Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Tuturor sfinților - Anul A - 2020

Ap 7,2-4.9-14; Ps 24; 1In 3,1-3; Mt 11,28; Mt 5,1-12a

"Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28).

Celebrarea solemnității Tuturor Sfinților ne invită să ne ridicăm ochii credinței și să privim spre paradis, acolo unde toate cele trei Persoane divine stau cu brațele întinse spre noi și ne spun fiecare: "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă!" (Mt 11,28).

Iar Biserica ne spune și ea: Priviți spre această mulțime fără număr din toate neamurile, triburile, popoarele și limbile care stau în picioare în fața tronului și în fața mielului, îmbrăcați cu haine albe spălate în sângele Mielului, cu ramuri de palmier în mâini și strigă cu glas puternic: "Mântuirea aparține Dumnezeului nostru, cel care șade pe tron, și Mielului" (Ap 7,9-10).

Într-adevăr, să privim la Sfântul Augustin din Hipona (354-430), un păcătos ca și noi, privind spre această mulțime nenumărată ajunsă în paradis, și a zis: "Dacă atâția și atâtea au putut ajunge în paradis, eu de ce nu aș putea?" Și a putut și el, iar acum este în paradis! Luminat de Cuvântul meu rostit de Paul din Tars în Biblie: "Noaptea aproape a trecut, se apropie ziua. Să ne dezbrăcăm, dar, de faptele întunericului și să ne îmbrăcăm cu armele luminii. Să trăim frumos, ca în timpul zilei, nu în chefuri și în beții; nu în curvii și în fapte de rușine; nu în certuri și în pizmă; ci îmbrăcați-vă în Domnul Isus Cristos și nu purtați grijă de firea pământească, pentru ca să-i treziți poftele" (Rom 13,12-14) și de cel al lui Ioan: "Nimic întinat nu va intra în paradis, nimeni care trăiește în spurcăciune și în minciună; ci numai cei scriși în Cartea Vieții Mielului" (Ap 21,27), Augustin de Hipona și mulți alți oameni ca el și-au conformat viața după acest cuvânt și au reușit să-și ocupe un loc în paradis, unde: "Cortul lui Dumnezeu cu oamenii! El va locui cu ei, și ei vor fi poporul lui, și Dumnezeu însuși va fi cu ei. El va fi Dumnezeul lor. El va șterge orice lacrimă din ochii lor. Și moartea nu va mai fi. Nu va mai fi nici tânguire, nici țipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au trecut" (Ap 21,3-4).

Biblia ne spune că cele Trei Persoane Divine sunt sfinte și că sfințenia este o calitate care îi aparține în primul rând lui Dumnezeu (cf. Ex 39,30; Zah 14,20). Isus Cristos i s-a adresat lui Dumnezeu Tatăl prin apelativul "Tată sfânt" (In 17,11). Despre îngerii din ceruri se spune că îl aclamă cu: "Sfânt, sfânt, sfânt este Dumnezeu al armatelor", atribuindu-i astfel sfințenia și curățenia în sens absolut. (Is 6,3; Ap 4,8; Evr 12,14). Apoi, Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, este, într-un sens special, Sfântul lui Dumnezeu (cf. Gen 3,14; Mc 1,24; Lc 4,34). Starea de sfințenie o are din veșnicie ca Persoană divină. El și-a păstrat sfințenia chiar și când s-a întrupat cu firea omenească (cf. Lc 1,35), rămânând sfânt și egal cu Tatăl său din ceruri (In 1,1; 8,29; Mt 11,27). El a fost singurul "Om" care și-a păstrat perfectă starea de sfințenie, fără să păcătuiască, și care la sfârșitul vieții sale pământești a fost găsit "loial, fără răutate, neîntinat, despărțit de păcătoși" (cf. In 8,46; 14,30; Evr 7,26). Deși s-a încărcat cu firea și păcatele oamenilor, el a rămas drept pe baza propriilor merite (cf. Rom 5,18). Duhul Sfânt este numit și el "Duhul Sfințeniei" (cf. Ps 51,11; Lc 11,13; Rom 1,4; Ef 1,13). De aceea când întâlnește păcatul se întristează, se mâhnește și pleacă (cf. Ez 11,23; Ef 4,30, 1Tes 5,19).

Cuvântul "sfânt" în Biblie desemnează ființa inefabilă a lui Dumnezeu, dar în același timp mai desemnează și fericirea lui Dumnezeu, iubirea lui Dumnezeu, harul lui Dumnezeu pe care el vrea să-l împartă cu toate creaturile sale și într-un mod cu totul special cu omul pe care l-a plămădit după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26-27). L-a plămădit astfel pe om pentru că Dumnezeu a voit să-i dea: prietenia sa, caracterul său, sfințenia sa, fericirea sa, starea sa, paradisul său și ospățul său, în ciuda păcatului în care omul a căzut. Găsind o cale de mântuire pentru omul atras în păcat de diavol și invidia lui (cf. Gen 3,1-7; Înț 2,24), la împlinirea timpului, Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său născut din femeie și să primim înfierea (cf. Gal 4,4), ca să ridice povoara păcatului de pe noi, oamenii (cf. In 1,29), dar și de pe întreaga creație pe care o aveam în administrație în momentul păcatului (cf. Rom 8,19-23), să ne configurăm cu el, omul cel nou, până la atingerea staturii sale (cf. Ef 4,13) pentru ca Duhul Sfânt să poată revărsa asupra noastră viața și dragostea lui divină (cf. Rom 5,5; 8,11).

Toți creștinii, în virtutea Botezului, au primit o demnitate egală înaintea Domnului și sunt uniți de aceeași vocație, care este aceea a sfințeniei și implicit cea a bucuriei, a nunții veșnice și a ospățului veșnic. Sfințenia și toate celelalte binecuvântări care decurg din ea, din care acum noi știm numai că suntem "copii ai lui Dumnezeu, dar nu s-a arătat încă ce vom fi; dar ni se spune că, atunci când se va arăta Isus, vom fi asemenea lui, pentru că îl vom vedea așa cum este. Oricine are această speranță în el devine curat, așa cum el este curat" (1In 3,2-3). Deci, sfințenia și toate câte le implică ea, nu este o prerogativă numai a câtorva persoane: sfințenia este un dar oferit tuturor oamenilor, fără excepție, și, prin urmare, constituie caracterul distinctiv al fiecărui creștin. Sfințenia și toate fericirile care decurg din ea nu este ceva pe care ne-o procurăm noi înșine, pe care o obținem cu calitățile și abilitățile noastre. Sfințenia este un dar, este darul pe care ni-l dă Dumnezeu prin Domnul Isus, când ne ia cu el și ne îmbracă cu el însuși, ne face ca el. În Scrisoarea către Efeseni, Apostolul Paul afirmă că "Cristos a iubit Biserica și s-a dat singur pentru ea, ca să o sfințească" (Ef 5,25).

Omul este făcut după chipul lui Dumnezeu (cf. Gen 1,26). Vrăbiile nu sunt după chipul lui. Despre om se spune că este scump înaintea lui Dumnezeu mai mult decât multe vrăbii (cf. Mt 10,31), și de mai mare preț decât aurul curat, și mai scump decât aurul din Ofir (cf. Is 13,12; 43,4), de aceea și firele de păr din cap ne sunt numărate (cf. Mt 10,30). Măsura aprecierii omului de către Dumnezeu este arătată în faptul că el se identifică cu omul. Căci cel ce se atinge de voi se atinge de lumina ochilor lui (cf. Zah 2,8), sau "ori de cate ori ați făcut aceste lucruri unuia din acești foarte neînsemnați frați ai mei, mie mi le-ați făcut" (Mt 25,40). Apoi faptul că Dumnezeu a plătit un preț atât de mare spre a-l mântui pe om este pentru creștin un indiciu despre valoarea pe care i-o dă Dumnezeu (cf. 1Pt 1,18-19). De aceea putem fi încrezători că Dumnezeu este interesat de tot ce îl privește pe om.

În ce constă sfințenia lui Dumnezeu? Ar părea o întrebare grea de răspuns, dar ne ajută pericopa evanghelică de astăzi, unde ni se arată dragostea reciprocă a Persoanelor divine și dragoste grijulie față de creația sa și mai ales față de coroana creației sale omul căzut, dar creat după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26). Fericirile ne spun că în Persoana lui Isus: "Dumnezeu, măcar că era bogat, s-a făcut sărac pentru voi, pentru ca, prin sărăcia lui, voi să vă îmbogățiți" (2Cor 8,9). În Isus, Dumnezeu a plâns pentru cei care mor și mai ales pentru cei care îi refuzau mântuirea (cf. In 11,35; Mt 23,37; Lc 13,34). În Isus, Dumnezeu, a fost blând cu cei păcătoși, mergând în întâmpinarea lor (cf. Lc 15,20), primindu-i și stând la masă cu ei (cf. Lc 15,2) și chemându-i la mântuire (cf. Mt 9,13; Mc 2,17; Lc 5,32). În Isus, Dumnezeu, le-a făcut oamenilor dreptate în confruntarea cu cei trei dușmani ai lui de la început: diavolul, moartea și lumea, biruindu-i pentru noi (cf. 1Cor 15,25). În Isus, Dumnezeu a fost milostiv, s-a îndurat de noi și a purtat toate neputințele și bolile noastre (cf. Mt 8,17). În Isus, Dumnezeu ne-a iubit curat și fără vicleșug (cf. 1Pt 2,22). În Isus, Dumnezeu ne-a adus pacea cu sine, cu noi înșine, cu semenii, cu natura înconjurătoare, el devenind "Pacea noastră" (cf. Ef 2,14). În Isus, Dumnezeu, de dragul nostru, s-a lăsat a persecutat și chiar ucis, pentru ca noi să-i devenim o sămânță de urmași și să dobândim o viață nouă și fericită (cf. Is 53,1-10).

În toată Biblia răsună chemarea lui Dumnezeu că unul fiecare din noi oamenii: "Fiți sfinți, căci eu sunt sfânt, eu, Domnul Dumnezeul vostru (Lev 19,2; 1Pt 1,15). Când Domnul ne invită să devenim sfinți, trebuie să știm că el nu ne cheamă la ceva greu, trist. Departe de asta! Este o invitație la a ne împărtăși bucuria sa, dar și o invitație de a trăi și de a-i oferi cu bucurie fiecare moment al vieții noastre, făcându-l în același timp să devină și un dar de dragoste pentru oamenii din jurul nostru. Dacă înțelegem acest lucru, totul se schimbă și capătă un sens nou, un sens frumos, un sens începând cu lucrurile mărunte din fiecare zi.

Conform Fericirilor (cf. Mt 5,1-12), sfinții l-au urmat și imitat pe Isus cel sărac în duh, pe Isus cel mâhnit de păcatele oamenilor, pe Isus cel blând față de toți, pe Isus cel flămând și însetat de dreptate, pe Isus cel milostiv ca Tatăl din ceruri, pe Isus curat cu inima, pe Isus făcător de pace, pe Isus cel persecutat din cauza dreptății. Despre sfinți cântă și psalmul responsorial de astăzi: "Aceasta este generația celor care caută fața ta, Doamne" (Ps 24,6).

Toate fericirile sunt cuprinse în prima: "Fericiți sunt cei săraci în duh, căci a lor este împărăția cerurilor" (Mt 5,3). Mai exact, cheia sfințeniei este a-l imita pe el cel "sărac în inimă". Iar a fi sărac în inimă se traduce în a proceda ca el: Reacționând cu blândețe umilă. Știind să plângi cu ceilalți. Căutând dreptate cu foame și sete. A privi și a acționa cu milă. Păstrând inima curată de tot ce murdărește dragostea. Semănând pace în jurul nostru. Acceptând calea evangheliei în fiecare zi, chiar dacă aceasta ne provoacă probleme. Făcând lucrările lui Dumnezeu.

A fi sfânt mai înseamnă și să te retragi de la rău și să te dedici binelui. A fi sfânt înseamnă o viață departe de calea păcatului, dar și o viață activă în favoarea binelui. Un creștin nu poate să fie decât sfânt, iar în momentul când încetează să fie sfânt nu mai este un creștin. De aceea nici Biserica nu poate să fie decât sfântă. Sfințenia este un imperativ al vieții noastre creștine, căci apostolul spune: "Urmăriți pacea cu toți și sfințenia, fără de care nimeni nu-l va vedea pe Domnul!" (Evr 12,14).

Prin porunca iubirii de Dumnezeu și de aproapele, Isus ne învață să alinăm cât de multă durere putem, atât în lumea de aici, cât și în cea viitoare. Iar în Romani 8,22-23, ne învață să nu ne speriem de suferință, căci ea face parte din planul sfințeniei: "Dar știm că, până în ziua de azi, toată firea suspină și suferă durerile nașterii. Și nu numai ea, dar și noi, care avem cele dintâi roade ale Duhului, suspinăm în noi și așteptăm înfierea, adică răscumpărarea trupului nostru". Niciuna din promisiunile lui Dumnezeu nu ne spune că ne va păzi de suspinul durerii, în schimb, ele ne țin gemetele în control, pentru ca acestea să nu ne ducă la disperare și amărăciune. Aceste promisiuni schimbă lucrurile fără sens și nefericirea în așteptarea gloriei.

Sfinții sunt oamenii care au spus zilnic: "Doamne, voiesc ceea ce voiești tu, voiesc pentru că voiești tu, voiesc cum voiești tu, voiesc cât timp voiești tu. Doresc ca gândurile mele să fie îndreptate către tine, cuvintele mele să fie despre tine, faptele mele după tine iar suferințele mele pentru tine". Dumnezeu ne cheamă la acest de a trăi prin sacramentul Botezului prin care am fost "renăscuți" la viața nouă în Cristos. Sfințenia este trăirea coerentă a tainei Botezului.

Léon-Marie Bloy (1846-1917), un scriitor creștin francez, spunea: "Nu există în lume decât o singură tristețe și anume aceea de a nu fi sfinți!" Sfânta Tereza de Calcutta (1910-1997) spunea și ea: "Sfințenia nu e un lux, este o necesitate!" Sfântul preot Luigi Orione (1872-1940): "Cea mai mare caritate care i se poate face lui Dumnezeu este să-i dăruim un suflet: și cea mai mare caritate care se poate face unui suflet și să-i dăruim lui Dumnezeu".

Iată povestea unui tânăr polonez, novice al comunității religioase din Don Orione, Michal Los (+17/06/2019), internat în secția de oncologie din Varșovia în faza terminală, care cu o lună înainte de moartea sa, și-a exprimat dorința de a deveni preot mai devreme: "Să fii și mai unit cu Cristos" și să-l poți sluji pe deplin pe pământ, înainte de a pleca în cer. După ce a primit dispensa de la pontif, joi, 23 mai, a fost hirotonit preot de către episcopul auxiliar al Varșoviei, Monseniorul Marek Solarczyk. Unul dintre preoții prezenți a subliniat că "în ciuda suferinței extreme a condiției sale, noul preot a arătat pace intensă și credință puternică, semne inconfundabile ale prezenței Duhului Sfânt". Duminică, 26 mai, Don Michal a dorit să sărbătorească prima Sfântă Liturghie, întins pe patul camerei sale de spital, înconjurat nu numai de mulți prieteni, rude și frați, ci și de mulți bolnavi care au venit pentru a primi o binecuvântare și cuvinte de mângâiere în Domnul. La sfârșitul sărbătorii, Don Michal a vrut să se justifice spunând: "Nimic nu mă poate separa vreodată de dragostea lui Cristos Isus!" Luni, 17 iunie 2019, cu câteva minute înainte de sunetul clopotului de la prânz, Don Michal, în vârstă de doar 31 de ani, s-a întors la Tatăl. Pe "cartea sfântă" a hirotoniei sale, părintele Michal a scris: "Ca un bun ostaș al lui Isus Cristos, suferă cu mine" (2Tm 2,3), arătând astfel uniunea profundă creată între el și Domnul pe cruce, oferind lumii mărturia pe care toți oamenii o așteaptă: certitudinea că după moarte există un paradis care îi așteaptă.

Carlo Acutis (1991-2006) a fost un adolescent al timpului nostru, asemănător cu mulți alții. Angajat la școală, printre prieteni, un mare iubitor de computere personale. În același timp, a fost un mare prieten al lui Isus Cristos, a participat în fiecare zi la Euharistie și s-a încredințat Fecioarei Maria. A murit la 15 ani de leucemie fulminantă, și-a oferit viața pentru papa și pentru Biserică. Povestea sa a stârnit o profundă admirație din partea celor care l-au cunoscut.

Sfinții spuneau: "Doamne, ajută-mă să mor pentru mine însumi și să trăiesc numai pentru tine!" "Sfințenia împodobește casa ta, Doamne, în vecii vecilor" (Ps 93,5). Trebuie să fim sfinți pentru că aceasta este singura dovadă că avem o credință mântuitoare în Domnul nostru Isus Cristos!

Prin sfinții ei, Biserica ne spune astăzi: veniți, vă putem ridica, vă putem vindeca rănile, vă putem slăbi chingile și vă putem ajuta să deveniți cine sunteți, copiii minunați ai lui Dumnezeu, vă putem ajuta să descoperiți imensa putere a sfințeniei care ne-a fost dată de a deveni fericiți veșnic! Amin!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Toți Sfinții


 

lecturi: 597.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat