Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Scrisoarea Sfântului Părinte Francisc despre Europa, adresată Eminenței Sale cardinalul Pietro Parolin, secretar de stat (27 octombrie 2020)

Publicăm în continuare scrisoarea pe care Sfântul Părinte a adresat-o Eminenței Sale secretarul de stat cu ocazia celei de-a 40-a aniversări a Comisiei Episcopatelor din Uniunea Europeană (COMECE), a celei de-a 50-a aniversări a relațiilor diplomatice dintre Sfântul Scaun și Uniunea Europeană și a celei de-a 50-a aniversări a prezenței Sfântului Scaun ca observator permanent la Consiliul European. Concomitent cu aceste aniversări, era programată, în zilele de 28-30 octombrie 2020, o vizită a cardinalului Parolin la Bruxelles, care a fost anulată din cauza agravării urgenței sanitare. Se prevede ca întâlnirile cu autoritățile Uniunii Europene și cu membrii din COMECE să se poată desfășura în video-conectare.

Eminența Voastră,

În anul curent, Sfântul Scaun și Biserica din Europa celebrează câteva aniversări semnificative. De fapt, în urmă cu cincizeci de ani s-a concretizat colaborarea între Sfântul Scaun și instituțiile europene apărute după al doilea război mondial, cu stabilirea de relații diplomatice cu acele Comunități Europene și cu prezența Sfântului Scaun ca observator la Consiliul Europei. După aceea, în 1980 a luat naștere Comisia Episcopatelor Comunităților Europene (COMECE), la care participă cu un delegat propriu toate Conferințele Episcopale din statele membre ale Uniunii Europene, cu scopul de a favoriza "o colaborare mai strânsă între aceste episcopate, în privința problemelor pastorale legate cu dezvoltarea competențelor și a activităților Uniunii"[1]. Anul acesta s-a celebrat și a 70-a aniversare a Declarației Schuman, un eveniment de importanță capitală care a inspirat drumul lung de integrare a continentului, permițând să depășească ostilitățile produse de cele două conflicte mondiale.

În lumina acestor evenimente, Sfântul Scaun are în program în curând vizite semnificative la autoritățile Uniunii Europene, la Adunarea Plenară a COMECE și la autoritățile Consiliului Europei, în vederea cărora consider necesar să împărtășesc cu dumneavoastră câteva reflecții despre viitorul acestui continent, care îmi este deosebit de drag, nu numai datorită originilor familiale, ci și datorită rolului central pe care el l-a avut și consider că trebuie să-l mai aibă, deși cu accente diferite, în istoria umanității.

Acest rol devine și mai relevant în contextul de pandemie prin care trecem. De fapt, proiectul european apare ca voință de a pune capăt diviziunilor din trecut. Se naște din conștiința că împreună și uniți putem să fim mai puternici, că "unitatea este superioară conflictului"[2] și că solidaritatea poate să fie "un stil de construire a istoriei, un cadru vital în care conflictele, tensiunile și opozițiile pot ajunge la o unitate pluriformă care generează viață nouă"[3]. În timpul nostru care "dă semn de întoarcere înapoi"[4], în care tot mai mult prevalează ideea de a face singuri, pandemia constituie ca o cumpănă a apelor care constrânge la realizarea unei alegeri: ori se continuă pe calea întreprinsă în ultimul deceniu, însuflețită de ispita față de autonomie, mergând în întâmpinarea a crescânde neînțelegeri, contrapoziții și conflicte; ori se redescoperă acel "drum al fraternității", care fără îndoială a inspirat și a însuflețit pe părinții fondatori ai Europei moderne, pornind chiar de la Robert Schuman.

În reportajele europene din ultimele luni, pandemia a scos în evidență toate acestea: ispita de a face singuri, căutând soluții unilaterale la o problemă care depășește granițele statelor, dar, grație marelui spirit de mediere care caracterizează Instituțiile europene, și dorința de a parcurge cu convingere "drumul fraternității" care este și "drumul solidarității", punând în joc creativitate și inițiative noi.

Totuși, pașii făcuți au nevoie să se consolideze, pentru a evita ca stimulentele centrifuge să recapete forță. Așadar, răsună astăzi actuale mai mult ca oricând cuvintele sfântului Ioan Paul al II-lea le-a rostit în Actul europeist de la Santiago de Compostella: Europa "regăsește-te pe tine însăși, fii tu însăți"[5]. Într-un timp de schimbări rapide există riscul de a pierde propria identitate, în special când ajung să lipsească valori împărtășite pe care să se întemeieze societatea.

Așadar, Europei aș vrea să spun: tu, care ai fost de-a lungul secolelor forjă de idealuri și acum pare că pierzi elanul tău, nu te opri ca să privești la trecutul tău ca la un album de amintiri. În timp, chiar și amintirile cele mai frumoase se pierd și se ajunge să nu mai fie amintite. Mai devreme sau mai târziu ne dăm seama că trăsăturile propriei fețe se evaporează, ne simțim obosiți și trudiți în trăirea timpului prezent și cu puțină speranță în privirea la viitor. Fără elan ideal ne redescoperim după aceea fragili și dezbinați și mai înclinați să dăm frâul liber plângeri și să ne lăsăm atrași de cel care face din plângere și din diviziune un stil de viață personală, socială și politică.

Europa, regăsește-te pe tine însăți! Așadar, regăsește idealurile tale care au rădăcini profunde. Fii tu însăți! Nu-ți fie frică de istoria ta milenară care este o fereastră mai degrabă spre viitor decât spre trecut. Nu-ți fie frică de nevoia ta de adevăr care din Grecia antică a îmbrățișat pământul, scoțând la lumină întrebările cele mai profunde ale fiecărei ființe umane; de nevoia ta de dreptate care s-a dezvoltat din dreptul roman și a devenit în timp respect față de fiecare ființă umană și față de drepturile sale; de nevoia ta de veșnicie, îmbogățită de întâlnirea cu tradiția iudeo-creștină, care se oglindește în patrimoniul tău de credință, de artă și de cultură.

Astăzi, în timp ce în Europa atâția se întreabă cu neîncredere despre viitorul lor, mulți o privesc cu speranță, convinși că ea încă mai are ceva de oferit lumii și omenirii. Este aceeași încredere care l-a inspirat pe Robert Schuman, conștient că "contribuția pe care o Europă organizată și vitală poate s-o aducă civilizației este indispensabilă pentru menținerea de relații pașnice"[6]. Este aceeași încredere pe care o putem avea noi, pornind de la valori împărtășite și înrădăcinate în istoria și în cultura de pe acest pământ.

Așadar, ce Europă visăm pentru viitor? În ce constă contribuția sa originală? În lumea actuală, nu este vorba de a recupera o hegemonie politică sau o "centralitate geografică", nici nu este vorba de a elabora soluții inovatoare la problemele economice și sociale. Originalitatea europeană se află înainte de toate în concepția sa despre om și despre realitate; în capacitatea sa de întreprindere și în solidaritatea sa activă.

Așadar, visez o Europă prietenă a persoanei și a persoanelor. Un pământ în care demnitatea fiecăruia să fie respectată, în care persoana să fie o valoare în sine și nu obiectul unui calcul economic și un bun de comerț. Un pământ care ocrotește viața în fiecare clipă a ei, de când apare invizibilă în sânul matern până la sfârșitul său natural, pentru că nicio ființă umană nu este stăpân al vieții, al propriei vieți sau a altuia. Un pământ care favorizează munca drept mijloc privilegiat pentru creșterea personală și pentru edificarea bunului comun, creând oportunități de muncă în special pentru cei mai tineri. A fi prieteni ai persoanei înseamnă a-i favoriza instruirea și dezvoltarea culturală. Înseamnă a-l proteja pe cel care este mai fragil și slab, în special bătrânii, bolnavii care au nevoie de îngrijiri scumpe și cei cu dizabilități. A fi prieteni ai persoanei înseamnă a-i proteja drepturile, dar și a-i aminti obligațiile. Înseamnă a aminti că fiecare este chemat să dăruiască societății propria contribuție, pentru că nimeni nu este un univers de sine stătător și nu se poate cere respect față de sine, fără respectul față de ceilalți; nu putem primi dacă în același timp nu suntem dispuși să și dăm.

Visez o Europă care să fie o familie și o comunitate. Un loc care să știe să valorizeze particularitățile fiecărei persoane sau popor, fără a uita că ei sunt uniți de responsabilități comune. A fi familie înseamnă a trăi în unitate, prețuind diferențele, pornind de la diferența fundamentală între bărbat și femeie. În acest sens Europa este o adevărată familie de popoare, diferite între ele și totuși legate de o istorie și de un destin comun. Anii recenți și încă și mai mult pandemia au demonstrat că nimeni nu poate reuși singur și un anumit mod individualist de a înțelege viața și societatea duce numai la descurajare și singurătate. Fiecare ființă umană dorește să fie parte dintr-o comunitate, adică dintr-o realitate mai mare care-l transcende și care dăruiește sens individualității sale. O Europă divizată, compusă din realități solitare și independente, va ajunge cu ușurință incapabilă să înfrunte provocările viitorului. În schimb, o "Europă comunitate", solidară și fraternă, va ști să prețuiască diferențele și contribuția fiecăruia pentru a face față împreună problemelor care îl așteaptă, pornind de la pandemie, dar și de la provocarea ecologică, referitoare nu numai la protejarea resurselor naturale și la calitatea ambientului în care locuim. Este vorba de a alege între un model de viață care rebutează oameni și lucruri și unul incluzător care valorizează creația și creaturile.

Visez o Europă solidară și generoasă. Un loc primitor și ospitalier, în care caritatea – care este virtutea creștină supremă – să învingă orice formă de indiferență și egoism. Solidaritatea este o exprimare fundamentală a fiecărei comunități și cere ca să ne îngrijim unul de altul. Desigur, este nevoie de o "solidaritate inteligentă" care să nu se limiteze numai la asistarea nevoilor fundamentale.

A fi solidari înseamnă a-l conduce pe cel care este mai slab pe un drum de creștere personală și socială așa încât într-o zi să-i poată ajuta la rândul său pe ceilalți. Este ca un medic bun care nu se limitează să administreze un medicament, ci îl însoțește pe pacient până la vindecarea deplină.

A fi solidari implică să devenim aproapele. Pentru Europa înseamnă îndeosebi să devină disponibilă, apropiată și voitoare în a susține, prin cooperarea internațională, celelalte continente, mă gândesc în special la Africa, pentru ca să se rezolve conflictele aflate în desfășurare și să se demareze o dezvoltare umană sustenabilă.

După aceea, solidaritatea se hrănește cu gratuitate și generează recunoștință. Și recunoștința ne face să-l privim pe celălalt cu iubire, însă atunci când uităm să mulțumim pentru binefacerile primite, suntem mai înclinați să ne închidem în noi înșine și să trăim în frică față de orice este în jurul nostru și este diferit de noi.

Vedem asta în multele frici care străbat societățile noastre din aceste timpuri, între care nu pot să nu menționez neîncrederea față de migranți. Numai o Europa care este "comunitate solidară" poate să facă față acestei provocări în mod rodnic, în timp ce fiecare soluție parțială a demonstrat deja propria nepotrivire. De fapt, este evident că primirea necesară a migranților nu se poate limita la simple operațiuni de asistență față de cel care sosește, adesea scăpând de conflicte, foamete sau dezastre naturale, ci trebuie să permită integrarea lor așa încât să poată "cunoaște, respecta și chiar asimila cultura și tradițiile națiunii care îi primește"[7].

Visez o Europă laică în mod sănătos, în care Dumnezeu și Cezarul sunt diferiți dar nu contrapuși. Un pământ deschis la transcendență, în care cel care crede să fie liber să practice public credința și să propună propriul punct de vedere în societate. S-au terminat timpurile confesionalismelor, dar – se speră – și cel al unui anumit laicism care închide ușile față de ceilalți și mai ales față de Dumnezeu[8], pentru că este clar că o cultură sau un sistem politic care nu respectă deschiderea la transcendență, nu respectă în mod adecvat persoana umană.

Creștinii au astăzi o mare responsabilitate: ca drojdia în aluat, sunt chemați să retrezească conștiința Europei, pentru a anima procese care să genereze noi dinamisme în societate[9]. Așadar, îi îndemn să se angajeze cu curaj și determinare pentru a oferi contribuția lor în fiecare domeniu în care trăiesc și lucrează.

Domnule cardinal,

Aceste scurte cuvinte se nasc din grija mea de păstor și din certitudinea că Europa mai are încă mult de dăruit lumii. Așadar, nu au altă pretenție decât aceea de a fi o contribuție personală la reflecția solicitată din mai multe părți cu privire la viitorul său. Vă voi fi recunoscător dacă veți vrea să împărtășiți conținuturile lor în colocviile pe care dumneavoastră le veți avea în zilele următoare cu autoritățile europene și cu membrii COMECE pe care-i îndemn să colaboreze în spirit de comuniune fraternă cu toți episcopii din continent, reuniți în Consiliul Conferințelor Episcopale din Europa (CCEE). Fiecăruia, vă rog să duceți salutul meu personal și semnul apropierii mele de popoarele pe care le reprezintă. Întâlnirile dumneavoastră vor fi cu siguranță o ocazie propice pentru a aprofunda relațiile Sfântului Scaun cu Uniunea Europeană și cu Consiliul Europei și pentru a confirma Biserica în misiunea sa evanghelizatoare și în slujirea sa adusă binelui comun.

După aceea, să nu lipsească Europei noastre iubite ocrotirea sfinților săi patroni: sfântul Benedict, sfinții Ciril și Metodiu, sfânta Brigita, sfânta Ecaterina de Siena și sfânta Tereza Benedicta a Crucii (Edith Stein), bărbați și femei care din iubire față de Domnul s-au dedicat fără încetare în slujirea celor mai săraci și în favoarea dezvoltării umane, sociale și culturale a tuturor popoarelor europene.

Încredințându-mă rugăciunilor dumneavoastră și ale celor pe care veți avea ocazia de a-i întâlni în decursul călătoriei dumneavoastră, binevoiți a le duce tuturor Binecuvântarea mea.

Din Vatican, 22 octombrie 2020

Comemorarea sfântului Ioan Paul al II-lea

Franciscus

Note:

[1] Statutul COMECE, art. 1.

[2] Scrisoarea enciclică Evangelii gaudium, 24 noiembrie 2013, nr. 228.

[3] Ibid.

[4] Scrisoarea enciclică Fratelli tutti, 3 octombrie 2020, nr. 11.

[5] Ioan Paul al II-lea, Act europeistic la Santiago de Compostela, 9 noiembrie 1982, nr. 4.

[6] Declarație Schuman, Paris, 9 mai 1950.

[7] Discurs adresat participanților la Conferința " (Re)Thinking Europe", 28 octombrie 2017.

[8] Cf. Interviu acordat săptămânalului catolic belgian "Tertio", 7 decembrie 2016.

[9] Discurs adresat participanților la Conferința " (Re)Thinking Europe", cit.


 

lecturi: 773.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat