Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 32-a de peste an - Anul A - 2020

Înț 6,12-16; Ps 62; 1Tes 4,13-18; Mt 25,1-13

"Noi, cei vii, care vom fi rămas atunci, și vom fi răpiți împreună cu ei în nori, ca să-l întâmpinăm pe Domnul în văzduh, și, astfel, vom fi cu Domnul pentru totdeauna" (1Tes 4,17).

În evanghelia după Matei, capitolul 24, ca răspuns la întrebarea ucenicilor săi privitoare la semnele venirii sale și ale sfârșitului veacului, Cristos arătase unele dintre evenimentele care vor urma în istoria lumii și a Bisericii, de la prima și până la a doua sa venire și anume: distrugerea Ierusalimului, marea încercare a Bisericii sub persecuțiile păgâne, întunecarea soarelui și lunii și căderea stelelor. După aceasta, el a vorbit despre venirea împărăției sale, pe care astăzi o descrie ca pe o nuntă. Astfel rostește parabola celor 10 fecioare, cifra 10 fiind și ea un simbol pentru totalitate, parabolă care descrie cele două categorii de oameni care așteaptă venirea sa: unii înțelepți și alții nechibzuiți (cf. Mt 25,1-13).

Iată un exemplul cu unul care a umblat după înțelepciunea de jos a acestei lumi și unul care a urmărit numai înțelepciunea de sus: Sfântul Bruno (1030-1101). S-a născut la Köln, Germania, dintr-o familie dintre cele mai nobile. De mic a avut multe succese la învățătură. Îl atrăgea viața religioasă, dar gustul celor pământești îl împiedica să se decidă pentru Dumnezeu. Însă un fapt l-a determinat să ia hotărârea cea bună. Era student la Universitatea Sorbona din Paris. Printre prietenii săi de la universitate îl avea și pe renumitul canonic Raymound Diocres (+ 1084), care era admirat de toată lumea pentru virtuțile și știința sa. Dar s-a întâmplat ca acest canonic virtuos și învățat să moară subit. La ceremoniile funerare ale lui Raymound Diocres a participat și tânărul student Bruno de Koln. În vechiul ritual de înmormântare al Evului Mediu era un moment în care cineva se apropia de sicriului răposatului și bătea în el, întrebând pe cel răposat folosind niște cuvinte din Cartea lui Iob: "Dacă poți, răspunde-mi, apără-ți pricina înaintea mea, fii tare" (Iob 33,5)! Se spune că la aceste cuvinte, mortul s-a ridicat din sicriu și, cu o voce înspăimântătoare, a zis: "Eu sunt acuzat la dreapta judecată a lui Dumnezeu!" O panică de nedescris a cuprins mulțimea adunată și înmormântarea a fost amânată pentru a doua zi. A doua zi, la același moment al ceremoniei funerare, mortul s-a ridicat iar și a spus: "Eu sunt judecat de dreapta judecată a lui Dumnezeu!" O nouă spaimă a mulțimii și o nouă amânare a înmormântării. În a treia zi, mortul se ridică iar din sicriu și zise: "Eu sunt condamnat de dreapta judecată a lui Dumnezeu!" În acel moment, Bruno sfărâmă și ultimele legături cu lumea și a început să lucreze numai pentru suflet. Înmormântarea lui Raymond Diocrès figurează în scene din manuscrisul "Très Riches Heures" al Ducelui Jean de Berry (1340-1416). Apoi, pictori precum Vincenzo Carducci (1585-1638), Gregorio Bausá (1590-1656) și Eustache Le Sueur (1615-1655), au reprezentat scene din viața lui Raymound Diocrès, în special cele legate de moartea lui, care l-au convertit definitiv pe Sfântul Bruno de Köln.

În povestirea lui Isus, "toate" fecioarele au adormit: înțelepte și nechibzuite. Toate au greșit în așteptare. În limbajul simbolic toate au fost infidele. Dar cele înțelepte, ca mireasa din Cântarea Cântărilor (cf. Ct 5,2), și ca Sfântul Bruno, aveau "lampa inimii aprinsă" precum și rezervă de ulei: "Eu dorm, însă inima mea veghează". Cele nechibzuite nu s-au predat lucrării Duhului Sfânt și nu i-au predat toate ungherele inimii lor: n-au părăsit iudaismul precum cele înțelepte dintre evrei (cf. Evr 13,13), n-au părăsit slujirea la idoli, precum cele dintre păgâni, "ca să slujească Dumnezeului viu și adevărat și să aștepte din ceruri pe Fiul său" (1Tes 1,9-10). Nu au rămas legate de Dumnezeu prin trăirea celor trei virtuți teologale: credința, speranța și iubirea (cf. 1Cor 13,13).

În privința aceasta, "fecioarele nechibzuite" reprezintă creștinii cu numele, seamănă cu ascultătorii Cuvântului reprezentați prin terenul cu pietre și spini (cf. Mt 13,5) și cu omul fără haină de nuntă (cf. Mt 22,11-14), sau slujitorii răi care, văzând întârzierea Stăpânului lor, s-au dedat patimilor (cf. Lc 12,45-46), ca oamenii răi din zilele lui Noe, care văzând că Domnul întârzie, mâncau și beau, se însurau și se măritau, până în ziua în care Noe a intrat în arcă și potopul și i-a luat pe toți (cf. Mt 24,26-28).

Venirea mirelui a avut loc la miezul nopții - ceasul cel mai întunecat. Tot astfel, venirea Domnului Cristos va avea loc în perioada cea mai întunecată a istoriei acestui pământ. Zilele lui Noe și Lot ne înfățișează un tablou al condițiilor lumii chiar înaintea venirii Fiului omului. Arătând spre acest timp, Scripturile arată că Satana va lucra cu toată puterea, cu "toate amăgirile nelegiuirii" (2Tes 2,9-10).

"El a făcut ca să lumineze lumina sa în întuneric" (2Cor 4,6), dar căutau tot întunericul pentru că faptele lor erau rele (cf. In 3,19). Când au fost surprinși în întuneric au început să strige: "N-am stat noi la masă cu tine? N-am prorocit noi în numele tău? N-am scos noi diavoli în numele tău? Și n-am făcut noi multe minuni în numele tău?" Dar răspunsul va fi: "Vă spun că nu știu de unde sunteți, depărtați-vă de la mine!" (Lc 13,25-27).

Iar acum să vedem semnificația termenilor pe care îi cuprinde parabola celor 10 fecioare:

1. Mirele este Isus Cristos (cf. Mt 25,13), cel care, de dragul nostru, a renunțat la bucuriile cerești pentru a se întrupa, pentru a deveni aproapele nostru, salvatorul nostru, ispășitorul păcatelor noastre pe cruce, pentru a deveni mirele nostru și fericirea noastră veșnică.

2. Fecioarele sunt oamenii fără deosebire, "din orice, neam, națiune și limbă" (cf. Dan 3,4), creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (cf. Gen 1,26). Sunt oamenii păcătoși chemați la convertire și la fericirea veșnică (cf. Mc 1,15, 1Tim 1,15); sunt oamenii cu care Isus s-a identificat și pe care îi vrea ca mirese în paradis cu el (cf. Mt 25,45-46) pentru a le da slava și bucuriile sale veșnice (cf. In 17,24).

3. Candele aprinse sunt lumina Cuvântului divin, pe care Dumnezeu a aprins-o în orice botezat pentru a-i fi o lumină pe cărarea vieții (cf. Ps 119,105) și ocazie de a lumina și pe alții: "Voi sunteți lumina lumii. Nu se poate ascunde o cetate așezată pe munte. Nici nu se aprinde o candelă și se pune sub obroc, ci pe candelabru, ca să lumineze pentru toți cei care sunt în casă. Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, încât ei să vadă faptele voastre bune și să-l glorifice pe Tatăl vostru cel din ceruri" (Mt 5,14-16).

Doi sfinți anonimi (sec. IV) din Asia Mică stăteau pe iarbă. Unul citea Scriptura și celălalt asculta, apoi dădea explicațiile necesare. Într-un anumit moment, cel care asculta a fost furat de niște gânduri străine privind câmpiile întinse. Cel care citea îi cere celui care asculta explicațiile de rigoare. Acesta, fiind distrat, i-a cerut colegului să recitească textul. Acesta i-a făcut o mică și subtilă dojană, că îl interesează mai mult câmpul decât Cuvântul lui Dumnezeu. Cel distrat, pentru o clipă, s-a simțit atât de vinovat și rușinat, încât a făcut vot că nu va mai privi niciodată aiurea. S-a retras într-o colibă în care a trăit timp de patruzeci de ani, cugetând numai la Cuvântul lui Dumnezeu.

4. Vasul este persoana fizică a credinciosului cu toate ungherele sale: "Dar noi avem această comoară în vase de lut, pentru ca puterea mare să fie de la Dumnezeu, și nu de la noi" (2Cor 4,7). Numai vasele de lut rezistă bine intemperiilor și nu este mâncat de rugină și molii, și ca atare păstrează bine comorile (cf. Iac 5,3).

5. Untdelemnul este Duhul Sfânt: "Dar voi aveți ungerea de la Cel Sfânt și cunoașteți cu toții. Dar în ce vă privește, rămâne în voi ungerea pe care ați primit-o de la el și nu aveți nevoie ca să vă învețe cineva, ci, întrucât ungerea lui vă învață despre toate - iar ea este adevărată, și nu falsă" (1In 2,20. 27); "Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe care îl va trimite Tatăl în numele meu, vă va învăța toate și vă va aminti toate câte vi le-am spus eu" (In 14,26).

Sfânta Matilda, regina Angliei, în anul 1118, a avut o vedenie: inimile tuturor oamenilor erau candele mici legate de inima lui Isus, din care se vărsa în ele ulei și le umplea. Unele din candele (inimile oamenilor) erau foarte drepte și ținute de trei lănțișoare. Tot uleiul ce le alimenta era în ele. Alte inimi nu erau ținute decât de două lănțișoare, cu cea mai mare parte din ulei vărsată. Altele atârnau ținute numai într-un lănțișor, cu tot uleiul vărsat. Cele trei lănțișoare însemnau cele trei virtuți teologale: credința, speranța și iubirea (1Cor 13,13).

6. Zăbovirea mirelui e marea dragoste a lui față de fecioare pentru ca niciuna să nu fie surprinsă nepregătită: "Domnul nu întârzie împlinirea promisiunii, după cum consideră unii, ci el este îndelung răbdător față de voi, întrucât nu vrea să se piardă cineva, ci ca toți să ajungă la convertire. Dar ziua Domnului va veni ca un hoț" (1Pt 3,9-10). Începând de pe vremea lui Isus și până astăzi, cei care au pus la inimă Cuvântul lui Dumnezeu s-au convertit și au desfășurat apostolat între cei căzuți, cum este exemplul francezului Chareles de Foucauld (1858-1916).

7. Strigătul de la miezul nopții este parusia și răpirea: "Iată mirele! Ieșiți-i în întâmpinare" (Mt 25,6); "Pentru că însuși Domnul, la porunca [divină], la strigătul arhanghelului și în sunetul trâmbiței lui Dumnezeu va coborî din ceruri și cei morți în Cristos vor învia mai întâi, apoi noi, cei vii, care vom fi rămas atunci, și vom fi răpiți împreună cu ei în nori ca să-l întâmpinăm pe Domnul în văzduh și astfel vom fi cu Domnul pentru totdeauna" (1Tes 4,16-17); "Vegheați, așadar, căci nu știți când vine stăpânul casei: sau seara, sau la miezul nopții, sau la cântatul cocoșului, sau în zori, ca nu cumva, venind pe neașteptate, să vă găsească dormind! Iar ceea ce vă spun vouă o spun tuturor: Vegheați!"(Mc 13,35-37).

O poveste creștină deosebită relatează despre un clovn. Clovnii - nebunii regelui - aveau voie să spună orice, mai mâncau bătaie, dar ei spuneau adevărul. Însă un clovn era tolerat. Într-o zi regele îi face cadou un sceptru de paie si îi spune: "Să dai acest sceptru celui care este mai nebun decât tine, dacă-l vei găsi vreodată!" Nebunul curții stă pe acolo, mai trăiește încă 30 de ani. La un moment dat regele se îmbolnăvește rău de tot. Era pe patul de moarte. Clovnul vine și-l întreabă: "Maiestate, vă e rău?" Regele spune: "Da, cred că am să mor". "Vai, Maiestate, ce rău îmi pare! V-ați pregătit?" "Cum să mă pregătesc?" "De drum. Vă duceți dincolo și nu v-ați pregătit?" "Nu!". "Trebuia să vă pregătiți tot timpul vieții". "Nu m-am pregătit". "Am găsit omul mai prost decât mine. Poftim sceptrul de paie!"

8. Trimiterea la vânzători arată că nimeni nu poate aduna pentru alții. Într-o istorioară creștină se relatează că soțul unei femei a refuzat toată viața să frecventeze biserica, să asculte Cuvântul lui Dumnezeu, să-și curețe sufletul de păcate și să se hrănească spre viața cea veșnică cu trupul și sângele lui Isus. Când soția îl chema cu bunătate la întâlnirea duminicală cu Domnul, el răspundea batjocoritor: "Las că mergi tu și pentru mine!" Dar s-a întâmplat ca soția să moară înaintea lui și a fost primită de Dumnezeu în cer. Dar nici măcar atunci soțul n-a intrat în biserică și nici nu s-a spovedit și împărtășit. Era o ocazie bună de convertire pe care i-a oferit-o Dumnezeu prin moartea soției. A mai fost lăsat încă mulți ani în viață ca să se convertească, dar a refuzat. A murit și el ca toți oamenii și, ajuns dincolo, a voit să meargă lângă soția sa din cer, dar Dumnezeu i-a răspuns cu însăși cuvintele sale: "Lasă că a intrat ea și pentru tine!"

9. Cei ce vând untdelemn sunt slujitorii Bisericii și săracii, suferințele și necazurile trecute cu credință: "Cunosc faptele tale. Iată, am lăsat înaintea ta o ușă deschisă și nimeni nu poate s-o închidă pentru că, deși ai o putere mică, ai păzit cuvântul meu și nu mi-ai renegat numele" (Ap 3,18); "Te sfătuiesc să cumperi de la mine aur purificat în foc, ca să te îmbogățești; haine albe, ca să te îmbraci și să nu ți se vadă rușinea goliciunii tale, și alifie, ca să-ți ungi ochii și să vezi" (Ap 3,18; Ef 4,7-13; Fap 8,14-20; 19,1-7); "Faceți-vă prieteni din mamona nedreaptă, pentru ca ei să vă primească în corturile veșnice atunci când veți duce lipsă" (Lc 16,9)!

10. Sala de nuntă este împărăția cerurilor.

Nunta Prințului William cu Kate Middleton, din data de 29 aprilie 2011, a fost declarată "nunta secolului", despre care se estimează că a fost urmărită de aproximativ două miliarde de oameni, de pe întreg pământul. În raport cu aceasta, declarăm pe baza Bibliei că "Nunta Mielului" va fi mult mai bine organizată și mult mai măreață decât "nunta secolului! Conform Mt 22,2, însuși Dumnezeu va face nuntă Fiului său, Isus Cristos; iar conform Ap 19,7, aceasta va avea loc la sfârșitul acestui veac și va dura veșnic: "Să ne bucurăm, să ne veselim și să-I dăm slavă! Căci a venit nunta Mielului, soția lui s-a pregătit" (Ap 19,7).

Ce nuntă dorim, una de câteva zile, sau una veșnică? Pentru a o alege continuu pe cea veșnică avem nevoie de înțelepciune de sus: "Înțelepciunea de sus este strălucitoare și incoruptibilă; ușor de contemplat de către cei care o iubesc și este găsită de către cei care o caută. Ea îi precede pe cei care doresc să o cunoască. Cel care se trezește pentru ea nu obosește, fiindcă o va găsi așezată la poarta lui. A reflecta la ea este desăvârșirea priceperii, iar cel care veghează prin ea va fi îndată fără griji. Căci ea umblă căutându-i pe cei vrednici de ea, li se face văzută cu bunăvoință pe căi și în orice gând le iese în întâmpinare" (Înț 6,12-16). "Dumnezeu, va coborî din ceruri și cei morți în Cristos vor învia mai întâi, apoi, noi, cei vii, care vom fi rămas atunci, și vom fi răpiți împreună cu ei în nori, ca să-l întâmpinăm pe Domnul în văzduh și, astfel, vom fi cu Domnul pentru totdeauna" (1Tes 4,16-17).

Să veghem și fim gata, pentru că Fiul Omului va veni în ceasul la care nu ne gândim (cf. Mt 24,42.44).

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 32-a de peste an


 

lecturi: 552.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat