Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Niciun sfânt nu este o insulă

de cardinalul ales Marcello Semeraro
prefect al Congregației Cauzelor Sfinților

Când eram copil, pentru a-mi explica semnificația solemnității Tuturor Sfinților, mama mea îmi spunea că numărul lor era într-adevăr așa de mare încât era imposibilă inserarea lor în zilele unui calendar și de aceea era necesar să se facă o sărbătoare care să-i includă pe toți. Era modul său de a traduce unui copil pe cei "o sută patruzeci și patru de mii de însemnați, din toate triburile fiilor lui Israel" amintiți de Apocalips (7,4). Numărul este într-adevăr inepuizabil, așa cum este inepuizabilă înțelepciunea evangheliei, pe care sfinții au tradus-o în propria viață; este numărul unei plinătăți, care crește din zi în zi.

Sfântul este mereu un "om al Fericirilor", așa cum l-a numit Sfântul Ioan Paul al II-lea pe Pier Giorgio Frassati în omilia pentru beatificare. Cred că și Fericitul Carlo Acutis, ale cărui rămășițe pământești le-am putut venera la 19 octombrie, a trăit în plinătate, în pofida vârstei sale tinere, fericirile din evanghelie. Vorbind despre el, papa a spus că "el nu s-a acomodat într-un imobilism comod, ci a perceput nevoile din timpul său, pentru că îi cei mai slabi vedea fața lui Cristos" (Angelus din 11 octombrie 2020). Această frază a pontifului îmi readuce în memorie o imagine care-l reprezintă pe Carlo în timp ce, într-un scenariu montan, merge având rucsacul pe spate.

Într-o asociere de amintiri, cuvintele papei îmi readuc în memorie și un mod de a traduce acel "fericiți", care de nouă ori este repetat în relatarea Fericirilor din Evanghelia după Matei (5,1-12a). Mă refer la André Chouraqui care, traducând în limba franceză Noul Testament, a tradus acel "fericiți" cu en marche, adică "să pornim la drum"! El încerca astfel o retroversiune în limba ebraică a exclamației lui Isus, făcând ipoteza ca versiune originală pe buzele sale interjecția ashréi care, și în lumina Psalmului 1,1, ar evoca și corectitudinea omului care merge pe calea dreaptă, care-l conduce la Dumnezeu.

Așadar, iată că virtuțile amintite de fericirile evanghelice devin ca drumuri care conduc la întâlnirea cu Dumnezeu. "Fericitul" din evanghelie nu este unul care poate să stea liniștit ca să se bucure de propriile merite, ci este o figură "neliniștită", adică angajată în urmarea constantă a lui Isus. Este cel care fără încetare îl urmează pe Domnul și merge cu fidelitate după pașii săi.

Biserica însăși este un popor pelerin. Să luăm în considerare că acel en marche este și o exclamație la plural și asta (pentru a parafraza o expresie a poetului englez John Donne, preluată apoi de Thomas Merton) înseamnă că niciun "fericit", niciun sfânt nu este "o insulă". În schimb există o comuniune de sfinți. De fapt, lui Dumnezeu, așa cum ne-a învățat conciliul, "i-a plăcut să-i sfințească și să-i mântuiască pe oameni nu individual și fără vreo legătură între ei, ci a voit să facă din ei un popor care să-l cunoască în adevăr și să-l slujească în sfințenie" (Lumen gentium, nr. 9). Acesta este misterul vocației universale la sfințenie despre care a tratat același Conciliu al II-lea din Vatican și pe care noi o contemplăm realizată în paradis.

O a doua reflecție îmi vine dintr-o lectură făcută chiar în aceste zile a unei cărți, dăruite de autor cu ocazia numirii mele ca prefect al Congregației pentru Cauzele Sfinților. Este vorba de textul exercițiilor spirituale predicate de părintele François-Marie Léthel, carmelit desculț, la Curia Romană în 2011 în prezența lui Benedict al XVI-lea (cf. La luce di Cristo nel cuore della Chiesa, Citt? del Vaticano, Libreria editrice vaticana, 2011). Tema cursului de exerciții a fost "teologia sfinților", dezvoltată ascultându-i pe sfinți și lăsându-se conduși de ei.

În meditații a amintit câteva figuri și printre acestea este Charles Péguy, "un om care nu este un sfânt, dar care ca și Dante, este unul din cei mai mari poeți creștini". În această privință, părintele Léthel a scris: "A-l integra pe Péguy în teologia sfinților are o semnificație profundă pentru mine, pentru a spune că împărtășirea (comuniunea) sfinților este deschisă cu adevărat pentru toți oamenii și că, după cuvintele sale, comuniunea sfinților este și comuniune a păcătosului și a sfântului, pentru că în mod fundamental este comuniune a lui Isus Mântuitor cu toți oamenii și cu fiecare" (pag. 217).

Mărturisesc că la început aceste cuvinte aproape că m-au tulburat; după aceea, în sufletul meu a coborât o mângâiere profundă: "sfințenia" nu este rod al nostru, ci rezultatul unei vărsări de milostivire prin care energiile lui Cristos vindecă slăbiciunea și fragilitatea noastră. Mi-am amintit atunci că Cristos ne iubește nu pentru că suntem buni și destoinici... O mamă și un tată, eventual, îi spun copilului lor: "Cât de frumos ești, te iubesc...". Cu Dumnezeu este diferit. "Într-adevăr, pe când eram încă neputincioși, Cristos a murit la timpul hotărât pentru cei nelegiuiți... Dumnezeu și-a arătat iubirea față de noi prin faptul că, pe când eram încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi" (Rom 5,6-8).

La asta se adaugă universalitatea sfințeniei, care nu face superflue glasurile mai mici și ascunse. Minunăția sfințeniei este tocmai în acest a fi în sine mici și slabi, ci mari și puternici când suntem în imensitatea lui Dumnezeu, care dă forța. "Toate le pot în cel care mă întărește", scrie sfântul Paul (Fil 4,13).

El privește la umilința slujitorilor săi și face pentru noi ceea ce a făcut pentru Maria, mama sfântă a Fiului său. Face asta cu forța rodnică și coroborantă a Duhului însuși, care a inundat-o pe ea. Așa încât în marele cor al sfinților, chiar și cel care este mic și secundar pe tabla de șah politică a lumii și chiar a structurilor ecleziastice este prețios pentru perfecțiunea numărului celor o sută patruzeci și patru de mii însemnați de sângele Mielului.

(După L'Osservatore Romano, 5 noiembrie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 705.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat