Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 27-a de peste an - Anul A - 2020

Is 5,1-7; Ps 80; Fil 4,6-9; In 15,16; Mt 21,33-43

Eu v-am ales pe voi din lume și v-am constituit ca să mergeți și să aduceți rod, iar rodul vostru să rămână, spune Domnul" (In 15,16).

Cuvântul lui Dumnezeu de la această Sfântă Liturghie care ne vorbește despre "Via Domnului" ne duce cu gândul la timpul în care calendaristic ne aflăm, al toamnei și al recoltei de pe câmpuri, de prin livezi și de prin vii. În Biblie "vița de vie" a fost mereu un simbol al poporului lui Dumnezeu: "Căci via Domnului Sabaot este casa lui Israel și cei din Iuda, plantația lui preferată" (Is 5,7), ne spune prima lectură de astăzi. Nimeni nu poate nega faptul că într-un moment al istoriei, Dumnezeu a ales poporul evreu ca să fie "via sa" și poporul său preferat. Poporul ales ca "vie a Domnului" n-a acționat în ascultare de Domnul și, în loc de struguri buni, a rodit struguri sălbatici. Apoi, conducătorii acestui popor ales au încălcat și ei voința lui Dumnezeu și, asemenea arendașilor din vie, din evanghelia de astăzi (cf. Mt 21,33-43), au voit să fie ei stăpânii viei, stăpânii poporului lui Dumnezeu, în loc să-i slujească ca trimiși ai lui.

Prin emoționanta parabolă a viei din prima lectură, profetul Isaia descrie dragostea și grija Domnului față de poporul său. Israel este vița Preaiubitului lui Dumnezeu. Sădită, apoi curățită și întreținută cu grijă, ea nu a rodit decât struguri sălbatici, care nu sunt buni de mâncat și care nu au valoare. Acesta este și răspunsul la întrebarea psalmistului de astăzi: De ce a lăsat Dumnezeu pradă jafului și focului această viță de vie, pe Israel, pe care l-a transportat ca pe aripi de vultur din Egipt și l-a sădit cu atâta grijă în Canaan? "Când mă așteptam de la via mea să facă struguri buni, a făcut struguri sălbatici?"

Cât privește comportamentul greșit al conducătorilor poporului ales, aceștia îi tratează cu violență pe profeții: Isaia, Ieremia, Zaharia, Ioan Botezătorul și alții, care își exercitau misiunea în slujba Domnului, unicul stăpân al poporului. În contrast însă cu vița lui Israel, neroditoare în ciuda tuturor eforturilor divinului viticultor, versetul de la evanghelia de astăzi - Ioan 15,16 - ne prezintă "adevărata viță", pe Cristos. În psalmul responsorial de astăzi (cf. Ps 80,16), el este deja introdus ca "Omul de la dreapta lui Dumnezeu" și ca "Fiul Omului", nume sub care îl vom găsi deseori în evanghelii. În cele din urmă, cei care au primit via în arendă merg atât de departe în faptele lor, încât l-au îmbrâncit afară din vie pe fiul stăpânului și l-au ucis. Aluzia la destinul lui Isus este clară. Și el va fi scos afară din Ierusalim, care reprezenta centru prezenței lui Dumnezeu în favoarea poporului ales, și apoi va fi răstignit și ucis pe cruce între doi tâlhari.

În momentul în care Isus îi întreabă pe farisei și cărturari cum trebuie procedat cu astfel de oameni care au primit via în arendă, aceștia prin răspunsul lor, pronunță sentința care se răsfrânge chiar asupra lor. Domnul întâi îi provoacă pe aceștia să-și rostească propria sentință, apoi le arată că el însuși este "piatra din capul unghiului, aleasă și prețioasă", pe care Dumnezeu o pusese în Israel, însă "piatră" pe care ziditorii nu o doriseră, potrivit cu Psalmul 118,22-23. Astfel, el a devenit, în același timp, și piatra unghiulară a unei "case spirituale", Biserica, și "o stâncă de cădere" pentru cei neascultători (cf. 1Pt 2,4-8).

Conform acestui pasaj, Domnul Cristos este, în esență, piatra de încercare a credinței: prețioasă înaintea lui Dumnezeu și având același preț și pentru noi, cei care credem; el este respins de oameni și devine o "piatră de poticnire" pentru cei necredincioși. Domnul, stăpânul viei, îi va pierde pe aceștia și va încredința via altor oameni care îi vor da rodul la timpul cuvenit. Deci, lui Isus nu i-a rămas altceva de făcut decât să confirme ceea ce au afirmat conducătorii în modul lor de a vedea lucrurile, Împărăția lui Dumnezeu va fi dată celor care îi vor aduce roadele așteptate (cf. Mt 21,43).

În ce constau aceste roade la care se referă chiar Isus, roade pe care fariseii și cărturarii le știu fără să le numească? De altfel, Isus a spus în public ceea ce înseamnă voința lui Dumnezeu și care suflete sunt considerate a fi bune. Dacă rugăciunile noastre au ca scop rodirea pentru Dumnezeu, atunci ele vor fi întotdeauna împlinite. Dar în ce constă acest rod? În esență, în dragostea unii pentru alții în multiplele ei manifestări. Isus spune: "Vă poruncesc aceste lucruri" (In 15,17), pentru a sugera că toate lucrările bune decurg din dragoste. Este pentru a treia oară când Isus formulează această "poruncă nouă", accentuând importanța ei deosebită (cf. In 13,34; 15,12; 15,17).

În lectura a două de astăzi, pe lângă blândețe și rugăciune, ne sunt prezentate și alte fructe plăcute Domnului: "În rest, fraților, gândiți-vă la acestea: cele adevărate, cele demne, cele drepte, cele curate, cele plăcute, cele vrednice de laudă, ce e virtute, ce-i de laudă, ceea ce ați învățat și primit, ce ați auzit și văzut la mine, aceea să puneți în practică! Și Dumnezeul păcii va fi cu voi" (Fil 4,8-9).

Blândețea noastră este oare cunoscută de frații și de surorile noastre, de colegii noștri? Câte certuri ar înceta dacă am conștientiza că venirea Domnului este iminentă! Și câte griji, în aceeași măsură! Prin rugăciune, să ne descărcăm inimile de tot ceea ce le frământă. Pentru a primi imediat răspunsul? Nu neapărat, însă pentru ca Dumnezeu să-și poată revărsa acolo pacea lui desăvârșită. Dar cum putem evita gândurile rele? Cultivându-le pe cele bune. Să ne folosim de versetul din Filipeni 4,8 ca de o sită punându-ne retoric întrebarea: Ceea ce îmi ocupă mintea, duhul, inima, în acest moment, este oare adevărat, bun, curat, vrednic de iubit și ziditor? Și care va fi consecința? Nu numai pacea lui Dumnezeu, ci Dumnezeul păcii în persoană va locui "în noi" (cf. In 14,23)!

Pentru a aparține adevăratului popor al lui Dumnezeu se cere mai mult decât ca cineva să se fi născut într-un popor care crede în Dumnezeu sau faptul că aparține unei religii și crede într-un oarecare Dumnezeu. Inima noastră trebuie să fie deschisă spre Dumnezeu și spre oameni.

Deci, în ființa noastră de oameni și creștini trebuie promovat și cultivat ceea ce Dumnezeu a așezat ca bun și virtute. Când urmărim lucrul acesta, când avem în vedere Împărăția lui Dumnezeu, ea devine vie și începe să înflorească, iar roadele iubirii și ale sensibilității încep să se maturizeze. Astfel, puțină căldură din partea noastră și gheața din ceilalți se topește; o mână întinsă spre ceilalți poate risipi ceața din jur; puțină generozitate din partea noastră și comportamentul oamenilor devine mai puțin rigid; puțină finețe în sentimente și nimeni nu va mai fi făcut de rușine sau rănit; puțină încredere și mai mulți se pot apropia de ceea ce este bun și frumos; puțină speranță și lucrurile pot merge bine mai departe; puțin curaj și realitățile vieții încep deja să se miște. Deja puținul care este în noi poate aduce ceva mai mult. Toate acestea trebuie să ne dea curaj să nu cedăm în a merge pe calea binelui, chiar dacă nu putem atinge idealurile spre care tindem. Adevăratul popor al lui Dumnezeu se află în mișcare, se preocupă de ceea ce este bun, are mereu în vedere împărăția și iubirea. Poporul lui Dumnezeu nu vrea niciodată să fie stăpân, ci să slujească în iubire.

Meditând această pericopă evanghelică și lecturile biblice care o însoțesc, nu trebuie să ne oprim numai la cărturari și farisei în calitatea lor de conducători ai poporului, ci trebuie să ne gândim și la noi și mai ales în posibilitatea ca slujirea să lipsească și din viața noastră. Aceste versete din pericopa evanghelică, din prima și din a doua lectură de astăzi, sunt un arătător și asupra nerecunoștinței noastre. Este ca și cum Domnul, după tot ce a făcut pentru noi, luând în calcul toate harurile pe care ni le-a pus la dispoziție din copilărie, ne întreabă cu tristețe pe unul sau pe altul dintre noi: Ce aș mai putea să fac pentru tine și nu ți-am făcut? Nu am oare dreptul să aștept rod bun de la tine? Și totuși, tu nu ai rodit nimic pentru mine!

În această pericopă evanghelică de astăzi, apostolul Matei nu s-a adresat evreilor, ci credincioșilor care formau Biserica pe care el o păstorea și a povestit acest fapt pentru a o feri de greșeala pe care o făcuseră mai înainte unii cărturari și farisei. El voia să-i avertizeze și să-i învețe pe credincioșii care formau deja a doua generație de creștini, în care focul și zelul de la început începeau să scadă încetul cu încetul. Aici trebuie să fim atenți și noi și să vedem în ce direcție poate duce un drum când Dumnezeu nu mai este recunoscut ca stăpân, prețuit și iubit ca atare. Cei care au refuzat să-l primească pe Fiul lui Dumnezeu vor fi distruși. Dumnezeu își va alege un alt popor, care să se facă părtaș de făgăduințele sale făcute profeților. Sfântul Paul, conștient că adevăratul Israel sunt creștinii, îi îndeamnă la o trăire intensă a credinței, sub privirile lui Dumnezeu. Să-și cultive toate talentele, pentru a aduce roade de fapte bune.

Deci, să încercăm să ne formăm pe noi înșine ca pe niște lucrători buni în via Domnului, căci nouă ni s-a dat în arendă viața noastră, puterea noastră, darurile noastre și mai cu seamă mântuirea. Să aducem în fața lui Dumnezeu roadele care el le așteaptă. Să fim slujitori buni față de Dumnezeu și față de Fiul lui, astfel Dumnezeul păcii și plinătatea binecuvântării sale vor fi cu noi și vom aparține la cei care formează adevăratul popor al lui Dumnezeu. Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 27-a de peste an


 

lecturi: 558.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat