Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

La școala inimii

Monica și Augustin discipoli ai Învățătorului interior

De Rocco Ronzani

Institutul Patristic "Augustinianum"

În Confesiuni, Sfântul Augustin (Tagaste, 13 noiembrie 354 - Hipona, 28 august 430) amintește de grija Monicăi pentru a stinge dușmăniile și certurile și scrie: "Mama mea făcea chiar asta, instruită de tine, învățătorul interior, la școala inimii (in schola pectoris)" (Conf. 9,9,21). Augustin afirmă asta despre mamă și pe bună dreptate ar putea să afirme asta și despre el pentru că, în anii lungi ai slujirii sale episcopale, și-a dedicat energiile cele mai bune pentru a îngriji rănile provocate de schisme și erezii care sfâșiau Bisericile africane și comunitatea creștină, atribuind meritul acestui lucru numai acelui Învățător interior care-i luminează pe discipoli "la școala inimii" și revarsă, prin Duhul Sfânt, caritatea suavă.

Iubirea față de unitate - cea interioară a omului, dar și cea socială și comunitară - este compendiul spiritualității și învățăturii episcopului de Hipona, precum și inima întregii sale experiențe monastice. De fapt, aceasta este tema de fond a celor opt capitole din Praeceptum, adică din Regula lui Augustin: "Primul lucru pentru care ați fost reuniți este ca să trăiți unanimi în casă și să aveți o singură inimă și un singur suflet îndreptate spre Dumnezeu" (Praec. 1,2). Pentru el mănăstirea nu este atât sala de perfecțiune creștină, cât mai ales experiență de comuniune eclezială inserată în planul divin mai mare de a conduce la unitatea în Cristos pe fiii risipiți ai lui Dumnezeu și tot neamul omenesc. Printre multe texte ale lui Augustin care ilustrează această învățătură este foarte semnificativ un pasaj din De civitate Dei: "Dumnezeu nu ignora faptul că omul va păcătui și că supus morții va propaga indivizi destinați să moară și că muritorii cu păcatele lor grave vor ajunge la punctul în care sălbătăciunile, lipsite de voință rațională, vor trăi între ele cu o siguranță și o pace mai mare decât oamenii [...]. De fapt, niciodată leii și reptilele n-au făcut război între ele așa cum le-au făcut oamenii. Însă Dumnezeu prevedea și să cheme în adopție cu harul său un popor de credincioși și, justificându-l în Duhul Sfânt cu iertarea păcatelor, să-l facă părtaș de societatea îngerilor sfinți în pacea veșnică, după ce a eliminat ultimul vrăjmaș, moartea. Acestui popor avea să-i folosească luarea în considerare a faptului că Dumnezeu a dat naștere neamului omenesc dintr-un singur individ pentru a-i face pe oameni să înțeleagă cât îi este de plăcută unitatea celor mulți (in pluribus unitas)" (12,22).

Drumul unității este un drum de purificare a iubirii și Augustin, când celebrează virtuțile mamei Monica, nu ascunde limitele și amintește, cu recunoștință față de Dumnezeu, chiar drumul mamei sale care în timp a învățat să depășească trăsăturile cele mai intransigente și posesive ale caracterului său. Ca orice părinte, și Monica a avut aspirațiile sale, împărtășind îndelung ideea unei cariere strălucitoare pentru Augustin al ei, să-l vadă căsătorit, să aibă bucuria unui grup de nepoți, dar mai ales să-l vadă creștin catolic înainte de a muri. În ultima sa boală, adresându-se lui Augustin, Monica pecetluiește drumul său de purificare: "Dumnezeul meu - afirmă ea - mi-a dat mai mult decât puteam să sper vreodată: să te văd chiar disprețuind fericirea pământească pentru a te pună în slujba sa" (Conf. 9,10,26). Cu adevărat nu mai exista motiv de a mai întârzia în această viață: fiind purificate dorințele, a fost ascultată dincolo de orice aspirație imaginabilă. Monica, de altfel, care se preocupase și se străduise pentru înmormântarea sa, pregătită de mult timp alături de trupul soțului, acum le recomandă fiilor numai să îngroape corpul: "oriunde ar fi și să nu vă faceți nici o grijă; atâta doar vă rog, să vă aduceți aminte de mine în fața altarului Domnului, oriunde ați fi" (Conf. 9,11,27). A murit în 387 la Ostia Tiberina. Trupul său a fost înmormântat în necropola din Ostia a bazilicii "S. Aurea", iar în 1430, pontiful Martin al V-lea (1417-1431), la solicitarea augustinienilor și a umanistului din Lodi, Maffeo Vegio (1407-1458), a stabilit să fie transferate relicvele sale în bazilica "S. Agostino in Campo Marzio".

Pentru Augustin, mama a fost prima imagine a Bisericii, care are nevoie de purificare, încrezătoare în rugăciune și formată în lumina harului; meritele sale sunt o splendidă încoronare a darurilor lui Dumnezeu. Modelul scripturistic al uneia și al celeilalte - al mamei Monica și al mamei Biserica - pentru Augustin este văduva din Naim și lacrimile sale. "[Mama mea Monica] - scrie tot în Confesiuni - mă considera ca un mort, însă un mort de înviat cu lacrimile sale vărsate înaintea ta și pe care ți-l prezenta pe năsălia gândirii sale pentru ca tu să spui acestui fiu al văduvei: «Tinere, îți spun, scoală-te», iar el să se întoarcă la viață și să înceapă să vorbească și tu să-l redai mamei sale" (6,1,1). Și cu referință la mama Biserică el scrie: "Ce putea folosi fiului văduvei propria credință care, fiind mort, cu siguranță nici n-o avea? Însă pentru a-l învia i-a folosit credința mamei" (De lib. arb. 3,23,67).

Dacă pentru a înțelege orice autor este necesar să se cunoască istoria vieții sale și a timpului său, acest lucru este valabil îndeosebi pentru Augustin a cărui reflecție resimte într-o măsură foarte mare experiențele trăite, pornind tocmai de la educația creștină primită în copilărie de la Monica. Alături de credința învățată de pe buzele materne, simplă și totuși profund înrădăcinată în el, un alt pilastru al formării lui Augustin a fost educația școlară, în mod esențial literară, întemeiată pe gramatică și pe retorică, patrimoniu comun al tuturor scriitorilor antici, păgâni și creștini. Unul din meritele acestui sistem educativ consta în a propune, la sfârșitul lui curriculum al studiilor, lectura unei opere filozofice: Augustin a citit Hortensius de Cicero care l-a înflăcărat de iubire față de căutarea adevărului, însă: "o singură circumstanță îmi provoca înăuntru un incendiu așa de mare - scrie în Confesiuni - adică lipsa în acele pagini a numelui lui Cristos. Acel nume prin milostivirea ta, Doamne, acel nume al mântuitorului meu, al Fiului tău, chiar în laptele mamei mele, când încă era tânără inima mea, îl supsesem cu evlavie și îl păstrasem în adânc. Astfel orice operă nu putea să mă cucerească total, fie ea doctă și înțeleaptă și adevărată" (Conf. 3,4,8 și 9).

Așa cum este cunoscut, iubirea numelui lui Cristos l-a determinat să caute înțelepciunea în citirea Sfintelor Scripturi. A rămas profund dezamăgit și numai datorită rezultatelor foarte rele ale vechilor traducători latini, anteriori lui Ieronim, ci mai ales datorită apelului la credința cititorului. Prea exigent pentru tânărul intelectual care intenționa să continue o cercetare pur rațională, fără legăturile vreunei autorități. De reacția de respingere - a Scripturilor și a respectivei autorități a Bisericii - a profitat secta maniheistă care mai înainte l-a înșelat pe Augustin cu promisiunea de a răspunde rațional la orice întrebare a sa și după aceea n-a întârziat să-l dezamăgească în mod repetat, inducându-l la scepticism și la dureroasa dezamăgire. Însă maniheii avea multe aderențe printre persoanele care contează, astfel dacă n-au reușit să răspundă inimii neliniștite, l-au favorizat într-o anumită măsură în cariera profesională și în transferarea sa la Roma și după aceea la Milano. Doctrina maniheistă, la care Augustin n-a aderat niciodată complet și pe care convertindu-se a combătut-o cu putere, a fost oricum ocazia pentru a aprofunda tema originii răului și a binelui arbitru. Dezamăgirea arzătoare n-a eliminat aversiunea retorului față de Biserică și numai atunci când la Milano, prin anul 384, a început să asculte cu interes predica lui Ambroziu a început să-și schimbe și sentimentele sale față de credința din copilărie: "Expunerea a numeroase texte din Scriptură conform simțului spiritual m-a determinat foarte repede să contest cel puțin neîncrederea mea. Începuse drumul de reapropiere. Augustin a început să se gândească la faptul că "a crede este rațional și că Biserica merită încredere" și de aceea a decis să rămână catecumen în Biserica catolică "recomandată mie de părinții mei, așteptând ca să se aprindă o lumină de certitudine, pe care să direcționez ruta mea" (Conf. 5,14,24-25). În decursul anului 385 și până la vara anului 386, cu ajutorul lui Ambroziu, al preotului milanez Simplician și al altor prieteni, Augustin a întreprins o serie de lecturi creștine, adaptate la formarea și la pregătirea pentru botez. Numai mai târziu, întâlnirea cu unele texte filozofice neoplatonice îl va ajuta să depășească și concepția materialistă a maniheilor și alte erori. Cu ajutorul lui Simplician a înțeles punctele de contact existente între platonism și creștinism, ci și cele în contrast cu credința Bisericii care, încă de la Dialogurile lui Cassiciacus, Augustin se angajează să le conteste. Restul evenimentului biografic al convertitului este foarte cunoscut: însoțit de afectul și de rugăciunea mamei, care între timp ajunsese la el la Milano, ale prietenilor și ale comunității creștine ambroziene, Augustin a primit botezul din mâinile sfântului episcop de Milano în veghea pascală din 387. După aceea, refuzând orice așteptare în domeniul profesional și orice căutare de țeluri și onoruri pământești, s-a consacrat căutării lui Dumnezeu și a pornit imediat în călătorie pentru a se întoarce în patrie. În Africa, după experiența cenaclului cultural din Tagaste, îl aștepta neașteptata hirotonire prezbiterală și după aceea consacrarea episcopală. Ca episcop al orașului portuar Hipona (astăzi Annaba în Algeria) a devenit protagonistul vieții ecleziale africane și, cu stingerea schismei donatiste, a contribuit la restituirea păcii și unității pentru Biserică (Conciliul din Cartagina din 411).

A fost din nou în fruntea episcopatului, și nu numai al celui african, atunci când Pelagiu a dezlănțuit controversa care a luat numele de la el. În Confesiuni ne relatează cum, deja înainte de apariția controversei, Pelagiu a manifestat toată aversiunea sa față de o expresie de rugăciune pe care Augustin o repetă de tot repetă de multe ori și care exprimă credința Bisericii în harul lui Dumnezeu: "Dă-ne [o, Doamne] ceea ce poruncești și poruncește ceea ce vrei" - Da quod iubes et iube quod vis. Pentru Pelagiu nu se poate atribui lui Dumnezeu ceea ce omul săvârșește, cooperând cu Dumnezeu, pentru mântuirea sa. Combătută cu trudă, și această bătălie a fost învinsă de Augustin atunci când a venit din partea Scaunului Apostolic ratificarea definitivă a condamnărilor reiterate ale învățăturii pelagiene (418) și în sfârșit stabilite și de Conciliul din Efes (430). Controversele au continuat îndelung, îndeosebi aceea dintre Augustin și episcopul din Campania, Iulian din Eclanus, nou conducător al mișcării pelagiene. Augustin, pe timpul întregii controverse, a apărat mereu "harul nu atât împotriva naturii, ci pentru a arăta că el [harul] eliberează și conduce natura" (Retract. 2,42). A atras atenția cu privire la învățarea Scripturii și la interpretarea sa eclezială, la tradiția și la practica liturgică din comunitatea creștină și a căutat în mod constant să-i recucerească pe dizidenți la comuniune.

Despre adepții lui Pelagiu scrie astfel într-un text luminos prin umilință și dorința de comuniune, prin profunzime și actualitate. Este vorba despre Scrisoarea 140 către Onoratus (31 passim): "[Pelagienii] nu sunt persoane de care se poate ține cont cu ușurință, dimpotrivă trăiesc în continență și merită laudă pentru faptele bune. Și nici nu cred, ca maniheii și alți foarte mulți eretici, într-un Cristos fals, ci în Cristos cel adevărat, egal și împreună veșnic cu Tatăl, care a venit pe pământ și s-a făcut om cu adevărat, și a cărui așteptare o așteptăm, însă ignoră dreptatea lui Dumnezeu și vor să stabilească dreptatea proprie (Rom 10,3) - punct focal al problemei spuse cu cuvinte ale lui Paul -. Nu fără motiv Domnul a chemat fecioare (pentru că trăiau în continență) atât pe cel care au intrat cu El la ospățul nupțial, cât și pe cele împotriva cărora în afara porților închise, răspunzându-le: «Nu vă cunosc». Voi prezenta cinci pentru grup, căci au domolit patimile trupului care se folosesc de cele cinci simțuri; toate sunt înzestrate cu candele din cauza laudei foarte splendide dobândite cu faptele bune și cu buna lor conduită în ochii oamenilor: și unele și celelalte merg în întâmpinarea mirelui, pentru că așteaptă și speră în venirea lui Cristos. Totuși, le-a numit înțelepte pe unele, nesăbuite pe celelalte, pentru că cele înțelepte aveau untdelemn în recipiente, în timp ce cele nesăbuite nu aveau untdelemn cu ele. Sub multe privințe erau egale, însă numai în asta sunt diferite. Ce legătură mai strânsă de asemănare poate să existe între fecioare și fecioare, cinci pe de o parte și cinci pe de alta, toate înzestrate cu candele, și unele și celelalte nepătate și pornite la fel în întâmpinarea mirelui? Și ce este mai opus cât de mult sunt cele înțelepte și cele nesăbuite? Și asta se înțelege cu ușurință, pentru că primele aduc untdelemnul în recipiente, adică acea cunoaștere a harului lui Dumnezeu în inimile lor, deoarece știu că niciunul nu poate să-l conțină, dacă Dumnezeu nu-i dă asta, și consideră că este efect de înțelepciune a cunoaște de la cine provine acest dar; celelalte dimpotrivă, fără a-i mulțumi Celui care dăruiește aceste bunuri, s-au pierdut în gânduri zadarnice, inima lor nesăbuită s-a întunecat și, în timp ce spuneau că sunt înțelepte, au devenit nesăbuite. Desigur, nu trebuie să disperăm în niciun mod nici despre acestea, mai înainte de a adormi în moarte: însă dacă vor adormi în acea dispoziție de spirit, chiar dacă se vor trezi, adică vor învia când va răsuna strigătul care va anunța că este aproape venirea mirelui, vor rămâne afară, nu pentru că nu sunt fecioare, ci pentru că, ignorând de la cine au primit virtutea pe care o au, sunt fecioare nesăbuite. Pe bună dreptate vor rămâne afară, dat fiind că n-au purtat în interiorul lor sentimentul de recunoștință pentru har [...]. Scopul harului din Noul Legământ, pentru care să ținem îndreptate în sus inimile noastre - pentru că orice lucru foarte bun acordat nouă și orice dar perfect ne vin de sus - este acela de a ne împiedica să fim ingrați; ca și în aducerea de mulțumire lui Dumnezeu, fiecare nu face altceva decât să-și pună orice motiv de laudă în Dumnezeu. Iată, așadar, pentru tine un tratat, chiar dacă este prolix, însă nu inutil, după părerea mea. [...]. Dacă în timpul lecturii și meditației te rogi chiar cu inimă curată Domnului, împărțitorul oricărui bine, vei învăța la perfecție totul sau cel puțin foarte mult decât ceea ce merită să fie cunoscut mai mult în virtutea inspirației lui Dumnezeu decât a explicației cuiva".

Gândirea luminoasă a lui Augustin, și în aceste noduri fundamentale ale învățăturii sale, este fără îndoială debitor al rugăciunilor umile și al lacrimilor calde și al mamei Monica și al credinței Bisericii mame care l-au condus la izvorul reînnoirii și al harului. În timp ce de aproape trei luni Hipona sa era asediată de vandali, Augustin a ajuns la ultima sa boală. A cerut să se transcrie cu litere mari Psalmii penitențiali "și a pus să se afișeze foi pe perete, așa încât stând la pat în timpul bolii sale îi putea văzând și citind, și plângea neîncetate cu lacrimi calde" (Possidiu, Vita Augustini 31,2). În rugăciune s-au petrecut și ultimele zile ale vieții marelui păstor și învățător al Bisericii; a murit la 28 august 430, când încă nu împlinise 76 de ani, și trupul său a fost înhumat la Hipona. După aceea, trupul a fost mutat în Sardinia și, în sfârșit, obținut cu aur de regele longobard Liutprand, la Pavia în bazilica "S. Pietro in Cieldoro", unde încă este venerat.

Om incomparabil, unul dintre "cei mai buni învățători ai Bisericii" (sfântul Celestin I), ai cărui fii și discipoli ne simțim cam toți, Augustin "cu adevărat are mult de spus Bisericii și oamenilor de astăzi, fie cu exemplul și cu învățătura" (sfântul Ioan Paul al II-lea). Papa Francisc, vizitând bazilica "S. Agostino in Campo Marzio", la 28 august 2013, a invitat să se urmeze exemplul inimii neliniștite a sfântului Augustin și să se invoce de la Domnul, "la școala inimii", ca dar "neliniștea spirituală de a-l căuta mereu, neliniștea de a-l vesti cu curaj, neliniștea iubirii față de fiecare frate și soră".

(După L'Osservatore Romano, 28 august 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 920.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat