Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Caricaturi: până unde merge libertatea de expresie?

În urma atentatelor care au avut loc în Franța, în 2015 și 2020, motivate oarecum de prezentarea caricaturilor în care era prezentat profetul Mahomed, a apărut această întrebare: până unde poate merge libertatea de expresie și cât de legitime și morale sunt caricaturile care iau în derâdere valori religioase?

Pe de o parte se spune că libertatea de expresie este o valoare supremă și se poate scrie și desena orice în numele acesteia.

Ep. Nicolas Brouwet
și ep. Petru Gherghel
(7 noiembrie 2019)
Pe de altă parte, se afirmă că, în momentul în care se încalcă alte valori și libertăți, libertatea de expresie ar trebui să fie limitată.

Mai mulți episcopi din Franța au exprimat un punct de vedere, însă se pare că cel mai echilibrat și apreciat a fost mesajul episcopului de Tarbes și Lourdes, Mons. Nicolas Brouwet. Tocmai de aceea am considerat și vi-l oferim în traducere.

Pr. Iosif Dorcu

*

Chiar dacă avem din nou o interdicție de mișcare, cu o izolare parțială, suntem mereu preocupați cu noi și noi probleme de actualitate. Chiar dacă suntem copleșiți de informații, de analize, dar și de polemici legate de asasinarea profesorului Samuel Paty, consider util să propun reflecțiile care urmează.

E adevărat că asasinarea lui Samuel Paty, profesor de istorie la Conflans-Saint-Honorine, ne întristează profund prin violența, injustiția și barbaria sa. Nu ne-am fi putut imagina că ura poate să ajungă până la un asemenea nivel pe teritoriul țării noastre. Mai ales din motive religioase. Mai e nevoie să condamnăm încă o dată aceasta faptă odioasă?

O fac, desigur cu toată puterea, referindu-mă la cuvintele Papei Francisc din enciclica sa, Fratelli tutti: "Marele Imam Ahmad Al-Tayyeb și cu mine am declarat ferm că «religiile nu incită niciodată la război și nu solicită sentimente de ură, ostilitate, extremism, nici nu invită la violență sau la vărsare de sânge. Aceste nenorociri sunt rod al devierii de la învățăturile religioase, al folosirii politice a religiilor, precum și al interpretării grupurilor oamenilor de religie care au abuzat - în unele faze ale istoriei - de influența sentimentului religios asupra inimilor oamenilor [...]. De fapt, Dumnezeu, Atotputernicul, nu are nevoie să fie apărat de nimeni și nu vrea ca numele Său să fie folosit pentru a teroriza oamenii»" (Fratelli tutti, 285)

Îndrăznesc, totuși, să pun o întrebare: pentru a ilustra libertatea de expresie, oare trebuie să continuăm a prezenta elevilor caricaturi cu profetul Mahomed? Ni s-a repetat adesea că, în țara noastră, libertatea de expresie include dreptul de a caricaturiza, iar blasfemia nu este un delict pentru dreptul civil. Avem, așadar, dreptul de a caricaturiza pe oricine vrem noi și de a aduce jigniri, prin actele noastre, unuia care este credincios, de a blasfemia, fără a fi trași la răspundere de către legea Republicii? Dar libertatea de expresie este incompatibilă cu respectul față de persoane, și, în mod special cu conștiința lor religioasă? Spre ce oare ar trebui să fie orientată într-o societate democratică dacă nu spre dezbatere, spre dialog, spre o înțelegere a opiniilor divergente, făcând apel la rațiune. Oare nu acesta este adevăratul spirit al Luminilor? Oare nu avem nimic mai bun de prezentat elevilor din colegiile noastre decât niște caricaturi care dau naștere unor discuții contradictorii, unor opinii personale subiective, dreptului de a-și apăra propriul punct de vedere? Pentru a-i face conștienți de facultatea lor de a gândi prin ei înșiși și de a exprima o idee, o viziune, o gândire personală, trebuie numaidecât să-i orientăm spre caricatură, acest procedeu prin care trăsăturile umane sunt deformate, intențiile nu sunt cele mai bune, chipul omului desfigurat și ridiculizat?

Caricatura este o desfigurare a realității pentru a scoate în evidență un aspect pe care vrem să-l criticăm, să-l contestăm, să-l combatem. Dar este acesta un mijloc prin care vrem să educăm tinerii la dialog și la respect? Libertatea de exprimare nu legitimează deformarea ideilor sau a imaginii (chipului) celuilalt fără nicio limită. Câtă indignare nu ar suscita dacă am caricaturiza o persoană în funcție de culoarea pielii sau daca aceasta suferă de un handicap?

Libertatea de exprimare este un drept. Și totuși, această libertate nu ar trebui să țină cont de respectul opiniilor, de convingerile profunde, de persoana interlocutorului?

Putem să batjocorim, crezând că nu greșim, ceea ce pentru el are o dimensiune sacră? Ceea ce este sacru este, la origine, ceva ce ține de divin, de transcendent, și care este de neatins, inviolabil în ochii noștri. Nu putem să-l manipulăm după bunul nostru plac fără a avea sentimentul că ne renegăm pe noi înșine. Și cel care profanează acest spațiu sacru ne atinge în ceea ce noi avem mai intim, mai secret, adică atinge fundamentele existenței noastre personale. Noi resimțim această profanare ca pe o mare violență. Prin extensie, există în viața noastră realități sacre pentru care noi înșine avem un respect absolut: un membru al familiei noastre, un prieten sau, uneori, un lucru, o casă...

Este evident că noi suferim când este negată valoarea sau este pusă în discuție de o a treia persoană. Dar caricaturizarea acestora ne-ar fi insuportabilă: cine ar putea admite ca mama sa sau unul dintre copiii săi să fie caricaturizat în public fără a fi afectat de o suferință extraordinar de mare?

Caricaturile profetului Mahomed rănesc sufletul a milioane de credincioși din întreaga lume. E chiar așa de greu de respectat ceea ce este pentru ei sacru? Desenele din revista "Charlie Hebdo" au fost o ofensă și pentru noi, creștinii. Auzim spunându-se acum că trebuiau să continue și să fie amplificate aceste ilustrații batjocoritoare pentru a garanta și a proteja dreptul de a face cunoscute ideile revistei...

O provocare care umilește și șochează nu poate să ducă la o coeziune și o pace socială. Eu condamn încă o dată cu vigoare asasinatul domnului Paty și apăr libertatea de exprimare, dar ironia care rănește, este ea cu adevărat ceea ce favorizează întâlnirea, dialogul în adevăr de care noi avem atâta nevoie cu musulmanii care trăiesc în țara noastră?

Cum am putea crede că ne putem opune islamismului care neagă democrația noastră și drepturile noastre, caricaturizând islamul și punându-l pe profetul său într-o situație atât de ridicolă?

A lua în derâdere religiile nu este o "valoare a republicii", ea care, pe de altă parte, apără libertatea religioasă și libertatea de conștiință. Mă întreb ce spectacol oferim noi musulmanilor din lumea întreagă dând, într-un mod atât de arogant, lecții despre libertatea de expresie atunci când aceste desene nu sunt, de fapt, decât o insultă adusă credinței lor și un dispreț față de convingerile lor religioase.

Eu nu cred că aceste procedee sunt demne de țara noastră, de cultura noastră, de tradiția noastră de respect și civilizație, de umanismul pe care îl prezentăm lumii.

28 octombrie 2020

PS Nicolas Brouwet,
episcop de Tarbes et Lourdes


 

lecturi: 1616.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat