Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 30-a de peste an - Anul A - 2020

Ex 22,20-26; Ps 18; 1Tes 1,5c-10; In 14,23; Mt 22,34-40

Un învățat al Legii, ca să-l pună la încercare, l-a întrebat: "Învățătorule, care poruncă este cea mai mare în Lege?" (Mt 22,35-36).

Tot ceea ce am pierdut prin păcatul lui Adam, privilegiile și binecuvântările paradisului, pot fi recâștigate de orice om, dar numai într-un singur fel, prin Isus Cristos! Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, este cea mai importantă persoană din acest univers, este cea mai importantă persoană care a pășit vreodată pe pământul acesta. De aceea, de modul în care noi ne raportăm la Isus Cristos depinde viitorul nostru veșnic. Viitorul fiecărui om de pe acest pământ, oamenii care au fost, care sunt și care vor fi, vor depinde ca și destin veșnic de modul cum s-au raportat la persoana lui Isus Cristos. Într-o zi nu vor fi întrebați ce au realizat, unde au locuit, ce bunuri am avut, dar vor fi întrebați: "Ce ați făcut cu Isus Cristos și cum v-ați raportat la el?" De aceea depinde modul în care te apropii de el.

În duminica aceasta, ca și în duminicile trecute, vom vedea cum diferiți oameni, din diferite categorii sociale, cu gândire diferită, cu pregătiri diferite, de teologii diferite, s-au apropiat de Isus Cristos. Iar noi, privind la ei, suntem chemați să învățăm și să înțelegem cum trebuie și cum nu trebuie să ne apropiem de Isus Cristos. În pericopa evanghelică de astăzi toți au ceva în comun: se apropie de Isus Cristos, dar toți se apropie într-un mod greșit: ca să-l pună la încercare pe Isus, ca să-l ia în râs pe Isus și ca să-i caute pricină de moarte lui Isus. Mulți s-au apropiat astfel de Isus în decursul istoriei până în ziua de astăzi.

Mai mare tragedie decât să nu-l cunoști pe Isus este să trăiești în preajma lui, auzind învățătura lui, văzând minunile și puterea lui și să nu cunoști cine este el și ceea ce poate face el pentru tine și pentru fiecare om în parte. Nu este suficient să ne apropiem de el, căci și diavolii și vrăjmașii s-au apropiat de el, ci contează cum ne apropiem de el. Tragedia este că, de două mii de ani încoace, mulți se apropie ca fariseii, ca să-l ispitească, ca saduceii, ca să-l ia în râs, sau ca irodianii, ca să-l dea la moarte, și doar puțini sunt cei care se apropie de el cu inima deschisă și sinceră.

Înainte de toate observăm în acest capitol, Matei 22, figura negativă a "omului fățarnic", adică a celui care mimează religia și bunăvoința, dar trăiește ispitind pe Dumnezeu, "care nu poate fi ispitit și nu ispitește pe nimeni" (cf. Iac 1,13). După fariseii și irodienii "îmbătrâniți în rele", după saduceii zeflemiști care iau în râs adevărul învierii asemenea păgânilor din areopagul din Atena, care sunt "bătuți" de Isus pe terenul Scripturilor de unde Domnul le demonstrează public rătăcirea, vrăjmașii lui Mesia și ai adevărului divin trec din nou la atac perfid, ispitindu-l ca, enunțând cea mai mare poruncă din Lege, să-și mărturisească indirect dumnezeirea proprie și astfel să-l poată acuza de blasfemie și să-l dea la moarte, căci el "om" fiind se declară egal cu Dumnezeu. Însă ei primesc drept răspuns un rezumat perfect al întregii Legi care-i condamnă pe ei fără drept de apel.

Poruncile pe care trebuiau să le împlinească evreii pe vremea lui Isus erau multe și încurcate. Erau 613 porunci, dintre care 365 de interdicții: "să nu faci". Exact câte zile are anul. Iar 248 erau pozitive: "să faci". Exact câte oase are corpul uman, după știința anatomică la vremea aceea. Era necesară o ierarhie a valorilor, o simplificare spre a se ști ce este mai important și ce este mai puțin important. Isus face această sinteză a celor 613 Legi evreiești și a miilor de legi păgânești care există în toată lumea, punând pe primul loc iubirea lui Dumnezeu, iar alături organic legată de ea, iubirea față de aproapele, arătând că nu poate exista una fără cealaltă, căci prezența uneia o implică și pe cealaltă, iar absența uneia implică și absența celelalte: "Cine nu-l iubește pe fratele său, pe care-l vede, cum poate să iubească pe Dumnezeu, pe care nu-l vede" (cf. 1In 4,20), căci Domnul a zis: "Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din tot cugetul tău! Aceasta este cea mai mare și cea dintâi poruncă. Iar a doua este asemenea acesteia: «Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți!» În aceste două porunci este cuprinsă toată Legea și Profeții" (Mt 22,37-40).

Toți acești oameni fără teamă de Dumnezeu s-au apropiat fariseic și cu gândul rău de a-l da la moarte pe Isus, dar Isus ca un mântuitor iubitor le răspunde la perfidia și răutatea lor cu învățături divine și mântuitoare menite să le schimbe optica îngustă și să-i fericească veșnic.

Îl iubim pe Dumnezeu pentru că el ne-a creat, suntem ai lui (cf. Ps 103,3), ne-a răscumpărat prin Cristos (cf. Gal 3,13) și ne-a pregătit prin același Isus Duhul Sfânt un loc în paradis alături de el (cf. In 14,23; Ap 3,20).

Am să explic ceea ce înseamnă dragostea față noastră față de Dumnezeu, redând o legendă. În ziua a șaptea, după ce închisese creația sa foarte bună (cf. Gen 1,31), Dumnezeu a hotărât că era timpul pentru sărbătoarea în cinstea sa. Toate creaturile s-au străduit să-i aducă și să-i ofere Creatorului câte ceva din ceea ce aveau mai scump și mai frumos, ca recunoștință. Astfel: veverițele i-au adus nuci și alune; iepurașii i-au adus morcovi și rădăcini dulci; oile i-au adus lână moale și caldă; vacile i-au adus lapte spumos, și smântână etc. Îngerii cântau fericiți în jurul tronului... Omul aștepta să-i vină rândul, dar era îngrijorat: "Oare, eu ce aș putea să-i dăruiesc lui Dumnezeu ca să-i placă?" Înaintea lui erau florile care-i dădeau mireasma și culorile vii, albinele care-i dădeau mierea lor dulce, până și elefanții îi aduceau apă limpede și rece în trompele lor, ca să-l răcorească. Omul s-a așezat la coada ultimului rând și se tot frământa și când, în sfârșit, i-a venit și lui rândul, a făcut ceea ce nu mai făcuse nici o altă creatură: ajuns în fața tronului lui Dumnezeu, a sărit pe genunchii lui, l-a îmbrățișat și i-a spus: "Te iubesc!" Chipul lui Dumnezeu s-a luminat și toată creația a înțeles că omul i-a făcut lui Dumnezeu cel mai frumos dar. Toate creaturile au izbucnit într-un cântec minunat: "Aleluia!"

Legea dragostei față de aproapele ca reflex al poruncii iubirii de Dumnezeu exista și în Vechiul Testament, numai că oamenii lipsiți de lumina Duhului Sfânt nu știau a o citi și a o trăi. Prima lectură de astăzi (cf. Ex 22,20-26) ne spune că evreii aveau datoria de se purta cu compasiune față de străinii din țara lor pentru faptul că și ei au fost străini într-o țară străină. De asemenea, trebuiau să se poarte cu omenie față de văduve și orfani. Nu aveau voie să se perceapă dobândă asupra banilor împrumutați. Pentru încălcări ale Legii, erau numiți oameni care să aplice pedepse, dar în cazul călcării iubirii față de aproapele, Dumnezeu însuși aplica pedepse celor vinovați. Aceasta poruncă a iubirii față de aproapele, izvorâtă din porunca iubirii față de Dumnezeu, nu s-a schimbat, ea rămânând aceeași până în ziua de azi; fiind reafirmată de Isus Cristos, ea continuă să aibă în vedere pe toți oamenii, începând cu cei aflați în suferințe și nevoi, începând cu văduvele, bătrânii, bolnavii, orfanii, străinii și săracii, în care trebuie să-l vedem pe Cristos (cf. Mt 25,40) sau pe îngerii săi (cf. Gen 18,3; Evr 13,2).

Dragostea față de Dumnezeu și față de om cuprinde din totdeauna sfera religiei adevărate, exact ceea ce avuseseră în vedere Moise, proorocii, Mântuitorul și apostolii. Ar trebui să ne gândim adesea la cuvintele acestea: "Iubește-ți aproapele ca pe tine însuți!" Ar trebui să ne gândim cât de mult ne iubim pe noi înșine, cât de multe din activitățile noastre se concentrează asupra asigurării de confort și îngrijire maximă pentru noi înșine. Apoi trebuie să încercăm să ne imaginăm cum ar fi dacă am revărsa aceasta dragoste și asupra semenilor noștri. Și, făcând un pas mai departe, ar trebui să trecem la acțiune și să punem în practică acest lucru. Părintele Agaton (sec. IV) zicea: "Dacă aș putea găsi un lepros, să-i dau trupul meu și eu să-l iau pe al lui, aș fi tare fericit!" Aceasta este iubirea desăvârșită față de viața trupească a aproapelui. Un asemenea comportament nu este natural, nu vine de la sine, ci este supranatural. Numai cei care au fost născuți din nou pot să-l facă și chiar și atunci numai când îi permit lui Cristos să realizeze acest lucru prin ei.

De ce trebuie să-l iubim pe aproapele ca pe noi înșine? Răspunsul ni-l dă sfânta Scriptură, unde ni se spune că Dumnezeu și-a pus chipul și asemănarea în oameni (cf. Gen 1,26-27), că Isus s-a făcut fratele nostru prin întrupare (cf. In 1,14), iar Duhul Sfânt revarsă toată dragostea divină asupra tuturor oamenilor (cf. Rom 5,5). De aceea, cine iubește omul, iubește chipul lui Dumnezeu și lucrarea lui divină din el. Când noi îl vom iubi pe aproapele pentru că seamănă cu Dumnezeu, că Isus s-a făcut fratele lui prin întrupare, iar Duhul Sfânt revarsă iubirea divină peste toți, atunci iubirea noastră față de Dumnezeu și față de aproapele sunt adevărate.

Lady Florence Garvagh (1851-1926), o britanică, ne este exemplu în acest sens, văzându-l pe Isus în orice soldat aflat în dificultate, căci pentru meritele câștigate în forul Crucii Roșii din timpul Primului Război Mondial (28 iulie 1914 - 11 noiembrie 1918), a fost decorată cu Ordinul Imperiului Britanic. Ocupația ei a fost de a expedia pachete cu ajutoare soldaților, sub gloanțe. Un soldat i-a trimis următoarea scrisoare: "Dumnezeu să vă răsplătească pentru multele fapte de caritate pe care le-ați făcut. Noi nu ne vom întâlni niciodată în viața de pe acest pământ, dar rugăciunea mea este aceasta, ca atunci când Lady Florence va trece în lumea cealaltă, să audă spunându-i-se din partea Mântuitorului: «Ceea ce ai făcut celor mai mici frați ai mei, mie mi-ai făcut. Intră în bucuria Tatălui meu» (cf. Mt 25,34-40)!"

Lectura a doua, de acum din Noul Testament, când Duhul Sfânt cu lumina lui era de acum revărsat asupra Bisericii, ne ajută să facem un pas înainte. Pornind de la trebuințele trupești ale omului, trebuințe care se văd cu ochiul liber, să trecem la trebuințele sufletești ale omului, care se văd numai cu ochiul credinței. Astfel, la dragostea față de viața trupească a aproapelui, trebuie adăugată și dragostea față de sufletul lui, față de mântuirea lui, mântuire care este rod al pătimirilor, morții și învierii lui Cristos. "Nemărginita mărime a puterii lui Dumnezeu față de noi, care credem", a fost demonstrată în învierea lui Cristos, în înălțarea sa, în așezarea sa la dreapta Tatălui deasupra tuturor vrăjmașilor săi (cf. Ef 1,19-21). Iar această vestea bună a mântuirii trebuie să ajungă la aproapele nostru: prin cuvântul vestit, prin părăsirea idolilor și a păcatului, prin exemplul vieții noastre, așa cum ne spune Sfântul Paul (cf. 1Tes 1,5-10).

În anul 288 după Cristos, episcopul Hermon al Ierusalimului (+ 314) a pregătit 40 de misionari pe care i-a trimis în diferite țări ca să predice evanghelia. Unul din ei, numit Efrem, a ajuns până în părțile Dobrogei, unde a devenit episcop de Tomis. Autorul cărții Martirii crucii spune că el a predicat mai bine de zece ani în Goția, pământul românesc de astăzi ce pe acea vreme era ocupat de goți. Această arată că Hermon a avut la inimă lucrarea sfânta și că a fost gata să instruiască și pe alții.

Noi când am vorbit ultima dată cuiva despre milostivirea lui Dumnezeu arătată nouă prin Cristos și Duhul Sfânt?

Toți creștinii sunt misionari în virtutea Botezului primit și toți trebuie să se simtă onorați de Dumnezeu când trebuie să se jertfească pe ei înșiși pentru mântuirea aproapelui, ca acel "bambus" dintr-o poveste africană care, tăiat în două, a slujit Regelui cerurilor ca un canal pentru a iriga grădina sa, noi, creștinii, pentru a iriga Biserica sa cu adevărul iubirii și al mântuirii. Unii dintre misionari, prinși și aruncați în temnițe cu lanțuri la mâini și la picioare, ca un misionar arestat și devenit martir în China, chiar în carceră și în lanțuri fiind, începeau și sfârșeau ziua umblând, pentru a-i cânta lui Isus cu lanțurile lor. Iar mulți dintre cei care auzeau clinchetul lanțurilor lor sau povestea vieții lor de iubire pentru Dumnezeu și aproapele, se converteau. Misionarii prinși și uciși "chiar dacă în fața oamenilor au trecut drept pedepsiți, nădejdea lor i-a dus la nemurire" (Înț 3,1). La nemurire duce și misiunea noastră între oamenii pierduți de acum, misiune care ne pot provoca și nouă suferințe și moarte.

Psalmul 18, psalmul responsorial de astăzi, ne umple de credință, speranță și iubire, pe noi, creștinii, misionarii de acum și din totdeauna, că ne spune că ceea ce a fost Dumnezeu pentru Domnul Isus, misionarul mântuirii sale, când a ajuns în ceasul strâmtorării și al necazului său, face și pentru noi, cei care trăim și vestim iubirea sa. Încercările prin care trecem în trăirea și mărturisirii vieții noastre creștine constituie tot atâtea ocazii de a-l cunoaște pe acest Dumnezeu într-un fel nou: Suntem obosiți și istoviți? El este tăria noastră. Șovăie credința noastră? El este stânca noastră. Se ivește vreun pericol? El este cetățuia noastră, turnul cel înalt unde găsim un adăpost sigur. Suntem în luptă cu dușmanul? El este scutul care ne apără de loviturile lui. Pentru Isus, eliberarea sa a fost o consecință a dreptății sale; pentru noi, eliberarea noastră este asigurată în baza relației pe care o avem cu Isus, de felul cum ne raportăm la Isus. În timp ce unii se apropie de Isus ca să-l ispitească, alții pentru a-l lua în râs, alții pentru a-i nega divinitatea și pentru a-l da la moarte, noi să ne apropiem pentru a-l iubi și a aduce și pe alții la iubirea sa mântuitoare! Isus ne spune astăzi: "Dacă cineva mă iubește, va păzi cuvântul meu"; apoi adaugă: "Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el" (In 14,23). Dă-ne, Doamne, puterea de a auzi, de a trăi și de a vesti acest sfânt adevăr! Amin!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 30-a de peste an


 

lecturi: 534.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat