Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 33-a de peste an - Anul A - 2020

Prov 31,10-13.19-20.30-31 Ps 128; 1Tes 5,1-6; Mt 25,14-30.

"Așadar, să nu dormim precum ceilalți, ci să veghem și să nu ne pierdem cumpătul" (1Tes 5,6).

Pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 25,14-30) prefațează timpul sfârșitului și ne oferă ocazia de a medita și de a înțelege că Dumnezeul creștinilor, deși fericit (cf. 1Tim 6,15) și desăvârșit în sine (cf. Mt 5,48), a lucrat și lucrează cu toată ființa sa întreită la fericirea și desăvârșirea creaturilor sale: "Tatăl meu lucrează până acum; lucrez și eu" (In 5,17). Dumnezeu, după ce a creat cerul și pământul, a început să le umple cu ființe și lucruri, spre fericirea îngerilor din cer și a oamenilor de pe pământ.

După actul creației a fost o scurtă zi de odihnă (cf. Gen 2,2-3), zic scurtă pentru că a fost scurtată de păcatul îngerilor și al oamenilor, iar de atunci, cu gândul la noua odihnă mesianică și veșnică, toți trebuie să lucreze și să sufere, începând cu persoanele divine care suportă cea mai mare parte din lucrare, căci Dumnezeu însuși lucrează și suferă (cf. In 5,17), îngerii lucrează și suferă (cf. Ap 12,1), oamenii din cer și de pe pământ lucrează și suferă (cf. Rom 8,23), unde și întreaga creație lucrează și suferă (cf. Rom 8,19-22).

În acest context Dumnezeu a zis despre oamenii de pe pământ: "Voi sunteți dumnezei" (Ps 82,6; In 10,34), în sensul de: "voi sunteți împreună lucrători cu mine" spre binele, folosul, fericirea și desăvârșirea creației. Dacă Dumnezeu a scos totul din nimic spre fericirea și desăvârșirea oamenilor, oamenii, pornind de la lucrarea lui Dumnezeu, pornind de la darurile lui Dumnezeu pentru ei, fiecare cât poate cuprinde, trebuie să lucreze cu ele la fericirea și desăvârșirea altora, spre slava și cinstea lui Dumnezeu.

Prin soția harnică și iscusită în cele gospodărești (cf. Prov 31,10-31) și prin sluga fidelă în folosirea avutului pe care i l-a încredințat stăpânul (cf. Mt 25,14-30), prima lectură și evanghelia par să insinueze însușirile spiritului omului nou prezentat în predica de pe munte. De fapt, prin aceste exemple, Scriptura vrea să ne dea o lecție de perseverentă fidelitate. Aceasta este fidelitatea pe care o cere de la noi și Sfântul Apostol Paul în epistola sa (cf. 1Tes 5,1-6), atunci când ne impune să rămânem treji în așteptarea venirii din nou a Mântuitorului. Pe cei credincioși ziua revenirii Domnului nu poate să-i surprindă, pentru că ei sunt mereu în lumină și activi. Răpirea Bisericii, acea nădejde binecuvântată, poate avea loc în orice moment, ca atare, ar trebui să fim treji în orice clipă. Bazați pe promisiunile lui Isus putem spune că într-o zi vom cânta. Dar trebuie să ducem o viață de veghe. Va veni un mare necaz peste lume, dar noi, ca Enoh, vom fi răpiți înaintea acestui necaz. De aceea trebuie să fim treji ca să putem pleca cu Isus când va veni.

Privind în Biblie la felul cum au lucrat oamenii cu darurile primite, putem spune în primul rând că oamenii Bibliei nu au posedat multe daruri și la superlativ. Cei mai mulți dintre eroii Bibliei au posedat la început doar un singur talant: femeia din prima lectură se pricepea la tors și prin tors a devenit desăvârșită (cf. Prov 31,19); regele David știa să arunce bine cu praștia și de aici a ajuns desăvârșit (cf. 1Sam 17,50); Sfântul Paul a început ca țesător de corturi și a ajuns să fie un apostol desăvârșit (cf. Fap 20,34). Interesant de observat este că toți eroii Bibliei, pornind de la un singur talant pe care l-au utilizat bine, s-au învrednicit de a fi primit și alții pe parcurs, deschizându-și perspectiva veșniciei, unde vor primi atâția talanți câți vor fi suficienți pentru a lucra împreună cu Dumnezeu la desăvârșirea creației sale. Aici pe pământ rar putem vedea oameni cu doi sau cu cinci talanți, dar putem vedea la tot pasul oameni cu un singur talant, care lucrând bine cu el în aducerea oamenilor la mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, au primit pe parcurs și alții. Pentru scopul de a lucra la desăvârșirea și mântuirea creației oamenii au primit, fie progresiv, fie de la început, mai mulți talanți, pentru a lucra împreună cu Dumnezeu, cu îngerii și sfinții, la mântuirea întregii creații, începând cu mântuirea omului, cel care poartă chipul și asemănarea cu Dumnezeu (cf. Gen 1,26). Dacă vezi soarele, vei vedea puterea lui Dumnezeu. Dacă vezi oglinda unei ape, vei vedea buna creație a lui Dumnezeu. Și văzând acestea, vei ieși din tine și vei începe să faci bine celor din jur.

Indiferent cât de multe sau de puține ar fi resursele materiale sau spirituale, darurile și talanții unui om, ai unui creștin, acesta să nu uite că tot ce are nu este al lui, ci i-a fost doar încredințat, și că el va trebui să-i dea socoteală lui Dumnezeu pentru ei (cf. 1Cor 4,7), adică va da socoteală pentru puterea, capacitățile, timpul, talentele, oportunitățile și mijloacele oferite lui. Această este o lucrare a fiecăruia. Dumnezeu ne oferă nouă pentru ca noi, oferind altora, să devenim asemenea lui: generoși, mărinimoși, milostivi. Cei care, uitând misiunea sacră ce le-a fost încredințată odată cu talanții dați lor, caută să economisească sau să cheltuiască pentru a-și satisface mândria sau egoismul, poate că vor reuși să-și asigure câștigurile și plăcerile acestei lumi, însă în ochii lui Dumnezeu, când vor fi evaluați în funcție de realizările lor spirituale, ei vor fi găsiți săraci, nenorociți, ticăloși, orbi și goi (cf. Ap 3,17).

Cât de folositor ne-ar fi dacă zilnic am privi cum lucrează Dumnezeu sub ochii noștri începând cu: o nouă dimineață, cu soarele răsărind, cu căldura care dezmorțește, cu norii și vântul care răcoresc, cu ploaia care revigorează, cu noaptea care odihnește. Și recunoscători pentru aerul pe care îl respirăm și cu ceea ce primim în fiecare clipă de la el, am începe să-l imităm în dragoste față de cei care ne înconjoară, începând o lucrare mântuitoare, ca de exemplu: o convorbire sinceră spre edificare, o inițiativă de rugăciune aducătoare de liniște și pace, un simplu salut cuiva părăsit de lângă noi, o strângere de mână, o lacrimă de empatie, un zâmbet cald și binevoitor, o iertare dată cuiva care ne-a greșit și multe altele. Recunoștința față de darurile primite de la Dumnezeu și de la alții ne însuflețește și ne face mai frumoși la chip și suflet. Dacă vezi luna, vei vedea frumusețea lui Dumnezeu.

Parabola de astăzi ne învață că istoria de acum gravitează în jurul unui om care, înainte de a pleca într-o călătorie lungă, și-a strâns robii și le-a dat fiecăruia dintre ei diferite sume de bani, potrivit cu capacitatea lor. Nu e greu să vedem că omul plecat este Cristos, este stăpânul nostru, iar călătoria lungă este perioada dintre prima și a doua sa venire. Cei trei slujitori sunt imaginea ucenicilor însărcinați cu răspunderea de a purta de grijă intereselor Domnului absent. Ei primesc responsabilitatea în funcție de capacitățile individuale ale fiecăruia.

După multa vreme, stăpânul s-a întors și le-a cerut socoteala. Aceasta reprezintă a doua venire a Domnului. Primii doi au primit exact aceeași elogiere: "Bine, rob bun și credincios; ai fost credincios în puține lucruri, te voi pune peste multe lucruri; intră în bucuria stăpânului tău". Proba la care a fost supusă slujirea lor nu a constat atât din cantitatea câștigată, cât din efortul depus. Fiecare s-a folosit de capacitatea sa din plin și a câștigat sută la sută. Aici sunt întruchipați credincioșii adevărați, a căror răsplată este să se bucure de binecuvântările împărăției mesianice.

Al treilea slujitor nu a avut ce să-i dea stăpânului său decât insulte și scuze. Astfel el l-a acuzat pe stăpânul său că este aspru și irezonabil, că seceră de unde n-a semănat și că strânge de unde n-a vânturat. Slujitorul acesta a fost negreșit un necredincios, iar stăpânul său l-a mustrat, făcându-l viclean și leneș. Dacă așa gândea despre stăpânul său, de ce nu i-a depus banii la bancă, pentru ca aceștia să câștige dobândă? Dacă acest om ar fi câștigat un talant cu talantul ce-l avea, ar fi primit aceleași elogii ca ceilalți slujitori. În schimb, singura sa recoltă a fost o groapă în pământ!

Referirea la "zarafi" sau "bancheri" ne sugerează ideea că, dacă nu putem folosi bine bunurile noastre pentru Domnul, atunci ar fi indicat să le dăm altora, care știu cum să se folosească de ele. Bancherii, în acest caz, ar putea fi misionarii, oamenii de bine, administratorii înțelepți, societățile biblice, editurile creștine, programe radiofonice de vestire a evangheliei etc. Robul netrebnic a fost aruncat afară - adică a fost exclus din împărăție, pentru a avea parte de soarta îngrozitoare a celor răi, căci lipsa lui de fapte bune a demonstrat că nu poseda credință salvatoare.

Cine vizitează muzeul Luvru din Paris va întâlni o mulțime de turiști stând zeci de minute în șir în fața unui tablou: Gioconda de Leonardo da Vinci (1452-1519), femeia care zâmbește mereu, parcă stă și râde de cei care stau și o privesc, când au atâtea lucruri bune de făcut spre mântuirea lor și a altora.

Sfântul Macarie (300-391), mergând în vizită la Sfântul Antonie cel Mare (251-346), deși era obosit de drum și flămând, în timp ce vorbeau despre cele divine, văzând niște nuiele în chilie, în timp ce limba îi vorbea despre slava lui Dumnezeu, a început să împletească un coș spre aceiași slavă a lui Dumnezeu. Trebuie să veghem și să lucrăm ca să avem parte de timpul odihnei cerești!

"Totul vine de la tine, Doamne, spunea împăratul David, și din mâna ta primim ce-ți aducem" (1Cr 29,14). Toate lucrurile sunt ale lui Dumnezeu, nu numai prin creație, ci și prin răscumpărare. Toate binecuvântările din viața aceasta și din viața veșnică ne sunt date purtând pecetea crucii de pe Golgota. De aceea, învinuirea că Dumnezeu este un stăpân aspru, secerând de unde n-a semănat, este falsă. Tatăl nostru ceresc nu cere nici mai mult, nici mai puțin decât ceea ce ne-a făcut el în stare să facem. El nu pune asupra slujitorilor săi nici o povară pe care ei să n-o poată duce. "El știe din ce suntem făcuți; își aduce aminte că suntem țărână" (Ps 103,14). Prin harul său, noi putem aduce la îndeplinire tot ceea ce el cere de la noi. Deci, "cui i s-a dat mult, i se va cere mult; și cui i s-a încredințat mult, i se va cere mai mult" (Lc 12,48). Fiecare dintre noi vom fi personal răspunzători, chiar și numai pentru o iotă făcută mai puțin decât am fi fost în stare să facem.

Urmașii Domnului Cristos, creștinii, au fost răscumpărați pentru slujire. Domnul ne învață că scopul real al vieții este slujirea mântuirii omului și a întregii creații. Domnul Cristos a fost un muncitor, și tuturor urmașilor săi le-a dat legea slujirii lui Dumnezeu și a slujirii semenilor lor. Aici, Domnul Cristos a prezentat lumii cea mai înaltă concepție a vieții ce a fost cunoscută vreodată. Trăind pentru a sluji lui Dumnezeu și altora, omul este astfel adus în legătură cu Domnul Cristos. Legea slujirii devine veriga de legătură ce ne leagă de Dumnezeu, de semenii noștri și de fericirea veșnică.

Ceea ce vom fi în ceruri este o reflectare a ceea ce suntem acum, în ceea ce privește caracterul și slujirea sfântă. Domnul Cristos spune despre sine: "Fiul Omului n-a venit să i se slujească, ci el să slujească" (Mt 20,28). Această lucrare a sa aici pe pământ este și lucrarea sa în ceruri. Și răsplata noastră, pentru faptul că am lucrat cu Cristos în această lume, este primirea unei puteri mai mari și a unui privilegiu mai deosebit de a lucra cu el până în veșnicie.

Oricare ar fi lucrarea pe care o avem de făcut în slujirea mântuirii, Dumnezeu este onorat printr-o slujire din toată inima și cu bucurie. El are mare plăcere atunci când noi aducem la îndeplinire îndatoririle noastre cu recunoștință, bucurându-ne de faptul că suntem găsiți vrednici a fi colaboratori cu el. "Rămâneți în mine și eu în voi, spune Domnul. Cel care rămâne în mine și eu în el, acela aduce roade multe" (In 15,4-5).

Psalmul responsorial 128 ne spune: "Ferice de oricine se teme de Domnul, va fi fericit și-i va merge bine" (Ps 128,1-2). În Vechiul Testament, bunurile rezervate omului credincios erau cele ale: longevității, prosperității și odihnei. În Noul Testament, bunurile rezervate celui credincios sunt așezate în cer cu Cristos (cf. Ef 1,3). Prosperitatea sufletului este cea mai bună prosperitate. Omul ar vrea să inverseze lucrurile. Își închipuie că ar ajunge la fericire îmbunătățindu-și situația materială. Dar mizeria lui este în primul rând de ordin moral. Omul este nefericit pentru că este păcătos. Să înceapă prin a se întoarce la Dumnezeu, pentru a se teme de el și a umbla pe căile lui! Atunci va vedea binecuvântarea extinzându-se peste el, căci "evlavia este de folos la toate" (cf. 1Tim 4,8). Aceasta nu semnifică faptul că va avea o prosperitate care constă în a-și satisface poftele, ci că vor avea bucuria liniștită aici pe pământ și o mare favoare divină în cer (cf. Ps 37,4).

Astăzi Biserica celebrează a IV-a Zi Mondială a Săracilor, zi în care fiecare este invitat de Dumnezeu cu aceste cuvinte: "Întinde-ți mâna către cel sărac" (Sir 7,32) și nu numai atât: "Faceți dreptate si judecata; scoateți pe cel asuprit din mâinile asupritorului; nu chinuiți pe străin, pe orfan si pe văduvă; nu apăsați si nu vărsați sânge nevinovat" (Ier 22,3). Din capul locului trebuie să spunem că omul nemântuit este cel mai sărac dintre toți săracii, mai orfan decât toți orfanii, mai gol decât toți goii, mai flămând decât toți flămânzii, pentru că a rămas departe de mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt. Mântuirea lui Dumnezeu prin Cristos și Duhul Sfânt este singura care ne scoate din cea mai sumbră sărăcie: păcatul, moartea și iadul. În Biblie Dumnezeu, pornind de la eradicarea sărăciei materiale a celor mai vulnerabili dintre copiii săi, ne poartă cu gândul la eradicarea sărăciei spirituale aduse de diavol prin păcat, sărăcie prin care am fost privați de bunurile mesianice de bunurile împărăției lui Dumnezeu. Dacă în vechime era îndemnul: "Întinde-ți mâna către cel sărac" (Sir 7,32), acum în Noul Testament, îndemnul este: "Mergeți în toată lumea, predicați evanghelia la toată făptura! Cine va crede și va fi botezat se va mântui; iar cine nu va crede va fi condamnat" (Mc 16,15-16). Dacă în Vechiul Testament, Dumnezeu fie direct, fie indirect pedepsea pe cei care nu aveau milă față de săracii săi, în Noul Testament Dumnezeu face la fel cu cei care nu se miluiesc de săracii spiritual și nu-i aduc la mântuire. Căutați pâinea sufletească și dăruiți-o și altora! "Nu numai cu pâine va trăi omul, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu" (Mt 4,4). De aceea Sfântul Paul spunea: "Vai mie dacă nu vestesc evanghelia" (1Cor 9,16)! Iar Sfântul Iacob spune: "Dacă cineva rătăcește departe de adevăr și un altul îl întoarce, să știe că cel care îl întoarce pe un păcătos de pe drumul rătăcit își va salva sufletul de la moarte și va acoperi o mulțime de păcate" (Iac 5,19-20). Deci, suntem chemați să eradicăm sărăcia materială și spirituală a semenilor noștri.

Închei considerația cu îndemnul Sfântului Paul către ucenicul său Timotei: "Dar tu fii treaz în toate lucrurile, rabdă suferințele, fă lucrul unui evanghelist și împlinește-ți bine slujba" (2Tim 4,5). Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 33-a de peste an


 

lecturi: 595.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat