Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Creștinii să fie uniți în timp de pandemie

Interviu cu arhiepiscopul de Canterbury, Justin Welby

de Alessandro Gisotti

În urmă cu un an, la 13 noiembrie 2019, arhiepiscopul de Canterbury, Justin Welby, era primit de Papa Francisc în Vatican. După douăsprezece luni, situația din lume s-a schimbat radical din cauza pandemiei. Totuși, erupția dramatică a virusului Covid-19 nu a diminuat, ci chiar a întărit acele teme - de la solidaritate la ecologie, de la libertatea religioasă la pace - care au înregistrat de-a lungul anilor o sintonie deosebită între episcopul de Roma și primatul Comuniunii Anglicane. La un an de la acea vizită și puțin mai mult de o lună de la publicarea enciclicei Fratelli tutti, arhiepiscopul Welby a acordat un interviu la "L'Osservatore Romano" și Vatican News despre temele de actualitate mai mare pornind reflecția de la contribuția pe care creștinii o pot da într-un timp așa de profund marcat de suferință.

Cucernicia Voastră, ultima dată când l-ați întâlnit pe Sfântul Părinte a fost chiar în urmă cu un an, la 13 noiembrie, în Vatican. De atunci lumea s-a schimbat în mod radical din cauza izbucnirii pandemiei. Ce anume pot face liderii creștini, precum dumneavoastră și papa, pentru a promova speranța într-un timp de frică și de suferință globală?

În mod fundamental, speranța noastră este în Isus Cristos, care este "același ieri, astăzi și întotdeauna" (Evr 13,8). În timp ce lumea se poate schimba, iubirea lui Dumnezeu prin Isus Cristos este imutabilă. "Îndurările Domnului nu s-au terminat" (Lam 3,22). Misiunea celor care conduc Biserica este de a mărturisi speranța în timpuri dificile. Isus n-a venit să aducă speranță unei lumi în care lucrurile mergeau bine, ci unei lumi fragile și frânte, o lume plină de persoane fragile, rănite, păcătoase. Și ceea ce Isus ne spune să facem este "să nu ne temem". El este speranța noastră. Creștinii sunt chemați să fie persoane de speranță, demonstrată în modul în care trăiesc împreună drept comunități. Mesajul de speranță în Cristos privește dincolo de aici și acum, privește la ceea ce va veni, la veșnicie și la promisiunea de viață veșnică. Viața umană este fragilă și boala și moartea răspândite ne fac să înțelegem asta în mod brusc și dramatic. Totuși, viața veșnică este tocmai asta, veșnică. Dumnezeu ne cheamă să facem în așa fel încât și viața pământească să oglindească mai bine viața cerească, deoarece una conduce la alta. Urmând exemplul lui Isus și învățătura sa de a-l iubi pe aproapele, putem contribui să facem asta. Dacă trăim credința noastră în Cristos și punem în centru pe cel care este vulnerabil, sărac și marginalizat, atunci trăim mesajul de speranță.

În acest timp de pandemie a fost publicată ultima enciclică a Papei Francisc, "Fratelli tutti". Ce v-a rămas imprimat din mesajul pe care papa dorește să-l transmită cu acest document centrat pe fraternitate și prietenie socială?

Fratelli tutti este un document foarte intens și propune o viziune sistematică, ambițioasă și curajoasă pentru o lume viitoare mai bună. Este bazat în întregime pe cristologie, cu Cristos în centru. Este și o scrisoare care înfruntă serios vastitatea și complexitatea omenirii. Referințele papei la întâlnirile sale cu figuri precum patriarhul ecumenic și marele imam, inspirația pe care o scoate de la Mahatma Gandhi și referințele la dr. Martin Luther King jr. și la arhiepiscopul Desmond Tutu evidențiază că viziunea as nu este numai pentru Biserica Catolică, ci pentru întreaga omenire; este unul din motivele pentru care viziunea sa este fie ambițioasă fie convingătoare.

Pe Sfântul Părinte îl interesează toate aspectele vieții umane de la individ la multinațională, de la familie la lumea comerțului și a industriei sau la cea a politicii. Explică pericolele gemene ale "comunitarismului" și individualismului, acea "Scilla și Caribda [A fi între Scilla și Caribda este o expresie provenită din mitologia greacă, ce înseamnă «a alege între două rele»]" a politicii și a filozofiei. Ambele conduc la tiranie și la anarhie.

În contactele sale cu persoane precum marele imam, pe care-l cunosc și eu, el demonstrează că nu există inevitabilitate în conflictul interreligios sau cultural. Ciocnirea civilizațiilor este un concept care ignoră realitatea nașterii, vieții, morții, învierii și înălțării lui Cristos, capabilă să transforme universul: o transformare care permite ca lucrarea creativă a Tatălui prin Fiul să continue în puterea Duhului făcând vizibilă Împărăția lui Dumnezeu.

"Fratelli tutti" se termină cu o rugăciune ecumenică. Ce contribuție poate da mișcarea ecumenică pentru a construi un viitor mai bun într-o lume fragmentată, zdruncinată de războaie și de acte de terorism ca acelea la care am asistat recent în Europa?

Una din problemele care îi chinuiește pe mulți creștini este ideea că Biserica lor este unicul organism creștin existent, sau, dacă recunosc prezența altor creștini, cred că în general ei nu au dreptate. Din când în când acest lucru este valabil pentru anglicani, dar și pentru alții. Când privim la frații și la surorile creștini de care suntem separați din cauza unui eveniment istoric sau din motive doctrinale, vedem adevărate persoane ale lui Cristos, alți pelerini aflați pe cale și persoane, iubite de Dumnezeu și slujite de Dumnezeu, de la care putem învăța. Un imn englez spune asta:

În Cristos nu există est nici vest,
în el niciun nord nici sud,
ci o mare companie de iubire
în toată lumea mare.
În el inimile sincere pretutindeni
vor găsi înalta lor
comuniune;
slujirea sa este firul de aur,
care leagă strâns omenirea.
Uniți, așadar, mâinile,
fii ai credinței,
la oricare rasă
ați aparține;
cel care îl slujește pe Tatăl meu ca fiu al său
este cu siguranță din familia mea.
(Imn de John Oxenham, 1908).

Ființele umane au tendința de a construi bariere și de a marca teritoriul. Asta se întâmplă în Biserică precum și în domeniul politic. Granițele implică, și uneori impun în mod fals, diferența. ceea ce a făcut mișcarea ecumenică și continuă să facă este să zgârie lent acele granițe. Din când în când se face un pas înainte mai important, așa cum am văzut cu Declarația comună despre doctrina justificării catolico-luterană, la care acum au aderat anglicani, metodiști și reformați. Din când în când granița este deschisă și frontiera devine permeabilă.

Una din binefacerile reale și tangibile ale mișcării ecumenice este că, la nivel individual, au fost construite raporturi de încredere și de prietenie depășind diferențele denominaționale; barierele care au fost dărâmate de prietenie (sau de "fraternitate"). Trăiesc în fiecare zi într-o comunitate ecumenică, pentru că aproape de la începutul prezenței mele la Lambeth Palace este cu noi un grup rezident al Comunității "Chemin Neuf". În decursul anilor printre ei au fost și catolici, anglicani și luterani. Am un director spiritual catolic, cu care am colaborat recent la prefața unei ediții franceze a Fratelli tutti. În toate aceste raporturi celălalt nu este un străin ci un coleg de pelerinaj, un prieten, o soră sau un frate.

Într-o scrisoare recentă adresată națiunii britanice dumneavoastră ați scris că există trei răspunsuri la întrebările pe care pandemia ni le-a adresat nouă tuturor: a fi calmi, a avea curaj, a fi milostivi. De ce ați evidențiat aceste trei aspecte?

Într-un dușman ascuns există ceva ce provoacă frică. Însă frica nu se înfrânge cu panica, dimpotrivă, este amplificată. În schimb, calmul ne oferă spațiul pentru a face constatări și a acționa în mod ponderat. Duce la termenul ebraic shalom și readuce în minte "liniștea deplină" după ce Isus a potolit furtuna în Mt 8,26. Lipsa de calm în inimile lor duce la reproșul său. Însă trebuie să fim curajoși. în perioadele de lockdown au fost multe titluri din ziare care spuneau că bisericile erau închise. Probabil edificiile erau închise, iar viața sacramentală a Bisericii a fost tulburată, însă Biserica era deschisă. Creștinii de toate denominațiunile au căutat și au ajutat pe ceilalți: pe vecinii lor și pe ceilalți aflați în nevoie. Este clar că în fața unei pandemii de coronavirus toți suntem implicați.

Papa Francisc a repetat de multe ori anul acesta că vom ieși din această criză numai dacă ne vom îngriji de celălalt și dacă vom recunoaște că toți suntem în aceeași barcă. Totuși, în Europa, și nu numai în Europa, vedem că obține teren populismul și naționalismul. Care este răspunsul creștin la acest egoism alimentat de frica pe care o trăim?

Și eu am spus că suntem în aceeași barcă (sau că deși suntem în bărci diferite, suntem pe aceeași mare și înfruntăm aceeași furtună) și că va trebui să încercăm să ne îngrijim de noi înșine și de comunitățile noastre, luând forță și curaj unii de la alții și mergând împreună. Frica duce la construirea barierelor despre care am vorbit mai înainte. Cu cât persoanele sunt mai încleștate de frică și cu cât aceste frici sunt folosite sau manipulate de liderii politici, cu atât mai mult Biserica este chemată să demonstreze altceva: primire, slujire și iubire.

În toată Fratelli tutti Papa Francisc împletește individul și socialul, respingând extremele amândurora și subliniind interdependența lor. Preotul anglican și poet din secolul al XVII-lea, John Donne, a scris că "niciun om nu este o insulă, complet în el însuși". Fiecare persoană este legată cu altele și atunci când una suferă, altele suferă cu ea. Sfântul Părinte arată în toată enciclica faptul că acest lucru este valabil astăzi ca acum patru sute de ani și în întreaga istorie umană.

În enciclică este un capitol foarte intens care examinează parabola bunului samaritean. Bunul samaritean a depășit naționalismul și prejudecata cu iubirea necondiționată. În acel raport de iubire și îngrijire nu existau nici un evreu nici un samaritean, ci două ființe umane, unul aflat în nevoie și celălalt care se îngrijește de acea nevoie. Răspunsul creștin la egoism este iubirea, un mesaj care străbate întreaga scrisoare a Sanctității Sale.

Dumneavoastră ați spus într-un interviu că vă rugați în fiecare zi pentru primul ministru britanic Boris Johnson. În timpul unei Liturghii la "Sfânta Marta", Papa Francisc a cerut să se facă rugăciuni pentru liderii politici care în această perioadă trebuie să ia decizii dificili. După părerea dumneavoastră, ce loc ocupă astăzi rugăciunea, sau și raportul cu Dumnezeu, într-o lume tot mai secularizată?

Mă rog zilnic pentru primul ministru și pentru toți ceilalți care în fiecare zi trebuie să ia decizii politice aproape imposibile. După acel interviu, conform unor titluri din social media eu am "admis" că mă rog pentru primul ministru. Nu am admis asta ca și cum ar fi un secret vinovat; este datoria mea, și este ceva ce fac prompt și cu plăcere pentru el și pentru alții.

Rugăciunea este limfa vitală a relației noastre cu Dumnezeu. Rugăciunea este frumoasă, intimă și mereu surprinzătoare. Rugăciunea este participare la creație și re-creație; în rugăciune ne schimbăm pe noi și se schimbă lumea. Însă dacă vrem să schimbăm lucrurile, să începem de la rugăciune, nu trimițând o listă de cereri în cer, ci permițând lui Dumnezeu să ne schimbe, să ne facă mai asemănători cu Cristos.

Pace, ecologie și dreptate socială sunt printre temele asupra cărora dumneavoastră și papa Francisc sunteți mai angajați. Care este speranța dumneavoastră pentru viitorul raportului cu papa, pe care deja l-ați întâlnit de mai multe ori și cu care împărtășiți dorința de a merge împreună în Sudanul de Sud exprimată după întâlnirea cu liderii sud-sudanezi la "Sfânta Marta" în aprilie 2019?

Apreciez profund prietenia mea cu Papa Francisc. Am început slujirea noastră aproape în același timp și împărtăși multe preocupări comune. Pentru amândoi pacea și reconcilierea sunt esențiale. Reculegerea la care Sfântul Părinte și eu am participat cu diferiții lideri politici din Sudanul de Sud este și astăzi una din experiențele cele mai intense din viața mea. A putea să mergem împreună în Sud Sudan rămâne o speranță concretă. Până acum n-a fost posibil, însă Bisericile, catolică, anglicană și prezbiteriană, din Sudanul de Sud și la nivel internațional, au continuat să lucreze pentru pace și pentru un viitor drept și durabil pentru țara aceea. Este speranța mea că, atunci când va fi posibil din nou să călătorim, vor fi fost așa progrese în procesul de pace din Sudanul de Sud încât să ne permită să mergem acolo pentru a-l celebra și a încuraja aprofundarea păcii și creșterea în societate.

La sfârșitul uneia din întâlnirile mele cu papa, el mi-a spus să-mi amintesc de "cele trei P: preghiera, pace e povertà [rugăciune, pace și sărăcie]". Sper ca în continuarea prieteniei noastre aceste "trei P" să poată continua să ne unească: rugăciune reciprocă unul pentru altul și pentru lume și angajarea fie pentru pace și reconciliere, fie pentru a căuta să îmbunătățim viața săracilor.

(După L'Osservatore Romano, 17 noiembrie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 379.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat