Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 24-a de peste an - Anul A - 2020

Sir 27,33-28,9; Ps 103; Rom 14,7-9; In 13,34; Mt 18,21-35

"Doamne, de câte ori să-l iert pe fratele meu care greșește împotriva mea? De șapte ori" (Mt 18,22)

Și în pericopa evanghelică de astăzi Isus ne-a vorbit tot despre Biserică, despre adevărul și despre baza pe care este zidită: jertfa lui și jertfa noastră: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze" (Mt 16,24)! Deci, pe baza jertfei lui de la cruce și pe baza crucii noastre, se zidește Biserica lui de atunci până astăzi. El pe cruce fiind, s-a rugat astfel pentru dușmanii săi: "Tată, iartă-i căci ei nu știu ce fac" (Lc 23,34). Iar Sfântul Ioan ne spune că într-un loc Isus a spus: "Pildă v-am dat ca așa cum am făcut eu, la fel să faceți și voi" (In 15,5). Și a fost cineva dintre muritori care a făcut la fel? Mulți creștini i-au iertat și s-au rugat pentru criminalii lor, începând cu primele prigoane și cu primul martir al Bisericii și până astăzi, mulți au făcut la fel. Sfântul diacon Ștefan, căzând în genunchi, a strigat cu glas puternic: "Doamne, nu le socoti păcatul acesta" (Fap 7,60). Și așa cum spune Sfântul Paul în lectura a doua de astăzi, în Biserică: "Nimeni dintre noi nu trăiește pentru sine și nimeni nu moare pentru sine. De fapt, dacă trăim, pentru Domnul trăim, și dacă murim, pentru Domnul murim. Așadar, fie că trăim, fie că murim, ai Domnului suntem" (Rom 14,7-8).

Dacă crucea lui Isus a adus iertarea și mântuirea lui Dumnezeu la noi, iertarea noastră dată nouă și fraților noștri este semn nu numai pentru acceptarea mântuirii lui de către noi, ci și predicare la alții a iertării și mântuirii lui la cei ce nu o cunosc și care au nevoie de ea. Am văzut în duminicile trecute că crucea noastră este: rugăciunea pentru noi, dar mai ales rugăciunea pentru mântuirea altora, trup și suflet; am văzut că este suportarea și corectarea fraternă și menținerea unității, iar duminica aceasta vedem că și iertarea celor care ne-au greșit, este crucea care ne salvează pe noi și pe alții, așa cu iertarea l-a salvat pe diaconul Ștefan, dar mai ales pe prigonitorul Saul din Tars, care a ajuns un "vas plăcut Domnului" (Fap 9,16) și un apostol al neamurilor păgâne. Iertarea noastră față de cei care ne-au greșit, fie ei familiari, fie ei prieteni, sau fie ei dușmani, trebuie să-i vorbească lumii care umblă în derivă, despre iubirea și iertarea lui Dumnezeu față de toți oamenii, începând cu cei mai urmă dintre ei: păcătoși și răi. Dragostea lui Dumnezeu a fost turnată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat (cf. Rom 5,5.7.9).

Conform dicționarului explicativ al limbii române, a ierta înseamnă a elibera pe cineva din robie. A scuti pe cineva de o pedeapsă meritată, a trece cu vederea vina, greșeala cuiva, a nu mai considera vinovat sau dator pe cineva. Rabinii din timpul lui Isus considerau că a ierta cuiva de trei ori pe zi, este suficient. Petru face un pas și jumătate înainte și consideră că a ierta de șapte ori pe zi, este suficient. Isus spune că iertarea trebuie dată de 70x7, adică mereu, căci cifra 7 în Biblie exprimă desăvârșirea.

Urmașul lui Cain, Lameh, omul rău vorbea de răzbunare de 70x7 (cf. Gen 4,24), Isus, Omul cel nou, spune ca iertarea oferită trebuie să fie de 70x7. Aceasta este o ocazie bună pentru a ne întreba fiecare personal: "Eu pe cine urmez?" Sau o altă întrebare: "Eu cer iertare lui Dumnezeu și semenilor mei pentru greșelile comise împotriva lor?" Adam și Eva nu au cerut. Iuda nu a cerut...

Împăratul Carol al V-lea (1500-1558), regele Spaniei și al Imperiului Roman de Apus, datora marelui negustor Iacob Fugger (+ 1469) o mare sumă de bani, pe un termen fix. Deoarece încă nu avea banii, împăratul s-a dus acasă la Fugger și i-a cerut păsuire, pentru încă câtăva vreme. Iacob Fugger s-a dus, a luat chitanța dată de împărat că a împrumutat suma aceea și în fața împăratului a aruncat-o în focul din cămin, spunându-i că i-a iertat toată datoria.

Așa ne-a iertat Dumnezeu și nouă toată datoria de zece mii de talanți și astfel "a șters zapisul ... care stătea împotriva noastră și ne era potrivnic, și l-a nimicit, pironindu-l pe cruce". (Col 2,14). Ne bucurăm noi de această iertare? În pericopa evanghelică de astăzi se vorbește despre milă, îngăduință și iertare (cf. Mt 18,21-35), exact ceea ce Dumnezeu cere de la noi cei iertați. Dumnezeu urăște nerecunoștința. Parabola servitorului nerecunoscător de astăzi ne oferă o perspectivă înfricoșătoare: iertarea oferită deja de Dumnezeu poate fi revocată. Stăpânul care i-a iertat servitorului său datoria, a fost sincer. Dar când servitorul, mergând în lume, nu a reușit să ierte altui servitor asemenea lui datoria pe care o avea, stăpânul i-a revocat și iertarea lui. Un talant valora aproximativ 6.000 de dinari. 10.000 de talanți valorau cam 60 de milioane de dinari. Iar un dinar reprezenta plata unui lucrător într-o zi. Prin gestul său, servitorul a arătat că nu a apreciat iertarea primită (60 milioane de dinari), și deci nu este demn de ea. Iertarea este cu adevărat primită, "consumată", numai atunci când noi le iertăm celor care ne greșesc, altfel o refuzăm. Numai iertând greșiților noștri ne asemănăm cu Tatăl ceresc, ai cărui fii am devenit prin Botez și prin credința lui Isus, care plouă peste cei drepți la fel ca și peste cei nedrepți și face să răsară soarele în același fel peste cei buni ca și peste cei răi (cf. Mt 5,45-46).

Iertarea este forma de apostolat cea mai eficientă, iar neiertarea este un non apostolat, sau un apostolat al iadului pe pământ. Iertarea naște iubire și iertare, iar neiertarea naște ură și ranchiună.

Un evreu emigrat în America spunea: "L-am iertat pe Hitler, ca să nu-l car cu mine în America!" Dar, când nu iertăm, îl cărăm cu noi și pe diavol. A nu ierta înseamnă a purta cu tine ceea ce nu-ți place.

Pentru Dumnezeu nu este o problemă să șteargă păcatele noastre. Dumnezeu cu bunăvoința sa poate șterge și păcatele cele mai urâte și rușinoase. Când e vorba de iertare, problema este a noastră: trebuie să-i demonstrăm în mod concret că vrem să părăsim calea morții și a întunericului, a urii și a diavolului, care stă gata să ne înghită, pentru a porni pe calea dreptății și a iubirii și a deveni copiii săi. "Atunci, chemându-l stăpânul lui, i-a zis: «Servitor rău, ți-am iertat toată datoria aceea pentru că m-ai rugat. Nu trebuia să te înduri și tu de cel care este servitor ca și tine așa cum eu m-am îndurat de tine»? Și, mâniindu-se, stăpânul l-a dat pe mâna călăilor până va fi plătit toată datoria. Tot așa vă va face și Tatăl meu ceresc dacă nu veți ierta fiecare fratelui său din inimă" (Mt 18,32-35).

Isus ne-a învățat în rugăciunea "Tatăl Nostru", cuvintele divine: "Și ne iată nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri" (Mt 6,12). Totdeauna iertarea costă. Harul este iertarea unei datorii imposibil de plătit. "Plata păcatului este moartea" (Rom 6,23). Care dintre noi poate plăti măcar prețul unui păcat pe care l-a făcut? Nimeni! Ar trebui să ni se ia viața și tot n-am putea plăti un singur păcat. Și de câte ori nu păcătuim numai într-o singură zi? Avem nevoie de har, avem nevoie de iertarea lui Dumnezeu. Și ca să o primim, trebuie să o dăm.

A ierta înseamnă a iubi. Căci nu poți iubi fără să ierți. Iubirea aproapelui merge până la uitarea sinelui. Merge până la inima lui. Până la a fi o singură inimă. Și acolo unde două sau trei inimi se unesc, acolo se vor auzi și se vor simți bătăile inimii lui Cristos.

Suntem într-o luptă spirituală și de o bucată de timp vorbim de conflictul spiritual în care ne găsim ca fii ai lui Dumnezeu cu împărăția întunericului. Faptul că noi am părăsit împărăția întunericului, faptul că noi am fost smulși din împărăția întunericului și transportați în împărăția dragostei lui Dumnezeu și a lui Isus Cristos (cf. Col 1,13), i-am declarat vrăjmașului nostru război și o mare provocare. Și de atunci vrăjmașul sufletelor noastre și vrăjmașul Bisericii, cum spunea și apostolul Petru, "răcnește și caută pe cine să înghită" (1Pt 5,8). Biblia spune: "Să n-apună soarele peste mânia voastră și să nu dați prilej diavolului" (Ef 4,26-27). Sunt prilejuri pe care dăm ocazie diavolului să ne atace din ignoranță, din lipsă de cunoștință: mânia, mândria, minciuna și neiertarea, care sunt și decizii ale inimii noastre. Prin toate acestea intrăm pe teritoriul diavolului și sub puterea lui, iar diavolul care nu este un gentelman va profita la maximum ca să ne piardă.

Simon Wiesenthal (1908-2005) a fost un activist evreu austriac, originar din Galiția, de profesie inginer arhitect, care și-a dedicat viața colectării de informații și documente despre criminalii de război naziști implicați în Holocaust în scopul aducerii lor în judecată. Avea vreo douăzeci de ani când a început războiul și a văzut-o cu ochii lui pe bunica murind împinsă pe trepte. A văzut-o pe mama lui, Roza, îmbarcată într-un vagon de vite și dusă. 89 din rudele lui au murit din mâinile naziștilor. Când a fost prins și el a voit să se sinucidă, dar Dumnezeu a avut alte planuri cu el. În anul 1944, prizonier fiind, făcea curățenie la un spital militar, când iată o infirmieră îl duce la patul de moarte al unui ofițer nazist, pe nume Karl, care făcuse multe rele evreilor, printre care și arderea de vii a 300 de evrei într-o clădire părăsită din Ucraina, pentru explozia unei mine care a omorât 30 de germani, și acum nu putea să moară până când nu primește iertarea unui evreu. Mai ales nu putea uita moartea unui copil cu hăinuțele în flăcări sărind pe geam împreună cu tatăl și cu mama lui, dar apoi au fost împușcați. Dar Simon Wiesenthal nu l-a iertat pe Karl. După ani, Simon Wiesenthal, a scris o carte intitulată "Floarea soarelui". Probabil că între timp cunoscuse religia creștină unde se spune că un împărat a iertat unui datornic zece mii de talanți, iar un talant era o monedă de aur ce avea forma și mărimea unei pălării de floarea soarelui. Deci un lan cât vezi cu ochii de monezi de aur cât floarea soarelui. În prima parte descrie suferințele evreilor, iar în partea a doua părerile a 32 de personalități despre neiertarea lui pentru Karl. Numai 7 au spus că trebuia să-l ierte. Unul din cei șapte, un negru i-a spus că după Legea veche nu a greșit prea mult, dar după Legea nouă adusă de Isus, a greșit cumplit.

Dar și față de Legea veche, sintetizată pe scurt în prima lectură de astăzi, a greșit mult: "Ranchiuna și mânia sunt lucruri abominabile, iar omul păcătos este stăpânit de ele. Cel care se răzbună va afla răzbunare din partea Domnului și el, care ține cont, va ține cont de păcatele lui. Iartă-i aproapelui tău nedreptatea și atunci când te vei ruga păcatele îți vor fi dezlegate" (Sir 27,28-28,2).

Jean-Baptiste Henri Lacordaire (1802-1861), un cardinal francez, spunea: "Vrei să fii fericit pentru o clipă? Răzbună-te. Vrei să fii fericit pentru totdeauna? Iartă!"

Cornelia Arnolda Johanna, cunoscută și sub numele de "Corrie" ten Boom (1892-1983), a fost o femeie creștină, scriitoare de origine olandeză și prima femeie ceasornicar din lume, care a trăit în Polonia experiența celui de-al doilea război mondial într-un fel diferit de alții. A fost dusă la închisoare împreună cu sora ei, Betsie, pentru faptul că ascunsese evrei în casa lor în timpul ocupației naziste din Olanda. În lagărul de concentrare de la Ravensburck, starea de sănătate a lui Betsie s-a deteriorat și a murit la 16 decembrie 1944, la vârsta de 59 de ani. Înainte de a muri, ea i-a spus lui Corrie: "Nu există groapă atât de adâncă în care Dumnezeu să nu fie acolo". După aceea sora ei a murit, iar ea a fost eliberată. I s-a spus că eliberarea ei a fost din cauza unei erori și că o săptămână mai târziu, toate femeile din grupa ei de vârstă au fost trimise la camerele de gazare. După război ca relatează ce s-a întâmplat cu ocazia unui serviciu religios de la o biserică din München. La acea biserică, după ce terminase de vorbit ca invitat, a întâlnit un om pe care l-a recunoscut ca fiind un gardian din lagărul de concentrare din Ravensbruck, unde fuseseră trimisă împreună cu sora ei, care a murit.

Acest om a venit la ea cu mâna întinsă și i-a spus: "A fost un mesaj frumos, domnișoară. Ce bine e să știm că toate păcatele noastre sunt deja aruncate în adâncul mării" (Mih 7,19). Corrie a înghețat. Era pentru prima dată de la eliberare când întâlnea unul din naziști. "În discursul dumitale, ai amintit de Ravensbruck. Am fost gardian acolo. De atunci, a continuat el, am devenit creștin. Știu că Dumnezeu m-a iertat pentru cruzimile pe care le-am săvârșit acolo, dar aș vrea să aud asta și de pe buzele dumitale, dvs. Apoi din nou el a întins o mână spre ea: "Mă iertați?" Corrie își amintește: "Stăteam acolo și nu eram în stare. Putea el să-mi șteargă memoria teribilei morți a lui Betsie printr-o simplă cerere? Trecuseră doar câteva secunde de când stătea acolo cu mâna întinsă, dar mie mi s-au părut ore, deoarece mă luptam cu cel mai dificil lucru pe care a trebuit vreodată să îl fac. Să iert. Și am iertat, deși stăteam acolo cu inima înghețată. Greu, l-am iertat. Dar imediat am fost eliberata de cea mai grea povoara a sufletului meu. Isus a spus: "Vă dau o poruncă nouă; să vă iubiți unii pe alții, așa cum eu v-am iubit" (In 13,34). Iertarea este un act de voință, și voința poate funcționa indiferent de temperatura inimii.

Dar nu numai pe alții care ne-au greșit trebuie să-i iertăm, ci trebuie să ne iertăm și pe noi înșine, ca să fim iertați de Dumnezeu. Sunt mulți oameni care nu-și pot ierta lor înșiși o greșeală din cauza căreia au suferit sau mai suferă încă, sau o greșeală prin care au făcut ca o persoană dragă lor să sufere. Trebuie să ne iertăm și pe noi înșine de toate greșelile noastre.

Dumnezeu, în profetul Isaia, vorbind despre post și viață duhovnicească, spune: "Oare ca acesta este postul care-mi place sau ziua când omul își umilește sufletul? Să-și aplece capul ca trestia, să-și pună sac și cenușă? Acesta numești tu post și zi plăcută Domnului? Oare nu acesta este postul pe care l-am ales? Dezleagă lanțurile nelegiuirii, desfă legăturile jugului, trimite-i liberi pe cei zdrobiți; înlăturați orice jug" (Is 58,5-6)! Neiertarea, este o nelegiuire, un jug și o zdrobire a aproapelui, care mânie mult Stăpânul și ne face să pierdem iertarea de la cruce. De aceea cel puțin începând de astăzi trebuie să o desfacem. Psalmul responsorial ne invită să facem acest lucru pornind de la bunătatea divină și să facem și noi cu păcatele altora ceea ce a făcut el cu ale noastre: le-a îndepărtat la infinit (cf. Ps 103,12), le-a aruncat înapoia lui (cf. Is 38,17), le-a făcut albe ca zăpada (cf. Is 1,18), le-a risipit ca pe un nor (cf. Is 44,22), le-a aruncat în adâncurile mării (cf. Mih 7,19) și nu-și va mai aduce aminte de ele niciodată (cf. Is 43,25; Evr 10,17). Așa să iertăm și vom fi veșnic iertați (cf. Lc 6,37). Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 24-a de peste an


 

lecturi: 846.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat