Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 2-a din Advent - Anul B - 2020

Is 40,1-5.9-11; Ps 85; 2Pt 3,8-14; Mc 1,1-8

"Noi așteptăm, după promisiunea lui, ceruri noi și un pământ nou, în care va locui dreptatea" (2Pt 3,13).

Cu duminica trecută am început un nou an bisericesc, notat simbolic cu "B". În acest nou an bisericesc, "B", vom fi călăuziți în mare parte de Evanghelia după Sfântul Marcu, care este cunoscută ca Evanghelia catehumenului, adică a persoanei adulte care se pregătește pentru primirea lui Isus Cristos prin sfântul Botez. Prin evanghelia sa Sfântul Marcu ne va conduce treptat la descoperirea identității lui Isus Cristos ca slujitor al lui Dumnezeu și al omului de mântuit, relatând minunile lui, prezentând apoi învățătura și invitându-ne să pășim pe urmele lui ca adevărații săi discipoli. Totul va culmina cu mărturisirea centurionului roman de pe Golgota, care, văzându-l pe acest slujitor Isus Cristos răstignit, va exclama: "Cu adevărat omul acesta era Fiul lui Dumnezeu!" (Mc 15,39).

Trebuie să spunem că timpul Adventului în care am intrat cu duminica trecută este în primul rând un timp de pregătire pentru cea de-a doua venire a lui Isus, așteptat de unii ca un iubit Mire divin și de Judecător de temut pentru alții. În contextul păcatului lui Adam și Eva, noi toți am pierdut prietenia lui Dumnezeu și dreptul de a moșteni împărăția cerurilor. Dar pentru faptul că ideea răzvrătirii împotriva lui Dumnezeu nu a venit de la noi, ci noi am fost amăgiți de invidia diavolului să facem o faptă reprobabilă (cf. Înț 2,24), păcatul, Dumnezeu ne-a acordat nouă, oamenilor, circumstanțe atenuante, trimițându-ne ca mântuitor pe Fiul său preaiubit, Isus, spre a ne scoate din păcat prin jertfa lui de la cruce și pe Duhul Sfânt, dătătorul său de viață.

Noi știm că Isus Cristos, cel anunțat de Dumnezeu ca mântuitor, a venit, ne-a spălat păcatele în sângele său și ne-a redat haina albă a sufletului așa cum arătăm și la Botezul nostru, iar prin trimiterea Duhului Sfânt ne-a redat viața pe care o pierdusem, simbolizat prin vântul de la Rusalii (cf. Fap 2,2). Ca "plată" a mântuirii noastre noi trebuie "să acceptăm" această mântuire divină și apoi să-i aducem la această mântuire pe cei care nu o cunosc, prin vestirea evangheliei, care ne-a fost încredințată ca lucrare de onoare (cf. Mc 16,15-16), nouă care purtăm chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26), căci Dumnezeu îi avea la îndemână pe îngeri și pe celelalte elemente ale creației, dar ne-a preferat pe noi, cei creați după chipul și asemănarea sa.

Deși n-ar fi trebuit să cădem din nou sub ispita satanei, după prima tristă experiență, totuși am făcut-o, săvârșind păcatul, la care am adăugat și nerecunoștința pentru mântuirea primită, ignorarea sângelui Fiului lui Dumnezeu vărsat pentru noi și călcarea poruncilor trimise prin Duhul Sfânt. Și iată-ne ajunși din nou "precum cel impur, cu toate faptele noastre de dreptate, ca o haină întinată; noi toți ne veștejim iar ca frunza și păcatele noastre ne spulberă ca vântul" (Is 64,5). Iar cât privește Evanghelia mântuirii ce ne-a fost încredințată ca onoare, nici n-am trăit-o, nici n-am vestit-o spre a grăbi timpul mântuirii (cf. Mt 24,14).

Ce este de făcut după ce am căzut din nou, după ce am fost goliți din nou (cf. Gen 3,7), după ce ne-am vestejit din nou ca frunza, iar păcatele noastre ne spulberă iar ca vântul" (cf. Is 64,5)? Să o luăm de la capăt și așa cum ne-am pregătit pentru prima venire a lui Isus de la primul Crăciun, la fel să o facem și acum. Să plângem cu lacrimi, căci lacrimile sunt ca un nou Botez în apă care ne îneacă păcatele și le îndepărtează de la noi ca vântul și să vestim evanghelia mântuirii, în speranța că vom avea și noi parte de ea (cf. 1Cor 9,23).

A trăi și vesti evanghelia este esențial în primirea iertării de după iertare. Este un semn de pregătire activă și convertire autentică, apreciat și răsplătit înaintea lui Dumnezeu (cf. Mt 10,32; Lc 12,8).

Pericopa evanghelică de astăzi ne călăuzește pe această cale a vestirii evangheliei și a lacrimilor de pocăință. În fața răutății păcatului personal și comunitar, Sfântul Marcu ne propune exemplul său și exemplul sfântului Ioan Botezătorul, de a-l vesti lumii pe Cristos, ca Fiu al lui Dumnezeu, ca cel care "vine după noi ca să ne mântuiască, care este mai puternic decât noi, căruia noi nu suntem vrednici, plecându-ne, să-i dezlegăm cureaua încălțămintei. Noi vă botezăm cu apă în numele lui, el însă va boteza în Duhul Sfânt" (Mc 1,7-8).

Cu această veste bună a iertării de după iertare, ne îndeamnă și profetul Isaia să-i mângâiem pe cei îndurerați de păcatele lor și pentru cele din lumea întreagă: "Mângâiați, mângâiați-l pe poporul meu! Vorbiți la inimă Ierusalimului și spuneți-i că suferința lui s-a terminat, că nelegiuirea sa a fost răscumpărată, pentru că a fost luat din mâna Domnului dublul pentru păcatele sale!" Un glas strigă: "În pustiu pregătiți calea Domnului, îndreptați în loc neumblat o cale pentru Dumnezeul nostru! Orice vale să fie înălțată, orice munte și orice deal vor fi nivelate, ce este strâmb va fi îndreptat, iar ce este colțuros va fi netezit. Atunci se va descoperi gloria Domnului și toate făpturile o vor vedea împreună, căci gura Domnului a vorbit. Domnul ca un păstor își va paște turma: cu brațul lui va aduna mieii și-i va ridica la pieptul său, iar pe cele care alăptează le va conduce cu grijă" (Is 40,1-5.11).

Făcând o scurtă analiză a Cărții lui Isaia, putem spune că capitolele 1-35 constituie în mare măsură o serie de avertizări împotriva abaterilor și pronunțări ale judecăți care va veni. În capitolele 36-39 avem o relatare a întâmplărilor legate de invazia lui Sanherib, boala și însănătoșirea lui Ezechia și vizita trimișilor babilonieni. În capitolele care urmează, 40-66, solia profetului este cu totul deosebită în ton și teamă. Aceste ultime capitole i-au adus lui Isaia numele de profet evanghelist. Aici, în limbajul cel mai sublim care s-a aflat vreodată pe buzele vreunui orator inspirat, Isaia înfățișează viitorul strălucit al lui Israel ca slujitor credincios al lui Dumnezeu, eliberarea lui de orice dușman, venirea lui Mesia, și așezarea împărăției mesianice.

Ca și pentru Israelul de demult, pentru noi, cei de astăzi, lucrarea aceasta de pregătire are două laturi și constă mai întâi în schimbarea caracterului și în al doilea rând în vestirea soliei Evangheliei întregii lumi (cf. Is 62,10-12; Mal 3,2). Acesta este și privilegiul Bisericii de azi să pregătească calea Domnului, ca el să se poată întoarce pe pământ în putere și slavă. Dacă vezi un avion zburând înțelegi că de undeva a decolat. Dacă vezi o cruce mântuitoare pe Golgota, înțelegi că Isus de pe ea s-a coborât din cer.

Pregătirile pentru venirea unui monarh pământean din vechime cuprindeau repararea drumului pe care el urma să călătorească, pentru ca înaintarea lui să nu fie stânjenită. Aplicate la venirea Împăratului Mesia, cuvintele au o aplicație spirituală. Întrucât împărăția lui Dumnezeu este înlăuntrul celor care devin supușii ei (cf. Lc 17,21), lucrarea de pregătire trebuie evident să fie făcută în inima lor. Îndreptarea locurilor strâmbe din inima oamenilor este deci pregătirea despre care Ioan vorbește aici. Acesta este motivul pentru care Ioan predica un botez al pocăinței (cf. Mc 1,4), literal, un botez al schimbării minții (cf. Mt 3,2). Locurile înalte ale mândriei și puterii omenești trebuie să fie doborâte jos (cf. Lc 3,5). Lucrarea lui Ioan Botezătorul, ca și lucrarea noastră creștină, constă din a-i chema pe oameni să-și pregătească propria inimă și viață pentru venirea lui Isus (cf. Mc 1,1-8). Solii lui Dumnezeu din zilele de pe urmă, creștinii, trebuie să vestească o solie asemănătoare. După cum un păstor își adună mieii, purtându-i în brațe pe cei prea slabi ca să poată umbla, și mânând blând mielușeii (cf. Gen 33,13), tot așa și creștinul în Cristos exercită orice grijă posibilă pentru turma Domnului.

Psalmul 85 constă pentru Israel dintr-o mulțumire pentru izbăvirea din mâinile celui care îl luase prizonier (v. 1-3), iar pentru noi constă într-o mulțumire pentru izbăvirea noastră din mâna satanei. Mulțumirea este urmată de o rugăciune pentru o refacere completă (v. 4-7), și o pregustare finală a binecuvântărilor spirituale și materiale, când: "Îndurarea și adevărul se vor întâlni, dreptatea și pacea se vor îmbrățișa; adevărul va răsări din pământ și dreptatea va coborî din ceruri. Domnul își va revărsa bunătatea și pământul își va aduce roadele sale. Dreptatea va merge înaintea lui și-i va călăuzi pașii pe cale" (Ps 85,10-4).

Nu știu cât de credibil ni se pare nouă, creștinilor de astăzi, dar creștinii din primele veacuri se bucurau de semnele apocaliptice ca prevestire a venirii lui Isus de-a doua, căci apostolii și primii creștini iubeau venirea lui de-a doua, căci erau pregătiți să-l întâmpine pe Isus care vine în glorie. Când fetele lui Iuda auzeau zgomotul cailor și carelor lui Solomon împărat că vine, se ascundeau de frică. Dar mireasa lui din Cântarea Cântărilor ieșea la poartă fiind pregătită pentru iubitul ei (cf. Ct 3,6-11). Când primilor creștini li se spunea că venirea lui Isus este însoțită de prigoane, atunci dădeau mărturie mai mare și se bucurau în suferințele lor ca de durerile unei noi faceri (cf. 2Cor 6,4-7; Col 1,24). Când primilor creștini li se spunea că Isus vine cu scuturarea cerului și pământului, cu semne în lună, stele și în soare, cu foc care arde cerul și pământul, se bucurau pentru că deja vedeau cerurile și pământul cel nou, anunțate (cf. Lc 21,25; 2Pt 3,12-13). Noi, cei de astăzi, ne temem pentru că nu suntem gata, că mai alergăm încă după păcate, pentru că nu veghem asupra noastră și a altora, că nu vestim evanghelia, că nu dăm bună mărturie despre el. Dar iată o mărturie bună:

Mariachiara Messina (1986-2017) a fost o tânără italiană. S-a născut la 8 septembrie 1986 la Patti, Italia. Numele Maria i se dă de către mama ei din devotament față de Fecioara Maria, iar cel de Chiara (Clara) i se dă de către tatăl ei după o vizită la Bazilica "Santa Chiara" din Assisi. După maturitatea clasică, s-a înscris la Facultatea de Psihologie a Universității din Messina unde, în ciuda anilor puternic marcați de boală, a obținut o diplomă în Științe și Tehnici de Psihologie a Relațiilor Educaționale. Iubea pe Dumnezeu, iubea și pe oameni, începând cu cei săraci și cu cei mai săraci dintre săraci, care trăiau în păcat. Deși suferindă de cancer îi plăcea să fie catehet printre semenii ei. Ea avea ca deviză: "Cu crucea în inimă și cu învierea pe față"!

Dăruiește-ne, Părinte sfânt, harul tău care înseamnă putere. Întinde-ți mâna asupra noastră, pentru ca, având încurajarea ta, să ne angajăm în a da mărturie despre Fiul tău Isus. Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica II din Advent (Anul B)


 

lecturi: 392.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat