Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 26-a de peste an - Anul A - 2020

Ez 18,25-28; Ps 25; Fil 2,1-11 (2,1-5); Mt 21,28-32

"Oile mele ascultă glasul meu, spune Domnul; eu le cunosc, iar ele mă urmează" (In 10,27).

Isus tocmai venise din Galileea Neamurilor în Iudeea, din ținutul oilor fără păstori în ținutul oilor cu păstori falși, pentru a-și împlini misiunea de Mesia și de Mântuitor. De la ieșirea din Egipt, poporul evreu a fost comparat adesea cu vița de vie cea roditoare și cu smochinul dulce și plăcut (cf.1Rg 4,25; 2Rg 18,31; Is 36,16; Mih 4,4; Zah 3,10), ale cărui multe semințe simboliza mulțimea celor credincioși. Între timp delăsarea religioasă, influența popoarelor păgâne și idolilor lor, au făcut ca Israelul să devină ca o vie sălbatică cu struguri acri și ca un smochin plin de frunze și fără rod. Poporul avea neapărată nevoie de convertire pentru a nu deveni lepădat de Dumnezeu, dar profeții trimiși la el de Dumnezeu au fost lepădați și chiar uciși, ultimul dintre ei fiind Ioan Botezătorul. Singurii care au rămas sensibili la chemarea lui Dumnezeu la convertire au fost oamenii săraci din popor și păcătoșii publici, dar aceștia erau disprețuiți de elita religioasă a preoțimii, cărturarilor și fariseilor, care făcuse din cultul public și religios o afacere personală.

Revenit în templu după ce nu a găsit găzduire în Ierusalim, Isus a fost luat la întrebări cu privire la autoritatea lui de a face curățirea templului și minuni. Deși din dialogul purtat cu ei despre activitatea lui Ioan Botezătorul Isus pare să nu le răspundă, le va răspunde totuși. Prin întrebarea sa, Domnul îi face să înțeleagă că ei nu-i pot recunoaște autoritatea, pentru că nu au recunoscut nici misiunea lui Ioan. Asemeni celui de-al doilea fiu dintr-o altă parabolă (cf. Lc 15,29), preoții de seamă și bătrânii poporului declarau cu tot dinadinsul că împlineau voia lui Dumnezeu, însă pentru ei aceasta era o literă moartă (cf. Tit 1,16). Alții, dimpotrivă, odinioară răzvrătiți, păcătoși care au recunoscut starea lor, s-au căit la glasul lui Ioan și apoi au împlinit această voie, venind la Isus ca să-i vindece (cf. In 12,40).

Prin parabola celor doi fii (cf. Mt 21,28-32), Isus face o mustrare severă la adresa preoților cei mai de seamă și a bătrânilor poporului, pentru eșecul acestora de a da curs chemării lui Ioan la pocăință și credință. Este vorba despre un om care avea doi fii, pe care i-a rugat să lucreze în via sa. Unul a refuzat, dar până la urmă s-a răzgândit și s-a dus. În schimb celălalt, deși s-a învoit imediat să se ducă, în realitate nu s-a dus. Când au fost întrebați care dintre cei doi fii a făcut voia tatălui său, conducătorii religioși s-au osândit pe ei înșiși, fără să-și dea seama, spunând: "Cel dintâi".

Domnul însuși a tălmăcit pilda, spunând că vameșii și prostituatele erau aidoma primului fiu. Aceștia nu au făcut caz, la început, că îl vor asculta pe Ioan Botezătorul, dar în cele din urmă s-au pocăit și au crezut în Isus. În schimb, conducătorii religioși erau ca fiul al doilea. Cu gura ei aprobau propovăduirea lui Ioan, dar niciodată nu și-au mărturisit păcatele și nu și-au pus încrederea în Mântuitorul. De aceea, păcătoșii cei mai răi au intrat în împărăția lui Dumnezeu, în vreme ce conducătorii religioși, plini de sine și îngâmfați, au rămas afară. La fel este și în ziua de astăzi. Oameni cărora nu le este rușine să se numească păcătoși primesc evanghelia, mai degrabă decât cei acoperiți cu o pojghiță subțire de falsă pioșenie.

Oare cine sunt cei doi fii? Sfântul Paul, vorbind despre iudei și păgâni, spune: "Nu este niciun om neprihănit, niciunul măcar. Nu este niciunul care să aibă pricepere. Nu este niciunul care să caute cu tot dinadinsul pe Dumnezeu. Toți s-au abătut și au ajuns niște netrebnici. Nu este niciunul care să facă binele, niciunul măcar" (Rom 3,10-12). Bine ar fi fost ca cei doi fii să fi spus: Da! și să facă. Dar unul spune nu, și apoi merge, iar celălalt rostește un da mincinos. Și nouă unuia fiecăruia ni s-a întâmplat la fel, să fim unul sau altul din acești doi fii, de aceea să fim reținuți în a emite judecăți, căci ne judecăm pe noi înșine. Adevărul este: "Inima este nespus de înșelătoare și de deznădăjduit de rea; cine poate s-o cunoască? Eu, Domnul, cercetez inima și încerc rinichii, ca să răsplătesc fiecăruia după purtarea lui, după rodul faptelor lui" (Ier 17,9-10). Aceasta este problema lui Dumnezeu cu noi, nu are copii buni în lumea aceasta. Dumnezeu nu trebuie slujit numai din vârful limbii, ci cu fapta, cu viața.

"Poporul acesta mă cinstește cu gura și cu buzele, dar inima lui este departe de mine" (Ier 29,13).

Cei care se convertesc și se întorc la o viață de ascultare fac voia Tatălui (cf. Mt 21,31), cum au recunoscut și marii preoți.

Unde este fiul model? De ce n-a dat Isus un exemplu unui tată cu trei fii, în care unul să facă voia Tatălui? Isus a dat acest exemplu de un Fiu ascultător al Tatălui în persoana sa, despre care însuși Dumnezeu Tată spune: "Acesta este Fiul meu preaiubit, în care îmi găsesc plăcerea mea: de el să ascultați" (Mt 17,5), iar Sfântul Paul spune astăzi: "El, fiind din fire Dumnezeu, nu a considerat un beneficiu propriu că este egal cu Dumnezeu, ci s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor, iar, după felul lui de a fi, a fost aflat ca un om. S-a umilit pe sine făcându-se ascultător până la moarte, până la moartea pe cruce" (Fil 2,6-8). De aceea ceva mai sus, același Paul spune: "Faceți-mi bucuria deplină: să gândiți la fel, să aveți aceeași iubire, aceeași simțire, un singur cuget" (Fil 2,2)! Dumnezeu ne-a plasat pe noi în Cristos și ne vede la fel, altfel ar fi greu de noi.

Dumnezeu are o relație cu cei din familia lui, el este Domn și ceilalți trebuie să asculte. Este un curent greșit care circulă astăzi în lumea creștină, care spune că omul creștin nu trebuie să mai facă nimic pentru că totul a fost făcut deja de Isus la cruce. Singurul lucru pe care trebuie să-l mai facă creștinul este să se încreadă în Domnul Isus și până moare nu mai trebuie să facă nimic. Aici este pericolul mântuirii ieftine sugerată de diavol, ca și scurtătura oferită lui Isus și apoi urmașilor săi, fără să mai treacă pe la cruce (cf. Mt 4,3-9) și mulți o urmează. Acești oameni cred în Cristos fără să mai schimbe nimic în viața lor, calcă poruncile la fel ca înainte de a deveni creștini în Cristos, căci își zic că toate păcatele lor trecute prezente și viitoare au fost aruncate asupra lui Cristos și de aceea nimeni nu-i mai judecă. Nu te mai costă nimic, zic acești înșelați, o să ajungi în cer nu pentru ceea ce ai făcut tu, ci pentru ceea ce a făcut Isus la cruce. Este adevărat că vom merge în cer pentru ceea ce a făcut Isus la cruce pentru noi, dar asta nu înseamnă că putem trăi după legea păcatului. Acestor oameni dacă le spui să facă ceva, îți răspund repede: "mântuirea este prin credință, nu prin fapte" (Ef 2,9; Iac 2,24). Dar adevărul este: "Dar dacă cel rău se întoarce de la răutatea lui pe care a comis-o și face dreptate și judecată, acela își va face sufletul să trăiască. Pentru că a văzut și s-a întors de la răutatea pe care a comis-o, el va trăi și nu va muri" (Ez 18,27-28). "Cine spune că este al lui Isus Cristos trebuie să trăiască și el cum a trăit Cristos" (1In 2,6).

Care din cei doi fii a făcut voia Tatălui? Cel care deși a spus nu, s-a dus în vie. Răspunsul la chemarea lui Dumnezeu nu se dă cu buzele, ci cu viața. Ascultarea de voința lui Dumnezeu nu se măsoară în ceea ce zici, ci în ceea ce faci. Nașterea din nou este ceea ce produce un nou fel de comportament. Creștinismul nu este numai un crez, cât mai ales un mod nou de a-ți trăi viața. Ceea ce spunem cu gura nu are nici o valoare, dacă nu este acoperit cu viața. Este acest pericol al mântuirii ieftine, l-a costat pe Isus, pe mine nu mă mai costă nimic. Iată reproșul Domnului: "De ce-mi ziceți: «Doamne, Doamne», și nu faceți ce spun eu?" (Lc 6,46). Mesajul pildei celor doi fii este că ascultarea de Tatăl este esențială pentru mântuire, căci ascultător până la moartea pe cruce s-a făcut și Mântuitorul (cf. Fil 2,8). De aceea nu i-a putut mântui pe farisei, căci cu viața erau departe de Dumnezeu nu l-au recunoscut pe Dumnezeu, nu trăiau cu Dumnezeu, nu erau în Dumnezeu, erau străini de Dumnezeu.

Iată niște texte biblice care ne arată că ascultarea este esențială pentru mântuire, ea fiind mai mare decât jertfa: "Nu oricine-mi zice: «Doamne, Doamne!» va intra în împărăția cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui meu care este în ceruri. Mulți îmi vor zice în ziua aceea: «Doamne, Doamne! N-am prorocit noi în numele tău? N-am scos noi draci în numele tău? Și n-am făcut noi multe minuni în numele tău?» Atunci le voi spune curat: «Niciodată nu v-am cunoscut; depărtați-vă de la mine, voi toți care lucrați fărădelege»" (Mt 7,21-23). "Mergeți și faceți ucenici din toate neamurile, botezându-i în Numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Și învățați-i să păzească tot ce v-am poruncit!" (Mt 28,19-20). Nu să creadă, ci să facă voința lui Dumnezeu, căci diavolii cred și se cutremură (cf. Iac 2,19). Numai "nebunul spune în inima lui: Nu este Dumnezeu" (Ps 14,1; 53,1). Numai fariseii și cărturarii nu vedeau din minunile și semnele lui Isus că el este Fiul lui Dumnezeu. De aceea Isus li se adresează cu: "Nebuni și orbi" (Mt 23,17.19). Orice om normal știe că este un Dumnezeu, dar asta nu mântuiește.

Dumnezeu este o evidență prea clară, de aceea în crezul evreului nu se spune să crezi, ci să-l iubești și să-i împlinești poruncile (Dt 4,4-7). Dacă celelalte religii spun: "Să crezi că este un Dumnezeu", religia creștină spune: "Să-l iubești pe Dumnezeu și să-i împlinești poruncile. Să știi că este un Dumnezeu nu mântuiește pe nimeni, ci să-i faci voința, da; să ai o relație corectă de dragoste cu Dumnezeu, da. Dacă voim să ne mântuim, să ne integrăm în lumea lui Dumnezeu, să-l iubim pe Dumnezeu, să facem voința lui Dumnezeu și să lucrăm împreună cu Dumnezeu. "Tăierea împrejur nu este nimic, și ne-tăierea împrejur nu este nimic, ci păzirea poruncilor lui Dumnezeu" (1Cor 7,19).

Iată câteva versete din Evanghelia după Sfântul Ioan, unde Isus pune accentul pe faptele credinței: "Dacă mă iubiți, veți păzi poruncile mele" (In 14,15). "Cine are poruncile mele și le păzește acela mă iubește; și cine mă iubește va fi iubit de Tatăl meu. Eu îl voi iubi și mă voi arăta lui" (In 14,21). "Dacă mă iubește cineva, va păzi Cuvântul meu, și Tatăl meu îl va iubi. Noi vom veni la el și vom locui împreună cu el. Cine nu mă iubește nu păzește cuvintele mele. Și Cuvântul pe care-l auziți nu este al meu, ci al Tatălui, care m-a trimis" (In 14,23-24). "Dacă păziți poruncile mele, veți rămâne în dragostea mea, după cum și eu am păzit poruncile Tatălui meu și rămân în dragostea lui" (In 15,10). "Voi sunteți prietenii mei, dacă faceți ce vă poruncesc eu" (In 15,14). Că ascultăm de Dumnezeu nu facem o mare ispravă, căci toată creația ascultă de el. De aceea, Isus ne zice: "Tot așa și voi, după ce veți face tot ce vi s-a poruncit, să ziceți: "Suntem niște robi netrebnici; am făcut ce eram datori să facem" (Lc 17,10).

Astăzi este a 106-a Zi Mondială a Migrantului și Refugiatului (ZMMR) și Biserica ne cere să lucrăm în via sa, primindu-i pe migranți și refugiați. Evreii flămânzi au fost migranți în Egipt unde un faraon bun i-a primit și le-a dat ținutul Goșen (cf. Gen 47,6). Isus prigonit de Irod a fost și a fost refugiat în Egipt, unde a fost primit și adăpostit (cf. Mt 2,14-14). Evreii aveau chiar o lege care spunea: "Să nu chinuiești pe străin și să nu-l asuprești, căci și voi ați fost străini în țara Egiptului" (Ex 22,21). Asemenea evreilor și a lui Isus Cristos, migranții și refugiații au fost constrânși să fugă" (cf. Mt 2,13-15.19-23). Pe fețele lor suntem chemați să recunoaștem fața lui Cristos înfometat, însetat, gol, bolnav, străin și închis care ne interpelează (cf. Mt 25,31-46). Dacă-l recunoaștem, noi vom fi cei care-i vom mulțumi pentru că l-am putut întâlni, iubi și sluji. Isus ne spune: "Faceți-vă prieteni cu ajutorul bogățiilor nedrepte, pentru ca atunci când veți muri, să vă primească în corturile veșnice" (Lc 16,9). Patru verbe marcau mesajul din 2018: a primi, a proteja, a promova și a integra. La acestea, spunea Papa Francisc în mesajul de anul acesta 2020, pentru a crea un "decalog" a mai adăugat șase perechi de verbe cărora le corespund acțiuni foarte concrete, în care oamenii trebuie: 1. Să cunoască pentru a înțelege; 2. Să se apropie pentru a ajuta; 3. Să asculte pentru a se împăca; 4. Să împartă pentru a crește; 5. Să implice pentru a promova; 6. Să colaboreze pentru a construi.

Înainte de vreme faptul de a lucra în via Domnului și de a avea grijă de cei aflați în dificultate nu prea era înțeles. Iată ce ne spune și Sfântul Paul: "Căci și noi eram altădată fără minte, neascultători, rătăciți, robiți de tot felul de pofte și de plăceri, trăind în răutate și în pizmă, vrednici să fim urâți și urându-ne unii pe alții. Dar, când s-a arătat bunătatea lui Dumnezeu, Mântuitorul nostru, și dragostea lui de oameni, el ne-a mântuit, nu pentru faptele făcute de noi în neprihănire, ci pentru îndurarea lui, prin spălarea nașterii din nou și prin înnoirea făcută de Duhul Sfânt, pe care l-a vărsat din belșug peste noi, prin Isus Cristos, Mântuitorul nostru; pentru ca, odată socotiți neprihăniți prin harul lui, să ne facem, în nădejde, moștenitori ai vieții veșnice. Adevărat este cuvântul acesta și vreau să spui apăsat aceste lucruri, pentru ca cei ce au crezut în Dumnezeu să caute să fie cei dintâi în fapte bune. Iată ce este bine și de folos pentru oameni! Trebuie ca și ai noștri să se deprindă să fie cei dintâi în fapte bune, pentru nevoile grabnice, și să nu stea neroditori" (Tit 3,3-8.14).

Care a fost fiul care a făcut voia tatălui, cel care a spus că merge sau cel care a mers să lucreze în vie? Dacă nu vom lucra în via Tatălui, în evanghelizare, în vestirea mântuirii prin Cristos, în primirea migranților și a refugiaților, va fi greu de noi. Cine este lucrător în via Domnului din casa noastră, sau din Biserica noastră? Cine se ocupă la voi de evanghelizare, de catehizare, de primirea străinilor migranți sau refugiați, de tineri, de copii, de cor, de ordine și curățenie? Dacă poți să spui: Eu sunt, este cel mai frumos răspuns înaintea lui Dumnezeu, pentru că singurul care a împlinit voia tatălui său, a fost cel care s-a dus să facă! Să fim cei dintâi în fapte bune, acest lucru este de folos (cf. Tit 3,8).

Cu Dumnezeu ne familiarizăm când lucrăm cot la cot cu el, iar cea mai mare lucrare este mântuirea oamenilor (cf. 1Tim 2,4). Evrei nu l-au cunoscut și nu l-au primit pe Dumnezeu (cf. In 1,11.26) pentru că demult nu mai lucrau cu el. Numai cel care se smerește cu el, lucrează cu el, plânge cu el, umblă cu el, se roagă cu Dumnezeu, suferă cu el, doarme cu el, mănâncă cu el, numai acela îl cunoaște pe Dumnezeu. Un om avea doi fii. În care categorie ne aflăm prin ceea ce facem? Ajută-ne, Doamne, să ne aflăm în Cristos fim din cei care mergem și lucrăm în via tatălui, spunând cu Isus: "Mâncarea mea este să fac voia Tatălui (cf. In 4,34)! Dea Dumnezeu să ne aflăm în Cristos singurul lui Fiu preaiubit, care tot ce a gândit, tot ceea ce a vorbit, tot ceea ce a făcut, a fost să facă voia Tatălui. Nu-i suficient să crezi în Dumnezeu, trebuie să-l iubești, să-l slujești, să-i împlinești poruncile și să-i faci voia.

Psalmistul astăzi își are privirea îndreptată mai ales înspre "rămășița" credincioasă și înspre credincioși în general. "Călăuzește-mă în adevărul tău și învață-mă, căci tu ești Dumnezeul mântuirii mele" (Ps 25,5)! Dar Domnul Dumnezeu nu-și descoperă gândurile și nu-și face înțeles Cuvântul său decât acelora care sunt dispuși să i se supună. Iată de ce domnește atâta ignoranță în creștinătate și iată de ce, atât de des, aceasta este chiar și în sufletele noastre. Să fim dispuși să ne supunem voinței lui Dumnezeu, ca să primim călăuzirea, adevărul, învățătura și mântuirea lui. "Oile mele ascultă glasul meu, spune Domnul; eu le cunosc, iar ele mă urmează" (In 10,27). Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 26-a de peste an


 

lecturi: 681.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat