Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cristos este cheia pentru a înțelege Scripturile

Sensul și actualitatea operei Sfântului Ieronim

De Sincero Mantelli

"Când încă eram copil și mă exercitam la școala gramaticului și toate orașele erau pline de sângele victimelor și tocmai, chiar în izbucnirea persecuției, a fost anunțată moartea lui Iulian, în mod elegant un păgân a spus: «Cum pot spune creștinii că Dumnezeul lor este răbdător și tolerant? Nimic nu este mai supărător, nimic nu este mai imediat decât această furie, nici măcar o ușoară perioadă de timp n-a putut să amâne indignarea sa». Acest lucru el l-ar fi spus bătându-și joc". Comentându-l pe profetul Habacuc, Ieronim lasă printre rânduri din exegeza sa rafinată o amintire a tinereții sale la Roma, în timpul formării școlare. Ani marcați de tentative împăratului Iulian de a restaura religia tradițională a imperiului și de a-i lovi pe creștini: comentariul sarcastic al romanului anonim, care vede în moartea prematură a împăratului apostat un semn al răzbunării divine, ne vorbește despre confruntarea aprinsă dintre creștini și păgâni. Fața Dumnezeului lui Isus Cristos, divinitatea sa și forța mântuirii sale devin inima vieții și a reflecției lui Ieronim.

S-a născut la Stridone, între Pannonia și Dalmația, probabil între 340 și 350. Știm puțin despre familia sa și despre primii ani. Familia înstărită îi garantează o educație optimă și îi transmite credința creștină încă de la vârstă fragedă, așa încât Ieronim amintește că a fost hrănit cu lapte catolic. Este înscris în rândul catecumenilor, însă fără să fie botezat când era copil, lucru pe larg practicat în această epocă, gândindu-se la tulburările pe care le puteau aduce adolescența și vârsta tânără. În timpul educației de bază, probabil la școala din Stridone, Ieronim se demonstrează înzestrat cu bună memorie, trezind proiecte ambițioase în tată: astfel este trimis la Roma pentru formarea superioară împreună cu colegul de joacă Bonosius. Cei doi sunt călăuziți de învățătorul cel mai celebru al epocii, Aelius Donatus, care îi introduce la gramatica și la literatura latină. Proiectul educativ voia să fie enciclopedic, conform inspirației eleniste, însă noțiunile de matematică, științe și muzică erau în realitate marginale. Virgiliu, Terențiu, Sallustiu și Cicero sunt autorii cei mai frecventați. Mai târziu, când se va dedica vieții ascetice, Ieronim se va întreba cu angoasă cu privire la oportunitatea pentru un creștin de a cunoaște și a iubi autorii clasici. În scrisoarea 22 către fecioara Eustochio relatează un vis neliniștitor: "Întrebat despre cine eram, am răspuns că sunt creștin. Și cel care ședea a spus: «Minți, dacă ești ciceronian, nu creștin; unde este comoara ta, acolo este și inima ta»". Suntem în anul 374, an în care și Augustin relatează despre o viziune nocturnă care are de-a face cu convertirea la Scriptura sacră: ambii învață să perceapă în textul biblic o frumusețe nouă, diferită de cea a autorilor latini care i-au format. Ieronim primește mustrare și pedeapsă divină aplicate în timpul visului: promite să se angajeze să citească textele sacre cu același zel demonstrat pentru cele profane; și efectiv de acum înainte el va cita cu frecvență mai mare Biblia, îndeosebi Vechiul Testament.

În timpul perioadei romane decide să fie botezat, probabil imediat de alegerea lui Damasus în 366. Locuiește la Trier, unde simte chemarea la o formă mai radicală de viață creștină. Se transferă între Stridone și Aquileia: aici cresc prieteniile sale legate de interesul ascetic, de exemplu cu Cromațiu, episcop de Aquileia. De fapt, această regiune, ca mare parte din nordul Italiei, este plină de experiențe ascetice. Însă acest timp fericit este întrerupt pe neașteptate: Ieronim se declară constrâns să părăsească familia sa și pe asceții din Aquileia și noi putem doar presupune motivațiile, citind printre rândurile scrisorilor sale. Grupul de asceți din Aquileia, atât de îndrăgiți în amintirea lui Ieronim, se destramă în momentul plecării sale. Merge în semi-deșertul sirian, între 374-377, unde, în afară de a se dedica unei vieți de pocăință și de rugăciune, se dedică studiului și începe să facă mai bune competențele sale lingvistice, îndeosebi limba ebraică. Este primul creștin latin care se angajează în această muncă atât de rea: "Când eram tânăr, deși mă aflam protejat de singurătatea deșertului, nu reușeam să înfrânez tendințele vicioase și ardoarea temperamentului meu; încercam să-l potolesc cu posturi frecvent, însă spiritul meu era în întregime în fierbere datorită fanteziilor. Pentru a-l potoli am intrat la școala unui frate convertit de la iudaism (...). Nu-ți spun oboseala care m-a costat și dificultățile pe care a trebuit să le înfrunt! Din când în când disperam, de mai multe ori am capitulat; însă după aceea reluam datorită deciziei încăpățânate de a învăța" (Ep. 125, 12).

În deșertul Chalcis este implicat într-o dispută teologică, având repercusiuni "politice", despre învățăturile lui Arie, care generase diviziuni dramatice în Biserica antiohenă. În 380, Ieronim părăsește Antiohia și îl găsim la Constantinopol, probabil pentru a-l asculta pe Grigore din Nazianz. După doi ani, împreună cu Paulin, episcop al minorității ultracatolice din Antiohia, și cu Epifanie de Salamina, merge la Roma pentru a avea sprijinul papei Damasus, care-l ia ca secretar și confident. În această perioadă Ieronim întreprinde o formă de apostolat pe lângă aristocrația feminină romană, în casa văduvelor Marcela și Paula, mama lui Eustochio. În același timp perfecționează cunoașterea ebraici pe lângă un rabin, pentru a putea instrui mai bine pe discipolele sale în limba sacră. Este vorba de un moment de mare urcare pentru Ieronim, așa încât se simte deja moștenitorul desemnat al lui Damasus. În 384 este ales Siriciu și Ieronim pleacă acuzând orașul ostil și "senatul fariseilor" care-l critică datorită prieteniilor sale feminine.

Ajuns în Palestina are ocazia să vadă împreună cu Paulin locurile sfinte: cu Paula merge în Egipt și în timp ce femeia duce pomenile sale monahilor, Ieronim se adapă din gnoza origeniană a lui Didim cel Orb. În 386 împreună cu Paula creează o dublă mănăstire la Betleem: antichitatea la îndemână, iudeii, biblioteca lui Origene la Cezareea, totul este perfect pentru studiul Scripturii. Ieronim se dedică traducerilor, comentariilor și uneori operelor hagiografice și istorice. În scrisoarea 53 arată entuziasmul său pentru studiul Scripturii și cuprinde în această scurtă scriere sensul și actualitatea perenă a operei sale. El amintește înainte de toate corespondentului său Paulin de Nola exigența de a deveni discipoli pentru a putea explica altora modul corect al textului biblic. Primul criteriu de interiorizat constă în necesitatea de a trece de la o înțelegere literală a Scripturii la una cristologică: Mesia este cheia pentru a înțelege acele cuvinte care fără El sunt un simplu flatus vocis. Componenta filologică și erudită a lui Ieronim, apărută la școala romană a lui Donatus și acum la aceea a lui Origene și Eusebiu, înaintează de-a lungul parcursului întregii sale vieți: rezultatul acestei mari munci este versiunea latină a Vechiului Testament pornind de la textul ebraic al Scripturii. Opera sa îl va costa multe critici în viață, inclusiv receptarea negativă a acestei activități din partea lui Augustin; numai succesul ulterior al Vulgata îl va răsplăti pentru multele trude. Biografia intelectuală și spirituală a lui Ieronim - așa cum se întâmplă adesea - îi determină opera: marea activitate pentru traducerea textului biblic din ebraică și pentru comentariul unei mari părți a Scripturii, în mod aproape sistematic pentru corpus profetic, rezultă din dobândirea unei mari expertize în limba greacă și mai ales, în ebraică.

În scrisoarea 64 Ieronim o invită pe Fabiola, suntem în 397, să părăsească Roma (numită Babilonia, ca și cetatea păcătoasă din Apocalips) pentru a ajunge la el la Betleem, lăsând să se înțeleagă centralitatea misterului Întrupării, de care este legată și interpretarea biblică drept tentativă eclezială de a contempla persoana lui Isus în litera și în spiritul paginii sacre: "Tu, este adevărat, te bucuri de odihna râvnită, și în timp ce tu stai aproape de Babilonia deplângi probabil câmpia de la Betleem; noi aici, în Efrata, acum când pacea în sfârșit s-a întors, , ascultăm Pruncul care zace în iesle, și dacă avem o dorință, este aceea de a face să ajungă la urechile tale plânsul său și glăsciorul său". Tăcerea și vocea mică și umilă sunt referințe clare la comportamentul adoptat de Dumnezeu în întrupare, în timp ce orașul Roma, chiar și după convertirea sa la creștinism, păstrează fastul și zgomotul care sunt în antiteză clară cu viața monahului, care vrea să fie în sintonie cu stilul lui Dumnezeu.

(După L'Osservatore Romano, 30 septembrie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 521.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat