Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Conferință de presă de prezentare a documentului "Episcopul și unitatea creștinilor. Vademecum ecumenic" (4 decembrie 2020)

Vineri, 4 decembrie 2020, a avut loc în transmisiune directă streaming din Sala de Presă a Sfântului Scaun conferința de presă de prezentare a documentului "Episcopul și unitatea creștinilor: Vademecum ecumenic" al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor. Au intervenit: cardinalul Kurt Koch, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor; cardinalul Marc Ouellet, PSS, prefect al Congregației pentru Episcopi; cardinalul Luis Antonio G. Tagle, prefect al Congregației pentru Evanghelizarea Popoarelor; cardinalul Leonardo Sandri, prefect al Congregației pentru Bisericile Orientale. Prezentăm în continuare intervențiile.

Intervenția cardinalului Kurt Koch

"Vademecum", înseamnă etimologic "vino cu mine". Documentul pe care vi-l prezentăm astăzi a fost gândit ca un ghid, o busolă, sau ca un însoțitor de călătorie, pentru drumul ecumenic al episcopului împreună cu dieceza sa. Aș vrea să prezint pe scurt scopul, pregătirea și conținutul acestui nou document al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor.

Scopul

Vademecum ecumenic s-a născut dintr-o cerere prezentată de membrii și de consultanții dicasterului în timpul adunării plenare din 2016. Ei au exprimat dorința unui scurt document care să poată încuraja, asista și conduce pe episcopii catolici în slujirea lor de promovare a unității creștinilor prin slujirea lor.

De fapt, dacă Directoriul pentru aplicarea principiilor și normelor despre ecumenism din 1993 este documentul de referință pentru îndatorirea ecumenică a întregii Biserici catolice, se simțea lipsa unui text destinat episcopilor pentru îndeplinirea responsabilităților lor ecumenice.

Episcopul nu poate considera promovarea unității creștinilor pur și simplu ca una din multele îndatoriri ale slujirii sale, o îndatorire care ar putea sau ar trebui să fie amânată în fața altor priorități, aparent mai importante. Angajarea ecumenică a episcopului nu este o dimensiune opțională a slujirii sale, ci o datorie și o obligație.

Pregătirea

Procesul de pregătire a Vademecum a durat circa trei ani. O primă schiță a fost pregătită de oficialii de la Consiliul Pontifical cu consultarea experților și prezentată după aceea în timpul adunării plenare a dicasterului în 2018. Textul a fost trimis după aceea la numeroase dicastere din Curia Romană, cărora aș vrea să le mulțumesc călduros aici pentru contribuția lor prețioasă.

Liniile călăuzitoare ale Vademecum se bazează pe decretul Unitatis redintegratio al Conciliului al II-lea din Vatican, pe enciclica Ut unum sint și pe două documente ale Consiliului Pontifical: Directoriul ecumenic și Dimensiunea ecumenică în formarea celor care se dedică slujirii pastorale. Totuși, nu este vorba de a repeta aceste documente, ci mai degrabă de a propune o scurtă sinteză, actualizată și îmbogățită de temele duse înainte în decursul ultimelor pontificate, și adoptând mereu punctul de vedere al episcopului: un ghid care să poată inspira dezvoltarea acțiunii ecumenice și care să fie consultat ușor.

Sfântul Părinte a aprobat Vademecum și a făcut referință la el în scrisoarea sa din 24 mai cu ocazia celei de-a 25-a aniversări a enciclicei Ut unum sint (1995). Amintind că "slujirea unității este un aspect esențial al misiunii episcopului", Papa Francisc a exprimat dorința ca Vademecum să folosească drept "încurajare și ghid" pentru exercitarea responsabilităților ecumenice ale episcopilor.

Consiliul Pontifical s-a îngrijit să pregătească traducerea lui Vademecum în diferite limbi. Deocamdată sunt pregătite versiunile în engleză, italiană, franceză, spaniolă, portugheză și germană.

Publicarea lui Vademecum ecumenic marchează nu numai a 25-a aniversare a enciclicei Ut unum sint, ci și o altă aniversare importantă pentru angajarea ecumenică a Bisericii catolice: a 60-a aniversare a instituirii Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, petrecută după anunțarea Conciliului al II-lea din Vatican. Pentru a celebra aceste două aniversări se va ține în această după-amiază un act academic transmis în direct de la Angelicum.

Conținutul

Cât privește conținutul, documentul se împarte în două părți. Prima parte, intitulată "Promovarea ecumenismului în Biserica catolică", expune ceea ce este cerut Bisericii catolice în îndeplinirea misiunii sale ecumenice. De fapt, așa cum afirmă Vademecum, "căutarea unității este înainte de toate o provocare pentru catolici" (6). Așadar, în această primă parte Vademecum ia în considerare structurile și persoanele active în domeniul ecumenic la nivel diecezan și național, formarea ecumenică și folosirea mass-media diecezane.

Partea a doua, intitulată "Relațiile Bisericii catolice cu ceilalți creștini", examinează patru moduri în care Biserica catolică interacționează cu alte comunități creștine. Primul mod este cel al ecumenismului spiritual, care, așa cum spune Conciliul, este "sufletul mișcării ecumenice" (UR, 8). Vademecum subliniază îndeosebi importanța Sfintelor Scripturi (20), a "ecumenismului sfinților" (22), a purificării memoriei (24).

Al doilea mod este dialogul carității, care se ocupă de promovarea unei "culturi a întâlnirii" la nivel de contacte și de colaborări zilnice, alimentând și aprofundând relația care îi unește deja pe creștini în virtutea botezului. Așa cum spune Sfântul Ioan Paul al II-lea în enciclica Ut unum sint: "recunoașterea fraternității [...] merge mult dincolo de un act de curtoazie ecumenică și constituie o afirmație ecleziologică fundamentală" (UUS, 42). Vademecum face în această privință câteva recomandări practice; de exemplu, a asista, pe cât este posibil și oportun, la celebrările de hirotonire sau de întronare a responsabililor altor Biserici, a invita responsabilii altor Biserici la celebrări liturgice și la alte evenimente semnificative ale Bisericii Catolice.

Al treilea mod este dialogul adevărului, care se referă la căutarea adevărului lui Dumnezeu pe care catolicii o întreprind împreună cu alți creștini prin dialogul teologic. Sunt menționate aici câteva principii ale dialogului ca schimb de daruri (27), al dialogului teologic care "nu caută o minimă denumire teologică comună cu privire la care să se ajungă la un compromis, ci se bazează mai degrabă pe aprofundare adevărului întreg" (28). Documentul menționează provocarea primirii care trebuie să implice întreaga Biserică în exercitarea lui sensus fidei (30).

Al patrulea mod este dialogul vieții. Cu această expresie se desemnează ocaziile de schimb și de colaborare cu alți creștini în trei domenii principale: îngrijirea pastorală, mărturia adusă lumii și cultura. Cât privește ecumenismul pastoral Vademecum tratează teme precum colaborarea în domeniul misiunii și al catehezei (34), căsătoriile mixte (35), communicatio in sacris (36). În domeniul ecumenismului practic Vademecum tratează despre colaborarea în slujirea adusă lumii (38), și despre dialogul interreligios ca provocare ecumenică (39). În sfârșit documentul tratează despre ecumenismul cultural, îndeosebi prin proiecte comune în cadrul academic, științific și artistic (41).

Vademecum nu numai că amintește principiile angajării ecumenice a episcopului ci, la sfârșitul fiecărei secțiuni, prezintă o listă de "recomandări practice", care rezumă în termeni simpli și direcți îndatoririle și inițiativele pe care episcopul le poate promova la nivel local și regional. În sfârșit, un Adaos oferă o scurtă descriere a partenerilor Bisericii catolice în dialogurile teologice internaționale bilaterale și multilaterale și a principalelor roade culese deja.

Papa Francisc reafirmă adesea că unitatea se face mergând; dacă mergem împreună cu Cristos, El însuși va realiza unitatea. "Unitatea nu va veni ca o minune la sfârșit: unitatea vine pe drum, o face Duhul Sfânt pe drum" (Bazilica "Sfântul Paul din afara zidurilor", 25 ianuarie 2014). Fie ca acest Vademecum să fie un ajutor pe drumul episcopilor și al întregii Biserici catolice spre comuniunea deplină pentru care s-a rugat Domnul. Mulțumesc.

Intervenția cardinalului Marc Ouellet, PSS

La douăzeci și cinci de ani de la enciclica Ut unum sint a Papei Ioan Paul al II-lea, Consiliul Pontifical pentru Unitatea Creștinilor publică un document foarte practic pentru episcopi, un vademecum pentru a-i ajuta să-și asume mai bine rolul principal în misiunea ecumenică a Bisericii catolice. Acest vademecum nu conține alte noutăți decât un amintire a principiilor fundamentale ale ecumenismului și o încurajare de a lua inițiative concrete în favoarea unității. Anexele de la sfârșitul documentului oferă informații scurte despre starea relațiilor și dialogurile instituționale ale Bisericii Catolice cu diferiții săi parteneri, oferind astfel o actualizare foarte interesantă.

Uneori auzim spunând că această cauză ecumenică a devenit secundară în prioritățile Bisericii din cauza fluxurilor migratorii care creează noi urgențe pentru dialog interreligios în medii de viață din ce în ce mai multiculturale. Enciclica Papei Francisc Fratelli tutti recunoaște această realitate, dar nu retrogradează cauza ecumenică pe un fundal. De fapt, căutarea unității creștine devine mai urgentă tocmai datorită acestui nou context care necesită mai multă coeziune între noi, cei botezați, pentru a oferi o mărturie credibilă a vieții într-un dialog extins cu comunitățile și partenerii diferitelor religii.

Episcopii sunt în primii responsabili ai unității creștinilor nu numai în dieceza lor, ci și la nivel universal ca membri ai Colegiului succesorilor apostolilor; ca atare, ei sunt responsabili împreună cu papa de sarcina reconcilierii creștinilor pentru a oferi împreună mărturia unității pe care Domnul o așteaptă de la discipolii săi (In 17,21). De aici și importanța de a promova în primul rând rugăciunea pentru această intenție, în special în Săptămâna de Rugăciune care se celebrează în fiecare an ca pregătire a sărbătorii liturgice a convertirii Sfântului Paul. Fiecare episcop este obligat să promoveze această inițiativă care este pregătită împreună cu alți parteneri din mișcarea ecumenică. Una dintre modalitățile de a nu uita acest lucru este de a avea un delegat diecezan numit de episcop, un cleric, un călugăr sau un laic, care să mențină prioritatea ecumenică prezentă în sufletul tuturor și care, în funcție de contexte, coordonează activitățile cu reprezentanții altor Biserici sau comunități ecleziale.

Sfântul Părinte Francisc își face datoria să-i întâmpine în mod obișnuit pe frații și surorile necatolici pentru a-i asculta, a-i înțelege și a-i încuraja pe drumul spre unitate; unii episcopi au aceeași preocupare în diferite grade, dar tuturor li se cere să-și edifice comunitatea locală printr-o atitudine pozitivă, deschisă și fraternă față de alte confesiuni creștine, indiferent de atitudinile contrare pe care le putem întâlni și eșecurile care ne pot face să renunțăm. Un catolic nu obosește niciodată să facă primul pas spre reconciliere, deoarece caritatea care locuiește în el îl obligă să ierte, să împărtășească și să se angajeze perseverent. În circumstanțele actuale ale Bisericii și ale lumii, cine nu vede că episcopul, drept conducător al Bisericii, este obligat să cultive o atitudine ecumenică autentică și să o învețe credincioșilor săi?

Episcopul va merge mai departe dând exemplul colaborării cu frații în comuniune imperfectă cu Biserica Catolică. Folosirea bisericilor, lupta împotriva sărăciei, exercitarea carității pot fi prilejul schimburilor fraterne și al împărtășirii între diferite comunități ecleziale. Uneori este chiar o idee bună să fie invitați alți slujitori de cult să predice la ei sau să meargă și să predice în altă parte prin invitație bine informată. Vademecum oferă multe exemple de inițiative posibile, în conformitate cu normele stabilite de Directoriul din 1993. Episcopul nu trebuie mai întâi să uite să se ocupe de formarea ecumenică a seminariștilor, novicilor și universitarilor creștini, în special prin cursuri adecvate care dau sensul și motivațiile pentru o căutare sinceră a unității creștinilor.

Fiecare conferință episcopală are un rol important de jucat în formarea comunităților diecezane și în motivația acestora. Ea face acest lucru asigurându-se că o comisie de episcopi sau cel puțin un delegat al Conferinței este preocupat de menținerea acestei priorități a misiunii Bisericii. Dar, mai presus de toate, să nu uităm că ecumenismul este mai presus de toate o acțiune spirituală și o invocare a Duhului Sfânt pentru ca harul lui Dumnezeu să restabilească între toți ucenicii lui Cristos unitatea pentru care și-a vărsat sângele și a învins moartea. În calitate de martori ai Celui Înviat, speranța este forța noastră și motivația noastră de a merge mai departe fără a fi descurajați. Vademecum oferă gânduri rodnice și acțiuni concrete pentru actualizarea și implementarea convertirii ecumenice pentru episcopi și pentru toți ucenicii lui Cristos care doresc să întrupeze mai bine bucuria Evangheliei în timpul nostru.

Felicitări și mulțumiri Consiliului Pontifical pentru acest vademecum care îi ajută pe toți credincioșii, dar mai presus de toate pe episcopi într-o aggiornamento a misiunii lor în slujba unității.

Intervenția cardinalului Luis Antonio G. Tagle

În numele Congregației pentru Evanghelizarea Popoarelor, aș dori să mulțumesc și să îl felicit pe cardinalul Kurt Koch, președintele Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștine și pe colaboratorii săi pentru publicarea unui Vademecum ecumenic pentru episcopi. Cu siguranță vom comunica acest Vademecum episcopilor Bisericilor locale care sunt în mod vital legate de CEP. Permiteți-mi să subliniez câteva aspecte ale Vademecum care sunt relevante pentru activitatea CEP și să împărtășesc experiențele noastre care validează câteva puncte ridicate de Vademecum. Prezentarea mea este departe de a fi exhaustivă.

În primul rând, este bine că în multe secțiuni ale Vademecum slujirea de unitate a episcopului este descrisă ca o slujire a identității și misiunii Bisericii. Sfântul Papă Paul al VI-lea a spus odată că natura sau identitatea Bisericii este misionară. Misiunea evanghelizării este vestirea lui Isus care este Vestea Bună prin predicarea Cuvântului lui Dumnezeu, rugăciune, mărturia vieților personale ale sfințeniei, slujirea carității și mărturia comunității. În locurile în care creștinii sunt o minoritate și în care creștinii botezați se îndepărtează de Biserică, lipsa de unitate dintre discipolii lui Isus, uneori manifestată public ca animozitate reciprocă, subminează evanghelizarea și întunecă persoana lui Isus. Necreștinii sunt confuzi. Câți Cristoși sunt? Întrebarea Sfântului Paul din 1Cor 1,13 este încă relevantă: "A fost Cristos împărțit?". Isus însuși a spus: "Tată, mă rog ca ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21). Credința în Isus este un har al Duhului Sfânt, dar este evocată și hrănită atunci când discipolii săi sunt uniți în el. În unele locuri, necreștinii nu cunosc distincția dintre luterani, prezbiterieni, anglicani, ortodocși, catolici și așa mai departe. Însă experiența lor rea cu un creștin rănește fața lui Cristos și a tuturor creștinilor. În timp ce o experiență bună cu un creștin duce la deschiderea către Cristos și către comunitatea creștină. Apreciem memento-ul din paragraful 34 al Vademecum că, în missio ad gentes, misionarii creștini nu ar trebui să transfere diviziunile lor originale pe noi teritorii. Păstrând diferența dintre dialogul interreligios și dialogul ecumenic, așa cum s-a afirmat pe bună dreptate la paragraful 40, este trist să observăm că, în experiența unor episcopi, este uneori mai ușor să dialogăm cu liderii și adepții religiilor necreștine decât cu cei din comunități necatolice.

În al doilea rând, Vademecum afirmă că angajarea ecumenică a episcopului cere de la el să fie o persoană a dialogului. Pentru dicasterul nostru, acesta este un apel de a explora în continuare dialogul ca mod de evanghelizare. Întrucât Biserica locală este subiectul evanghelizării, toți cei botezați, lucrătorii pastorali, educatorii, cateheții, bărbații și femeile consacrați și cei hirotoniți au nevoie de formare în dialog ca mod de evanghelizare. Episcopul trebuie să se asigure că spațiile pentru dialog pastoral și misionar sunt disponibile în dieceză. El trebuie să găsească un mecanism prin care bogăția învățăturilor, acordurile și experiențele Bisericii în dialogul ecumenic este împărtășită și primită de diferitele sectoare ale credincioșilor. Întreaga parte a doua a Vademecum deschide o serie întreagă de posibilități credincioșilor și păstorilor pentru implicarea în dialogul ecumenic.

În al treilea rând, în formarea episcopilor nou numiți și în formarea continuă a episcopilor, s-ar putea să trebuiască să includem seminarii sau sesiuni practice despre modul de a gestiona diferențele și conflictele și de a promova vindecarea amintirilor și iertarea. Diferitele tipuri de dialog vor fi productive numai dacă se fac în contextul prieteniei umane, al întâlnirilor umane. Prietenia forjată de episcopi cu liderii și membrii comunităților necatolice ajută la eliminarea prejudecăților. Relațiile bune pe care le cultivăm acum vor fi mai târziu amintirile bune care ar vindeca rănile trecutului.

Intervenția cardinalului Leonardo Sandri

Vademecum ecumenic, publicat de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, expune, printre altele, sfaturi practice care pot favoriza experiența vieții de comuniune dintre Răsărit și Apus.

Vademecum încurajează studiul comun, cunoașterea reciprocă tot mai aprofundată, ospitalitatea reciprocă, astfel încât Bisericile să devină cu adevărat centre de întâlnire pentru o înțelegere mai senină și reală.

Acest document, adresat îndeosebi păstorilor Bisericilor, este o afirmație suplimentară că ignorarea Orientului creștin nu mai este legitimă pentru noi. Nu ne putem preface că i-am uitat pe frații și surorile din acele venerabile Biserici care împreună cu noi constituie familia credincioșilor în Dumnezeul lui Isus Cristos.

Suntem convinși că această cunoaștere este indispensabilă pentru o înțelegere mai completă și mai cuprinzătoare a experienței creștine și, în consecință, pentru a da un răspuns creștin mai complet la așteptările bărbaților și femeilor din timpul nostru.

Confruntați cu întrebările și provocările omului contemporan cu privire la sensul vieții, suntem chemați să arătăm cu cuvintele și gesturile de astăzi imensele bogății pe care Bisericile noastre le păstrează în caseta Tradițiilor lor. Pentru a face acest lucru, cuvintele Occidentului au nevoie de cuvintele Orientului, astfel încât, în unitate, Cuvântul lui Dumnezeu să-și manifeste din ce în ce mai mult bogățiile insondabile. Occidentul are nevoie de Orient, astfel încât manifestarea deplină a catolicității ecleziale să poată fi redată Bisericii lui Cristos și lumii.

Angajarea ecumenică a episcopilor este o datorie și o obligație, după cum reiese din titlul 18 din Codul Canoanelor Bisericilor Orientale, "ecumenismul, adică promovarea unității creștine" (cf. can. 902 CCEO). Această obligație este explicată și în can. 192 § 2 din CCEO și în can. 838 § 3 din CIC. Bisericile orientale catolice au o sarcină specială în acest domeniu (cf. OE, nr. 24), deoarece încearcă să-și protejeze patrimoniul ritual comun cu acela al Bisericilor ortodoxe surori: din acest motiv, CCEO prevede că în fiecare Biserică sui iuris ar trebui să existe o comisie de experți în ecumenism și în fiecare eparhie un consiliu pentru promovarea mișcării ecumenice (cf. can. 904 § 2 și 3 CCEO).

Vademecum oferă cele mai prețioase indicații ale acestei angajări, mai ales din perspectiva căii pe care Bisericile din Orient și din Occident trebuie să o parcurgă împreună în căutarea unității.

Separarea este un păcat foarte grav. Prin urmare, noi gesturi curajoase trebuie efectuate, mergând mai departe, cu o atitudine de convertire constantă și sinceră în caritate. Este necesar să ne îndreptăm privirea spre tot ceea ce a unit Orientul și Occidentul în trecut pentru a scrie o istorie a unității: predicarea apostolică, experiența comună a martiriului, coexistența în diversitate, căutarea comuniunii chiar și după diviziuni, până la Conciliul al II-lea din Vatican.

Biserica Romei a simțit întotdeauna datoria de a promova unitatea vizibilă și permanentă a tuturor Bisericilor. Iar Papa Francisc, în armonie cu predecesorii săi, identifică principalele puncte care trebuie să caracterizeze această căutare: asigurarea respectului deplin față de demnitatea celuilalt; promovarea unei conștiințe adevărate a credincioșilor și nu numai a vârfurilor; a merge împreună experimentând noi căi dincolo de cele deja încercate.

Importantă și, într-un fel, decisivă este contribuția care poate fi adusă de Bisericile orientale catolice, a căror autenticitate și originalitate trebuie recunoscute din ce în ce mai clar. Să ne gândim, de exemplu, la sinodalitate, ca realitate expresivă și funcțională a Bisericii lui Cristos, sacrament al comuniunii.

Pe scurt, indicațiile doctrinale și pastorale ale acestui Vademecum pot oferi bărbaților și femeilor de astăzi un ulterior motiv solid de a crede și de a aștepta harul comuniunii depline și vizibile dintre Bisericile din Orient și Occident.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 394.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat