Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Părintele Gigi Maccalli la Roma,
în casa generală a SMA,
sărbătorit de superiorul general,
părintele Antonio Porcellato.
După sechestrare, părintele Maccalli relatează: "Și în lanțuri eram misionar"

De Gigliola Alfaro

La 8 octombrie 2020 vine știrea atât de așteptată de peste doi ani: "Părintele Gigi Maccalli a fost eliberat în Mali". Misionarul care aparține la Societatea Misiunilor Africane (SMA) a fost răpit în noaptea de 17 septembrie 2018 în misiunea din Bomoanga, în Niger, aproape de granița cu Burkina Faso, de un grup înarmat. După sechestrare, la agenția SIR părintele Pier Luigi Maccalli, acum în carantină în localitatea sa natală, Madignano, relatează cum a trăit această mare încercare.

Părinte Gigi, în ce cadru s-a plănuit răpirea dumneavoastră? În cei doi ani de răpire ați fost mutat de multe ori?

Într-un prim moment m-am gândit la o răpire înarmată. Când i-am întrebat cine erau, în ziua următoare, au spus că puteam să-i numesc jihadiști sau teroriști. Numai în a 40-a zi când ajunsesem de acum printre dunele din deșertul Sahara, mi-au făcut un material video spunându-mi că am fost răpit de Grupul de Sprijinire a Islamului și musulmanilor (cu sigla GSIM) o organizație ieșită din AQMI (Al Quaida au Magreb Islamique). La început adesea mă mutau, în special dacă auzeau zgomote de drone. Oricum, am străbătut Sahara cea cu multe fețe (nisip, arbuști, pietre) de la sud-est la vest spre Mauritania și apoi de la vest la nord-est spre Algeria pentru a ajunge în ultimele 7 luni între cele trei granițe Mali-Algeria-Niger în zona Kidal. Este o aproximare pe care ne-am făcut-o noi, ostaticii italieni (Luca Tacchetto, Nicola Chiacchio și eu), împărtășind cunoștințele noastre despre acea zonă geografică.

Cum ați trăit această încercare teribilă?

Forța mi-a venit de sus, sunt convins de asta. Am plâns, m-am rugat și am invocat-o pe Maria și pe Duhul Sfânt. Au fost 2 ani de mare tăcere, tristețe și izolare de 41 bis (nicio comunicare cu exteriorul). Cea mai mare tristețe a mea ca misionar cu 21 de ani de prezență în Africa (10 în Coasta de Fildeș și 11 în Niger) era să văd tineri (temnicerii mei și gardienii) îndoctrinați de materiale video de propagandă care îndemnau la Jihad și la violență. M-am simțit misionar eșuat care a predicat și a crezut mereu în nonviolență drept cale a păcii și a dezvoltării. Angajarea pentru formarea adolescenților și a tinerilor care sunt forța vie și dinamică pentru o Africă nouă sau măcar diferită, pentru o Africă neînlănțuită de corupție și de atâtea nedreptăți... acuza o lovitură, m-am simțit înfrânt.

V-a fost frică de moarte?

Cu cât treceau zilele și cu atât mai puțin mă temeam de o încheiere dramatică, deși mă pregătisem pentru orice. În afară de un moment. Am primit o amenințare verbală, din partea unui mujahedin, că îmi va trage un cartuș în frunte cu prima ocazie propice. Eram în a noua lună de detenție. Acel cuvânt sau promisiune m-a făcut mai prudent și atent. Mi-am dat seama că fiecare cuvânt și gest al meu putea să fie citit ca o provocare.

Când v-a susținut credința? Și cum ați trăit preoția dumneavoastră?

A fost forța mea și s-a întărit în încercare. Nu puteam să celebrez Euharistia, nici să citesc Cuvântul lui Dumnezeu, eram despuiat de toate și uneori înlănțuit, însă nu așa era credința mea. Am trecut prin noaptea întunecată și de mai multe ori am strigat către Dumnezeu cu Isus pe cruce: "Tată, pentru ce m-ai părăsit?". A fost o trecere pascală, însă acum am înviat și pot cânta cu psalmul 125: "Când Domnul a smuls lanțurile noastre și le-a rupt a fost ca un vis, toate gurile au explodat în strigăte, imnuri au înflorit în toate gâturile".

Unii colegi de detenție s-au convertit la islam. Au făcut multe presiuni asupra dumneavoastră? Refuzul dumneavoastră v-a pus în pericol mai mare?

Cu privire la colegii mei de nenorocire pot spune că a fost din interes. Un mod de a se proteja împotriva a ceea ce este mai rău pentru că este convingere a acestor mujahedini zeloși și fanatici musulmani că acela care ucide un musulman lipsit de apărare merge direct în iad. Au încercat și cu mine. Când era deosebit de insistentă găseam subterfugiul spunându-le că va fi atunci când va voi Dumnezeu, dat fiind că totul este scris și lui Dumnezeu nu i se poruncește. Până în ultima seară înainte de eliberare un șef mi-a spus în franceză: "Noi trebuie să-ți spunem și să te avertizăm pentru binele tău pentru a evita să mergi în iad. Allah va cere cont de tine și de la mine: dar cum, ați răpit un necredincios și nu i-ați spus să se convertească la islam?". Le-am mulțumit pentru grija și bunăvoința lor față de mine, însă am spus că rămân discipol al lui Isus fiu al Mariei și accept judecata lui Dumnezeu oricare ar fi ea.

Ați pierdut vreodată speranța că vă veți întoarce acasă?

În fiecare seară spuneam la apus: a trecut și ziua de azi, sperăm în ziua de mâine!

Când ați înțeles că urma să se termine coșmarul ce ați simțit?

Am primit vestea cu rezervă pentru că deja alte dăți ne spuseseră că în scurt timp se va termina. La 5 februarie 2020 ne-au dat și o dată apropiată: "Într-o săptămână și poate chiar mai puțin veți fi liberi". În acea zi am sărbători și am împărțit cu gardienii noștri biscuiți și curmale, dar nu s-a întâmplat nimic. În iulie și în august ne-au făcut două filmări și au spus că probabil în 10 sau 20 de zile vom pleca, în două rânduri! Mă temeam că și de data asta nu va merge bine, chiar dacă știam că duminică, 4 octombrie, a fost eliberarea, din închisorile din Bamako, a o sută de prizonieri jihadiști și RFI (Radio France International) estima acest eveniment ca monedă de schimb pentru eliberarea de ostatici. Speranța și atenția locuiau în mine în acele zile și încredințam totul Sfintei Fecioare Maria a Rozariului (7 octombrie) care desface nodurile.

Cum este acum situația în Sahel?

Era un butoi cu pulbere, acum a luat foc! Nivelul de alertă s-a ridicat cu răpirea mea în zona de graniță Niger - Burkina Faso și anul acesta în Niger toată țara este zonă roșie ca urmare a uciderii celor 6 tineri lucrători umanitari dintr-o ONG franceză în august. Din Mali până în Niger trecând prin Burkina Faso există nesiguranță și grupuri înarmate fac incursiuni.

Superiorul general al SMA a spus că a fost impresionat de apelul dumneavoastră la iertare, la fraternitate, la speranța că se va putea ajunge la o înțelegere cu jihadiștii...

Tinerii jihadiști cu care am fost în contact, gardienii și supraveghetorii mei, mi-au provocat multă tristețe. Aproape toți sunt analfabeți și îndoctrinați cu mirajul unui ideal falsificat de a trăi pe deplin islamul, de a lupta pentru Allah și de a impune tuturor musulmanilor sharia. Nu port supărare față de ei pentru suferința pe care mi-au provocat-o, pentru că "nu știu ceea ce fac". Celui care a fost "responsabilul" detenției noastre în acest ultim an și ne-a însoțit personal până la locul eliberării, i-am urat: "Fie ca într-o zi Dumnezeu să ne facă să înțelegem că suntem cu toții frați".

Cât de importantă este realitatea misionară în aceste ținuturi?

Misiune înseamnă a mărturisi fraternitatea în viața de zi cu zi. A construi punți de fraternitate universală. Misiune înseamnă a combate ignoranța și analfabetismul cu armele dialogului și nonviolenței, cu umilință și răbdare. Ceea ce omul umanizează, Dumnezeu îndumnezeiește - spunea François Varillon -, acesta este crezul meu misionar.

Dumneavoastră vă gândiți să vă întoarceți în misiune?

Misiunea nu este o problemă de geografie, ci de inimă. Fondatorului meu îi plăcea să spună: "A fi misionari din adâncul inimii". Este ceea ce am încercat mereu să fiu în Africa și în Italia în anii de animare misionară pe care am desfășurat-o timp de 10 ani. Misiunea este ființa proprie a Bisericii. Toți suntem discipoli-misionari, chemați și trimiși. Chiar și în lanțuri eram misionar, ba chiar lanțurile m-au ajutat să înțeleg mai bine Missio Dei. Credeam că mi-au furat doi ani de viață și de misiune, îmi dau seama că au fost în schimb doi ani de slujire rodnică în Africa și în Italia pe care nu mi i-aș fi imaginat vreodată. Un loc special, desigur, în inima mea îl are Bomoanga (Niger), misiunea de unde am fost smuls în mod brusc. Acum sunt în contact cu ei prin telefon, în sfârșit pot să ajung la ei măcar cu glasul. Au dansat de bucurie în biserica din Bomoanga pentru eliberarea mea. Știu că suferă datorită atacurilor grupurilor înarmate care vor să semene teroare în zonă. De doi ani niciun preot n-a mai celebrat Euharistia acolo. Părintele Mauro (confrate în misiune la Niamey-Niger) le-a spus că "deocamdată nu este posibil, poate că anul viitor mă vor revedea". Insh'Allah este adăugirea mea.

(După agenția SIR, 18 octombrie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Rugăciunea, singurul meu sprijin. Părintele Maccalli relatează zilele de detenție


 

lecturi: 546.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat