Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 28-a de peste an - Anul A - 2020

Is 25,6-10a; Ps 23; Fil 4,12-14.19-20; Ef 1, 17-18; Mt 22,1-14 (22,1-10)

"Tatăl Domnului nostru Isus Cristos să lumineze ochii inimii noastre, ca să cunoaștem care este speranța chemării noastre" (Ef 1,17-18).

În prima lectură de astăzi ni se spune că, în timp ce popoarele păgâne și o bună parte din poporul ales se revoltau împotriva lui Dumnezeu, Dumnezeu le pregătea celor credincioși din Israel și pentru cei din popoarele păgâne care vor veni la ascultarea lui un ospăț pe munte, muntele fiind în Biblie lăcașul lui Dumnezeu, un ospăț cu cele mai bune bucate și și fine băuturi, un ospăț care nu va fi întrerupt nici de suferințe și nici de moarte, căci ele nu vor mai fi acolo. (cf. Is 25,6-10). "Cât sunt de sus cerurile față de pământ, atât sunt de sus căile mele față de căile voastre și gândurile mele față de gândurile voastre" (Is 55,9).

Iar în pericopa evanghelică (cf. Mt 22,1-14) ni se spune că, în timp ce liderii poporului ales contestau autoritatea lui Isus ca Fiu al lui Dumnezeu și puneau la cale moartea lui, Dumnezeu îi invita un ospăț împărătesc ca primi invitați de onoare. Încât putem zice iar: "Cât sunt de sus cerurile față de pământ, atât sunt de sus căile mele față de căile voastre și gândurile mele față de gândurile voastre" (Is 55,9).

Pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 22,1-14) clarifică la ce fel de ospăț îi invita, la ospăț de nuntă pentru Fiul său, apoi clarifică cine sunt invitații: oamenii de pe tot pământul în frunte cu membrii poporului ales, unde surpriză care întrece orice vis frumos: ei vor fi mireasa Fiului său: "«Vino să-ți arăt mireasa, nevasta Mielului!» Și m-a dus, în Duhul, pe un munte mare și înalt. Și mi-a arătat cetatea sfântă, Ierusalimul, care se cobora din cer de la Dumnezeu, având slava lui Dumnezeu" (Ap 21,9-11).

Ce onoare: "Împăratul le râvnește frumusețea" (cf. Ps 45,11) pe care le-o va reda la cruce! Ce ocazie de înnobilare: aceea de a intra în familia lui Dumnezeu! Ce reabilitare și salvare pentru ei cei căzuți: "Nu te vor mai numi «Părăsită» și nu-ți vor mai numi pământul un pustiu, ci te vor numi: «Plăcerea mea este în ea», și țara ta o vor numi «Beula», «Măritată», căci Domnul își pune plăcerea în tine, și țara ta se va mărita iarăși" (Is 62,4). Cartea Faptele Apostolilor (17,28) ne spune că abia visau poeții cei vechi (cf. Epimenides, poet cretan din secolul al VI-lea î.C.).

Deci, onoarea dintâi au avut-o membrii poporului ales, apoi au urmat toate celelalte popoare. În timp ce poeții visători abia îndrăzneau să gândească, Dumnezeu avea în planul său veșnic și anunțase deja în mai multe rânduri în trecut că a făcut o logodnă cu poporul său, că își va lua poporul ales ca soție (cf. Os 2,19-20; Is 54,4-8; 61,10; 62,4.5; Ier 2,2; 31,3; Ez 16,9-14; Ps 45,7-8). Însă poporul ales și popoarele păgâne, robite de bogățiile și frumusețile pământului trecător, au uitat această veste bună la care au fost chemați. Au uitat că au fost creați pentru lucruri mai mari. Au uitat că ogoarele lor mănoase de pe Valea Iordanului erau numai o arvună pală a grădinii paradisului la care au fost la care au fost destinați. Au uitat că adevărata lor afacere de pe pământ era de a dobândi viața veșnică și paradisul.

Oamenii credeau că pot deveni fericiți prin iscusința și forțelor lor și s-au mulțumit doar cu arvuna uitând realitatea. Omenirea a ajuns ca fiul acelui rege dintr-o legendă, care spre îndreptare și maturizare fiind trimis de tatăl său departe de palat, a ajuns să uite că este rege moștenitor și se mulțumea cu puținul primit la plecare și cu ceea ce câștiga el. Iar atunci când după un timp a fost chemat să domnească alături de rege, tatăl său, a refuzat; iar când trimișii insistau pe lângă el ca să revină la palat, a devenit violent, crezând în mod eronat că mesagerii vor să-i fure fericirea. De aceea, când Dumnezeu și-a trimis Fiul în lume, ca lumea să-și cunoască Mirele și odată cu el și bogățiile, puterile și onorurile cerești la care au fost chemați alături de el, ei nu l-au cunoscut și nici nu l-au primit (cf. In 1,11.26). Iar când Isus le-a spus că este Fiul lui Dumnezeu, l-au acuzat de blasfemie și l-au condamnat la moarte (cf. In 5,18), crezând că este mai bine să moară el decât să le piară neamul (cf. In 11,50).

O vorbă de duh spune: "Partea urâtă a lucrurilor care ni se par frumoase aici pe pământ este că ele nu durează mult, se termină repede!" Asta n-au luat în calcul ei. Și iarăși, dacă ospețele pământești ucid, ospățul lui Dumnezeu nu numai că nu se termină niciodată, ci ne dă și viață veșnic fericită.

Deci, când s-a împlinit timpul pentru a face nuntă pentru Fiului său, după ce mai înainte și-a trimis profeții pentru a anunța apropierea timpului nunții (cf. Evr 1,1-4) și ei au neglijat mesajul lor, acum l-a trimis pe însuși Fiul său, Mirele și pe apostolii săi pentru a le face personal această chemare bună. Dar, în orbirea lor, după indiferență, au arătat duritate și violență, ucigând pe cei trimiși la ei, pe Ioan Botezătorul, pe Mire și pe apostoli, așa cum o maimuță dintr-o poveste africană a ucis o păsărică care o avertiza de un pericol. Consecința este că răii aceștia și cetatea lor vor fi distruși (cf. Mt 22,7). Aceasta este judecata care a căzut asupra Ierusalimului în anul 70, prin generalul roman Titus. Din toate timpurile, profeții au interpretat distrugerile unor mari orașe ca o "pedeapsă a lui Dumnezeu" (cf. Gen 19,24; Is 5,26,29; 7,18; Ier 5,15-17).

Odată cu refuzul celor onorați cu prima chemare și cu primele locuri de a accepta invitația, sunt introduși la ospăț cei fără drepturi, națiunile păgâne, cei de afară. Aceștia au venit la ospăț și sala de nuntă se umple cu invitați. Ascultând parabola de astăzi, unde vedem că străinii de poporul ales au fost invitați numai după ce primii invitați, evrei, au refuzat invitația, s-ar putea să ne facă să gândim că, dacă nu era refuzul celor dintâi, păgânii nu ar mai fi fost chemați sau că locurile din împărăția cerurilor și de la nunta veșnică ar fi limitate. Chemarea la mântuire a fost, este și va fi universală, iar locurile sunt infinite, este loc pentru orice om din orice popor, numai că datorită răspunsului lui Abraham cel credincios, părintele poporului ales, poporul evreu a primit prima onoare. Dar în Abraham au fost binecuvântate toate popoarele pământului (cf. Gen 12,3).

Chiar dacă "primii invitați de onoare" nu au binevoit să răspundă, sala de banchet s-a umplut cu zdrențăroșii, cu exclușii, cu refuzații care își duceau viața la intersecțiile drumurilor unde așteptau milă. În parabola lui paralelă de la Sfântul Luca se precizează bine acest lucru: "săracii, infirmii, orbii și șchiopii" sunt cei care iau locurile de onoare ale primilor invitați (cf. Lc 14,21). Iar Matei, într-un alt pasaj citit duminica trecută, le-a spus-o deja: "Vameșii și prostituatele merg înaintea voastră în Împărăția lui Dumnezeu" (Mt 21,31).

Dacă la nunțile omenești invitații duc daruri, la nunta Fiului de împărat invitații primesc daruri. Dacă la nunțile nobile de pe pământ, invitațiile sunt făcute selectiv și nu sunt invitați decât cei cu blazon, la nunta Fiului de împărat sunt invitați toți oamenii, bogați și săraci, buni și răi, de casă și străini. Dacă la nunțile pământești se întâmplă ca invitații să nu-l întâlnească pe mire, la nunta Fiului de împărat nimeni nu este trecut cu vederea. La nunta Fiului de împărat până și haina de participare este oferită gratuit, o haină țesută din har și spălată în sângele Mielului la cruce (cf. Ap 7,14). Noi trebuie numai să lăsăm hainele sau zdrențele noastre și să luăm haina care ne-a fost pregătită.

Dar ce este haina de nuntă ce ne-a fost pregătită și cum se îmbracă? Răspunde Biblia: "Toți care ați fost botezați pentru Cristos v-ați îmbrăcat cu Cristos. Nu mai este nici iudeu, nici grec; nu mai este nici rob, nici slobod; nu mai este nici parte bărbătească, nici parte femeiască, fiindcă toți sunteți una în Cristos Isus. Și, dacă sunteți ai lui Cristos, sunteți «sămânța» lui Abraham, moștenitori prin făgăduință" (Gal 3,27-29). "Întrucât v-ați dezbrăcat de omul cel vechi cu faptele lui și v-ați îmbrăcat cu omul cel nou, care se înnoiește spre cunoștință, după chipul celui ce l-a făcut" (Col 3,9-10). Pe scurt, este haina gândurilor, cuvintelor și faptelor lui Cristos. Trăiește viața lui Cristos, căci: "Cine zice că rămâne în el trebuie să trăiască și el cum a trăit Isus" (1In 2,6).

Acest lucru l-a făcut Apostolul Paul atunci când Domnul l-a chemat la credința în Cristos. Acum poate afirma: "Toate le pot în acela care mă întărește" (Fil 4,13).

Pe pământ, Euharistia este o pregustarea a ospățului de nuntă din împărăția lui Dumnezeu și plinătatea bucuriei făgăduite de Cristos (cf. In 15,11); este, într-adevăr, anticiparea paradisului, dar și garanția învierii și a slavei viitoare. Acela care se hrănește cu Cristos din Euharistie, înainte de lumea de dincolo începe deja pe pământ atât ospățul de nuntă cât și bucuriile care decurg din el, în frunte cu garanția învierii trupurilor de la sfârșitul timpurilor: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică, iar eu îl voi învia în ziua de pe urmă" (In 6,54). Această garanție a învierii viitoare provine din faptul că trupul Fiului Omului, dat ca hrană, este trupul lui în starea sa glorioasă de înviat. Cu Euharistia, primim, ca să spunem așa, "secretul" și garanția învierii. De aceea, Sfântul Ignațiu de Antiohia definește pe bună dreptate pâinea euharistică drept "medicamentul nemuririi, antidotul împotriva morții" (Scrisoarea către Efeseni, 20: PG 5, 661).

Parabola și lecturile de astăzi ne avertizează în privința a trei lucruri posibile: surzenia la chemările repetate ale lui Dumnezeu făcute prin trimișii săi; disprețul darului oferit și violența răspunsului; pretenția de a face tu regulile în casa altuia. În toate aceste cazuri rezultatul este rătăcirea spirituală, moartea neprevăzută, întunericul și scrâșnirea dinților. Toate aceste răspunsuri din partea noastră se pot vedea și în răspunsul dat lui Isus care zilnic ne cheamă să primim Euharistia: "Luați și mâncați"!

Dacă cei răi au o soartă nedorită, psalmul responsorial 23 ne vorbește despre soarta celor buni. Bunul Păstor și-a dat viața pentru oile sale (cf. Ps 22; In 10,11). Acum, în Psalmul 23, Isus Păstorul cel Bun, merge înaintea lor, le paște cu tandrețe și ele nu duc lipsă de nimic, pentru că el este acolo, răspunzând de ele. Oile, aceste creaturi slabe și dependente, care ne reprezintă pe noi, oamenii credincioși, fac zilnic experiența grijii păstorului (cf. Is 40,11; 49,10), căci nu duc lipsă de nimic (cf. Lc 22,35), și nici "nu vor duce lipsă de nimic" din cele necesare sufletului. Iar prin acesta sufletul ne este înviorat (cf. Ps 23,3) și întărit chiar în mijlocul dușmanilor. Isus ne duce la ape liniștite și totodată ne conduce pe cărările dreptății, așa cum se cuvine, căci el este și va rămâne cu noi în "toate zilele vieții" în locul care ne-a fost pregătit. Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 28-a de peste an


 

lecturi: 683.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat