Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Preacuratei Fecioare Maria - Anul B - 2020

Gen 3,9-15.20; Ps 98; Ef 1,3-6.11-12; Lc 1,26-38

"Cântați Domnului un cântec nou, pentru că a făcut lucruri minunate!" (Ps 98,1)

Biserica celebrează astăzi pe Fecioara Maria, cea care a intrat în lume zămislită fără de "pata" păcatului strămoșesc sau personal și plină de toate harurile divine. Alegerea Mariei ca mamă a Fiului lui Dumnezeu a condus-o pe Maria la toate celelalte privilegii din viața ei, bineînțeles în favoarea fiilor oamenilor căzuți în păcat. Astfel avem: Maria Theotokos - Efes 431; Maria pururea fecioară și Mireasa Duhului Sfânt - Lateran 649; Maria Neprihănit Zămislită - Vatican 1854; Maria înălțată cu trupul și sufletul la cer - Vatican 1950.

Persoana Mariei, ca urmare a originii sale din Adam, ar fi trebuit să fie supusă păcatului, dar, fiind ea noua Eva care urma să fie mama noului Adam, a fost, prin sfatul veșnic al lui Dumnezeu și prin meritele lui Cristos, scutită din legea generală a păcatului originar. Răscumpărarea ei a fost odată cu zămislirea ei în sânul Anei și a fost numită capodopera înțelepciunii răscumpărătoare a lui Cristos. În privința Mariei, Isus este un răscumpărător atât de mare și bogat care plătește toată datoria debitorului său, ca în parabola stăpânului care iartă zece mii de talanți (cf. Mt 18,24).

Acest eveniment, la care Biserica privește cu uimire și mare bucurie, este începutul unei noi istorii din care facem parte și noi. Povestea răscumpărării noastre a fost începută de Dumnezeu în casa Anei și a lui Ioachim, părinții Mariei. Dumnezeu nu a renunțat în fața răului și s-a arătat capabil să facă noi începuturi! Maria, o femeie dintre noi, a fost în planul veșnic al lui Dumnezeu o aleasă spre mântuirea tuturor din veșnicie. Dumnezeu însuși i-a anunțat misiunea extraordinară chiar imediat după păcat, când i-a spus diavolului și omului: "Voi pune vrăjmășie între tine și femeie, între descendenții tăi și ai ei, iar ea îți va zdrobi capul, și te vei strecura pe călcâiul ei" (Gen 3,9-15.20).

Eliberarea noastră de păcat și moarte s-a realizat "prin Cristos", ne spune apostolul Paul, în conformitate cu planul stabilit de Dumnezeu încă din veșnicie (cf. Ef 1,4). Iar Dumnezeu a ales-o pe Fecioara Maria ca prima lui colaboratoare; a ales-o să fie mama Fiului său. Și tocmai din acest motiv, Dumnezeu nu a permis ca Maria să fie atinsă în niciun fel de păcat. Și noi suntem angajați în marele plan mântuitor al lui Dumnezeu, suntem predestinați să devenim copii adoptivi ai lui Dumnezeu prin Cristos. Căci noi, eliberați prin sfântul Botez de puterea păcatului pentru meritele lui Isus Cristos, suntem chemați să creștem zi de zi în comuniunea cu Dumnezeu, devenind, asemenea Mariei, ascultători și împlinitori ai cuvântului (cf. Lc 1,26-38).

Nu toți creștinii împărtășesc și iubesc această învățătură a Bisericii Latine, de aceea îi invităm să privim împreună și să vedem cum a prefigurat Dumnezeu în Biblie imaginea Neprihănitei Zămisliri a Preacuratei Fecioare Maria, ceea ce au spus Sfinții Părinți și teologii despre această temă și cum a ajuns Biserica Romei să proclame ca adevăr de crezut Neprihănita Zămislire a Preacuratei Fecioare Maria, prin documentul Papei Pius al IX-lea, din 8 decembrie 1854, "Inneffabilis Deus" (nepătrunsul Dumnezeu) pentru a înțelege cum Dumnezeu își continuă povestea de dragoste pentru omenire chiar după păcat, promițând victoria asupra păcatului prin nașterea lui Isus Cristos din Fecioara Maria, neprihănit zămislită, căci nu se cuvenea ca biruitorul diavolului și al păcatului să fi fost sub influența lor.

Prefigurările biblice a Neprihănitei Zămisliri a Preacuratei Fecioare Maria:

- Fecioara neprihănită a fost prezisă de Dumnezeu când i-a spus șarpelui: "Voi pune vrăjmășie între tine și femeie" (Gen 3,15), o profeție ajunsă la împlinire în figura Femeii din Apocalips, încoronată cu stele și călcând în picioare pe dragon (Ap 12,1; Ct 6,10) și în expresia "plină de har" (Lc 1,28) prin care Gabriel a salutat-o pe Maria.

- Arca lui Noe în care nu au intrat niciodată apele murdare ale potopului lumii (cf. Gen 6,8-8,19).

- Porumbița curată a lui Noe care s-a întors înapoi la el curată, căci a refuzat orice murdărie (cf. Gen 6,8-9);

- Scara lui Iacob pe care Isus s-a coborât în lume și pe care noi urcăm la el (cf. Gen 28,12);

- Tufișul arzând fără să se consume, căci Maria l-a născut pe Isus fără să-și piardă fecioria (cf. Ex 3,2);

- Chivotul Alianței, cutia aurită în care se păstrau tablele Legii, vasul cu mană și toiagul de migdal înverzit, înflorit și rodit într-o noapte (cf. Evr 9,4) al lui Aaron. Chivotul aurit era imagine profetică a Mariei Neprihănit Zămislite, iar cele păstrate în el erau imagini profetice ale lui Cristos.

- Grădina închisă, fântâna acoperită și izvorul pecetluit, în care n-a intrat niciodată vreo murdărie (cf. Ct 4,12);

- Apele care acoperă adâncul mărilor, căci Maria a fost constituită "plină de har" (cf. Is 11,9; Lc 1,28);

- Turnul lui David, casa de arme, pe care diavolul nu l-a cucerit niciodată (cf. Ct 4,4);

- Templul maiestuos al lui Solomon plin de slava lui Dumnezeu de unde se ascultă toate rugăciunile, căci și Maria a fost locuită de Dumnezeu Tatăl, de Dumnezeu Fiul și de Dumnezeu Duhul Sfânt (cf. 1Rg 9,2);

- Maria a mai fost prefigurată în "jertfele și ofrandele de la templu". Dar Maria spune cu psalmistul: "Tu n-ai voit nici jertfa, nici prinos; ci mi-ai pregătit un trup" (Ps 51,16; Evr 10,5). Maria i-a dat lui Isus întreaga sa ființă.

- "Luceafărul de dimineață" (2Pt 1,19). Asemenea acestei planete numită și Venus care prevestește apropiata ivire a soarelui, Maria a fost adevăratul luceafăr al dimineții, căci ea a prevestit zorii apropiatei nașteri a mântuitorului Isus și zorii apropiatei mântuiri a omenirii de sub jugul păcatului, al satanei și al morții, prevestind zorii noi ai istoriei mântuirii.

Afirmațiile Sfinților Părinți ai Bisericii

Maria este "Noua Evă", după expresia sfinților: Iustin Martirul (Dialog. cum Tryphone, 100) , Irineu de Lyon (Contra Haereses, III, xxii, 4), Chiril al Ierusalimului (Cateheze, xii, 29). Este "Noua Evă", căci așa cum Creatorul i-a dat Evei viața pentru ca ea s-o transmită mai departe și astfel să devină mama tuturor oamenilor, tot astfel Mântuitorul i-a dat Mariei harul care a făcut-o neprihănită din momentul conceperii sale, pentru ca ea să devină mama tuturor fiilor lui Dumnezeu.

John Henry Newman (1801-1890), convertit în 1845 de la anglicanism la catolicism, face și el o paralelă între Eva și Maria, prin care afirma că așa cum Eva a primit harul din primul moment în care a fost creată, la fel și Maria, din primul moment al existenței, a fost umplută de acest har. Pentru Newman, Maria a avut același har ca Adam și Eva, dar ea a avut privilegiul de a deveni mama Răscumpărătorului.

Sfântul Augustin (354-430), în "Contra lui Pelagius", spune: "Toți cei drepți au știut și cunoscut păcatul, cu excepția Sfintei Fecioare Maria, care, pentru cinstea Domnului, nu a avut nici o aplecare spre păcat" (De natura et gratia 36).

Tot Sfântul Augustin (354-430) o numește pe Sfânta Fecioară Maria "matriță" și "tipar" al lui Dumnezeu. Cine se lasă modelat de această matriță, va fi rapid format după chipul lui Isus Cristos și al împărăției sale

Theodorus din Ierusalim (+ 649), papă, spunea: "Maria a fost creată într-o stare mai sublimă și mai glorioasă decât a tuturor celelalte făpturi" (Mansi, XII, 1140).

Sfântul Efrem (306-373) nu consideră că există termeni de laudă prea mari pentru a descrie excelența harului și sfințeniei Mariei: "Preasfântă Doamnă, Maica Domnului, este singura foarte curată în suflet și trup, este singura care a atins și depășit desăvârșirea purității, singura făcută în întregime casa tuturor harurilor Preasfântului Duh și, prin urmare, depășește dincolo de toate, chiar și virtuțile angelice în curăția și sfințenia sufletului și trupului. Doamna mea, cea mai sfântă, completă, pură, imaculată, neîntinată, haina fără pată a Aceluia care se îmbracă cu lumină ca o haină... floare care nu se decolorează, purpură țesută de Dumnezeu, singură neprihănită" ( Precationes ad Deiparam în Opp. Graec. Lat., III, 524-37).

Sfântul Ioan Damascenul (650-749), spune că Isus s-a născut dintr-o fecioară ce a fost concepută într-o manieră miraculoasă atunci când Ioachim și Anne s-au întâlnit la poarta de aur a templului (Or. I Nativ. Deip., N. 2)

Fericitul Ioan Duns Scotus (+ 1308), care a afirmat, printre altele, că Isus Cristos s-ar fi întrupat și fără păcatul lui Adam, de asemenea a mai spus că Maria a fost pregătită încă din veșnicie pentru a deveni mamă a Fiului lui Dumnezeu. Scopul întregului univers a fost întruparea lui Cristos. Prin urmare, Maria a fost scutită de pata păcatului strămoșesc din prima clipă a existenței sale. Maria a fost neprihănit zămislită și nu a cunoscut nici un fel de păcat. Nici păcat originar, nici păcat actual, motiv pentru care a fost ridicată cu trupul și sufletul la cer.

Sfântul Lodovic-Marie Grignon de Montfort (1673-1716) spune și el împreună cu Sfântul Ambroziu (339-397): Așa cum Dumnezeu Tatăl a adunat toate apele la un loc și le-a numit "mare", tot astfel el a adunat toate harurile la un loc și le-a numit "Maria".

Pe când eram student, în urma unui curs de teologie, am scris o poezie, din care redau numai o strofă: "La-nceputuri Creatorul apele le-a adunat și, turnând în ele harul, «Maria» el le-a chemat"!

"Felix culpa", "fericită vină", spunea Sfântul Augustin (354-430) referitor la "păcatul strămoșesc", căci ne-a meritat un Răscumpărător atât de mare și o legătură atât de strânsă cu Fecioara Maria. Abatele și episcopul dominican francez Hermann de Tournai (1095-1147) o numește pe Maria "collum Ecclesiae", "gâtul Bisericii", pentru că Maria face legătura dintre Cristos și toate celelalte membre ale trupului său mistic, Biserica.

Inițial, Biserica sărbătorea doar sărbătoarea concepției Mariei, întrucât ea avea sărbătoarea concepției Sfântului Ioan Botezătorul, fără a discuta lipsa păcatului. Apoi, această sărbătoare în cursul secolelor a evoluat și a devenit sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri a Mariei, întrucât argumentarea biblică și dogmatică a adus idei precise și corecte privind prezervarea Mariei de orice pată a păcatului originar și umplerea cu orice har, în vederea nașterii lui Isus. Dumnezeu Fiul a comunicat mamei sale tot ceea avea să câștige el prin viața, pătimirea, moartea și învierea sa, infinitele sale merite precum și admirabilele sale virtuți, și a făcut-o revelatoare a tot ceea ce Tatăl ceresc avea să ne dea unuia fiecăruia dintre noi care credem în Isus, prin Botezul nostru. Prin intermediul Mariei, Dumnezeu ne-a arătat ceea ce el avea să împărtășească tuturor membrilor Bisericii lui, virtuțile sale și harul său. Ba, mai mult, Maria a devenit canalul misterios, apeductul lui splendid prin care continuă să reverse neîncetat mila sa, blândă și bogată asupra noastră.

Eforturile Bisericii au fost continuate timp de secole până când Papa Pius al IX-lea, de pie memorie, înconjurat de o splendidă mulțime de cardinali și episcopi, la 8 decembrie 1854, a promulgat dogma Neprihănitei Zămisliri a Preasfintei Fecioare Maria, prin documentul: "Ineffabilis Deus"! (Nepătrunsul Dumnezeu).

Maria este prima dintre cei răscumpărați. Dumnezeului Tatăl îi aplică cu anticipație meritele pătimirii, morții și învierii lui Cristos: un mister al harului, al iubirii gratuite, un mister de o frumusețe nepătrunsă pe care capcanele și încercările continue ale satanei nu sunt în stare să le rupă!

Și aici, în pasajul evanghelic al lui Luca (Lc 1, 26-38), faptul în vederea căruia Dumnezeu a păstrat-o pe Maria ferită de păcatul originar, a făcut-o "plină de har" încă din prima clipă a existenței sale, este întruparea Cuvântului etern al Tatălui care devine om devenind fiul Mariei, prin puterea Duhului Sfânt.

Dumnezeu bate la ușa casei din Nazaret, bate la inima acelei tinere logodite cu Iosif - și îi cere "da"-ul ei la un proiect fără precedent, incredibil: vrei să devii mama Fiului meu? Maria este tulburată de această prezență, pune câteva întrebări. Ea primește un răspuns misterios - vei deveni mamă prin lucrarea Duhului Sfânt. Atunci inima ei se deschide spre întâmpinare și răspunde cu cuvintele emoționante pe care le-am auzit: "Iată, slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău!": Iată-mă, sunt complet disponibilă; să mi se întâmple ceea ce ai spus. Este jertfa întregii sale ființe. De trei ori pe zi Biserica repetă, la rugăciunea "Angelus", aceste cuvinte ale Mariei în amintirea celui mai sublim mister de mântuire: Dumnezeu care devine om în clipa în care Maria din Galileea își deschide larg inima pentru a-l întâmpina!

În familia noastră Neprihănita Zămislire a Preacuratei Fecioare Maria a fost totdeauna o sărbătoare mult așteptată. Mama îmi povestea că așa a fost și în casa părinților ei. Cântam cu mult înainte "Toată frumoasă ești Marie" (cf. Ct 4,7), recitam Rozariul, făceam buchet spiritual pentru cei dragi, mergeam la biserică, ne spovedeam și ne împărtășeam, ca să fim curați asemenea ei, cum îi place lui Isus. Atât de mult a plăcut sufletelor noastre cântarea "Toată frumoasă ești Marie", alături de "Dorit Mesie, vino", că la admiterea la seminar, la proba de muzică, am cântat fără greșeală "Toată frumoasă ești Marie"!

Părinții noștri au avut frumosul obicei de a ne consacra lui Dumnezeu, de a ne dărui lui Dumnezeu pentru toată viața, chiar înainte de naștere, prin mâinile Neprihănitei.

După toate cele spuse despre Fecioara Maria, neprihănit zămislită, ne-am fi așteptat ca Dumnezeu să o trateze mai bine pe Fecioara Maria pe care a ales-o pentru o misiune atât de importantă, fără s-o mai treacă prin atâtea lipsuri, dureri și moarte. Însă Maria a avut parte din plin de ele, semn că ea a fost făcută o icoană a Bisericii mântuite și o mijlocitoare de haruri pe lângă Isus. De la alegerea ei ca mamă a lui Isus, ea a devenit mijlocitoarea tuturor harurilor.

Pe 27 martie 1499, portretul Fecioarei a Ajutorului Perpetuu a fost purtat triumfal pe străzile Romei. Precedat de cler și urmat de popor, a fost așezat pe altarul principal al Bisericii "Sfântul Matei", lângă Sfânta Maria cea Mare. Datorită grijii călugărilor augustinieni, imaginea sfântă a devenit obiectul unei devoțiuni populare pe care Dumnezeu a răsplătit-o de mai multe secole cu multe minuni.

"O, Marie, zămislită fără de păcat, roagă-te pentru noi, care alergăm la tine!"

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Neprihanita Zămislire (Anul B)


 

lecturi: 837.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat