Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la prima duminică din Advent - Anul B - 2020

Is 63,16b-17.19b; 64,2b-7; Ps 80; 1Cor 1,3-9; Mc 13,33-37;

"Arată-ne, Doamne, îndurarea ta și dă-ne mântuirea ta" (Ps 85,8)!

Trăim în timpul liturgic de după întruparea, învățătura, patima, moartea, învierea și înălțarea lui Isus la cer pentru noi și pentru a noastră mântuire și așteptăm după promisiune a doua sa venire ca să ne ia cu el în locul pe care ni l-a pregătit în cer, căci el însuși a spus: "Mă duc să vă pregătesc un loc și mă voi întoarce să vă iau cu mine în acest loc" (In 14,2-3). Deci trăim în timpul Bisericii când Duhul Sfânt a rămas cu noi și în noi ca mângâietor și preparator al nostru pentru a aștepta venirea lui Isus de-a doua care poate avea loc în orice moment (cf. In 14,17).

Acum Biserica, fiind condusă de Duhul Sfânt și supravegheată atent de Tatăl ceresc și de Isus, mirele nostru care trebuie să vină, conduce viața noastră și ne pregătește în acest timp rămas pentru a doua lui venire. Isus ne promisese că Duhul Sfânt ne va aduce aminte de el și de învățătura și faptele lui pentru noi: "Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe care îl va trimite Tatăl în numele meu, vă va învăța toate și vă va aminti toate câte vi le-am spus eu" (In 14,26).

În Biblie găsim două imagini profetice a ceea ce Duhul Sfânt face pentru noi "mireasa lui Cristos" până la venirea lui. Mai exact Duhul Sfânt este asemănat cu două personaje care pregătesc mirese pentru mirii lor. Primul personaj este Eleazar din Damasc, pe care Abraham îl trimite cu daruri în Haran, orașul unde a locuit Avraam pentru o vreme, în drumul său spre Canaan, pentru a găsi o mireasă pentru fiul său Isaac. La o fântână, după ce s-a rugat, Eleazar o întâlnește pe Rebeca căreia după ce îi vorbește de tânărul Isaac aflat la vârsta căsătoriei și de dorința lui și a tatălui său, Abraham, de a-i găsi o soție, și punându-i brățări pe mâini și cercei în urechi, o întreabă dacă nu vrea să fie soția bogatului Isaac. Auzind atâtea lucruri frumoase despre Isaac și despre bogăția lui, Rebeca pleacă cu Eleazar pentru a-și întâlni mirele care-i ieșise deja în întâmpinare (cf. Gen 24,1-67). Al doilea personaj biblic cu care este asemănat Duhul Sfânt în pregătirea miresei pentru împăratul Ahașveroș care domnea din India până în Etiopia, este Hegai, famenul femeilor împăratului. Hegai pregătea mai multe fecioare, care după mai mulți ani, dintre ele numai una ajungea regină. Și a ajuns Estera, pentru că numai ea singură a folosit doar uleiurile, parfumurile și hainele aduse de Hegai de la împărat, celelalte folosind și lucruri proprii (cf. Est 2,1-17). Asta face și Duhul Sfânt cu noi, pe de o parte ne vorbește despre Cristos și ne împărtășește din comorile sale, pe de altă parte de înfrumusețează cu uleiurile, parfumurile și veșmintele sale, iar pe de altă parte se roagă în noi și pentru noi, ca Isus să vină: "Și Duhul și Mireasa zic: «Vino!»" (Ap 22,17).

Cu toate că Duhul Sfânt lucrează împreună cu noi ca să devenim o mireasă "fără să aibă vreo pată sau rid sau ceva asemănător, ci să fie sfântă și neprihănită" (Ef 5,27), așa cum dorește Isus să fim la sosirea lui de-a doua în lume, trebuie să recunoaștem că încă nu am ajuns nici la măsura miresei curate, nici la măsura staturii lui Cristos a miresei (cf. Ef 4,13). Pentru că Dumnezeu Tatăl dorește ca toți oamenii să ne întoarcem de la starea în care ne-a adus păcatul și să devenim mireasa veșnică a Fiului să Cristos. Primii creștini așteptau o imediată întoarcere a lui Isus în slavă, dar când au înțeles că planul lui Dumnezeu de mântuire este pentru toți oameni, au început să înțeleagă întârzierea și să lucreze la mântuirea tuturor. Evreii ieșiți din Egipt puteau ajunge în Țara Canaanului în câteva luni, dar pentru că cei mai mulți erau încă idolatri și nu erau încă pregătiți pentru o "țară sfântă în care curge lapte și miere", imagine a patriei lor veșnice, au peregrinat prin pustiu spre convertirea și pregătirea tuturor încă 40 de ani, o generație de oameni. Sfântul apostol Petru ne spune că, pentru același motiv, Domnul Cristos, Mirele nostru, întârzie acum pentru a trece generația idolatră: Domnul, la care o zi "este ca o mie de ani și o mie de ani ca o singură zi", "nu întârzie împlinirea promisiunii, după cum consideră unii întârzierea lui, ci el este îndelung răbdător față de voi, întrucât nu vrea să se piardă cineva, ci ca toți să ajungă la convertire" (2Pt 3,8-9).

Biserica care ia parte activă la convertirea oamenilor spre mântuire, în fiecare an "resetează" spre convertirea noastră toate evenimentele și acțiunile lui Cristos spre mântuirea oamenilor. Și, astfel, în fiecare an rememorăm spre învățătură și convertire: primul Advent, primul Crăciun, primul Paște și prima predicare a lui Isus. Ne întoarcem an de an la origini, ca pâraiele, spre limpezire și curățire, căci suntem încă întinați de multe păcate și imperfecțiuni, care nu au ce căuta pe chipul unei mirese a lui Isus. Timpul Adventului în care am intrat cu această duminică este o oportunitate pentru a primi darul care coboară de sus în persoana lui Isus Cristos, Înțelepciunea divină întrupată. Prin Întruparea sa, Cristos a unit cerul cu pământul, pe Dumnezeu cu omul. În cuvintele acestea "dacă tu ai coborî" (Is 63,19) găsim sensul adevărat al existenței noastre, amintindu-ne de prezența lui Dumnezeu în istoria omenirii, o prezență care devine reală atât prin întruparea și nașterea Fiului lui Dumnezeu, cât și prin a doua sa venire. Dumnezeu s-a făcut asemenea nouă în toate, afară de păcat (cf. Evr 4,15), și-a asumat întru totul umanitatea noastră, pentru a o curăți. Aceasta este dovada unui iubiri infinite care ne permite nouă să ne adresăm lui Dumnezeu cu afecțiune, spunând: "Abba - Tată!" (Gal 4,6) și să ne convertim pentru a deveni miresele Fiului său iubit.

Adventul este timpul în care se reface parcursul ce ne conduce la primirea lui Cristos, este un timp de convertire, de speranță, imitând marile personaje de credință ale Vechiului Testament.

O tradiție veche a acordat Adventului haina violetă a sobrietății și lectura profetului Isaia, care mai mult decât în alți profeți, se găsește un ecou al marii speranțe care a mângâiat poporul ales în timpurile dificile și decisive ale istoriei sale. Paginile cele mai semnificative ale cărții lui Isaia sunt proclamate în timpul Adventului și constituie un anunț de speranță perenă pentru oamenii din toate timpurile.

Prima lectură de astăzi, evocând dorul după venirea Mântuitorului, recunoaște că mulți dintre noi suntem încă necurați și toate faptele dreptății noastre sunt ca un veșmânt pătat. Fărădelegile noastre ne-au luat ca vântul, rătăcim încă de la căile sale și ne-am împietrit inima ca să nu se teamă de tine, ca să te iubească pe tine. Noi toți suntem încă precum cel impur, toate faptele noastre de dreptate sunt încă ca o haină întinată; noi toți ne veștejim încă ca frunza, păcatele noastre ne spulberă ca vântul. Ca și odinioară nu este cine să invoce numele Domnului, care să se ridice și să se sprijine pe el, pentru că Domnul și-a ascuns fața de la noi și ne-a făcut să ne topim prin păcatele noastre. Acum, Doamne, tu ești tatăl nostru; noi suntem lutul, iar tu, olarul. Noi toți suntem lucrarea mâinii tale, modelează-ne după chipul omului nou. O, dacă ai despica cerurile și ai coborî! Munții răutății noastre s-ar topi înaintea ta. Oare vom mai fi mântuiți (cf. Is 63,16b-17.19b; 64,2b-7)?

Răspunsul la "O, dacă ai despica cerurile și ai coborî!" (Is 63,19), este dat de psalmul responsorial: "Mâna ta este peste omul dreptei tale, peste fiul omului, pe care l-ai întărit pentru tine. Atunci nu ne vom mai abate de la tine, tu ne vei da viață și vom invoca numele tău" (Ps 80,18-19). Întoarcerea la dreptatea lui Dumnezeu, umblatul pe căile sale și invocare numelui său spre mântuire ne aduc viața cea nouă. Răspunsul mai este dat și de lectura a doua: "harul lui Dumnezeu care ne-a fost dat în Cristos Isus, ne-a îmbogățit în toate, în tot cuvântul și în toată cunoașterea. Astfel, mărturia lui Isus Cristos a fost întărită în noi, așa încât să nu ducem lipsă de niciun har în timp ce așteptați revelarea Domnului nostru Isus Cristos, care ne va întări până la sfârșit ca să fim fără vină în ziua Domnului nostru Isus Cristos. Credincios este Dumnezeu de care am fost chemați la comuniunea cu Fiul său, Isus Cristos Domnul nostru" (1Cor 1,3-9).

Suntem mirese, dar nu trebuie să fim nechibzuite, ci înțelepte; trebuie să fim mirese care nu dorm, care nu uită de Isus, care vorbesc pretutindeni despre Cristos, care chiar dacă ațipesc pentru un moment inima lor veghează la Cristos, iubitul lor.

Două tinere iubeau același băiat și fiecare spera să devină mireasa lor. Una din gelozie, ca mirele să nu-i fie furat de vreo altă fată, nu vorbea deloc despre el. Cealaltă plină de bucurie vestea peste tot calitățile mirelui ei, iar mirele a ales-o pe ea ca el să fie iubit în toată lumea.

În Evanghelie (cf. Mc 13,33-37), mirele nostru Isus Cristos este asemănat cu un rege plecat într-o călătorie de afaceri, iar noi miresele sale suntem asemănate cu niște slujitori cărora ne încredințat gospodăria lui până la întoarcerea sa. Evanghelia ne lasă să înțelegem că fiecare trebuie să ne facem lucrările încredințate, adică: lauda lui, predicarea idealurilor sale și colaborarea cu toți la facerea binelui dorit de el, lucrări care reprezintă cea mai nobilă înfrumusețare și cea mai atentă veghere.

Să mergem împreună și ne simțim toți în aceeași barcă, să deschide drumuri de speranță, să lucrăm și să veghem asupra noastră, asupra celor încredințați, asupra celor întâlniți, asupra tuturor oamenilor de mântuit, este și îndemnul episcopului nostru, Iosif Păuleț, pornind de la pericopa evanghelică de astăzi. Vegherea aceasta au avut-o toți ucenicii Domnului și toți creștinii de la început și toți creștinii cei buni din toate timpurile. De aceea îi vedem răspândiți prin toată lumea cunoscută pe atunci, predicau, îndemnau și pregăteau cât mai multe mirese pentru Isus pe care îl așteptau ca mire.

În anul 2012, la 23 august, o italiancă, Francesca Pedrazzini (1974-2012), în vârstă de 38 de ani, a plecat spre cer după 30 de luni de luptă cu o tumoare. Toată istoria ei a apărut într-o carte. Într-o zi îi spune soțului: "Dragul meu, eu sunt liniștită. Nu îmi e frică, deoarece Isus există". "Dar nu ești tristă?", o întrebă acesta. Ea a răspuns: "Nu, nu sunt tristă. Sunt sigură de Isus". Cere să-i vadă pe cei trei copii și le spune: "Fiți atenți, eu merg în paradis. Este un loc foarte frumos, nu trebuie să vă preocupați. Vă va fi dor, știu. Dar eu vă voi vedea și vă voi îngriji tot timpul. Și vă sfătuiesc, când merg în paradis să faceți o petrecere mare". Soțul, care a auzit dialogul, a spus mai târziu: "A făcut ceva care face cât 50 de ani de educație". "Nu vă faceți griji, raiul este un loc frumos". În carte, autorul, Davide Perillo, povestește că femeia se pregătea să părăsească lumea surâzând și bucurându-se împreună cu cei dragi. Prin pustiu spre țara promisă a paradisului. Speranța în Cristos, inima vindecării. Euharistia - misterul vindecării și al comuniunii. Nu suntem singuri. Nu vom fi niciodată singuri. Acesta este motivul pentru care nu i-a fost frică. A fi creștin e cel mai mare câștig pe care îl avem. Noi știm în cine credem, noi știm ce ne așteaptă dincolo. La creștini înmormântarea e ca o nuntă. La creștini se cântă și în fața morții.

Doi dintre unchii lui Francesca, el inginer, ea bibliotecară la Universitatea din Pisa, căsătoriți de 33 de ani, nu au mai trecut pe la biserică de 40 de ani. Apoi, când au aflat de boala lui Francesca, au început să se roage. Au trăit întreaga călătoria lui Francesca de la suferință până la moarte. Și și-au găsit din nou credința. Când au fost întrebați cine este Francesca pentru dvs., ei au răspuns: "Un exemplu, un far. O dorință de a fi ca ea, un semn al crucii în fiecare dimineață".

Pentru mine - conchide Lorenza -, o prietenă de familie, Francisca a fost o mărturie grozavă, m-a făcut să înțeleg că trebuie să-mi trăiesc viața, secundă după secundă, iar acum când mă gândesc la ea mă întreb dacă dau tot ce pot da".

Asta înseamnă a fi creștin, asta înseamnă a crede că Isus e Fiul lui Dumnezeu, asta înseamnă a ne ruga, asta înseamnă a veghea, asta înseamnă a ne mântui prin Cristos și a-i aduce și pe alții la această mântuire, asta înseamnă de a trăi Adventul ca mireasă înțeleaptă a lui Isus. Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Cristos, Regele Universului (Anul B)


 

lecturi: 1179.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat