Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Conferință de presă de prezentare a scrisorii Samaritanus bonus despre îngrijirea persoanelor aflate în fazele critice și terminale ale vieții, redactată de Congregația pentru Doctrina Credinței (22 septembrie 2020)

Marți, 22 septembrie, în Aula "Ioan Paul al II-lea" din Sala de Presă a Sfântului Scaun, a avut loc o conferință de presă de prezentare a scrisorii Samaritanus bonus despre îngrijirea persoanelor aflate în fazele critice și terminale ale vieții, redactată de Congregația pentru Doctrina Credinței. Au intervenit cardinalul Luis Francisco Ladaria Ferrer, SI, prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței; ES Mons. Giacomo Morandi, secretar al aceleiași Congregații; profesoara Gabriella Gambino, subsecretar al Dicasterului pentru Laici, Familie și Viață; și profesorul Adriano Pessina, membru a colegiului director al Academiei Pontificale pentru Viață. Prezentăm în continuare intervențiile:

Intervenția cardinalului Luis F. Ladaria Ferrer, SI

1) În decursul Sesiunii Plenare a Congregației pentru Doctrina Credinței, din anul 2018, cu privire la probleme referitoare la însoțirea bolnavilor aflați în fazele critice și terminale ale vieții, părinții din Dicaster au sugerat oportunitatea unui document care să trateze despre tematică, nu numai în mod doctrinal corect, ci și cu un accent puternic pastoral și cu un limbaj comprehensibil, la înălțimea progresului științelor medicale. Trebuiau aprofundate, în mod deosebit, temele însoțirii și îngrijirii bolnavilor din punct de vedere teologic, antropologic și medico-spitalicesc, focalizând asupra unor probleme etice relevante, implicate în proporționalitatea terapiilor și referitoare la obiecția de conștiință și la însoțirea pastorală a bolnavilor terminali.

2) În lumina acestor considerații, după diferite faze preliminare de studiu în care diferiți experți au oferit propria contribuție redacțională calificată, o primă schiță a documentului a luat formă în sfârșit. Textul, alături de figura bunului samaritean, oferă o scurtă referință la aceea a lui Cristos suferind, martor părtaș al durerii fizice, al experienței precarității și chiar a dezolării umane, care în El devin abandonare încrezătoare în iubirea Tatălui. Această încredințare confidentă de sine Tatălui, în orizontul Învierii, conferă o valoare răscumpărătoare suferinței însăși și deschide, dincolo de întunericul morții, lumina vieții de dincolo. La perspectiva celui care se îngrijește de persoanele aflate în fazele critice și terminale ale vieții, s-a asociat astfel în mod oportun în text și o perspectivă de speranță pentru suferința trăită de cei care sunt încredințați îngrijirilor iubitoare ale lucrătorilor sanitari.

3) De fapt, fiecare bolnav "are nevoie nu numai să fie ascultat, ci să înțeleagă că propriul interlocutor «știe» ce înseamnă a te simți singur, abandonat, neliniștit în fața perspectivei morții, a durerii trupului, a suferinței care apare atunci când privirea societății măsoară valoarea sa în termeni de calitate a vieții și îl face să se simtă ca povară pentru proiectele altuia" (pag. 9). Pentru aceasta, "oricât de importante și încărcate de valoare ar fi, îngrijirile paliative nu sunt suficiente dacă nu există nimeni care «este» alături de bolnav și dă mărturie despre valoarea sa unică și irepetabilă. [...] Și este important, într-o epocă istorică în care se exaltă autonomia și se celebrează fasturile individului, să ne amintim că dacă este adevărat că fiecare trăiește propria suferință, propria durere și propria moarte, aceste trăiri sunt întotdeauna încărcate cu privirea și cu prezența altora. În jurul Crucii sunt și funcționarii statului roman, sunt cei curioși, sunt cei distrași, sunt cei indiferenți și cei resemnați; sunt sub Cruce dar nu «sunt» cu Răstignitul. În saloanele de terapie intensivă, în casele de îngrijire pentru bolnavii cronici, putem fi prezenți ca funcționari sau ca persoane care «sunt» cu bolnavul" (pag. 11).

4) Documentul, prezentat atenției Sfântului Părinte și aprobat de el la data de 25 iunie 2020, poartă așadar titlul de Samaritanus bonus. Au fost alese genul literar al Scrisorii și data de 14 iulie 2020, comemorarea liturgică a sfântului Camil de Lellis (1550-1614). În secolul al XVI-lea - epocă în care a trăit sfântul nostru - cei incurabili de multe ori erau predați mercenarilor; unii dintre ei, delincvenți, erau constrânși la acea muncă prin forță; alții se resemnau cu această lucrare, pentru că n-au avut altă posibilitate de câștig. Camil a voit "oameni noi pentru o asistență nouă". Și un gând fix îl cuprinsese: să înlocuiască mercenarii cu persoane dispuse să stea cu bolnavii numai din iubire. Dorea să aibă cu el oameni care "nu pentru câștig, ci voluntar și din iubire față de Dumnezeu să-i slujească cu acea iubire pe care obișnuiesc să o aibă mamele față de proprii lor copii bolnavi".

5) Chiar dacă învățătura Bisericii în această materie este clară și conținută în documente magisteriale cunoscute - îndeosebi scrisoarea enciclică Evangelium vitae a sfântului Ioan Paul al II-lea (25 martie 1995), declarația Iura et bona a Congregației pentru Doctrina Credinței (5 mai 1980), Noua cartă a lucrătorilor sanitari (2016) a fostului Consiliu Pontifical al Lucrătorilor Sanitari, în afară de numeroase discursuri și intervenții efectuate de ultimii Suverani Pontifi - o nouă pronunțare organică a Sfântului Scaun despre îngrijirea persoanelor aflate în fazele critice și terminale ale vieții a părut oportună și necesară în raport cu situația de astăzi, caracterizată de un context legislativ civil internațional tot mai permisiv cu privire la eutanasie, la sinuciderea asistată și a dispozițiilor cu privire la sfârșitul vieții.

6) În această privință, un caz cu totul special în care este necesar să se reafirmă învățătura Bisericii este însoțirea pastorală a celui care a cerut expres eutanasia sau sinuciderea asistată. Pentru a putea primi dezlegarea în sacramentul Pocăinței, precum și Ungerea bolnavilor și Viaticul, este nevoie ca persoana, eventual înregistrată la o asociație delegată să-i garanteze eutanasia sau sinuciderea asistată, să arate propunerea de a renunța la această decizie și de a anula propria înscriere în această instituție. Nu este admisibil din partea celor care asistă spiritual acești bolnavi niciun gest exterior care să poată fi interpretat ca o aprobare chiar și implicită a acțiunii eutanasice, cum ar fi, de exemplu, a rămâne prezenți în clipa realizării sale. Asta, împreună cu oferirea unui ajutor și a unei ascultări mereu posibile, mereu permise, mereu de urmărit, împreună cu o explicare aprofundată a conținutului sacramentului, cu scopul de a da persoanei, până în ultimul moment, instrumentele pentru a-l putea primi în libertate deplină (cf. punctul V, 11. Pag 41-42).

7) Așa cum se spune bine în primul paragraf al documentului, cu titlul "Îngrijirea aproapelui", "îngrijirea vieții este prima responsabilitate pe care medicul o experimentează în întâlnirea cu bolnavul. Ea nu se poate reduce la capacitatea de a vindeca bolnavul, fiind mai amplu orizontul său antropologic și moral: și atunci când vindecarea este imposibilă sau improbabilă, însoțirea medico-infirmieră... psihologică și spirituală, este o datorie inevitabilă, pentru că opusul ar constitui o abandonare inumană a bolnavului. De fapt, medicina care se folosește de multe științe, posedă și o importantă dimensiune de «artă terapeutică» ce implică o relație strânsă între pacient, lucrători sanitari, cei din familie și membri ai diferitelor comunități de apartenență ai bolnavului: artă terapeutică, actele clinice și îngrijire sunt unite în mod indisolubil în practica medicală, mai ales în fazele critice și terminale ale vieții" (pag. 6).

8) Mărturia creștină arată că speranța este posibilă mereu, chiar și atunci când viața este învăluită și împovărată de "cultura rebutului". Și toți suntem chemați să oferim contribuția noastră specifică, pentru ca - așa cum a spus papa Francisc (adresându-se conducătorilor Ordinelor Medicilor din Spania și America Latină, la 9 iunie 2016) - sunt în joc demnitatea vieții umane și demnitatea vocației medicale. Mulțumesc.

Intervenția E.S. Mons. Giacomo Morandi

1) Scrisoarea Samaritanus bonus face apel la o experiență umană universală: aceea prin care întrebarea cu privire la sensul vieții devine și mai acută atunci când suferință amenință și moartea se apropie. Recunoașterea fragilității și vulnerabilității persoanei bolnave - chiar dacă, în rădăcină, este fragilă și vulnerabilă ființa umană ca atare - deschide spațiul pentru etica îngrijirii: "A exercita responsabilitatea față de persoana bolnavă înseamnă a-i asigura îngrijirea până la sfârșit: «să se vindece dacă este posibil, să se aibă grijă mereu» (to cure if possible, always to care)» (Ioan Paul al II-lea). Această intenție de a îngriji mereu bolnavul oferă criteriul pentru a evalua diferitele acțiuni de întreprins în situația de boală «nevindecabilă»: de fapt, nevindecabil nu este niciodată sinonim cu «incurabil». [...] Obiectivul asistenței trebuie să tindă la integritatea persoanei, garantând cu mijloacele adecvate și necesare sprijinul fizic, psihologic, social, familial și religios" (partea I, pag. 8).

2) În acest sens, este important de a clarifica bine că durerea este în mod existențial suportabilă numai acolo unde există o speranță credibilă. Și o astfel de speranță poate să fie comunicată numai acolo unde există o "coralitate de prezență" care speră în jurul bolnavului suferind. Mama și discipolul iubit "stau" aproape de Isus și, "în acest «a sta» al lor lângă cruce, participă, cu dăruirea lor umană la Cel Suferind, la misterul Răscumpărării" (partea a II-a, pag. 11). Pentru aceasta, răspunsul creștin la misterul morții și al suferinței nu este înainte de toate o explicație, ci o Prezență, conform expresiei fericite a lui Cicely Saunders, citată în paragraful din document dedicat rolului familiei și al hospice (cf. pag. 29). Este mărturia, umilă dar sigură, a apropierii lui Dumnezeu de viața noastră, apropiere care ne abilitează și ne însoțește cu speranță credibilă, chiar și în încercarea supremă a suferinței și a morții.

3) Aparține comunității creștine, Bisericii în însăși natura sa, "să însoțească pe cei slabi cu milostivire pe drumul lor de durere, pentru a menține în ei viața teologală și a-i îndrepta spre mântuirea lui Dumnezeu". Și Biserica nu încetează să afirme "sensul pozitiv al vieții umane ca o valoare perceptibilă deja de rațiunea corectă, pe care lumina credinței o confirmă și o valorizează în demnitatea sa inalienabilă". A afirma sacralitatea și inviolabilitatea vieții umane nu înseamnă a nu recunoaște valoarea radicală a libertății celui suferind, puternic condiționată de boală și de durere: această nerecunoaștere ar există în schimb în momentul în care ar trebui să se consimtă cu cererea de a-i nega, cu eutanasia, orice posibilitate ulterioară de relație umană benefică (cf. partea a III-a, pag. 13-14).

4) Există unele obstacole cu caracter cultural care, astăzi, limitează capacitatea de a percepe valoarea profundă și intrinsecă a fiecărei vieți umane. Documentul semnalează câteva: a) o folosire echivocă a conceptului de "moarte demnă", atunci când cu această expresie se intenționează transferarea și în domeniul medico-clinic o perspectivă legată prevalent - așa cum a afirmat papa Francisc (cf. Discurs adresat la Congresul Asociației Medicilor Catolici Italieni la a 70-a aniversare a întemeierii, 15 noiembrie 2014) - "cu posibilitățile economice, cu «bunăstarea», cu frumusețea și cu satisfacția vieții fizice, uitând alte dimensiuni mai profunde - relaționale, spirituale și religioase - ale existenței". b) O înțelegere de "compasiune", conform căruia, pentru a nu suferi, ar fi "compătimitor" a-l ajuta pe pacient să moară prin eutanasie sau sinucidere asistată. În realitate, așa cum afirmă cu claritate textul, "compasiunea umană nu constă în provocarea morții, ci în primirea bolnavului, în susținerea lui în dificultăți, în a-i oferi afect, atenție și mijloace pentru a alina suferința". c) De asemenea, individualismul crescător, care induce a-i vedea pe ceilalți ca limită și amenințare la propria libertate. d) În sfârșit, totul se poate sintetiza într-o concepție în ansamblu utilitaristă a existenței, conform căreia viața are valoare până când este productivă și utilă, activând dinamismele perverse ale așa-numitei "culturi a rebutului" (cf. partea a IV-a, pag. 15-17).

5) Magisteriul Bisericii are la inimă și dorește să reafirme cu claritate binele integral al persoanei umane. În acest sens documentul declară: "Alimentarea și hidratarea nu constituie o terapie medicală în sens propriu, deoarece nu contrastează motivele unui proces patologic care se desfășoară în corpul pacientului, ci reprezintă o îngrijire datorată persoanei pacientului, o atenție clinică și umană primară și inevitabilă" (pag. 26). În același timp califică îngrijirile paliative ca "simbol tangibil al acelui «a fi» alături de cel care suferă". Astfel, din îngrijirile paliative face parte și asistența spirituală acordată bolnavului și celor din familia sa: este vorba de "o contribuție esențială care revine lucrătorilor pastorali și întregii comunități creștine, după exemplul bunului samaritean, pentru ca în locul refuzului să vină acceptarea și asupra angoasei să prevaleze speranța, mai ales atunci când suferința se prelungește datorită degenerării patologiei, la apropierea sfârșitului" (partea a V-a, pag. 26-27).

6) Închei cu cuvinte luate din Cărări de viață. Dinamica Exercițiilor ignațiene în itinerarul Scripturilor de Francesco Rossi de Gasperis (vol. 3: Terza e Quarta Settimana. I Misteri della Pasqua del Messia Ges? [Săptămâna a Treia și a Patra. Misterele Paștelui lui Isus Mesia], Paoline, Milano 2010, pag. 509): "Așadar va trebuie ajutate și însoțite cu înțelepciune persoanele ca să moară bine și în speranță, recapitulându-se conform Duhului, și nu să fie adormite pentru ca să nu-și dea seama de ceea ce li se întâmplă. Va trebui să se aibă grijă, până la sfârșit, să se hrănească în toți, și cu orice mod, iubirea, mai mult decât anestezia. Trebuie să se vorbească despre moarte, în special când sunt încă foarte vii, să se povestească despre cum a trăit-o Isus, drept capodoperă a propriei vieți. Trebuie să ne pregătim pentru moarte, să ne convertim pentru a recupera și a unifica existența noastră și istoria noastră, consumând-o în iubire: prieteniile și dușmăniile, cunoștințele și afectele, suferințele și bucuriile, trudele, bolile, dezamăgirile și înfrângerile, tinerețea și bătrânețea, vârsta adultă și senilitatea, etc. Să profităm de timpul care ne este acordat pentru asta. Moartea ar trebui să fie cea mai frumoasă «operă de artă» a unui credincios".

Intervenția profesoarei Gabriella Gambino

Trei sunt aspectele ale Samaritanus bonus pe care aș vrea să le aprofundez pe scurt și care constituie principiile fundamentale ale scrisorii.

Primul aspect este condiția umană de la care se inspiră documentul: vulnerabilitatea fiecărei ființe umane, trup și spirit, în mod misterios marcată de acea dorință de Iubire infinită care îl destinează pentru veșnicie.

Îndeosebi, bolnavul este cel care trăiește o condiție de suferință și nevoie, în care sciziunea între trup și spirit cer - în relația de îngrijire - recompunerea integrității persoanei. În boală, pacientul are o disperată nevoie de ajutor în perceperea și asumarea asupra sa a sensului acelei suferințe inexplicabile, depășind simpla rațiune umană și sentimentele, într-o perspectivă capabilă să cuprindă toată dimensiunea spirituală și transcendentă a persoanei.

Una din cele mai mari provocări pe care scrisoarea Samaritanus bonus o subînțelege este, de fapt, antropocentrismul tipic al modernității, centrat pe cultura autonomiei și a independenței omului de Dumnezeu, prin care orizontul în care se caută valoarea suferinței umane este cel pur antropologic imanent: omul se limitează să caute semnificația ultimă a vieții și a morții în ceea ce Benedict al XVI-lea definea bunker-ul propriei rațiuni. Și în ea este închis. Mai degrabă, dimensiunea spirituală a omului nu se reduce la realitatea psihicului, a intelectului uman, a voinței sau a sentimentului, adică la o spiritualitate gnostică - așa cum se tinde să se creadă astăzi - ci se mișcă pornind de la prezența unei Alterități, de la acțiunea Duhului Sfânt, și de aceea are nevoie să se deschidă la relația cu un Tată, care are Fața Iubirii, cu care să intre în comuniune, în special la sfârșitul propriei vieți. Întâlnirea cu această Iubire descentrează omul de sine și îi permite să găsească acea pace care îndepărtează frica și disperarea: este întâlnirea cu Cristos, care nu dăruiește, ci se dăruiește, transfigurând suferința persoanei bolnave, făcând-o exprimare a acelei Iubiri care numai ea restituie omului demnitatea care îi este proprie.

Pentru aceasta îngrijirea nu se poate reduce la a avea grijă de bolnav într-o perspectivă medicală sau psihologică, ci trebuie să se extindă la acea atitudine virtuoasă de devoțiune și preocupare față de celălalt, care se concretizează în a avea grijă de toată persoană aflată în stare de nevoie. De fapt, a avea grijă subînțelege întâlnirea lui Eu cu Tu, chemând omul din acea condiție de nesemnificativ și anxietate în care îl aruncă boala, ajutându-l să regăsească unitate a trupului și spiritului. Acesta este un aspect cu implicații pastorale și bioetice, are ar trebui să ne inducă să modificăm modul cu care în atâtea contexte de îngrijire se iau în grijă bolnavii critici și terminali.

Și vin la al doilea punct: adică principiul prin care faptul de a avea grijă de celălalt aflat în stare de nevoie nu este numai o problemă etică de solidaritate socială sau de binefacere și nu răutate, cu scopul de a urmări binele și a nu dăuna celuilalt, ci este mult mai mult: este acel "a da fiecăruia ce este al său", obligația juridică, în sens strict, de a recunoaște fiecărei persoane ceea ce îi revine, în virtutea propriei vulnerabilități; recunoașterea, ca realitate de fapt, a valorii inestimabile a propriei vieți, ca limită de netrecut în fața oricărei revendicări de autonomie. De fapt, în relația de îngrijire, care este în sine o relație asimetrică, se impune o întrebare de dreptate, adică de întoarcere la simetrie, de recunoaștere a celuilalt aflat în stare de nevoie și a sensului existenței sale în lume. Cu alte cuvinte, îngrijirea aparține - în afară de dimensiunea etică a binelui - la ordinea dreptății.

Acest aspect generează cele mai mari probleme astăzi: în societatea liberală a timpului nostru, autonomia și reciprocitatea (în sensul lui do-ut-des, adică "îți dau dacă tu îmi dai") au devenit exprimare a unui concept de bine care provine dintr-o mentalitate contractualistă, centrată pe "dreptul la singurătate" și pe principiul "permisiunii-consensului" individului, prin care și la viață se poate renunța ca la orice alt bun material. În acest sens, ceea ce Samaritanus bonus vrea să reafirme cu putere este că în relația de îngrijire, modelul contractualist trebuie înlocuit cu un model construit după principiul de vulnerabilitate, în care cel care se îngrijește de cel bolnav acționează în virtutea unei responsabilități care, pornind de la propria condiție originară de vulnerabilitate, conștientizează datoria sa de a se îngriji de celălalt care suferă. Marcând astfel orizontul etic în care responsabilitatea orientează acțiunea umană: adică atenția de a nu depăși niciodată limita protejării vieții umane. Așadar, a se îngriji de viață nu se întemeiază pe o respectare teoretică de principii, care pot oscila în funcție de circumstanțe, ci pe interdependența dintre ființele umane, pe faptul de a fi-ca-altul și cu-altul în fragilitate. Pentru aceasta nu poate dispare niciodată.

Și ajung la ultimul aspect asupra căruia consider necesar să ne oprim atenția, acela care constituie fundamentul oricărei ordini juridice: valoarea fiecărei persoane în orice fază și condiție critică a existenței.

Fiecare dintre noi este creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu și este destinat la comuniunea cu El: în această vocație - și nu în altceva - se află fundamentul demnității noastre. Pentru aceasta viața umană este întotdeauna un bun intangibil și inalienabil, de care nimeni nu-l poate priva pe un altul, nici măcar la cererea sa. Nu există dreptul de a dispune de propria viață, nu există dreptul de a dispune de viața altuia. Legile care în orice mod legalizează practici de eutanasie, inclusiv protocoalele medicale ca acele "Do not resuscitate order", care îi leagă pe medici cu autodeterminarea absolută a pacienților, deformează relația de îngrijire, generează abuzuri față de subiecții mai slabi, cum sunt persoanele bătrâne, și creează o dezorientare culturală evidentă în discernământul între bine și rău. Înseși îngrijirile paliative, care sunt esențiale și necesare pentru a garanta continuitatea asistenței date bolnavului aflat în fazele critice și terminale ale vieții, nu pot să devină forme de cripto-eutanasie, când sunt prevăzute de legi naționale despre sfârșitul vieții care prevăd așa-numita Asistență Medicală dată Morții voluntare, inducând să se creadă că eutanasia și sinuciderea asistată sunt parte a îngrijirilor paliative. În acest sens, orice formă de respectare a voinței pacientului - exprimată și prin declarații anticipate - sau de renunțare la îndârjirea terapeutică trebuie mereu și oricum să excludă orice act sau intenție de natură eutanasiacă sau sinucigașă și mai degrabă să însoțească la moartea naturală.

Acest lucru este valabil și față de copiii la vârsta prenatală și pediatrică, față de care trebuie făcută lumină asupra a două probleme: în primul rând, principiul prevenției, care nu se justifică niciodată în uciderea deliberată a unei vieți umane nevinovate pentru a evita să se nască prunci bolnavi sau destinați unei vieți scurte. Avortul selectiv și eugenetic este în mod grav ilegitim, așa ca și, după naștere, suspendarea sau neactivarea îngrijirilor date copilului numai datorită posibilității sau temerii că dezvoltă dizabilitățile. Copilului, înainte și după naștere, îi revine aceeași continuitate de asistență și de îngrijire a adulților, care astăzi se poate realiza în acele Hospice perinatale. Al doilea principiu este cel al "interesului mai bun al minorului": în niciun mod el nu poate fi utilizat pentru a decide să se scurteze viața unui copil cu scopul de a-l scuti de suferințe cu acțiuni sau omisiuni care se pot configura ca o eutanasie. Mai degrabă, el comportă ca să fie garantate mereu îngrijirile esențiale de sprijin vital până când organismul este în măsură să beneficieze de ele, adoptând toate măsurile necesare pentru ca să fie administrate în manieră personalizată, dulce, nedureroasă și proporționată, adică în adevăratul său interes.

În fața complexității gestionării medicale a bolii și a morții, a unei culturi secularizate și a legislațiilor care ne dezorientează cu privire la valoarea suferinței și a vieții noastre, cu scrisoarea Samaritanus bonus Biserica dorește să repună în centru omul în integralitatea, uni-totalitate de trup și spirit, și să ne amintească faptul că suntem fii ai unui Tată care ne-a iubit până la sfârșit, unicul care poate face dulce povara suferinței noastre.

Intervenția profesorului Adriano Pessina

Problematicile ridicate de scrisoarea "Samaritanus bonus" în raport cu instanțele actuale ale antropologiei.

Într-o perioadă istorică, în care pare mai ușor a avea încredere în știință și în tehnică decât în oameni, scrisoarea Samaritanus bonus pune în centru, cu claritate, importanța relațiilor umane în situațiile critice ale bolii și în fazele terminale ale vieții.

Epoca noastră este una care evocă demnitatea personală, autonomia, libertatea individuală, însă după aceea delegă tehnologiei, științelor medicale și farmacologice tehnicile de îngrijire și de asistență medicală; și atunci când tehnologia nu mai poate nimic, când fazele bolii cer răbdarea implicării personale și moartea se apropie, iată apărând tentația de a delega morții - în forma sinuciderii asistate, a eutanasiei, a abandonării terapeutice - acel răspuns la întrebarea despre "sensul" vieții la care nicio mașină, nici măcar cea mai sofisticată inteligență artificială, nu poate să răspundă.

Această Scrisoare este, în substanța sa, o invitație de a reda "sens" timpurilor lungi ale bolii și dizabilității, adică de a reda "sens" condiției muritoare a omului, fără a îmbrățișa niciun vitalism, și în același timp, fără a banaliza vreodată seriozitatea morții: mai ales în acest context istoric în care tocmai procesul morții - între excese tehnologice și ideologice - este expus încontinuu la modele culturale erozive care ignoră legătura care leagă, indisolubil, recunoașterea valorii ființei umane cu interdicția de a ucide.

Libertinismul contemporan, cu alibiul respectării autonomiei fiecărui cetățean, al respectării libertății sale, a aprobat până aici unele legi care, în consecințele lor practice, au transformat evaluarea individuală a unora cu privire la viața lor într-o serie de criterii generale care de fapt cântăresc ca o evaluare implicită și nedreaptă cu privire la toți cei care se află în condiții clinice asemănătoare: s-a trecut astfel de la individual la universal, de la excepție la regulă și s-a amenințat acel principiu etic și politic al lui "să nu ucizi" care este baza oricărui raport democratic între egali.

Aceste sisteme legislative care, în unele țări, permit, de acum, sinuciderea asistată și eutanasia, din păcate favorizează un milieu cultural în care persoanele care se află în condiții grave și durabile de boală, sau trebuie să înfrunte fazele terminale ale vieții, riscă să fie stigmatizate pe nedrept ca nevrednice să trăiască, reprezentate ca aceia care dăunează autonomiile altuia pentru că - deși marcate de boală - nu vor să cedeze în fața disperării și să anticipeze moartea lor, mergând după acea logică a "rebutului" despre care, de altfel, a vorbit în mod repetat papa Francisc în acești ani de pontificat. De aici declanșarea unei logici productive care lovește fără deosebire pe toți cei care, în fața condițiilor lor de sănătate, nu intră în acel nou parametru care este așa-numita "calitate" a vieții care, ca model la care să se tindă, a devenit criteriu de discriminare antropologică.

Un criteriu și o mensura, cel al "calității vieții", care, în realitate, descrie numai o "cantitate" de funcțiuni - măsurate întocmai făcând referință la posesia deplină a capacităților fizice și psihice - care ajunge la condamnarea celui care este privat de ele, datorită bolii sau dizabilității foarte grave.

Un model cultural care, pe termen lung, are incidență și în auto-reprezentarea fiecărui individ, făcându-l să se simtă o "povară", economică, existențială, afectivă pentru societate și chiar pentru cei din familia sa. Cu rezultatul că în asemenea societăți de prestații și pelagiene, eu-l personal, dezarticulat în funcțiuni, ajunge să resimtă mereu privirea gravă a unui eu social anti-solidar și de prestații, riscând să devină definitiv victima sa, când este fragil și bolnav.

Însă ființa umană bolnavă nu este "reziduu", nu este măsurabilă pe baza funcțiunilor sale. Și această Scrisoare, ne amintește, așadar, că nu există vieți nevrednice să fie trăite și că dacă nu există nimic vrednic de iubire în boală, în suferință și în moarte, care pentru aceasta trebuie înfruntate și combătute, este la fel de adevărat că tocmai omul, în pofida limitărilor, fragilităților, trudelor sale, este mereu vrednic să fie iubit. De aceea, trebuie din nou să "vadă" și să păzească valoarea ființei umane în concretețea sa existențială, unică și irepetabilă.

Așadar, Bunul Samaritean este o figură teologică și antropologică aptă să restabilească o privire umană.

Este privirea conștientă a celui care nu confundă conceptul de nevindecabil cu conceptul de incurabil. Privirea celui care nu se folosește de criteriul "calității" pentru a abandona persoana în disperarea sa știind, în schimb, să recunoască o calitate intrinsecă în omul însuși: acea "calitate" care în termeni laici se numește demnitate a vieții umane și în termeni creștini sacralitate a vieții umane.

Trăim într-o epocă de profunde singurătăți, disimulate: instanța autonomiei, chiar în importanța sa, a ajuns să se transforme în logica abandonării, terapeutice și de asistență, pentru că nicio autonomie nu este în sine în măsură să susțină povara durerii și a suferinței proprii și altuia dacă nu știe să recunoască valorile dependenței și solidarității reciproce.

În această perspectivă de valori, scrisoarea Samaritanus Bonus, care nu este un simplu tratat sau un protocol, se prezintă ca o invitație precisă adresată omului contemporan: îndemnul de a sta alături de persoane, de a deveni aproapele în orele Crucii.

Această Scrisoare ne amintește că Dumnezeu care rămâne fidel omului, reprezentat de Bunul Samaritean, și îl mântuiește, este același Dumnezeu care a trăit experiența suferinței, a abandonării, a neînțelegerii, a morții: El știe despre ce este vorba, nu este un simplu "observator" al condiției umane. Însă, pironit pe un lemn de condamnare și de tortură - care pare să evoce acea folosire disproporționată a tehnologiei care îi pironește pe pacienți; batjocorit de cel care nu-l înțelege; abandonat de cel care n-a avut curajul de a participa la suferințele sale - El păstrează încrederea sa în fidelitatea Tatălui și în iubirea sfâșietoare a mamei care stă sub cruce împreună cu discipolii fideli. Stabat Mater: când nu se poate face nimic se poate, însă, sta alături de cel care suferă.

O scenă corală, cea a Crucii, în care se rezumă conflictele teoretice și existențiale care înconjoară fazele terminale ale vieții.

Ei bine, cred că în această societate secularizată în care multe persoane mor singure și doresc sau cer moartea ca remediu la povara vieții, se pot găsi elemente de reflecții asupra importanței de a sta alături de muribunzi și de suferinzi.

În orice caz, să nu uităm că singurătatea bolnavului este adesea și singurătatea celui care se îngrijește de el. Și această Scrisoare, în afară de asta, introduce conceptul de comunitate vindecătoare, o frumoasă intuiție care dă glas întregii centralități a relațiile scoase în evidență de antropologia contemporană, și totuși nepracticată suficient în cadrul actualelor procese de îngrijire și de asistență.

De aceea, o comunitate vindecătoare ar trebui să exprime dubla dimensiune a îngrijirii fie a bolnavului fie a celui care are grijă de el.

Un cerc virtuos, care merge dincolo de logica protocoalelor și a procedurilor, oricât de utile ar fi ele, pentru că speranța se evidențiază înainte de toate într-o companie capabilă de ascultare și împărtășire.

De altfel, cronicile din aceste ultime luni au scos în evidență cum figura bunului samaritean este o urgență și o necesitate socială. În plină pandemie - în acest soi de drum dureros al nostru de la Ierusalim la Ierihon - bolnavii de Covid19 au găsit în medici, în asistenții medicali, în lucrătorii sanitari, pe bunul samaritean care a știut să stea alături de ei: un stabat care dă mărturie că atunci când nu este nimic de făcut există, dimpotrivă, mult de făcut.

Dacă COVID19 ne-a amintit fragilitatea noastră, corpul infectat, în toată materialitatea sa, ne obligat să reconfigurăm și legăturile și să "veghem" asupra celuilalt, fără răstălmăciri. Însă mai ales să facem ca Dumnezeu: să avem "compasiune", cum patior, când - trecând alături de cineva - acesta este bătut și rănit. Pentru că nimeni în suferința sa nu ne este vreodată străin.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 730.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat