Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la comemorarea tuturor credincioșilor răposați - Anul A - 2020

Iob 19,1.23-27a; Ps 27; Rom 5,5-11; In 6,37-40

"Aceasta este voința Tatălui meu: oricine îl vede pe Fiul și crede în el să aibă viața veșnică. Iar eu îl voi învia în ziua de pe urmă" (In 6,40).

În a doua zi din noiembrie Biserica ne cheamă să ne gândim și să ne amintim de dragii noștri răposați care au trecut la Domnul din această lume și să ne unim în rugăciune cu ei pentru a dobândi de la Dumnezeu fericirea lor și a noastră, căci noi, creștinii de pe pământ, din voința lui Dumnezeu și prin Botez suntem uniți cu toți cei din paradis și cu toți cei din purgator, într-o singură Biserică.

Dumnezeu cel de trei ori sfânt (cf. Is 6,3) ne-a creat pe noi, oamenii, după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26-27) pentru a fi și noi sfinți și fericiți împreună cu el în paradis. Numai că în timpul șederii noastre în grădina Edenului (cf. Gen 2,8), în timp ce Dumnezeu și armatele lui de îngeri rămași fideli după rebeliunea lui Lucifer și aruncarea lui din paradis în iad (cf. Mt 25,41), lucrau la refacerea locurilor cerești devastate de armatele lui Lucifer la părăsirea paradisului (cf. In 5,17), a intervenit și căderea noastră în neascultare față de Dumnezeu, fiind atrași sau împinși în această cădere în neascultarea de însuși Lucifer, travestit în șarpe (cf. Gen 3,1-7), travestire care, după căderea lui în păcat și atragerea noastră în păcatul său, i se potrivea acum cel mai bine, căci i-a rămas și numele de "șarpele de la început, diavolul și satana" (cf. Ap 12,9). Imediat după păcat s-au ivit moartea (cf. Gen 3,19) și iadul (cf. Mt 25,41), care împreună cu trupul omului supus păcatului (cf. Rom 7,24), au devenit aliații diavolului, în lupta lui contra lui Dumnezeu, contra chipului său din oameni și contra amprentei divine din toată creația.

A fost o a doua dramă de inimă pentru Dumnezeu, căci atât creația de spirite pure, cât și creația de oameni din țărâna pământului după chipul și asemănarea sa, au refuzat prin păcat sfințenia și fericirea sa (cf. Is 14,12-15; Gen 3,6-7), diavolul în mod voit și omul fiind amăgit de invidia diavolului (cf. Înț 2,24).

Vorbind de drama noastră ca oameni amăgiți și atrași în păcat, putem spune că ea a fost mare: chipul și asemănarea lui Dumnezeu din noi, deși au rămas, ele au fost acoperite de urâciunea păcatului; onoarea de prinți divini și stăpânirea noastră peste creația lui Dumnezeu (cf. Gen 2,19; Ps 8,7-9), au fost pierdute la diavol, care din momentul păcatului nostru el a devenit "prințul întunericului" (cf. Ef 6,12) și "principele acestei lumi" (cf. In 14,30), om și creație pe care diavolul caută să le schimonosească după chipul său și să le ducă în iadul lui.

Pentru că omul a păcătuit din invidia diavolului și prin înșelăciune (cf. Înț 2,24), Dumnezeu a conceput un plan de salvare pentru om și pentru creația sa (cf. Gen 3,15), fără să-l includă pe diavol, deși diavolul poate asta sperase atunci când l-a împins pe om în păcat. Planul divin de mântuire a constat din trimiterea lui Isus Fiul său să spele păcatul omului și astfel să-l elibereze pe om și să elibereze și creația ajunsă sub stăpânirea satanei din cauza păcatului omenesc (cf. Rom 8,20-23) și în trimiterea Duhului Sfânt care să locuiască în omul răscumpărat la cruce (cf. 1Cor 3,16) și să reînsuflețească întreaga creație căzută în stăpânirea diavolului (cf. Ps 104,30). Deși diavolul și aliații săi, moartea și trupul păcatului, au fost învinși de Isus la cruce (cf. Col 2,14-15), iar Duhul Sfânt a început să locuiască în oamenii care cred în Cristos (cf. Gal 3,22), totuși până la vestirea evangheliei până la marginile pământului (cf. Mt 24,14) și până la venirea lui Isus de-a doua împreună cu îngeri săi buni, diavolul va continua să-l atragă pe om în păcat, să-i "cearnă pe cei credincioși" (Lc 22,31) și să mai aibă o brumă de stăpânire peste creație.

Undeva în Suedia timpurilor noastre, un grup de teroriști au răpit un grup de persoane pe care le-au supus terorii. Poliția statală a aflat și a declanșat o acțiune de salvare, dar salvare care a devenit foarte grea și anevoioasă pentru că prizonierii au pactizat cu teroriștii împotriva salvatorilor. Cam așa ceva i s-a întâmplat și lui Dumnezeu salvatorul tuturor celor căzuți sub stăpânirea satanei, care au fost amăgiți până acolo că l-au ucis pe Salvatorul lor ceresc și l-au refuzat și pe Duhul Sfânt fără de care nu există viață (cf. Rom 8,11). Dar Dumnezeu a dejucat strategia satanei, căci tocmai uciderea Fiului lui Dumnezeu și refuzul Duhului Sfânt, din strategia diavolului, au devenit arma secretă a lui Dumnezeu pentru biruința diavolului, căci sângele Fiului lui Dumnezeu curs pe pământ ca odinioară sângele lui Abel, a început să spele păcatele așa încât mulți evrei și păgânii care au luat parte la răstignirea Fiului lui Dumnezeu, s-au luminat pe loc, și au crezut în Isus care a venit să-i salveze. Multe legende și multe scrieri creștine de la începutul creștinismului ne spun că mulți păgâni și mulți evrei ostili lui Isus, care au luat parte la răstignirea Fiului lui Dumnezeu, s-au vindecat de bolile lor și s-au convertit la vărsarea sângelui divin, la moartea lui Isus și la minunile care au avut loc, în frunte cu mulți preoți iudei (cf. Fap 6,7), cu sutașul (cf. Mt 27,54) și cu banditul Baraba, când "catapeteasma templului s-a sfâșiat în două și soarele s-a întunecat" (Lc 23,54), când "pământul s-a cutremurat, pietrele s-au despicat, mormintele s-au deschis și multe trupuri ale sfinților morți au înviat și, ieșind din morminte, după învierea lui, au venit în cetatea sfântă și s-au arătat multora" (Mt 27, 52-53). Multe legende și multe scrieri creștine de la început ne mai spun că și multe elemente ale naturi au început să se schimbe, în primul rând plantele care în frunzele, florile și fructele lor au început să imite: inima, fața, lacrimile și picăturile de sânge ale lui Isus.

Dar mă voi opri numai la ceea ce spune Biblia despre minunea minunilor care a avut loc moartea lui Isus, atunci când primele picături din sângele Domnului au curs pe pământul păcatului: învierea multor morți care au intrat în cetatea Ierusalimului și au dat mărturie despre importanța vărsării sângelui: "Și îndată mormintele s-au deschis, și multe trupuri ale sfinților care muriseră au înviat. Ei au ieșit din morminte, după învierea lui, au intrat în sfânta cetate și s-au arătat multora" (Mt 27,52-53), iar acest eveniment justifică comemorarea de astăzi și comemorarea zilnică a celor răposați. Sângele lui Cristos vărsat la cruce este și spre învierea morților.

De aceea, Isus, celebrând Cina de pe urmă ca memorial al pătimirilor, morții și învierii sale, a spus: "Faceți aceasta în amintirea mea! Căci ori de câte ori mâncați din pâinea aceasta și beți din potirul acesta, vestiți moartea Domnului până când va veni" (1Cor 11,25-26). De atunci și până astăzi și până la sfârșitul lumii sângele lui Isus care a început să curgă pe pământ la moartea sa, spre iertarea păcatelor și învierea morților, va curge continuu în mod tainic la Sfânta Liturghie până la sfârșitul lumii.

Vărsarea sângelui lui Isus spre convertirea păcătoșilor și spre învierea fericită a răposaților a fost prefigurată în jertfele de la templu din Legea veche, Lege veche care numește jertfele pentru cei morți "o faptă prea frumoasă și nobilă" (cf. 2Mac 12,43).

Noul Testament ne amintește trei învieri punctuale realizate de Isus, prin care a marcat învierea sa pentru toate vârstele omului: copilărie, tinerețe și maturitate. Astfel, a înviat pe copila lui Iair (cf. Mc 5,41-42), pe tânărul din Naim (cf. Lc 7,14-16) și pe Lazăr din Betania (cf. In 11,43-44), spre speranța învierii tuturor. Pe fiica lui Iair, mai marele sinagogii, a înviat-o trezind-o ca dintr-un somn; pe tânărul din Naim l-a oprit din drumul spre cimitir, iar pe Lazăr din Betania l-a întors din mormânt. Apoi, Noul Testament ne amintește de învierile realizate de apostoli, prin puterea lui Cristos: Petru o învie pe Tabita (cf. Fap 9,36-40) și Sfântul Paul pe Eutih (cf. Fap 20,9-10), iar mulți alți oameni ai lui Dumnezeu, de la început și până astăzi, în numele lui Isus vindecă și învie morți.

Celebrând Sfânta Liturghie și rugându-ne pentru răposații noștri, facem și noi în unire cu Cristos ceea ce el a făcut și ceea ce apostolii au făcut, lucrăm la trezirea răposaților din somnul morții, îi oprim din drumul morții și îi scoatem din morminte, iar pe cei care încă n-au murit, oferim trupul și sângele lui Cristos spre vindecarea și convertirea lor (cf. Ef 1,7; Col 1,14). De aceea, Isus a spus despre Euharistie: "Faceți aceasta în amintirea mea" (cf. 1Cor 11,25), iar despre gestul spălării picioarelor, imagine profetică a spălării păcatelor: "Pildă v-am dat ca precum am făcut eu, să faceți și voi" (In 13,15).

Celebrarea Sfintei Liturghii, primirea sfintei Euharistii, rugăciunile și jertfele noastre, unite cu ale lui Isus, în virtutea adevărului de credință "împărtășirea sfinților" le folosește celor morți spre mântuire și înviere, iar pe cei vii îi curăță de păcate și-i apropie de conduita lui Isus, așa cum spune "evanghelia fericirilor", adică: îi face săracii cu inima și capabili să învingă sugestiile înșelătoare de a poseda și de a se lăsa atrași de fascinația dăruirii, care dă fericire: "Este mai ferice sa dai decât să primești" (Fap 20,35); îi face blânzi și milostivi pe cei care au învins în lăuntrul lor războiul cu dușmanul cel mai de temut și cel mai periculos: mândria, orgoliul! Iar cine a învins orgoliul, nu va mai putea urî pe nimeni și niciodată, pentru că îl are pe Dumnezeul iubirii în inimă; îi face curați cu inima, adică fără măști, fără duble intenții și fără duble fețe; îi face să empatizeze, adică să plângă cu cei care plâng și suferă și și să se bucure cu cei care se bucură (cf. Rom 12,15), având totdeauna speranța că într-o zi li se va șterge și lor orice lacrimă de pe fețe (cf. Ap 1,17; 21,4).

Dacă din cauza păcatului oamenii au pierdut fericirea și au început să moară cu trupul, iar cu sufletul să ajungă în iad; datorită lui Cristos oamenii au început să învie cu trupul și sufletul și să ajungă în paradis. Deci, datorită învierii lui Isus, nu ne mai naștem spre moarte, ci spre înviere (cf. In 6,40) și spre "patria noastră este în ceruri" (Fil 3,20). Ba mai mult putem lucra prin viața noastră pătrunsă de Evanghelia lui Isus, atât la convertirea celor vii, cât și la învierea celor morți, două învieri cu fețe diferite.

Isus ne mai spune astăzi că "Pe cel care vine la mine nu-l voi izgoni afară" (In 6,37). Iată de ce și invitația sa: "Veniți la mine" (cf. Mt 11,28). A merge la Isus cel viu, înseamnă "a ne vaccina împotriva morții și împotriva fricii că totul se termină odată cu moartea". A merge la Isus înseamnă a ieși ca fecioarele înțelepte înaintea lui Isus cu candelele credinței, speranței și iubirii aprinse, în întâmpinarea lui Isus care vine continuu spre noi (cf. Mt 25,1-13).

Povestea Margherita Bays (1815-1879), o croitoreasă foarte apreciată, născută și trăită în mediul rural din Fribourg, Elveția, ne arată un exemplu de mistic laic, care s-a bucurat de o mare popularitate printre credincioși, perfect capabilă să ajungă la o unirea profundă cu Dumnezeu, rămânând în același timp complet inserată în viața socială și comunitară, începând cu propria familie, iubind pe fiecare fără măsură! Știa să-și iubească cumnata care a hărțuit-o de ani de zile, până la a o însoți până la moarte și după moarte, dar și pe alte persoane trecute la cele veșnice, prin pace, prin iertare, prin Sfinte Liturghii, împărtășanii, rugăciuni, milostenii și jertfe unite cu Cristos. Era o "fecioară înțeleaptă" care știa să iasă înainte lui Isus care vine, cu candela aprinsă. Calea ei spirituală este marcată și de câteva momente dureroase: primind stigmatele și fiind lovită de o tumoare intestinală gravă, din care a ieșit vindecată de Dumnezeu, prin mijlocirea Sfintei Fecioare Maria.

Luna noiembrie, pe care evlavia creștină o dedică amintirii credincioșilor răposați, trebuie să trezească în fiecare creștin gândul la viața de dincolo de moarte și mai ales gândul la întâlnirea definitivă cu Domnul. El va fi judecător al parcursului nostru pământesc; va fi un judecător ale cărui caracteristici pentru cei milostivi (cf. Mt 5,7), vor fi milostivirea și îndurarea, căci "Milostiv și îndurător este Domnul" (Ps 102,8), iar pe cel care vine astfel la Isus "nu-l va izgoni afară" (In 6,37).

Vom avea grijă de conduita noastră creștină care trebuie să fie ale unei "fecioare înțelepte" și în "spiritul fericirilor evanghelice", rezumate de Isus "în virtutea poruncii iubirii de Dumnezeu și de aproapele". Deci vom lucra la mântuirea suflete celor de pe pământ prin vestirea evangheliei, rugăciune și fapte de dragoste și vom lucra la mântuirea sufletele celor trecuți la Domnul, prin oferirea jertfei Sfintei Liturghii, care este jertfa de pe cruce, vom primi Euharistia "medicamentul nemuririi și al învierii", vom oferi rugăciuni, jertfe personale și milostenii unite cu faptele lui Isus, spre mântuirea noastră și a tuturor fraților noștri, vii și răposați. Amin.

Odihna cea veșnică dă-le-o răposaților noștri, Doamne, și lumina cea fără de sfârșit să le strălucească lor! Să se odihnească în pace prin mila lui Dumnezeu. Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Pomenirea credincioșilor răposați


 

lecturi: 670.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat