și ascultare deplină pentru a permite Providenței divine să-și desăvârșească planul cu viața noastră, atunci ne vom înscrie numele în galeria celor tari în credință, în galeria celor car întăresc pe alții și în galeria celor care se mântuiesc. Această schimbare trebuie s-o aducă în viața noastră atitudinea umilă a Mariei din textul evanghelic de azi. În bunătatea lui Dumnezeu suntem așteptați să renunțăm la mândrie, la spiritul lumesc, la egoism, permițându-i Duhului Sfânt al lui Dumnezeu să ne ia în stăpânire și să-și desăvârșească voința cu fiecare dintre noi.

Motivele noastre de bucurie continuă cu cele pe care Paul le găsea în credincioșii din Roma care se sprijineau unul pe altul în credință, dar fără a uita de pericolele la care erau expuși aceștia. Înainte de a-și încheia epistola, el îi pune în gardă cu privire la învățătorii falși, recunoscuți prin aceea că ei caută să placă lor înșiși, slujind propriilor ambiții și pofte (cf. Rom 16,18; Fil 3.19). Soluția nu este să discuți cu "unii ca aceștia", nici să studiezi erorile lor, ci să te depărtezi de ei, fiind simpli când este vorba de rău (cf. Prov 19,27). Fără îndoială că aceste manifestări ale răului nu ne lasă indiferenți. De asemenea, pentru a ne încuraja, Duhul ne afirmă că în curând Dumnezeul păcii îl va zdrobi pe Satan sub picioarele noastre. Printre primii creștini se aflau și multe rude ale lui Paul, roade, cu siguranță, ale rugăciunilor lui. Fie ca aceasta să stimuleze mijlocirea noastră pentru ai noștri care încă nu s-au întors la Dumnezeu! Ceea ce Dumnezeu așteaptă de la credința noastră este ascultarea, iar cele pe care credința noastră le poate aștepta de la el, prin "Domnul nostru Isus Cristos", sunt: puterea, înțelepciunea și harul. Împreună cu apostolul, să-i dăm glorie, exprimând recunoștința noastră și pe deasupra trăind pentru plăcerea lui Dumnezeu.

Deci, Dumnezeu ne introduce și pe noi într-un plan, unde cere colaborarea conștientă și liberă ca cea a Mariei, a apostolilor și a tuturor credincioșilor. Evanghelia arată că Dumnezeu își face locuință între oameni și face din aceștia templul lui Dumnezeu: pietrele care zidesc templul sunt oameni ai "da-ului" necondiționat spus lui Dumnezeu. Maria este piatra vie în casa lui Dumnezeu printre oameni, apoi Iosif care a fost disponibil planului lui Dumnezeu. Prin "da-ul" persoanelor umile, sărace, atente față de voința lui Dumnezeu, Isus, Fiul lui David, intră în istoria lumii. Aceasta este casa lui, templul și pietrele sale vii.

Marie, tu cea dintâi l-ai primit pe Isus și l-ai primit în mod perfect: l-ai primit iubindu-l, dăruindu-i toată viața ta. Și el a putut să fie mare, Mântuitor pentru fiecare om. Și eu aș vrea să-l primesc așa, la acest Crăciun împreună cu frații și surorile mele; ajută-mă, mamă! Amin!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a IV-a din Advent (Anul B)


 

lecturi: 560.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat