Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Să ne întoarcem să visăm

Noua carte a Papei Francisc

Drumul spre un viitor mai bun

De Fabrizio Contessa

Într-un labirint. Întreaga lume se află de multe luni prizonieră în labirintul pandemiei. Un adevărat coșmar. O stare de criză permanentă care oricum constrânge să nu stăm opriți, deși cu riscul, ca în orice labirint, de a ne afla mereu într-un drum fără ieșire. Este imaginea - sugerată de unul din autorii săi preferați, Jorge Luis Borges, în Grădina cărărilor care se bifurcă - pe care Papa Francisc o folosește pentru a fotografia momentul prezent și pentru a indica o cale de ieșire, urmând acea cale de ieșire [filo d'Arianna] a creativității pe care credincioșii o citesc ca lucrare a Duhului "care ne cheamă să ieșim afară din noi înșine". Pentru că "răul cel mai mare" care poate să se întâmple "este să rămânem privindu-ne în oglindă, amețiți de atâta mers în cerc fără a ieși vreodată din labirint". Și pentru a ieși afară există un singur drum: abandonarea culturii "selfie" și a merge în întâmpinarea celorlalți. pentru că "sunt ceilalți, din jurul nostru, care, ca Ariadna, ne ajută să găsim căi de ieșire, să dăm ceea ce avem mai bun în noi".

Imagini, sugestii, și idei puternice pe care Papa Francisc le pune în încheierea cărții Să ne întoarcem să visăm. Calea spre un viitor mai bun, carte realizată "în conversație" cu scriitorul și jurnalistul britanic Austen Ivereigh, care este publicată în Italia pentru Piemme de Mondadori. Un volum, explică Ivereigh, născut din lockdown, sugerat întocmai de imaginile acelei întâlniri speciale de rugăciune din 27 martie 2020, în care "Papa Francisc a apărut în Piața «Sfântul Petru» ca un pilot în furtună, pentru a conduce omenirea într-una dintre cele mai întunecate nopți ale sale". Și apoi pus pe hârtie ca urmare a conversațiilor petrecute în vară.

Ora adevărului

Punctul de plecare este cel actual. Papa vede asta ca "ora adevărului". Un moment de criză - "dintr-o criză nu ieșim niciodată egali", amintește el - și de încercare revelatoare. Francisc se gândește la pandemie, dar nu numai la ea. "Criza de Covid-19 pare unică pentru că lovește cea mai mare parte a omenirii. Însă este specială numai datorită vizibilității sale. Totuși, există mii de alte crize la fel de teribile, de vreme ce pentru unii dintre noi apar îndepărtate, ne comportăm ca și cum nu ne-ar interesa". Gândirea pontifului merge la multele războaie din lume, la traficul de arme, la sutele de mii de refugiați care fug de sărăcie, la foamete, la daunele colosale ale schimbării climatice.

Cei trei "Covid"

Privirea este asupra lumii însă nu poate să facă abstracție de propria viață personală. Francisc recitește propria istorie, reînnoadă amintirile, adesea emoționante, și vorbește despre cele "trei situații Covid" ale sale. Aceea a gravei boli pulmonare care în august 1957, în al doilea an de seminar, l-a făcut să lupte între viață și moarte. După aceea, perioada germană, în 1986, pe care papa o definește drept "Covidul exilului", în sensul că a fost un exil voluntar pentru a completa studiile. În sfârșit, acea carantină specială - un an, zece luni și treisprezece zile - petrecută la începutul anilor '90 într-o rezidență iezuită la Córdoba, ascultând de superiori. "Cel mai straniu lucru" în circumstanța aceea, notează Francisc, a fost lectura celor treizeci și șapte de volume despre Istoria Papilor de Ludwig von Pastor: "Aș fi putut alege un roman, ceva mai interesant. De unde sunt acum mă întreb pentru ce Dumnezeu m-a inspirat să citesc chiar opera aceea în momentul acela. Cu acel vaccin Domnul m-a pregătit. Odată ce cunoști istoria aceea, nu există mult care să te poată surprindă despre ceea ce se întâmplă în Curia Romană și în Biserica de astăzi. Mi-a folosit mult!". De fapt, fiecare criză ne oferă o lecție, pe care trebuie să știm s-o percepem. "Aceștia au fost principalii mei «Covid» personali. Am învățat că suferi mult, însă dacă lași ca să te schimbe ieși mai bun. În schimb dacă ridici baricade, ieși mai rău", afirmă pontiful.

Avort și ecologie integrală

În carte revin cu putere temele centrale ale pontificatului. Cuvinte care cu claritate eliberează terenul și de locuri comune răspândite cu dibăcie în circuitul mass-mediatic. Este cazul paginilor dedicate ecologiei, avortului și apărării vieții umane. Scrie Francisc: "Am afirmat că este necesară o convertire ecologică, nu numai pentru a înlătura distrugerea naturii din partea omenirii, ci pentru a evita ca aceasta să se distrugă pe ea însăși. Și am adresat un apel în favoarea unei «ecologii integrale», o ecologie care merge mult dincolo de îngrijirea naturii; înseamnă a avea interes unii față de alții drept creaturi ale unui Dumnezeu care ne iubește, cu tot ceea ce urmează după asta". Cu alte cuvinte, explică pontiful, "dacă tu crezi că avortul, eutanasia și pedeapsa cu moartea sunt acceptabile, inimii tale îi va fi greu să se preocupe de poluarea fluviilor și de distrugerea pădurilor. Și același lucru trebuie spus despre contrariu. Așadar, deși multe persoane susțin cu îndârjire că există probleme de ordin moral diferit, atât timp cât se insistă asupra faptului că avortul este justificat dar nu este justificată deșertificarea, sau că eutanasia este un rău dar poluarea fluviilor este prețul progresului economic, rămânem împotmoliți în lipsa de integritate care ne-a adus la punctul în care suntem". Papa spune cu claritate că nu se poate "tăcea despre cele 30-40 de milioane de vieți nenăscute care sunt rebutate în fiecare an prin intermediul avortului". Și "este dureros să se constate că, în multe regiuni care se consideră dezvoltate, această practică este adesea promovată pentru că pruncii care trebuie să vină sunt cu dezabilități sau neplanificați". Este vorba, denunță Francisc, de o "ideologie neodarwinistă a supraviețuirii celui mai puternic, susținută de o piață fără frâne obsedată de profit și de suveranitate individuală". Francisc amintește ceea ce avertiza sfântul Paul al VI-lea în Humanae vitae: "Cât de profetic este mesajul său acum!".

Sinoade și sinodalitate

Analiza papei merge tot mai în profunzime și se oprește și asupra necesității unei "perspective sinodale". O necesitate pentru Biserică, și nu numai. "Lumea noastră are o nevoie stringentă de această perspectivă sinodală. În loc de a căuta ciocnirea declarând un război în care fiecare dintre părți speră s-o învingă pe cealaltă, avem nevoie de procese care să permită exprimarea, ascultarea și maturizarea diferențelor în așa fel încât să mergem împreună fără a fi nevoie să fie eliminat nimeni". Este o muncă dificilă, desigur. Totuși, pentru Francisc nu lipsesc exemplele pozitive. "UE - susține pontiful - a trecut printr-o perioadă dificilă. Însă a vedea pe membrii săi ajungând la un acord cu privire la un ansamblu de măsuri de ajutor cu privire la coronavirus - deși cu toate acele diferite programe și puncte de vedere, cu acea confruntare și negociere feroce - a fost un exemplu al acestei tentative de a armoniza diferențele în cadrul unui efort general menit să urmărească unitatea". În acest context papa se oprește asupra a trei sinoade: cel despre familie (2014 și 2015), cel despre tineri, în 2018, și cel pentru Amazonia în 2019.

Totuși, afirmă Francisc, "o tentație însemnată, care de atâtea ori seamănă dezorientare, este a considera sinodul ca un soi de parlament în care este permisă acea «ciocnire politică» unde, pentru a guverna, o parte trebuie s-o învingă pe cealaltă. Unele persoane au încercat să obțină sprijin pentru pozițiile lor în maniera politicienilor: lansând avertismente prin mass-media sau făcând apel la sondajele de opinie. O conduită contrară spiritului sinodului ca spațiu protejat de discernământ comunitar". Ceva de acest gen s-a întâmplat în Sinodul despre familie. În acea împrejurare "problema era mult mai amplă decât s-a ajuns să se creadă, adică decât dimensiunea specifică a îngrijirii pastorale îndreptate spre persoanele divorțate sau despărțite și recăsătorite, și despre accesul lor la sacramente. Și totuși relatarea unor mass-media legate de anumite grupuri a redus și a simplificat toate munca sinodală la acest punct, ca și cum părinții sinodali ar fi fost convocați numai pentru a decide dacă se permite sau nu divorțaților recăsătoriți să primească Împărtășania". Și totuși, "Duhul ne-a salvat la sfârșit, cu o cotitură la sfârșitul celei de-a doua reuniuni (octombrie 2015) a Sinodului despre familie. Ieșirea din matcă, în acest caz, a venit mai ales prin cunoscătorii profunzi ai gândirii sfântului Toma de Aquino, între care arhiepiscopul de Viena, cardinalul Christoph Schönborn. Au recuperat doctrina morală adevărată și genuină a scolasticii sfântului Toma, eliberând-o de scolastica decadentă care ne dusese la o morală făcută din cazuistică". Ne-am dat seama că "nu era nevoie de a schimba legea Bisericii, ci numai modul în care era aplicată".

O "polarizare asemănătoare asupra unei probleme secundare", afirmă Francisc, a avut loc în Sinodul pentru Amazonia, chiar dacă "de această dată, deocamdată, n-a avut o rezoluție pentru ieșirea din matcă". Sinodul, amintește pontiful, era chemat să evidențieze provocările enorme pe care acea zonă și popoarele sale trebuie să le înfrunte. Totuși "unele persoane, în mass-media și prin acestea, au redus întregul proces sinodal la o singură temă: dacă Biserica va fi sau nu dispusă să hirotonească bărbați căsătoriți, așa-numiții viri probati, deși acea întrebare ocupa numai trei rânduri într-un document pregătitor de treizeci de pagini". Cu consecința că "afirmația fantezistă că sinodul «se referă» la această temă a diminuat sau a restrâns toate provocările enorme din regiune, până acolo încât atunci când a fost publicat exortația apostolică Querida Amazonia, în februarie 2020, mulți s-au simțit dezamăgiți sau încurajați de faptul că «papa n-a deschis ușa aceea»". În realitate, "sinodul a fost un progres sub multe aspecte: ne-a dat o misiune și o viziune clare pentru a fi alături de popoarele native, de săraci și de pământ; și pentru a apăra cultura și creația de forțele puternice de moarte și distrugere conduse exclusiv de profit". Nu numai atât, pontiful vorbește și despre apariția de teme importante care n-au fost puse în agendă. De fapt, "o problemă apărută a fost opoziția multor preoți, în unele din cele nouă țări care includ Amazonia în cadrul propriilor granițe, de a fi trimiși ca misionari în regiune. Preferau să fie trimiși în străinătate, în Europa și în Statele Unite, unde condițiile sunt mai comode. De vreme ce sinodul a perceput cu claritate o problemă pastorală concretă pe care episcopii din acele țări trebuie să o rezolve urgent: lipsa de solidaritate și de zel misionar în inima multora dintre preoții noștri".

Biserică a poporului și a muncii

Reflecția despre Biserica și despre popoarele din Amazonia introduce o reflecție și mai amplă: Biserica poporului și demnitatea muncii. "Dumnezeu ne atrage - subliniază papa - ținând cont de o rețea complexă de relații, și tocmai acolo, în mijlocul răscrucilor istoriei, ne trimite. Așadar, a fi creștini înseamnă a ne ști parte a unui popor, a poporului lui Dumnezeu exprimat în diferite națiuni și culturi, dar care transcende orice graniță de rasă și de limbă. Poporul lui Dumnezeu este o comunitate în cadrul comunității mai ample a unei națiuni, în slujba sa, pentru a contribui la plăsmuirea identității sale, respectând rolul contemporan desfășurat de alte instituții culturale și religioase. Însă dacă Biserica are o misiune deosebită de desfășurat în momentele de criză, este tocmai aceea de a aminti poporului sufletul său, necesitatea sa de a respecta bunul comun". Pentru acest motiv, mai subliniază Francisc, "un creștin va apăra drepturile și libertățile individuale, dar nu va putea fi niciodată un individualist. Un creștin va iubi și va sluji țara sa cu sentiment patriotic, dar nu poate să fie un simplu naționalist".

Papa Bergoglio scoate aceste convingeri și din experiența sa din Argentina. Amintește, cu pasaje emoționante, întâlnirea cu cartoneros, oamenii și tinerii care mai ales noaptea umblau pe străzile din Buenos Aires căutând carton sau alt material de vândut. Una din consecințele triste ale gravei crize economice străbătute de țara sudamericană în zorii celui de-al treilea mileniu. "Îi vedeam târând pe stradă genți enorme pline de materialul pe care-l adunau. Îmi amintesc că am observat, într-o seară, un cărucior tras de ceea ce credeam că era un cal, însă când m-am apropiat am descoperit că erau doi copii, nu aveau nici măcar doisprezece ani". De asemenea: "După ce i-am cunoscut pe cartoneros, într-o noapte m-am alăturat la drumurile lor. Eram îmbrăcat în haine civile și nu purtam crucea pectorală de episcop; numai conducătorii știau cine eram. Am văzut cum lucrau, cum trăiau din resturile orașului, reciclând ceea ce el a rebutat, și am văzut și că unele elite îi identificau cu acele rebuturi". Mai ales, papa explică faptul că "acei cartoneros sunt exemplul unui popor care în periferie se organizează pentru a supraviețui și expune acea demnitate care este trăsătura distinctivă a mișcărilor populare. Când cei rebutați se asociază nu în spatele unei ideologii sau pentru a obține putere, ci pentru a obține accesul la cele trei realități care definesc o viață demnă - pământ, casă, muncă - putem spune că aici există un semn, o promisiune, o profeție".

De aici reflecția trece la temele economice și la demnitatea muncii. "Ce viitor vom avea când 40 sau 50 la sută din tineri vor fi fără loc de muncă, așa cum se întâmplă deja în unele țări?", se întreabă pontiful, pentru care trebuie garantat că "locul de muncă nu este numai un mod pentru a câștiga bani, ci și pentru a se exprima, a participa și a construi bunul comun". Mai mult, "trebuie să mergem dincolo de ideea că locul de muncă al celui care se îngrijește de unul din familie, sau al unei mame care lucrează la program plin, sau al unui voluntar într-un proiect social care asistă sute de copii, nu este un loc de muncă pentru că nu primește un salariu".

(După L'Osservatore Romano, 23 noiembrie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 643.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat