Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Conducerea lui Francisc

Mai este activ stimulentul propulsor al pontificatului?

De Antonio Spadaro

Publicăm fragmente din articolul "Conducerea lui Francisc" apărut în ultimul număr al «La Civiltà Cattolica» (5/19 septembrie 2020) semnat de directorul revistei bilunare a iezuiților italieni.

După șapte ani, care este stimulentul propulsor al acestui pontificat?... ce tip de conducere este cel al lui Francisc și cum trebuie interpretat în lumina acestor ani?...

Să facem un pas înapoi la timpurile Conciliului din Trento, în care, încă de la începutul său, au fost prezenți câțiva iezuiți ca experți teologi: preoții Diego Laìnez e Alfonso Salmerón, cu funcția de teologi și desemnați de Ignațiu la cererea Papei Paul al III-lea. S-a alăturat lor și părintele Claude Jay, care a intervenit ca procurator al episcopului de Augsburg. Fondatorul Societății lui Isus, Sfântul Ignațiu de Loyola, a dat instrucțiuni confraților săi cum să se comporte. Lucrul interesant este că el n-a intrat deloc în problemele doctrinale și teologice, ci s-a preocupat de mărturia de viață pe care iezuiții trebuiau s-o dea. Asta deja dă o primă idee a modului în care Ignațiu înțelegea reforma Bisericii, și într-un context așa de singular și important cu este un Conciliu. Pentru el era vorba înainte de toate de a reforma persoanele dinăuntru.

Aceasta este garanția unei convertiri de "structură" pentru Ignațiu. Exercițiile spirituale sunt pentru "reforma" persoanelor și a Bisericii. Această reformă face să se înțeleagă agenda lui Francisc. De exemplu, Ignațiu recomandă, conform stilului său de viață, să se viziteze bolnavii în spitale, "spovedind și mângâind pe săraci, ducând și ceva dacă se poate, și făcându-i să se roage". Și astfel Francisc, fidela acestei învățături, a inaugurat călătoriile pontificatului său cu aceea la Lampedusa și a valorizat așa de mult "vinerile milostivirii".

Francisc este iezuit și ideea sa de reformă a Bisericii corespunde cu viziunea ignațiană. În mod clar stilurile de conducere - la diferite niveluri - ale iezuiților au fost și foarte diferite în istoria Ordinului și a Bisericii. Francisc întrupează unul propriu al său, devenind pentru prima dată în istorie un iezuit care este ales Pontif Roman.

Pentru aceasta, dincolo de orice altă reflecție despre această temă, un lucru este clar și coboară din carisma spirituală care l-a plăsmuit pe Jorge Mario Bergoglio: cel care ar vrea să tematizeze, în pontificatul lui Francisc, o opoziție între convertire spirituală, pastorală și structurală ar demonstra că nu i-a înțeles nucleul. Reforma este un proces cu adevărat spiritual, care schimbă - când lent cânt rapid - și formele, cele pe care le numim "structuri". Însă le schimbă prin conaturalitate, așa cum foaia de turnesol își schimbă culoarea în mod natural, pentru că schimbă nivelul de aciditate sau de alcalinitate în lichidul în care este introdus. Deci faptul de a tinde la convertire nu este o referință spirituală pioasă ineficace, ci un act de conducere radicală.

Dacă modelele de conducere spirituală în Societatea lui Isus sunt mai multe decât unul, marele model inspirator al lui Bergoglio este iezuitul sfânt Pietro Favre (1506-1546), pe care Michel de Certeau îl definește pur și simplu "preotul reformat", pentru care experiența interioară, exprimarea dogmatică și reforma structurală sunt legate intim între ele. Așa cum este rugăciunea pentru Sfântul Ignațiu: ea implică inima și mintea, dar și trupul, care este chemat să asume o poziție corespunzătoare. "Aceea care subliniază ascetismul, tăcerea și pocăința - a spus papa în interviul pe care i l-am luat pentru La Civiltà Cattolica în august 2013 - este un curent deformat care s-a răspândit și în Societate, în special în cadrul spaniol. În schimb eu sunt aproape de curentul mistic, acela al lui Louis Lal-lemant și a lui Jean-Joseph Surin. Și Favre era un mistic". Din acest gen de reformă se inspiră Francisc.

Dacă citim ceea ce le-a spus iezuiților pontiful, înțelegem mai bine inima reformei sale și a atitudinii sale radicale. În omilia sa în biserica lui Isus, la 3 ianuarie 2014, el a afirmat: "Inima lui Cristos este inima unui Dumnezeu care, din iubire, s-a «golit». Fiecare dintre noi, iezuiți, care-l urmează pe Isus ar trebui să fie dispus să se golească pe sine însuși. Suntem chemați la această înjosire: să fim niște «goliți». A fi oameni care nu trebuie să trăiască centrați pe ei înșiși, întrucât centrul Societății este Cristos și Biserica sa". Pentru Francisc, reforma se înrădăcinează în această golire de sine, pe care el o recunoaște într-unul din textele neotestamentare pe care le iubește și le citează mai mult: Fil 2,6-11. Acolo este adevărata reformă. Dacă n-ar fi așa, dacă ea ar fi numai o idee, un proiect ideal, rod al propriilor dorințe, chiar bune, ar deveni o altă ideologie a schimbării.

Reforma ar fi o ideologie a caracterului zelot vag. Și ea, e adevărat - ca toate ideologiile - ar trebui să se teamă de lipsa de supporters. Ar fi la îndemâna dezamăgirii cercurilor celor care au în minte o agendă de realizat. Reforma care are în minte pe Francisc funcționează dacă este "golită" de aceste logici lumești. Ea este opusul ideologiei schimbării. Stimulentul propulsor al pontificatului nu este capacitatea de a face lucruri sau de a instituționaliza mereu și oricum schimbarea, ci de a discerne timpurile și momentele unei goliri pentru ca misiunea să-l facă pe Cristos să transpară mai bine. Discernământul însuși este "structura" reformei, care se concretizează într-o ordine instituțională.

"Biserica este instituție", afirmă Francisc într-un interviu dat lui Austen Ivereigh, pentru a evita ca să se imagineze - sau chiar să se viseze - o Biserică abstractă, de suflete frumoase, gnostică. Însă cel care face Biserica "instituție" este Duhul Sfânt, care "provoacă dezordine cu carismele, însă în acea dezordine creează armonie". Biserica este "popor peregrin și evanghelizator, care transcende mereu orice exprimare instituțională" (Evangelii gaudium [EG], nr. 111). Duhul și instituția pentru Francisc nu se neagă niciodată unul pe altul. Biserica este instituționalizată de Duhul Sfânt, și asta evită "introvertirea eclezială" (EG 27), grație unei "tensiuni între dezordinea și armonia provocate de Duhul Sfânt". Asta înseamnă că există un proces de instituționalizare și dezinstituționalizare fluid: rămâne ceea ce este de folos, și nu ceea ce nu mai folosește. Viitorul Bisericii nu este nici static nici rigid. De aceea, este nevoie de răbdare, așa cum citim în Evanghelie, pentru a lăsa să crească împreună grâul și neghina...

Pentru Francisc, dispoziția interioară în asumarea deciziilor este exprimată în mod clar în Exercițiile spirituale: "A nu voi niciun lucru care să nu fie mișcat numai de slujirea lui Dumnezeu Domnul Nostru" (nr. 155), motiv pentru care se face un lucru sau altul pe baza unui criteriu unic: "Dacă el corespunde slujirii și laudei bunătății sale divine" (nr. 157), lucru care se înțelege mistic, nu funcționalist.

Deciziile de conducere ale papei "sunt legate de un discernământ spiritual", care "răscumpără necesara ambiguitate a vieții și duce la găsirea mijloacelor mai oportune, care se identifică mereu cu ceea ce pare mare sau puternic". Așadar ascultă mângâieri și dezolări, încearcă să înțeleagă unde îl conduc și ia deciziile în acord cu acest proces spiritual.

Toate acestea Francisc le-a învățat de la lecția Sfântului Pietro Favre, care în Memorialul său distinge "tot binele pe care-l voi putea face" și "medierea Duhului bun și sfânt" cu care îl poate face sau nu. Așadar, și în procesul de reformă a Bisericii există un bine care ar putea să fie făcut fără medierea Duhului. Ori există "lucruri adevărate" care pot fi spuse nu cu "spiritul de adevăr" (Memorial, nr. 51). Această înțelepciune spirituală a lui Favre era foarte prezentă în lecția părintelui Miguel Ángel Fiorito, care a fost părintele spiritual al papei.

Așa cum am spus deja, pentru Francisc Sfântul Pietro Favre este "preotul reformat". Misiunea reformatorului este să înceapă sau să însoțească procesele istorice. Acesta este unul din principiile fundamentale ale viziunii bergogliene: timpul este superior spațiului. A reforma înseamnă a demara procese deschise și nu "a tăia capete" sau "a cuceri spații" de putere. Tocmai cu acest spirit de discernământ Ignațiu și primii însoțitori au înfruntat provocarea Reformei protestante (...).

Astăzi tentația în care riscă să cadă unii comentatori și analiști este aceea de a imagina un papă care construiește o road map de reforme instituționale, elaborate cu spirit proiectant, funcționalist și organizator. Precum și tentația de a proiecta conținuturile acestei hărți după procedura pontificatului, și în sfârșit a-l judeca în lumina acestor criterii. Francisc are în discernământ cheia dezvoltării și a dinamismului - actualmente foarte activ - slujirii sale petrine.

Nu există un plan abstract de reformă de aplicat la realitate. De aceea, "apostolii nu pregătesc o strategie; când erau închiși acolo, în cenacol, nu făceau strategia, nu, nu pregăteau un plan pastoral". Nu la acest nivel se găsește metrul de evaluare a dinamismului pontificatului. Există în schimb o dialectică spirituală care observă și ascultă nu numai gândurile și propunerile pentru drumul Bisericii, ci și de la care spirit (bun sau rău) vin, dincolo de însă validitatea lor în sine și prin sine.

Înțelegem deci că trebuie evitat riscul de a apleca voința de reformă în fața "mondenității spirituale". Cedăm în fața acestei mondenități de fiecare dată când facem binele, și totuși îl facem pentru a obține obiectivele noastre, "ideile" noastre de Biserică așa cum ar trebui să fie, nu inspirate de discernământul propriu al credinței în Isus.

(După L'Osservatore Romano, 6 septembrie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 793.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat