Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Roma: "Nimeni nu se mântuiește singur. Pace și fraternitate". Întâlnirea internațională de rugăciune pentru pace promovată de Comunitatea "Sfântul Egidiu". Omilia și discursul Sfântului Părinte

Bazilica "Santa Maria in Aracoeli" - Piazza del Campidoglio

Omilia Sfântului Părinte în timpul rugăciunii creștinilor

Este un dar să ne rugăm împreună. Mulțumesc și vă salut cu afect pe voi toți, îndeosebi pe Sanctitatea Sa patriarhul ecumenic, fratele meu Bartolomeu, și pe dragul episcop Heinrich, președinte al Consiliului Bisericii Evanghelice din Germania. Din păcate, preasfințitul arhiepiscop de Canterbury, Justin, nu a putut să vină din cauza pandemiei.

Textul din Pătimirea Domnului pe care l-am ascultat se situează imediat înainte de moartea lui Isus și vorbește despre ispita care se abate asupra lui, epuizat pe cruce. În timp ce trăiește momentul cel mai înalt al durerii și al iubirii, mulți, fără milă, năpustesc asupra lui un refren: "Salvează-te pe tine însuți!" (Mc 15,30). Este o ispită crucială, care îi atacă pe toți, și pe noi, creștinii: este ispita de a ne gândi să ne salvăm numai pe noi înșine sau propriul grup, de a avea în cap numai propriile probleme și propriile interese, în timp ce tot restul nu contează. Este un instinct foarte uman, însă rău, și este ultima provocare adusă Dumnezeului răstignit.

Salvează-te pe tine însuți. Spun asta mai întâi "cei care treceau" (v. 29). Erau oameni obișnuiți, care l-au auzit pe Isus vorbind și l-au văzut făcând minuni. Acum îi spun: "Salvează-te pe tine însuți, coboară de pe cruce". Nu aveau milă, ci voință de miracole, să-l vadă coborând de pe cruce. Poate că și noi am prefera uneori un dumnezeu spectaculos și nu compătimitor, un dumnezeu puternic în ochii lumii, care se impune cu forța și îl pune pe fugă pe cel care ne vrea rău. Însă acesta nu este Dumnezeu, este eul nostru. De câte ori vrem un dumnezeu după măsura noastră, în loc să devenim noi după măsura lui Dumnezeu; un dumnezeu ca noi, în loc să devenim noi asemenea lui! Însă în felul acesta în locul adorării lui Dumnezeu preferăm cultul eului. Este un cult care crește și se alimentează cu indiferența față de celălalt. De fapt, pentru acei trecători Isus era de interes numai pentru a satisface voințele lor. Însă, redus la un rebut pe cruce, nu mai era de interes. Era în fața ochilor lor, însă departe de inima lor. Indiferența îi ținea departe de adevărata față a lui Dumnezeu.

Salvează-te pe tine însuți. În următorul moment vin arhiereii și cărturarii. Erau cei care l-au condamnat pe Isus pentru că reprezenta un pericol pentru ei. Însă toți suntem specialiști în a pune pe cruce pe ceilalți numai să ne salvăm pe noi înșine. În schimb, Isus se lasă pironit pentru a ne învăța să nu descărcăm răul asupra celorlalți. Acei conducători religioși îl acuză tocmai din cauza celorlalți: "Pe alții i-a salvat, pe sine nu se poate salva!" (v. 31). Îl cunoșteau pe Isus, își aminteau de vindecările și eliberările pe care le-a făcut și fac o legătură malițioasă: insinuează că a salva, a ajuta pe alții nu aduce niciun bine; el, care s-a dedicat așa de mult pentru alții, se pierde pe sine însuși! Acuza este batjocoritoare și se îmbracă în termeni religioși, folosind de două ori verbul a salva. Însă "evanghelia" lui salvează-te pe tine însuți nu este evanghelia mântuirii. Este evanghelia apocrifă cea mai falsă, care pune crucile asupra celorlalți. În schimb, evanghelia adevărată ia asupra sa crucile celorlalți.

Salvează-te pe tine însuți. În sfârșit, și cei răstigniți cu Isus se unesc cu climatul de provocare împotriva lui. Cât de ușor este de criticat, de a vorbi împotrivă, de a vedea răul în ceilalți și nu în noi înșine, ajungând la descărcarea vinelor asupra celor mai slabi și marginalizați! Însă, de ce acei răstigniți se confruntă cu Isus? Pentru că nu-i ia jos de pe cruce. Îi spun: "Salvează-te pe tine însuți și pe noi!" (Lc 23,39). Îl caută pe Isus numai pentru a rezolva problemele lor. Însă Dumnezeu nu vine atât pentru a ne elibera de probleme, care vin mereu, ci pentru a ne salva de adevărata problemă, care este lipsa de iubire. Acesta este motivul profund al relelor noastre personale, sociale, internaționale, ambientale. A ne gândi numai la noi înșine este tatăl tuturor relelor. Însă unul dintre răufăcători îl observă pe Isus și vede în el iubirea blândă. Și obține paradisul făcând un singur lucru: mutând atenția de la el la Isus, de la el la cel care era lângă el (cf. v. 42).

Iubiți frați și surori, pe Calvar a avut loc marele duel între Dumnezeu venit ca să ne mântuiască și omul care vrea să se mântuiască pe sine însuși; între credința în Dumnezeu și cultul eului; între omul care acuză și Dumnezeu care scuză. Și a venit victoria lui Dumnezeu, milostivirea sa a coborât asupra lumii. De pe cruce a izvorât iertarea, s-a renăscut fraternitatea: "Crucea ne face frați" (Benedict al XVI-lea, Cuvinte la sfârșitul Via Crucis, 21 martie 2008). Brațele lui Isus, deschise pe cruce, marchează o cotitură, pentru că Dumnezeu nu arată cu degetul spre cineva, ci îmbrățișează pe fiecare. Pentru că numai iubirea stinge ura, numai iubirea învinge până la capăt nedreptatea. Numai iubirea face loc celuilalt. Numai iubirea este calea pentru comuniunea deplină între noi.

Să privim la Dumnezeul răstignit și să-i cerem Dumnezeului răstignit harul de a fi mai uniți, mai fraterni. Și atunci când suntem tentați să urmăm logicile lumii, să ne amintim de cuvintele lui Isus: "Cine vrea să-și salveze viața o va pierde; cine, însă, își pierde viața pentru mine și pentru evanghelie o va salva" (Mc 8,35). Ceea ce în ochii omului este o pierdere, pentru noi este mântuirea. Să învățăm de la Domnul, care ne-a mântuit golindu-se pe sine însuși (cf. Fil 2.7), devenind altul: din Dumnezeu om, din spirit carne, din rege servitor. Ne invită și pe noi să "devenim alții", să mergem spre alții. Cu cât vom fi mai alipiți de Domnul Isus, cu atât vom fi mai deschiși și "universali", pentru că ne vom simți responsabili pentru ceilalți. Și celălalt va fi calea pentru a ne salva pe noi înșine: fiecare celălalt, fiecare ființă umană, oricare ar fi istoria sa și crezul său. Începând de la săraci, de la cei mai asemănători cu Cristos. Marele arhiepiscop de Constantinopol, Sfântul Ioan Gură de Aur, a scris că "dacă n-ar exista săracii, în mare parte ar fi demolată mântuirea noastră" (Despre Scrisoarea a II-a către Corinteni, XVII, 2). Domnul să ne ajute să mergem împreună pe calea fraternității, pentru a fi martori credibili ai Dumnezeului celui viu.

________________

Discursul Sfântului Părinte Francisc

Iubiți frați și surori,

Este motiv de bucurie și recunoștință față de Dumnezeu să pot întâlni aici în Campidoglio, în inima Romei, iluștri lideri religioși, stimate autorități și numeroși prieteni ai păcii. Ne-am rugat, unii aproape de alții, pentru pace. Îl salut pe domnul președinte al Republicii Italiene, domnul Sergio Mattarella. Și sunt bucuros să mă întâlnesc cu fratele meu, Sanctitatea Sa patriarhul ecumenic Bartolomeu. Apreciez mult că, în pofida dificultăților de călătorie, el și alte personalități au voit să participe la această întâlnire de rugăciune. În spiritul Întâlnirii de la Assisi, convocată de Sfântul Ioan Paul al II-lea în anul 1986, Comunitatea "Sfântul Egidiu" celebrează anual, din oraș în oraș, acest eveniment de rugăciune și dialog pentru pacea între credincioșii din diferite religii.

În acea viziune de pace exista o sămânță profetică ce, pas după pas, mulțumire fie lui Dumnezeu, s-a maturizat, cu întâlniri inedite, acțiuni de împăciuire, noi gânduri de fraternitate. De fapt, întorcându-ne în urmă, în timp ce din păcate întâlnim în anii trecuți fapte dureroase, precum conflicte, terorism sau radicalism, uneori în numele religiei, trebuie să recunoaștem în schimb pașii rodnici în dialogul dintre religii. Este un semn de speranță care ne incită să lucrăm împreună ca frați: ca frați. Astfel am ajuns la importantul Document despre Fraternitate pentru pacea mondială și conviețuirea comună, pe care l-am semnat cu marele imam de Al-Azhar, Ahmed al-Tayyeb, în 2019.

De fapt, "porunca păcii este înscrisă în adâncul tradițiilor religioase" (Enciclica Fratelli tutti [FT], 284). Credincioșii au înțeles că diversitatea de religie nu justifică indiferența sau dușmănia. Mai mult, pornind de la credința religioasă putem deveni artizani de pace și nu spectatori inerți ai răului războiului și al urii. Religiile sunt în slujba păcii și a fraternității. Pentru aceasta, și această întâlnire îi determină pe liderii religioși și pe toți credincioșii să se roage cu insistență pentru pace, să nu se resemneze niciodată cu războiul, să acționeze cu forța blândă a credinței pentru a pune capăt conflictelor.

Este nevoie de pace! Mai multă pace! "Nu putem rămâne indiferenți. Astăzi lumea are o arzătoare sete de pace. În multe țări se suferă datorită războaielor, adesea uitate, însă mereu motiv de suferință și sărăcie" (Discurs la Ziua Mondială de Rugăciune pentru Pace, Assisi, 20 septembrie 2016). Lumea, politica, opinia publică riscă să capete obișnuință cu răul războiului, ca însoțitoare naturală a istoriei popoarelor. "Să nu ne oprim asupra discuțiilor teoretice, să luăm contact cu rănile, să atingem carnea celui care suferă daunele. [...] Să acordăm atenție refugiaților, celor care au îndurat radiații atomice și atacurile chimice, femeilor care și-au pierdut copiii, copiilor mutilați sau privați de copilăria lor" (FT, 261). Astăzi, durerile războiului sunt agravate și de pandemia Coronavirusului și de imposibilitatea de a avea acces la îngrijirile necesare, în multe țări.

Între timp, conflictele continuă, și cu ele durerea și moartea. A pune capăt războiului este o datorie neamânabilă a tuturor responsabililor politici în fața lui Dumnezeu. Pacea este prioritate fiecărei politici. Dumnezeu va cere cont, celui care nu a căutat pacea sau a alimentat tensiunile și conflictele, din toate zilele, lunile, anii de război care au trecut și care au lovit popoarele!

Cuvântul Domnului Isus se impune prin înțelepciunea sa profundă: "Pune-ți sabia la locul ei - spune el -, căci toți cei care pun mâna pe sabie de sabie vor pieri" (Mt 26,52). Cei care scot sabia, eventual crezând că rezolvă în grabă situații dificile, vor experimenta asupra lor, asupra celor dragi ai lor, asupra țărilor lor, moartea care vine de la sabie. "Destul!" (Lc 22,38), spune Isus atunci când discipolii îi arată două săbii, înainte de Pătimire. "Destul!": este un răspuns fără echivoc față de orice violență. Acel "destul!" al lui Isus depășește secolele și ajunge puternic până la noi astăzi: destul cu săbiile, armele, violența, războiul!

Sfântul Paul al VI-lea, la Națiunile Unite în 1965, a transmis acest apel spunând: "Să nu mai fie niciodată războiul!". Aceasta este implorarea noastră a tuturor, a bărbaților și a femeilor de bunăvoință. Este visul tuturor căutătorilor și artizanilor păcii, foarte conștienți că "fiecare război face lumea mai rea decât a găsit-o" (FT, 261).

Cum se poate ieși din conflicte blocate și cangrenate? Cu se pot desface nodurile încâlcite ale atâtor lupte armate? Cum se pot preveni conflictele? Cum se pot împăciui stăpânii războiului sau cei care se încred în forța armelor? Niciun popor, niciun grup social nu va putea obține singur pacea, binele, siguranța și fericirea. Niciunul. Lecția pandemiei recente, dacă vrem să fim onești, este "conștiința că suntem o comunitate mondială care navighează în aceeași barcă, unde răul unuia este în dauna tuturor. Ne-am amintit că nimeni nu se salvează singur, că ne putem salva numai împreună" (FT, 32).

Fraternitatea, care izvorăște din conștiința că suntem o unică omenire, trebuie să pătrundă în viața popoarelor, în comunități, printre guvernanți, în întâlnirile internaționale. Astfel se va forma conștiința că numai împreună ne salvăm, întâlnindu-le, negociind, încetând să luptăm, reconciliindu-ne, moderând limbajul politicii și al propagandei, dezvoltând parcursuri concrete pentru pace (cf. FT, 231).

Suntem împreună în această seară, ca persoane din diferite tradiții religioase, pentru a comunica un mesaj de pace. Acest lucru manifestă clar că religiile nu vor războiul, dimpotrivă îi dezmint pe cei care sacralizează violența, cer tuturor să se roage pentru reconciliere și să acționeze pentru ca fraternitatea să deschidă noi cărări de speranță. De fapt, cu ajutorul lui Dumnezeu, este posibil de construit o lume de pace, și astfel, frați și surori, să ne salvăm împreună. Mulțumesc.

________________

Apel de pace

Veniți la Roma în "spiritul de la Assisi", uniți spiritual cu credincioșii din toată lumea și cu femeile și bărbații de bunăvoință, ne-am rugat unii alături de alții pentru a implora asupra acestui pământ al nostru darul păcii. Am amintit rănile omenirii, avem în inimă rugăciunea tăcută a atâtor suferinzi, prea des fără nume și fără glas. Pentru aceasta ne angajăm să trăim și să propunem solemn responsabililor statelor și cetățenilor din lume acest Apel de Pace.

În această piață Campidoglio, puțin după marele conflict războinic pe care istoria îl amintește, națiunile care s-au luptat au încheiat un pact, întemeiat pe un vis de unitate, care după aceea s-a realizat: Europa unită. Astăzi, în acest timp de dezorientare, loviți de consecințele pandemiei de Covid-19, care amenință pacea mărind inegalitățile și fricile, spunem cu putere: nimeni nu se poate salva singur, niciun popor, nimeni!

Războaiele și pacea, pandemiile și îngrijirea sănătății, foamea și accesul la hrană, încălzirea globală și sustenabilitatea dezvoltării, mutările de populații, eliminarea riscului nuclear și reducerea inegalităților nu se referă numai la fiecare națiune. Înțelegem asta mai bine astăzi, într-o lume plină de conexiuni, dar care adesea pierde sentimentul fraternității. Suntem surori și frați, toți! Să-l rugăm pe Cel Preaînalt ca, după acest timp de încercare, să nu mai fie "ceilalți", ci un mare "noi" bogat în diversitate. Este timpul de a visa din nou cu îndrăzneală că pacea este posibilă, că pacea este necesară, că o lume fără războaie nu este o utopie. Pentru aceasta vrem să spunem încă o dată: "Să nu mai fie niciodată războiul!".

Din păcate, războiul a ajuns din nou să pară pentru mulți o cale posibilă pentru soluționarea controverselor internaționale. Nu este așa. Înainte ca să fie prea târziu, vrem să amintim tuturor că războiul lasă mereu lumea mai rea de cum a găsit-o. Războiul este un eșec al politicii și al omenirii.

Facem apel la guvernanți, pentru ca să refuze limbajul dezbinării, sprijinite adesea de sentimente de frică și de neîncredere, și să nu se întreprindă căi fără întoarcere. Să privim împreună la victime. Există atâtea, prea multe conflicte încă deschise.

Responsabililor statelor le spunem: să lucrăm împreună la o nouă arhitectură a păcii. Să ne unim forțele pentru viață, sănătate, educație, pace. A venit momentul de a utiliza resursele folosite pentru a produce arme tot mai distructive, făcătoare de moarte, pentru a alege viața, a îngriji omenirea și casa noastră comună. Să nu pierdem timp! Să începem de la obiective posibile: să ne unim deja astăzi eforturile pentru a stopa răspândirea virusului până când vom avea un vaccin care să fie capabil și accesibil pentru toți. Această pandemie ne amintește că suntem surori și frați de sânge.

Tuturor credincioșilor, femeilor și bărbaților de bunăvoință, le spunem: să devenim cu creativitate artizani ai păcii, să construim prietenie socială, să ne însușim cultura dialogului. Dialogul leal, perseverent și curajos este antidotul pentru neîncredere, pentru dezbinări și pentru violență. Dialogul soluționează în rădăcină motivațiile războaielor, care distrug proiectul de fraternitate înscris în vocația familiei umane.

Nimeni nu se poate simți chemat în afară. Toți suntem coresponsabili. Toți avem nevoie să iertăm și să fim iertați. Nedreptățile lumii și ale istoriei se vindecă nu cu ura și răzbunarea, ci cu dialogul și iertarea.

Fie ca Dumnezeu să inspire aceste idealuri în noi toți și acest drum pe care-l parcurgem împreună, plăsmuind inimile fiecăruia și făcându-ne mesageri ai păcii.

Roma, Campidoglio, 20 octombrie 2020

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 925.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat