Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Mesaj cu ocazia Zilei Internaționale a Persoanelor cu Dizabilități (3 decembrie 2020)

Iubiți frați și surori,

Celebrarea Zilei Internaționale a Persoanelor cu Dizabilități este, anul acesta, ocazie pentru a exprima apropierea mea de cei care trăiți situații de dificultate deosebită în această criză pandemică. Toți suntem în aceeași barcă în mijlocul unei mări agitate care ne poate provoca frică; însă în această barcă unora le este mai greu, și între aceștia sunt persoanele cu dizabilități grave.

Tema de anul acesta este "A reconstrui mai bine: spre o lume post Covid-19 inclusivă a dizabilității, accesibilă și sustenabilă". Mă impresionează expresia "a reconstrui mai bine". Mă face să mă gândesc la parabola evanghelică despre casa construită pe stâncă sau pe nisip (cf. Mt 7,24-27; Lc 6,47-49). De aceea profit de această ocazie prețioasă pentru a împărtăși câteva reflecții, pornind tocmai de la parabola aceea.

1. Amenințarea culturii rebutului

În primul rând, "ploaia", "șuvoaiele" și "vânturile" care amenință casa pot să fie identificate cu cultura rebutului, răspândită în timpul nostru (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium [EG], 53). Pentru ea, "anumite părți ale omenirii par sacrificabile în folosul unei selectări care favorizează un sector uman vrednic să trăiască fără limite. În fond, persoanele nu mai sunt simțite ca o valoare primară care trebuie respectate și tutelate, în speciale dacă sunt sărace sau neputincioase" (Enciclica Fratelli tutti [FT], 18).

Sunt lovite de această cultură mai ales categoriile mai fragile, între care sunt persoanele cu dizabilități. În ultimii cincizeci de ani s-au făcut pași importanți, atât la nivelul instituțiilor civile cât și al realităților ecleziale. A crescut conștiința demnității fiecărei persoane, și asta a dus la alegeri curajoase pentru includerea celor care trăiesc o limitare fizică și/sau psihică. Și totuși, la nivel cultural, mai rămân prea multe exprimări care de fapt contrazic această orientare. Se întâlnesc atitudini de refuz care, și din cauza unei mentalități narcisiste și utilitariste, ajung în marginalizare, neluând în considerare că, în mod inevitabil, fragilitatea aparține tuturor. În realitate, există persoane cu dizabilități chiar grave care, deși cu trudă, au găsit calea unei vieți bune și bogate în semnificație, așa cum sunt atâtea alte "capabile", care sunt totuși nesatisfăcute, sau uneori disperate. "Vulnerabilitatea aparține esenței omului" (cf. Discurs la Întâlnirea "Cateheza și persoanele cu dizabilități", 21 octombrie 2017).

De aceea este important, în special în această zi, să se promoveze o cultură a vieții, care să afirme încontinuu demnitatea fiecărei persoane, îndeosebi în apărarea bărbaților și femeilor cu dizabilități, de orice vârstă și condiție socială.

2. "Stânca" includerii

Pandemia pe care o trăim a evidențiat ulterior disparitățile și inegalitățile care caracterizează timpul nostru, îndeosebi în dauna celor mai slabi. "Virusul, în timp ce nu face excepții între persoane, a găsit, în drumul său devastator, mari inegalități și discriminări. Și le-a mărit!" (Cateheză la Audiența generală din 19 august 2020).

Pentru aceasta, o primă "stâncă" pe care să edificăm casa noastră este includerea. Deși acest termen este uneori abuzat, rămâne actuală mereu parabola evanghelică a bunului samaritean (Lc 10,25-37). De fapt, pe drumul vieții, ne întâlnim adesea cu persoana rănită, care poartă uneori trăsăturile dizabilității și fragilității. "Includerea sau excluderea celui care suferă de-a lungul drumului definește toate proiectele economice, politice, sociale și religioase. În fiecare zi ne aflăm în fața alegerii de a fi buni samariteni sau călători indiferenți care trec la distanță" (FT, 69).

Includerea ar trebui să fie "stânca" pe care să se construiască programele și inițiativele instituțiilor civile pentru ca nimeni, în special cei care sunt în dificultate mai mare, să nu rămână exclus. Forța unui lanț depinde de grija care este dată verigilor mai slabe.

Cât privește instituțiile ecleziale, reafirm exigența de a predispune instrumente potrivite și accesibile pentru transmiterea credinței. În afară de asta, doresc ca acestea să fie puse la dispoziția celor au nevoie de ele în mod cât mai mult posibil gratuit, și prin noile tehnologii, care s-au revelat așa de importante pentru toți în această perioadă de pandemie. În același mod, încurajez, pentru preoți, seminariști, călugări, cateheți și lucrători pastorali, o formare obișnuită la relația cu dizabilitatea și la folosirea de instrumente pastorale inclusive. Comunitățile parohiale să se angajeze pentru a face să crească în credincioși stilul de primire a persoanelor cu dizabilități. A crea o parohie pe deplin accesibilă cere nu numai dărâmarea barierelor arhitectonice, ci mai ales atitudini și acțiuni de solidaritate și slujire, din partea enoriașilor, față de persoanele cu dizabilități și față de familiile lor. Ținta este ca să ajungem să nu mai vorbim despre "ei", ci numai despre "noi".

3. "Stânca" participării active

Pentru "a reconstrui mai bine" societatea noastră este nevoie ca includerea subiecților mai fragili să cuprindă și promovarea participării lor active.

Înainte de toate, reafirm cu putere dreptul persoanelor cu dizabilități de a primi sacramentele ca toți ceilalți membri ai Bisericii. Toate celebrările liturgice din parohie ar trebui să fie accesibile pentru ca fiecare, împreună cu frații și cu surorile, să poată aprofunda, celebra și trăi propria credință. O atenție specială trebuie rezervată persoanelor cu dizabilități care încă n-au primit sacramentele inițierii creștine: ele ar putea să fie primite și inserate în parcursul de cateheză pentru pregătirea la aceste sacramente. Harul pe care ele le poartă nu poate să fie închis nimănui.

"În virtutea Botezului primit, fiecare membru al poporului lui Dumnezeu a devenit discipol misionar. Fiecare botezat, oricare ar fi funcția sa în Biserică și gradul de instruire a credinței sale, este un subiect activ de evanghelizare" (EG, 120). De aceea, și persoanele cu dizabilități, în societate ca și în Biserică, cer să devină subiecți activi ai pastorației, și nu numai destinatari. "Atâtea persoane cu dizabilități simt că există fără a aparține și fără a participa. Există încă multe lucruri care le împiedică o cetățenie deplină. Obiectivul este nu numai de a-i asista, ci participarea lor activă la comunitatea civilă și eclezială. Este un drum exigent și chiar obositor, care va contribui tot mai mult la formarea de conștiințe capabile să recunoască pe fiecare ca persoană unică și irepetabilă" (FT, 98). De fapt, participarea activă la cateheză a persoanelor cu dizabilități constituie o mare bogăție pentru viața întregii parohii. De fapt, ele, altoite în Cristos prin Botez, împărtășesc cu el, în condiția lor specială, slujirea sacerdotală, profetică și regească, evanghelizând prin, cu și în Biserică.

De aceea, și prezența persoanelor cu dizabilități printre cateheți, în funcție de capacitățile lor, reprezintă o resursă pentru comunitate. În acest sens, este de favorizat formarea lor, pentru ca să poată dobândi o pregătire mai avansată și în domeniul teologic și catehetic. Îmi doresc ca tot mai mult, în comunitățile parohiale, persoanele cu dizabilități să poată deveni cateheți, pentru a transmite credința în manieră eficace, și cu propria mărturie (cf. Discurs la Întâlnirea "Cateheza și persoanele cu dizabilități", 21 octombrie 2017).

"Mai rea decât această criză, există numai drama de a o irosi" (Omilie în Solemnitatea Rusaliilor, 31 mai 2020). Pentru aceasta îi încurajez pe cei care, în fiecare zi și adesea în tăcere, se dedică în favoarea situațiilor de fragilitate și dizabilitate. Fie ca voința comună de "a reconstrui mai bine" să activeze sinergii între organizațiile atât civile cât și ecleziale, pentru a edifica, împotriva oricărei intemperii, o "casă" solidă, capabilă să primească și persoanele cu dizabilități, pentru că este construită pe stânca includerii și a participării active.

Roma, Sfântul Ioan din Lateran, 3 decembrie 2020

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 465.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat