Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 3-a din Advent - Anul B - 2020

Is 61,1-2a.10-11; Ps Lc 1,46-54; 1Tes 5,16-24; In 1,6-8.19-28

"Duhul Domnului este asupra mea, căci Domnul m-a uns și m-a trimis să le aduc săracilor vestea cea bună" (Is 61,1).

Cu fiecare zi care trece de apropiem tot mai mult de a două venire a lui Isus, dar și de celebrarea anuală a sărbătorii Crăciunului, a întrupării Fiului lui Dumnezeu, întrupare a cărei pregătire o repetăm în mod tainic, o retrăim în credință, ca pregătire pentru cea de-a doua sa venire pe norii cerului în slava sa divină.

Iar cea mai bună pregătire personală și comunitară, care nu se pot disocia, pe lângă convertire, rugăciune și post, este o bună mărturie despre Isus în fața oamenilor, a ceea ce este el și a ceea ce va face el.

Astăzi mă voi axa în primul rând pe mărturia despre Cristos mărturie pe care o dau toți actorii lecturilor biblice de astăzi, ca o învățătură pentru noi toți. Căci de convertire rugăciune și post ne vorbesc malurile pline de oameni ale Iordanului unde predica Sfântul Ioan Botezătorul.

În Vechiul Testament mărturia are în mod frecvent un caracter de laudă, în care credinciosul se declară plin de recunoștință pentru ceea ce a făcut Dumnezeu ca să-l răscumpere pe el sau pe Israel.

Profetul Isaia în prima lectură de astăzi îl laudă pe Dumnezeu pentru darul Duhului Sfânt care l-a făcut capabil să-i înțeleagă faptele mântuitoare și să le vestească și altora: "Duhul Domnului Dumnezeu este asupra mea; de aceea Domnul m-a uns și m-a trimis să aduc vestea cea bună săracilor, să leg rănile celor cu inima zdrobită, să vestesc eliberare celor captivi și deschidere a porților celor închiși; să vestesc un an de bunătate a Domnului" (Is 61,1-2).

Isus citind și comentând acest text în sinagoga din Nazaret a întrerupt lectura acestui text la mijlocul frazei, fără să mai menționeze ziua răzbunării pentru păcat, semn al prezenței harului divin, prin prezența sa în lume, care este menită de a aduce iertarea. Ceea ce urmează, respectiv judecata pentru păcat, ea este amânată și iertată până în ziua de astăzi pentru cei care se convertesc. Cei care se convertesc, ca și Iov la final, ei vor primi "dublu" - această dublă rodire le fusese deja vestită prin numele de Efraim (cf. Gen 41,52), Efraim înseamnă dublă rodire - și, de asemenea, "vor avea o bucurie eternă" (Is 61,7).

Mărturisirea binefacerilor divine nemeritate și iertarea trebuie să-l ducă pe cel credincios în punctul în care să se rededice lui Dumnezeu, să-i cânte imnuri de laudă, să-i ofere jertfe cu bucurie și poate trezi în el dorința de a spune altora despre îndurarea lui Dumnezeu și de a se identifica cu adunarea care i se închină lui Dumnezeu.

În Noul Testament, cuvântul "a mărturisi" are înțelesul generic de a recunoaște ceva care este susținut și de alții; cuvântul "a mărturisi" este folosit în primul rând pentru credința în Cristos. Cuprinde și aspectele mulțumirii și ale laudei pline de bucurie, precum și nuanța de supunere de bunăvoie. Înseamnă, însă, mai mult decât o aprobare intelectuală. Implică o decizie de a-i rămâne loial lui Isus Cristos ca Domn, ca răspuns la lucrarea Duhului Sfânt.

A-l mărturisi pe Isus înseamnă a-l recunoaște pe el ca Mesia, ca Fiul lui Dumnezeu, a recunoaște că el a venit în trup (1In 4,2; 2In 1,7) și că el este Domn, în primul rând în baza învierii și a înălțării lui.

A-l mărturisi pe Isus Cristos este un act strâns legat și de mărturisirea păcatelor. A-l mărturisi pe Cristos înseamnă a mărturisi că "el a murit pentru păcatele noastre", iar a mărturisi păcatele cu un duh de pocăință înseamnă a căuta iertare la Cristos (1In 1,5-10). Pregătind venirea lui Cristos, Ioan Botezătorul i-a chemat pe oameni să-și mărturisească păcatele și mărturisirea a fost un element constant atât în lucrarea de propovăduire a Domnului, cât și în cea a apostolilor.

Pericopa evanghelică de astăzi ne spune că, în acel timp de dinaintea arătării lui Cristos în viața sa publică, a fost un om trimis de Dumnezeu, al cărui nume era Ioan. Acesta a venit spre mărturie, ca să dea mărturie despre lumină, pentru ca toți să creadă prin el. Nu era el lumina, ci a venit să dea mărturie despre lumină. Aceasta este mărturia dată de Ioan când iudeii au trimis de la Ierusalim unii preoți și leviți ca să-l întrebe: "Cine ești tu?" Iar el a mărturisit, și nu a negat. A mărturisit: "Eu nu sunt Cristos"! L-au întrebat: "Atunci, cine? Ești tu Ilie"? El a răspuns: "Nu sunt!" "Ești tu Profetul"? A răspuns: "Nu"! Așadar, i-au zis: "Cine ești? Ca să dăm un răspuns celor care ne-au trimis. Ce spui despre tine însuți"? El a zis: "Eu sunt glasul celui care strigă în pustiu: «Îndreptați calea Domnului!», după cum a spus Isaia profetul". Iar cei trimiși erau dintre farisei. L-au întrebat și i-au zis: "Așadar, de ce botezi dacă tu nu ești nici Cristos, nici Ilie, nici Profetul"? Ioan le-a răspuns, zicând: "Eu botez cu apă; dar în mijlocul vostru este unul pe care voi nu-l cunoașteți, care vine după mine, căruia eu nu sunt vrednic să-i dezleg cureaua încălțămintei". Acestea s-au petrecut în Betania, dincolo de Iordan, unde boteza Ioan" (In 1,6-8.19-28).

În urma mărturisirii curajoase a lui Ioan despre Isus, mulți oameni au venit la convertire, la mărturisirea păcatelor proprii și la o viață de pocăință după exemplul său.

Într-un anumit sens, toți cei răscumpărați sunt chemați să dea mărturie despre lumină și, întâi de toate, umblând "ca niște copii ai luminii" (Ef 5,8). În ei înșiși, ei nu sunt nimic, doar instrumente prin intermediul cărora Cristos, Lumina morală a lumii, trebuie să fie manifestat.

Dumnezeu i-a dat mai dinainte slujitorului său repere despre cum avea să-l recunoască pe Acela pe care era însărcinat să-l desemneze. "Iată Mielul lui Dumnezeu" (v. 29), strigă Ioan de îndată ce apare Isus. Dumnezeu s-a îngrijit de o jertfă sfântă care să înlăture păcatul lumii. Ea fusese așteptată încă de la cădere și anunțată atât prin profeți, cât și prin imaginile vechiului legământ (cf. Is 53; Ex 12,3). Și ce jertfă! Mielul lui Dumnezeu nu este altul decât Fiul lui Dumnezeu (cf. In 1,34).

În cântarea psaltică de astăzi, Fecioara Maria se arată grabnică să împărtășească mesajul îmbucurător al mântuirii cu cea despre care îngerul tocmai îi vorbise, cu Elisabeta. Dialogul a avut loc atunci între aceste două femei fusese ilustrat cu mult înainte de profetul Malahia 3,16: "Atunci cei care se temeau de Domnul vorbeau ... unul cu altul". Ceea ce le preocupa pe ele era gloria lui Dumnezeu, împlinirea promisiunilor sale, binecuvântările acordate prin credință.

Avem noi astfel de subiecte de conversație atunci când ne întâlnim cu alți copii ai lui Dumnezeu? "Ferice de aceea care a crezut", strigă Elisabeta, iar Maria îi răspunde: "Duhul mi s-a bucurat în Dumnezeu, Mântuitorul meu". Și adaugă: "A privit spre starea smerită a roabei sale". Deși a fost beneficiara unor favori de excepție, Maria a rămas la locul ei de smerenie înaintea lui. Dumnezeu nu-i dă afară cu mâinile goale decât pe cei plini de ei înșiși (cf. Lc 1,46-54). Să remarcăm cât de mult se aseamănă această frumoasă cântare a Mariei cu cea a Anei (1Sam 2,1-10).

Mărturisirea despre Isus Cristos este lucrarea Duhului Sfânt (cf. In 14,26), și semnul adevăratei Biserici, Trupul lui Cristos (cf. Mt 10,20; 16,16-19; 1Cor 12,3). De aceea, mărturia despre Cristos însoțește botezul (Fap 8,37; 10,44-48), mai ales de când apărut erorile și doctrinele (cf.1In 4,2; 2In 1,7).

Modelul perfect de mărturie ne este dat de însuși Isus Cristos, care a depus o bună mărturie înaintea lui Pilat din Pont (cf. 1Tim 6,12-13). El a mărturisit că este Cristos (cf. Mc 14,62) și că este Împărat (cf. In 18,36). Mărturisirea a fost făcută înaintea oamenilor, pe fondul mărturiei false a dușmanilor lui (cf. Mc 14,56) și a tăgăduirii unui ucenic (cf. Mc 14,68), și a fost nespus de costisitoare pentru el. În mărturisirea ei, Biserica se identifică pe sine "înaintea multor martori" printr-o "bună mărturie" despre Mântuitorul ei cel răstignit și înviat. Mărturisirea iertării păcatului este o dovadă că omul cel vechi este "mort împreună cu Cristos" și că Biserica este proprietatea Domnului, care s-a hotărât să-l slujească. În mărturisirea ei, Biserica este chemată să participe prin Duhul la mijlocirile pe care le face Cristos pentru alții, "apostolul și Marele Preot al mărturisirii noastre" (Evr 3,1), care a mărturisit deja păcatele noastre pe cruce și i-a dat laudă lui Dumnezeu (Evr 2,12; Rom 15,9).

Ca și tăgăduirea lui Cristos, în Noul Testament mărturisirea lui Isus are o perspectivă escatologică, care duce ori la judecată, ori la mântuire, pentru că este manifestarea exterioară a credinței sau a lipsei acesteia. Într-o zi, Cristos îi va mărturisi înaintea Tatălui pe cei care îl mărturisesc pe el astăzi și se va lepăda de cei ce se leapădă de el (cf. Mt 10,32-33; Lc 12,8; 2Tim 2,11-13). Mărturisirea cu gura se face spre mântuire (cf. Rom 10,9; 10,13; 2Cor 4,13-14) iar mărturisirile noastre astăzi sunt o umbră a mărturisirilor pe care le va face Biserica în ziua de apoi, când orice limbă va mărturisi că Isus Cristos este Domnul (cf. Rom 14,11-12; Fil 2,11; Ap 4,11; 5,12; 7,10).

Sfârșitul epistolei întâi către tesaloniceni, de unde este luată a doua lectură de astăzi (cf. 1Tes 5,16-24), ne învață care trebuie să fie purtarea noastră de mărturie între frați, față de toți oamenii, în relație cu Dumnezeu. Pe scurt, întreaga noastră viață este încadrată de aceste îndemnuri concise. Dacă este vorba de a ne bucura, aceasta este întotdeauna; dacă este vorba a ne ruga, aceasta este fără încetare; dacă este vorba de a aduce mulțumiri, aceasta este în toate lucrurile! Credința ne permite să-i mulțumim Domnului chiar și pentru ceea ce ne pare supărător. Rugându-ne neîncetat, rămânem în comuniune cu el, ceea ce ne va păzi de rău sub toate formele lui. Cel care ne-a răscumpărat în întregime, duh, suflet și trup, cere ca și sfințenia noastră să fie în toate (cf.1Tes 4,3).

Necurăția duhului și cea a inimii, deși nevăzute, sunt la fel de periculoase ca cea a trupului. Să-i cerem Domnului, care este credincios, să ne păstreze neîntinați, cum se cuvine lui, pentru clipa marii întâlniri. Și nici un gând nu este mai bun să ne sfințească decât cel al venirii Domnului Isus (cf. 1In 3,3)! Am găsit această inestimabilă promisiune, a venirii lui, la sfârșitul fiecărui capitol din cele cinci ale acestei epistole. Iar până atunci, harul Domnului nostru Isus Cristos fie cu noi cu toți!

Cât despre mărturisirea de credință este la fel de veche ca poporul ales al lui Dumnezeu și Biserica. În Vechiul Testament, ea lua forma simplă de "YHVH este Dumnezeul nostru" (Dt 6,4), iar în Noul Testament, "Isus este Cristos" (1In 2,22), Isus este Fiul lui Dumnezeu" (Fap 8,37; 1In 4,15;Evr 4,14), "Isus Cristos a venit în trap" (cf. 1In 4,2) etc. Semnul unui pește servea, de asemenea, ca mod de mărturisire a credinței pentru creștinii primelor veacuri, pentru că inițialele cuvintelor care alcătuiesc, în greacă, formula corespunzătoare pentru "Isus Cristos, al lui Dumnezeu Fiu, Mântuitorul", care dau cuvântul ICHTHYS - pește.

În Biserica primară, mărturisirea de credință răspundea nevoii unui rezumat "apostolic" al doctrinei creștine care exista doar sub formă orală. Odată cu apariția, între anii 50 și 150 d.Cr., a unui mare număr de scrieri creștine, nevoia unui simbol s-a impus. Una din primele mărturisiri de credință, alcătuită pentru serviciile divine în Biserica primară se află în Fil 2,6-11, este un imn, o confesiune referitoare la Isus Cristos, care menționează venirea lui pe pământ, condiția sa umană, smerirea lui până la moartea de cruce, înălțarea sa și proclamarea domniei lui. Pentru a răspunde nevoilor propovăduirii sau în vederea instruirii catecumenilor, se utiliza probabil mărturisirea de credință pe care Sfântul Paul o citează în 1Cor 15,3-7, "Cristos a murit pentru păcatele noastre, după Scripturi; a fost îngropat și a înviat a treia zi, după Scripturi..."

Botezul era un nou prilej de a formula o mărturisire de credință. Din capul locului, acesta a constituit, dacă nu prima ocazie, cel puțin cea mai frecventă ocazie pentru rostirea unei mărturisiri de credință.

Mărturisirea trebuia să fie publică, verbală și faptică (cf. Mt 10,32; Lc 12,8; Rom 10,9; Fil 2,11; 1Tim 6,12). Ea poate necesita sacrificii (cf. In 12,42). Mărturisirea publică fortifică Biserica (Fap 19,18; Iac 5,16). Isus Cristos ne-a dat un exemplu desăvârșit de mărturisire, declarând că el este Cristos și împăratul (cf. Mc 14,62; In 18,36). Frumoasa mărturisire pe care a depus-o el înaintea lui Pilat din Pont este un model pentru credincioși (cf. 1Tim 6,12-13).

Mărturisirea și tăgăduirea sunt niște acte cu bătaie lungă, deschizând o perspectivă escatologică, deoarece ele conduc fie la mântuire veșnică, fie la pierzare veșnică, Isus Cristos îi va mărturisi înaintea Tatălui pe cei ce-l vor fi mărturisit și se va lepăda de cei ce l-au renegat (cf. Mt 10,32-33; Mt 16,16-19; Lc 12,8; 2Tim 2,11-13; 1Cor 12,3; 1In 4,2). La sfârșitul vremurilor, orice limbă va mărturisi că Isus Cristos este Domnul (cf. Rom 14,11-12; Fil 2,11; Ap 4,11; 5,12; 7,10).

Fericitul nostru episcop martir, Anton Durcovici (1888-1951), să ne fie exemplu de mărturie statornică, fie când ne merge bine, fie când ne merge rău! Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a III-a din Advent (Anul B)


 

lecturi: 593.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat