Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cântăreț al cuvântului

Amintirea biblistului pr. Bruno Maggioni

De cardinal Gianfraco Ravasi

Dacă ar fi voit să aleagă un moto personal, ar fi putut opta pentru o afirmație clară a iubitului său Paul, apostolul: "N-am voit să știu nimic altceva la voi decât pe Isus Cristos, și pe acesta răstignit" (1Cor 2,2). Toți bibliștii italieni ar trebui să recunoaștem fără ezitare că niciunul dintre noi n-a vestit, comentat, proclamat Cuvântul lui Dumnezeu ca Monseniorul Bruno Maggioni, a cărui lungă și intensă existență pământească s-a încheiat la 88 de ani joia trecută (29 octombrie 2020) în orașul unde era preot, Como. Bibliografia sa este impunătoare, întrucât cercetarea sa exegetică și teologică a parcurs toate itinerarele principale ale Sfintelor Scripturi.

Desigur, orizontul fundamental a fost cel neotestamentar, explorat în toate traiectoriile sale istorico-literale și tematice principale, dar și în colțurile sale mai secrete. Dominau două domenii cărora le-a dedicat o adevărată bibliotecă de lucrări și de reflecții: Evangheliile și epistolarul paulin. Așa cum scria el însuși, originalitatea creștinismului trebuie căutată într-un soi de răsturnare radicală: "Nu omul moare pentru Dumnezeu, ci Dumnezeu moare pentru om. Mișcarea este răsturnată". Și volumul în care nota această viziune creștină radicală, scris la patru mâini cu un teolog concitadin al său, Ezio Prato, se intitula întocmai Dumnezeul răsturnat.

Trăsătura cea mai luminoasă a feței sale de studios și de preot a fost aceea a "comunicării" în autenticitatea rădăcinii sale etimologice: împărtășirea unui munus, a unui dar. În loc să se baricadeze în oaza protejată a unui limbaj teologic autoreferențial, adesea așa de criptic încât merge razant cu ezotericul tipic al unor colegi, părintele Bruno s-a pornit în mod constant de-a lungul cărărilor divulgării, printr-un limbaj transparent și simbolic sau parabolic. Pentru a avea dovada, este suficient să răsfoim câteva titluri ale sale în care îi plăcea să introducă această categorie narativă: Relatarea lui Marcu (sau a lui Matei sau a lui Ioan sau a lui Luca), Relatările evanghelice ale pătimirii (sau ale Învierii). Iată atunci că apar, tot în titulaturi, imagini ca "răbdarea agricultorului", "găleata uitată", "sămânța și pământul", "o comoară în vase de lut", "urechea acului și cămila", "forța și frumusețea Cuvântului", "era cu adevărat om", "credința dificilă", "speranța regăsită", "ca ploaia și zăpada" și așa mai departe.

În filigran se întrevedea mereu clipirea biblică și în rândurile sale, sub mantia unei expresii limpezi și implicatoare, se intuia însă formarea instrumentarului său științific care l-a condus să urce și la catedre academice în Seminarul din Como, dar mai ales în Facultatea Teologică a Italiei de Nord (unde am fost colegi mult timp) și în Universitatea Catolică din Milano. Se configura, astfel, o altă trăsătură a persoanei sale de profesor și martor: magisteriul său oral a fost imens, cu prezențe care mergeau de la congrese oficiale la mici comunități parohiale, de la scenele culturale calificate la locurile mai familiale și spontane.

Dacă am vrea încă o dată să-i atribuim un moto, s-ar putea recurge la apelul din Prima Scrisoare a lui Petru: "Să dați răspuns oricui vă cere cont de speranța voastră, dar cu blândețe și bună cuviință, având o conștiință curată" (3,15-16). Cine l-a cunoscut, l-a ascultat și l-a avut ca prieten nu poate uita bunătatea sa care transpărea din însuși caracterul său, simplitatea care însenina, pasiunea de a fi și păstor la Naggio, pe lacul Como, o mică parohie din dieceza comască, libertatea sa de gândire și față de anumite încetineli, divagări, rigidități ecleziale. Îi asculta atent și pe cei din urmă cu întrebările lor naive care revelau însă o dorință de ascultare, ignorată adesea de cei care, asemenea fariseilor din Evanghelia lui Ioan, detestă "mulțimea aceasta care nu cunoaște Legea și este blestemată" (7,49).

Într-un interviu din 2012, după ce a "răsturnat" încă o dată plângerea multora despre degenerarea societății contemporane descoperind în ea, în schimb, fermenți inediți, le cerea laicilor un dar: "Aș vrea ca să mă ajute să-l întâlnesc pe Dumnezeu în viață și în lumea obișnuită, în cotidianitatea raporturilor. Istoria lor poate folosi la aprofundarea Evangheliei pentru a o mărturisi tuturor". Ca filozoful credincios Soeren Kierkegaard, era convins că, dacă "principiul filozofiei este medierea, pentru creștinism este paradoxul", exact cum afirma apostolul, fiind sigur că inima credinței creștine era "scandal pentru iudei și nebunie pentru păgâni" (1Cor 1,23), un paradox care totuși are capacitatea de a păstra coerența deplină a înțelepciunii și de a fi un vehicul indispensabil de cunoaștere.

Pentru aceasta el s-a bătut pentru ca Biblia să răsune și în afara granițelor ecleziale, fie ca provocare existențială și morală, fie ca "mare cod" al culturii occidentale conform expresiei artistului William Blake, devenită de acum o locuțiune emblematică obișnuită, mai ales după lucrarea critică omonimă a lui Northrop Frye. De fapt, în același interviu declara: "În școli, așa cum se studiază Iliada și Odiseea, se poate citi și Biblia. În școala italiană, europeană, se studiază greaca, pentru că este în rădăcinile noastre, dar este așa și gândirea iudeo-creștină. Pentru a preda Biblia trebuie să se facă asta foarte bine, și sunt sigur că ea le-ar plăcea studenților cel puțin atât cum le plac marii clasici. În trecut exista o cultură ostilă acestui proiect... Și în fond și Biserica nu era foarte convinsă de acest lucru, se temea că introducerea Bibliei ar înlocui ora de religie. În schimb trebuie să devină lectura unui mare text cultural. Mulți cred că Biblia este o carte pentru preoți și călugări, în schimb este un text de literatură înaltă. Păcat!".

Multe altele ar trebui să se adauge pentru a recompune un portret al lui Bruno Maggioni, mare credincios și preot, martor, biblist, vestitor al Cuvântului. Prietenia care m-a legat cu el, formată din întâlniri, din dialoguri și din împărtășiri ideale, și datorită apropierii geografice și academice, în acești ultimi ani - cu venirea mea la Roma - a devenit implicită, dar a rămas constantă. Însă merită să fie citată ultima amintire, un scurt schimb de vorbe telefonic nu cu mult timp în urmă. De acum glasul, care a răsunat timp de decenii cu tipicul său calm și o inflexiune lombardă plăcută, un glas care este încă în urechea mulțimii celor care l-au ascultat, se redusese la un fir subțire.

Și totuși se simțea vibrând încă puternic tocmai Cuvântul prin excelență: de fapt, vorbisem despre teme exegetice și ecleziale. Într-una din cărțile sale, Găleata uitată (1999), dedicată dialogurilor lui Isus, a scris o frază la prima vedere surprinzătoare: "Adevărul mărturiei de credință este capacitatea sa de a trimite". El nu se închide în el însuși și în eu, ci trimite la un Altul și la un Altul transcendent, adică la Dumnezeu, la Cristos și la Cuvânt. Părintele Bruno Maggioni a fost mâna care cu penița sa dezvăluia multora bogăția textului sacru, prin cărțile sale și nenumăratele articole din ziare și reviste, a fost glasul care comunica freamătul Cuvântului divin care mângâie, dar și neliniștește conștiințele, a fost însoțitorul de călătorie al atâtor persoane aflate în căutare, cărora le oferea - așa cum sugera psalmistul (119,105) - în Biblie făclia care luminează pașii în noapte și pe drumul zilnic al vieții.

(După L'Osservatore Romano, 30 octombrie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 473.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat