Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 25-a de peste an - Anul A - 2020

Is 55,6-9; Ps 145; Fil 1,20c-24.27a; Fap 16,14; Mt 20,1-16a

"Căci gândurile mele nu sunt gândurile voastre și căile voastre nu sunt căile mele" (Is 55,8).

După ce Isus a pus bazele Bisericii sale în Galileea Neamurilor, iată că Isus de câteva zile se află în Iudeea, în traducere "ținutul laudelor lui Dumnezeu", pentru a desăvârși Biserica și întreaga sa lucrare de mântuire, încredințată lui de Tatăl ceresc, în Duhul Sfânt. Aici în Iudeea, pentru că Isus venea din Galileea Neamurilor și pentru că venea însoțit de ucenici galileeni și de mulți alți oameni cunoscuți ca "păcătoși", nu este primit cu bucurie de cei care își spuneau singuri "curați", fariseii și cărturarii, care gândeau în sinea lor că ei singuri merită împărăția lui Dumnezeu, iar Mesia nu putea fi decât unul care să le dea dreptate. Contrar așteptărilor lor, Isus rostește astăzi parabola lucrătorilor din vie (cf. Mt 21,1-16).

Tema viței de vie apare de peste o sută de ori în Biblie cu referire atât la poporul lui Dumnezeu, cât și la întreaga lume (cf. Ps 80,8-10; Is 5,1-2; Mt 20,1-11; 21,33-43). În Biblie, toată omenirea este descrisă ca via iubită a lui Dumnezeu. Prin grija lui Dumnezeu aceasta vie a ajuns la coacere și la cules, de aceea orice întârziere câtă de mică ar duce la pierderea prețioaselor bobițe, care sunt oamenii acestui pământ. Ei trebuie adunați în împărăția sa, altfel este pericolul ca să ajungă în teascul satanei, un hoț strecurat în via lui Dumnezeu. De aici și interesul "stăpânului" de a ieși la ore diferite pe tot parcursul zilei pentru a găsi lucrători în via sa ca să-i adune strugurii buni. În împărăția lui Dumnezeu este loc pentru toți oamenii, numai că ei trebuie să fi ajuns desăvârșiți (cf. Evr 10,14), să intre numai pe unica poartă Cristos, care a murit pentru ei (cf. In 10,7.9) și să fie animați de același Duh, prin care a fost revărsată dragostea lui Dumnezeu în sufletele oamenilor (cf. Rom 5,5).

Să vedem ce are Dumnezeu de spus prin pilda lucrătorilor din vie, despre persoana sa și despre lucrători și despre sufletul fiecăruia dintre noi. Isus vorbește aici despre Dumnezeu, despre împărăția cerurilor și despre fiecare dintre noi, oamenii, care am intrat în via sa, în Biserica sa, prin credința în Isus și prin Botez și care am devenit lucrătorii săi, din diferitele ore ale zilei. Cum lucrăm și ce avem în minte când lucrăm.

1. "Împărăția cerurilor este asemenea stăpânului care a ieșit dis-de-dimineață ca să tocmească lucrători în via sa" (Mt 20,1).

Această pildă care vorbește despre moștenirea vieții veșnice se află în imediata apropiere a discuției lui Isus cu fariseii care se opun acestei împărății aduse de Isus și care vor alta după inima lor. De aceea, așa cum vedem: deși caută împărăția cerurilor, cer divorțul; alții caută împărăția cerurilor, uitând de cei săraci, iar alții contabilizează faptele lor bune (cf. Mt 19,1-30). Când Isus caută să sublinieze un adevăr duhovnicesc și când oamenii nu-l pricep, el recurge mereu o ilustrație pentru ca mintea lor să se deschidă și să înțeleagă cum stau lucrurile privitoare la împărăția lui Dumnezeu și la viața veșnică.

Și să observăm că parabola arată că plata este pentru toți la fel, un dinar pe zi, adică viața veșnică, prin jertfa lui Isus Cristos de la Golgota

A fi cu Isus Cristos o veșnicie, este maximul la care cineva se poate gândi și spera, crede și visa. Asta îi spune Isus lui Petru, o eternitate veți sta pe scaune de domnie lângă Mielul lui Dumnezeu (cf. Mt 19,29). Pentru toți care lucrează în vie plata este la fel, ordinea însă nu este la fel, căci alegerea o face Stăpânul și nici plata nu este așa cum ne așteptăm noi, căci depinde de modul cum noi am lucrat. De aceea sunt mulți chemați și puțini aleși (cf. Mt 19,30; 20,16).

Putem vorbi și de ceasurile când lucrătorii sunt chemați, deși mesajul este dinarul oferit tuturor lucrătorilor. Sfântul Grigore cel Mare (540-604), papa, spune că diferitele ore la care Stăpânul caută lucrători în via sa pot reprezintă diferitele vârste la care oameni pot intra în slujba Domnului: copilărie, adolescență, tinerețe, maturitate și bătrânețe.

Biblia ne spune astfel despre ceasurile intrări în lucrare: DIS-DE-DIMINEAȚA sunt considerați a fi profeții și drepții Vechiului Testament: "Domnul v-a trimis pe toți slujitorii săi prorocii, i-a trimis dis-de-dimineață" (Ier 25,4). CEASUL AL TREILEA: Apostolii au predicat la ceasul al treilea iudeilor din Țara Sfântă și iudeilor dintre păgâni, veniți de Rusalii la Ierusalim. Aceștia gândeau rău și credeau că apostolii sunt plini de must, dar ei făceau munca de pescari de oameni (cf. Lc 5,10), prinzând trei mii de suflete la o singură vestire (cf. Fap 2,15.41). CEASUL AL ȘASELEA: Este ceasul când Dumnezeu îi descoperă lui Petru, chemarea păgânilor la mântuire. Petru se afla la Iope în casa lui Simon Tăbăcarul și se ruga la ora a șasea și a avut întreita viziune a feței de masă plină cu tot felul de animale necurate gătite și a fost îndemnat să taie și să mănânce, el evreul care nu punea nimic necurat în gură (cf. Fap 10,9). Și când nu știa ce să creadă despre întreita vedenie, iată că au sosit trei oameni care l-au chemat cu ei la Cezareea unde îl aștepta sutașul Corneliu, care într-o viziune din timpul rugăciunii sale de la CEASUL AL NOUĂLEA, l-a văzut pe Petru (cf. Fap 10,30). Era un păgân care îl chema pe Petru pentru a asculta cuvântul lui Dumnezeu și pentru a se boteza. Pe când Petru predica, s-a coborât Duhul Sfânt ca la Rusalii peste toți cei prezenți care au fost botezați în frunte cu Corneliu (cf. Fap 10,45). Ceasul al nouălea: este și ora când a fost chemat și ologul de la poarta cea frumoasă, deci chemarea bolnavilor de pretutindeni (cf. Fap 3,2). Deci, ora a șasea și ora a noua sunt orele care au însemnat începutul chemării păgânilor la credință până la marginile pământului. Ceasul din urmă (cf. 1Pt 4,7; 1In 2,18), CEASUL AL UNSPREZECELEA, este ceasul de acum la care suntem chemați noi cei de astăzi (cf. Mt 21,6-7).

2. "«De ce stați aici toată ziua degeaba?» I-au spus: «Pentru că nimeni nu ne-a tocmit». El le-a zis: «Mergeți și voi în vie!»" (Mt 21,6-7).

Dar ideea centrală a acestui text nu sunt diferitele ore, ci este dinarul primit de fiecare lucrător în parte; deși unii primindu-l, murmurau împotriva stăpânului casei" (Mt 21,8-11). Ne răsună în inimă cuvintele primei lecturi: Gândurile mele nu sunt gândurile voastre. Iar căile mele, adică dreptatea pe care o fac eu, n-are nimic de-a face cu dreptatea așa cum o gândiți și o practicați voi (cf. Is 55,8-9). Eu sunt bun, darnic, generos, sensibil la lipsurile altora. La mine iubirea depășește dreptatea. Nu mă uit cât profit am din munca prestată de cei care au lucrat un ceas, dar mă uit la oamenii mântuiți prin ei. Sfântul Paul pare să fi înțeles asta, când spune: "Fraților, să fie preamărit Cristos în trupul meu, fie prin viață, fie prin moarte, căci pentru mine a trăi este Cristos, iar a muri este un câștig" (Fil 1,20-21). Dumnezeu este singurul care are măsura dreaptă a tuturor lucrurilor.

Stăpânul putea să scape de toate aceste discuții, plătindu-i mai întâi pe cei de dis-de-dimineață și le dădea drumul. Dar pentru că împărăția cerurilor este o învățătură și o destinație pentru toți, a procedat astfel, pentru ca fiecare să se supună unei analize: cum am lucrat, cum privesc Stăpânul, cum privesc colegii; să se poziționeze singur de care parte a baricadei vrea să fie. Dar mai ales voia să le ofere tuturor ocazia de a se bucura de a lucra pentru el alături de toți ceilalți lucrători care au sosit la diferite ore, pentru că și ei au ca plată tot dinarul, adică nașterea din nou, Duhul Sfânt și împărăția cerurilor.

Ministranții unei parohii erau cu toții duminica la biserică, iar părintele lua din colectă și le dădea și lor câte ceva, dar egal ca să nu supere pe nimeni. Unul dintre ei mergea zi de zi cu mama sa la biserică. Într-o zi acesta îi spuse mamei că el nu mai vrea să meargă zilnic la biserică, de vreme ce duminica primește la fel cu ceilalți. Atunci mama i-a spus: "Eu nu numai că nu primesc nimic, ci zilnic pun bani în casetă. Eu mă duc de dragul lui Isus care de pe cruce îmi zâmbește zilnic și mi se dăruiește în Euharistie. Dragostea lui este bucuria mea zilnică și asta ar trebui să fie și a ta". Acest copil este astăzi preot, semn că a înțeles lecția mamei. Ce bine ar fi dacă toți am înțelege lecția aceasta, atunci ar fi numai zâmbete pe fețele celor credincioși și i-ar molipsi și pe cei mai puțin credincioși și zeloși.

Ne surprinde întrebarea repetată a Stăpânului: Voi de ce stați aici degeaba? Mergeți și voi în via mea!

El nu se uită la ceas căci pentru el este mereu timpul potrivit, nu întreabă ce știu a face, nu întreabă de trecutul lor, căci are bobițe de struguri, suflete mult iubite care se pot pierde. El spune fiecărui botezat, de ce stai aici degeaba când mai este încă ziuă și se poate sluji, căci vine noaptea când nimeni nu mai poate lucra (cf. In 9,4)! Cum este să ai 20, 30, 40, 50... și să-i mănânci pâinea lui Dumnezeu, să-i bei apa și să-i respiri aerul, să-i cutreieri pământul plini de frumuseți și nu fi făcut nimic pentru el? Trebuie să slujim căci mai sunt oameni fără evanghelie și mântuire, oameni fără speranță și triști, sau disperați. Este nevoie de oameni la predicat, la vorbit, la misiune, la mărturie în lume, la cântat cor, la adorație, la curățenie, la ospitalitate, la rugăciune, la bolnavi. De ce stați? A sosit ceasul ca toți laicii să se angajeze la o nouă evangheliare a lumii, spun fără încetare ultimii papi.

Zilnic în necrologul ziarelor anunță noi decese din varii motive. Mor oamenii. Chiar astăzi când scriu aceste gânduri am primit vestea tristă a morții unui tânăr român în Irlanda. Dar cum mor oamenii cu speranță sau fără ea? Puțini le vorbesc despre Dumnezeul cel bun ca să aibă speranță și să se convertească. Prima misiune a lui Isus, a profeților, a apostolilor, a creștinilor este de a vesti dragostea lui Dumnezeu și bucuria eternă. De ce stați, vorbiți despre iubirea și mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt! Dumnezeu așteaptă asta, oamenii așteaptă asta.

Va veni ceasul venirii mirelui când va trebui să ieșim înaintea Domnului cu candela aprinsă (cf. Mt 25,6). Să ne gândim la întâlnirea din cer cu Dumnezeu iubire și toți cei care i-am slujit, le-am predicat și i-am luminat spre credință. La moarte singurul regret va fi că n-am vorbit destul altora despre Cristos, că n-ai lucrat pentru mântuirea noastră și a altora. Mare ne va fi bucuria când oamenii ajunși în cer și prin lucrarea noastră, ne vor spune: Mulțumesc, pentru că datorită ție am ajuns aici!

Pentru a ajunge la astfel de gânduri, prima lectură ne spune astăzi: "Căutați-l pe Domnul cât timp se lasă găsit, chemați-l cât timp este aproape! Să-și părăsească nelegiuitul calea sa și păcătosul, gândurile sale! Să se întoarcă la Domnul și el se va îndura de ei, la Dumnezeul nostru, căci el este mărinimos în iertare" (Is 55,6-7). Iar noi deja am răspuns prin cântec la această invitație: "Te voi preamări, Dumnezeule, împăratul meu și voi binecuvânta numele tău" (Ps 145,2). Când vom intra în cer, vom intra prin harul lui, căci Stăpânul este bun, că l-am slujit pe el, că l-am urmat pe el.

3. "Sau ochiul tău este rău pentru că eu sunt bun" (Mt 21,15)?

Este bine dacă am predicat, dacă am cântat și dacă am slujit de dragul lui Cristos și nu de-al oamenilor. Și mai ales este bine dacă în aceste fapte bune ochiul nostru nu a fost rău. De ce ochiul vostru este rău, spunând: "Aceștia din urmă au lucrat o oră, iar tu i-ai tratat ca pe noi, care am suportat greutatea zilei și arșița" (Mt 21,12), când ar fi trebuit să spuneți: Ne-a fost drag să muncim pentru tine, ne-a fost drag să muncim cu cei din ceasul al treilea, din ceasul al șaselea, din ceasul al nouălea și din ceasul al unsprezecelea, căci noi nu lucram pentru dinarul acela, noi lucram pentru tine! Noi lucram poate și pentru un dinar, dar muncind pentru tine ne-am îndrăgostit de tine și de toți ce lucrau pentru tine! Voi ar fi trebuit să auziți cuvintele spuse pentru apostolii mei: "Voi veți sta o eternitate cu mine pe tron" (Mt 19,28), și să nu fie preocupați de plată". Am crezut că voi stați aici ca să fiți cu mine, ca să lucrați cu mine, că vă este drag de mine și de împărăția mea, de Tatăl meu, de Duhul Sfânt, de lucrătorii mei.

Oamenii de mântuit, la care Dumnezeu i-a trimis pe lucrătorii săi, au avut mulți ochiul rău, au comentat la adresa lui Dumnezeu și la adresa lucrătorilor trimiși la ei la diferite ore, timpuri și le-au provocat suferințe, i-au jignit: plini de must, nebuni de atâta carte, stăpâniți de satana etc., ba chiar i-au ucis, ca pe Isaia, ca pe Ieremia, ca pe Zaharia, ca pe Ioan Botezătorul. Isus voia ca măcar lucrătorii săi chemați acum la locuri de cinste în împărăția sa, să fie altfel, dar duhul rău nu i-a lăsat, căci a voit să le fure rodul muncii lor, prin ochiul rău.

În Biblie, ochi rău aveau fariseii și cărturarii care nu suportau să-i vadă pe păcătoși convertiți și intrând în împărăție (cf. Lc 15,1-2); ochi rău a avut fratele mai mare nu s-a bucurat de convertirea fratelui său și de locul ocupat la masa tatălui (cf. Lc 15,27-32); ochi rău a avut fariseul Simon când Isus a lăudat femeia păcătoasă pentru iubirea ei (cf. Lc 7,36-50); ochi rău a avut fariseul de la templu care se ruga disprețuindu-l pe vameș (cf. Lc 18,10-14); ochi rău aveau și primii creștini dintre evrei care considerau că este nedrept să intre în împărăție cu ei și neamurile (cf. Fap 15,1). Noi suntem bolnavi de ochi rău când ne credem mai buni decât alții, uitând că mântuirea este un har, când facem comparații, când nu înțelegem că Dumnezeu îi primește în împărăție și pe bețivii, desfrânații, violenții, hoții și alte categorii de răufăcători care se convertesc și găsesc drumul spre cer.

Ce-l interesează pe Cristos este ca atunci când lucrezi în vie, în Biserică, în împărăție, cu evanghelia, cu slujirea, să nu-ți fie ochiul rău, căci în inima bună a lui Dumnezeu încap toți. Alegerea o face Dumnezeu și la alegere vor fi mai puțini ca la chemare, căci se va face în funcție de atitudine, de dragoste față de Dumnezeu, de dragostea față de ceilalți lucrători și dragostea față de oamenii de mântuit. Este bine dacă am cântat, ne-am rugat, am lucrat, am dat, am făcut ceva pentru Dumnezeu chiar când eram singuri, bolnavi, amărâți, sau călcați pe picioare de alții, dar fără a fi avut ochiul rău.

Închei cu cuvintele de la versetul evangheliei de astăzi: "Deschide, Doamne, inimile noastre, ca să pătrundă în ele cuvântul Fiului tău" (Fap 16,14)! Amin!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 25-a de peste an


 

lecturi: 721.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat