Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 21-a de peste an - Anul A - 2020

Is 22,19-23; Ps 138; Rom 11,33-36; Mt 16,13-20.

"O, profunzime a bogăției, a înțelepciunii și a științei lui Dumnezeu! Cât de nepătrunse sunt judecățile lui și cât de neînțelese sunt căile sale" (Rom 11,33)!

Pentru un timp, spre educare și creștere, poporul evreu a fost rob în Babilon, așa cum la începuturile lui, din același motive, a fost rob în Egipt. Dacă înainte de robia egipteană erau în căutarea "Țării promise", acum în robia babilonică, au fost scoși din "Țara promisă", din "Țara în care curge lapte și miere" (Num 13,27), Țara Canaanului (cf. Gen 17,8), în care Domnul i-a adus ca pe aripi de vultur (cf. Ex 19,4), în care Domnul i-a plantat ca pe o vie a sa (cf. Ps 80,8), cu semne și minuni mari, ca să învețe marea datorie de a-l iubi, de a-i păzi poruncile Domnului Dumnezeu și de a-l face cunoscut printre popoarele păgâne (cf. Ex 9,16; Dt 4,6), pentru ca și ele să intre în poporul său ales.

Diavolul i-a amăgit într-un mod crunt pe amândoi copiii lui Dumnezeu, evreii și păgânii. Pe evrei i-a amăgit să-i disprețuiască pe păgâni ca pe ceva întinat și paradoxal i-a amăgit să le îndrăgească idolii până a-i confunda cu Dumnezeu cel adevărat, iar pe de altă parte, tot pe evrei, i-a amăgit pe unii dintre ei care proveneau dintre bogați și din clasa conducătoare, că ei ar fi mai aleși decât alții, disprețuindu-i astfel pe cei ce erau săraci din varii motive, lipsindu-i de bucuriile spirituale și închizându-le poarta templului. Iar pe păgânii i-a amăgi să-i prigonească pe evrei, să se teamă și să fugă de Dumnezeul lor, iar pe de altă parte, tot pe păgâni, pe cei care formau elita și aveau conducerea, i-a amăgit să-i ucidă pe toți cei care dintre ei care doreau să intre în poporul ales.

Dumnezeu îi iubea și pe primii săi chemați în poporul său ales, pe evrei, dar îi iubea și pe cei care urmau să vină în noul său popor ales, pe păgâni. Dumnezeu îi iubea pe amândoi copiii săi, Israel și Neamurile, ca un tată bun pe copiii săi, căci amândoi îi purtau chipul și asemănarea și amândoi erau greșiți și aveau nevoie de mântuirea lui (cf. Rom 11,30-33; Os 1,10; 2,23).

Spre corectarea și convertirea amândurora, separați acum de satana pe criterii pur pământești, Dumnezeu îi pusese împreună forțat pe cei doi frați, Israel și Neamurile, fie prin invaziile păgânilor în teritoriul iudeilor, fie prin captivitatea iudeilor la păgâni. Ca pe un năvod aruncat în mare și apoi tras la țărm, Dumnezeu îi va aduce în Canaan pe evrei, dar îi va aduce împreună și mulți păgâni care s-au alipit de Domnul ascultând plăcutele cântări ale evreilor din captivitate (cf. Ps 137,3).

Să ne gândim numai la regele Cirus care cunoscându-l pe Dumnezeul evreilor, s-a convertit și a început să asculte de Domnul și să vadă în evrei frații lor care trebuie ajutați să-și reconstruiască țara și templul (cf. Ezd 1,2). Chiar și samaritenii înșiși s-au oferit să ajute la reconstruirea templului (cf. Ezd 4,2). Cei ce stăpâneau odinioară peste Israel, chiar vrăjmașii, voiau să devină acum membri ai acestui popor.

Evreii care nu s-au convertit și n-au renunțat la aroganța lor și nu i-au considerat pe păgâni copiii lui Dumnezeu și frații lor de mântuit, dar și păgânii care și-au depășit mandatul față de evrei și nu s-au convertit prin încetarea violențelor la adresa lor, nu vor face parte din împărăția lui Mesia la sosirea lui.

Și iarăși, evreii care se vor crede "elite" și-i vor disprețui, nu numai pe păgâni, ci și pe frații lor săraci și considerându-i mai păcătoși decât ei, nu vor face parte din împărăția lui Mesia. Iar păgânii care vor continua să creadă în idolii lor ca în adevărați dumnezei și nu vor renunța la păcatele și violențele lor față de evrei și față de conaționalii lor, nu vor face parte din împărăția lui Mesia.

Prima lectură îi surprinde într-un crâmpei pe evreii care nu s-au convertit, atât dintre oamenii de rând cât și dintre cei cu funcții, care au rămas necredincioși în ciuda tuturor semnelor și minunilor divine, care acum își stricau casele pentru a lua pietre pentru ziduri de apărare, dar nu se îndreptau spre Dumnezeu cel atotputernic. Când Domnul i-a chemat la pocăință, ei au trăit în chefuri și petreceri, total nepăsători față de el, drept pentru care vor ajunge în "Școala de corecție divină", exilul. Apoi lectura ni-l prezintă pe Șebna, administratorul necredincios al casei regale a lui Ezechia, cel care prin poziția sa nu și-a îndreptat poporul spre o alianță cu Dumnezeu, ci spre o alianță cu Egiptul și idolii lui. El se credea un privilegiat care va muri în faimă, fapt pentru care își construiește un mormânt luxos. Acestuia Dumnezeu îi spune prin gura profetului Isaia că toate eforturile sale sunt zadarnice. Domnul îl va duce în captivitate, ca pe un ghem. El va muri într-o țară străină și va fi dat uitării.

După demiterea lui Șebna, omul neconvertit, Dumnezeu l-a ridicat pe Eliachim, al cărui nume înseamnă "Dumnezeu va stabili", îi va ocupa locul. Eliachim va fi un lider responsabil și îndurător, cu autoritate deplină. Lui i se vor înmâna cheile casei iui David, el urmând să aibă controlul asupra încăperilor regale și să aleagă slujitorii în casa regelui. Apocalipsul 3,7 se spune că Domnul Isus deține cheile casei iui David. Eliachim va fi întărit în postul său, având autoritate completă în sfera sa de atribuții. Despre el, Dumnezeu spune: "Îl voi fixa ca pe un țăruș în loc sigur și va fi un tron de glorie pentru casa tatălui său" (Is 22,23). Eliachim este o imagine profetică atât a Domnului nostru Isus Cristos, cât și al omului credincios din toate timpurile.

În pericope evanghelică de astăzi, Isus, noul Eliachim, tocmai avusese o dispută cu fariseii, niște urmași ai orgoliosului Șebna, care se opuneau lucrării lui Mesia, nici ei nu veneau la mântuirea lui și nici pe cei car fi voit nu-i lăsau. Ei au fost profeți falși și promotori ai ideilor greșite despre Mesia.

Venind în părțile Cezareei lui Filip, Isus a venit cu un scop precis, pentru a-și căuta pietre vii pentru lucrarea pe care Tatăl ceresc i-a încredințat-o s-o înfăptuiască, Biserica lui Dumnezeu și Biserica sa. Însă nu orice om este potrivit spre a fi o piatră vie în Biserica sa, ci numai cel care crede în Tatăl ceresc și în cel pe care el l-a trimis în lume, pe Isus Cristos (cf. In 17,3). Ca să le arate lor și să ne arate și nouă astăzi, cel fel de pietre vii caută el și Tatăl ceresc, pornește de la întrebarea: Cine zic oamenii că este el, Fiul Omului? Fariseii, acești profeți falși ai timpului, prin misiunea lor de învățători ai poporului, au influențat mult gândirea oamenilor. Este important să știm cine este Isus Cristos, pentru că viața veșnică înseamnă să-l cunoaștem pe Tatăl ceresc și pe Isus Cristos (cf. In 17,3). Este important să știm cine este Isus Cristos, pentru Noul Testament reprezintă ultima dorință a Tatălui ceresc și a lui Isus Cristos: să-și adune o mireasă pentru sine, o Biserică dintre iudei și păgâni, o mireasă fără pată și zbârcitură (cf. Ef 5,27), care să le poate numele și să fie spre slava lui Dumnezeu Tatăl și a lui Cristos.

Pentru un grup de oameni, amintit de ucenici, este grupul irodienilor, al celor ce cred Isus este Ioan Botezătorul ucis de Irod și care acum ar fi înviat din morți (cf. Mc 6,16) și acum predica iar, condamna iar păcatul, nu accepta păcatul, care tăia păcatul. Da, Isus făcea toate acestea, dar el era cu mult mai mult. El era unul care dădea nașterea din nou (cf. In 3,3ss), unul care putea să înlocuiască viața de păcat cu o viață de sfințenie, viață nouă de care Irod și oamenii acelui timp fugeau, căci nu voiau să fie mântuiți, și văzând lumina fugeau spre întuneric pentru că faptele lor erau rele (cf. In 3,19).

Alții s-ar fi bucurat ca el să fie Ilie, cel care a fost promis că va veni (cf. Mal 4,5-6), cel care împarte lumea în două pentru Dumnezeu sau pentru Baal, cel care face diferențe între oamenii care șchiopătează și oamenii care merg drept în picioare (cf. 1Rg 18,21). Isus a făcut și el asta, dar a făcut mult mai mult, căci el a avut puterea să ierte păcatul, puterea să-i transfere pe oameni dintr-o parte în alta și puterea să transforme o starea de fapt în alta.

Alții i-au spus că ar fi un alt, Ieremia, care strigă pocăința, care cheamă pe oameni la convertire, profetul care plângea pentru popor. Deși Isus a chemat la pocăință și a plâns pentru popor, totuși a fost mult mai mare decât Ieremia. Isus a fost profetul care a putut să transforme lacrimile în bucurie ca: lui Iair, femeii din Naim care își înmormânta unicul fiu, surorilor lui Lazăr, ca femeii bolnave de 12 ani, ca paraliticului de 38 de ani etc. Isus este mult mai mare decât Iona și orice alt profet, mai mare ca Solomon, mai mare ca Templul, căci el singur poate schimba lacrimile în bucurie.

Unii l-au văzut ca pe un ideolog care aduce o înnoire Legii (cf. Mt 5,17). El nu a adus o înnoire Legii, el a adus înlocuirea Legii, el a adus sfârșitul Legii, căci el este Calea cea nouă, el este Calea harului și a mântuirii prin credința în Isus Cristos. Oamenii de rând din popor care aveau asemenea idei, deși căutau adevărul, au avut totuși niște idei eronate.

Cine spun oamenii că este Fiul Omului? Mulți păgâni auzind chemarea și văzând semnele lui Dumnezeu s-au convertit, s-au pus în mișcare și au făcut cele mai frumoase vorbiri despre Dumnezeu. Astfel au fost: 1. Cirus, regele perșilor: "Domnul a trezit duhul lui Cirus, împăratul perșilor, care a zis: "Domnul Dumnezeul cerurilor care mi-a dat toate împărățiile pământului, mi-a poruncit să-I zidesc o Casă la Ierusalim în Iuda. Cine dintre voi este din poporul lui? Domnul Dumnezeul lui să fie cu el și să plece" (2Cr 36,23; Ezd 1,1-2). 2. Magii din Babilon: "După ce s-a născut Isus în Betleemul din Iudeea, în zilele împăratului Irod, iată că au venit niște magi din răsărit la Ierusalim și au întrebat: "Unde este Împăratul de curând născut al iudeilor? Fiindcă i-am văzut steaua în răsărit și am venit să ne închinăm lui" (Mt 2,1-2). 3. Centurionul roman: "Doamne", a răspuns sutașul, "nu sunt vrednic să intri sub acoperământul meu; ci zi numai un cuvânt, și robul meu va fi tămăduit" (Mt 8,8). 4. Femeea cananeancă: "Ai milă de mine, Doamne, Fiul lui David! Fiica mea este muncită rău de un drac" (Mt 15,22). 5. Soția lui Pilat, acesta l-a numit pe Isus: "Să n-ai nimic a face cu Neprihănitul acesta" (Mt 27,19), 6. iar Pilat l-a numit: "Isus Nazarineanul, Regele iudeilor" (In 19,19). 7. Sutașul de la cruce, văzând semnele de la moartea lui Isus a exclamat: "Cu adevărat, acesta a fost Fiul lui Dumnezeu" (Mt 27,54).

De la păgâni să mergem acum la disprețuiții lui Israel: 1. Orbii de pe marginile drumurilor: "Ai milă de noi, Isuse, Fiul lui David" (Mt 20,30), adică Mesia care a fost promis că se va naște din familia lui David, cel care vine să-i ușureze pe oameni de păcate și de durerile lor. 2. Oamenii de pe celălalt țărm, în numeau pe Isus: "Rabuni-Învățătorule" (Mc 10,51). 3. Copiii evreilor strigau: "Binecuvântat este cel care vine în numele Domnului" (Mt 21,9). În timp ce părinții lor strigau: "La moarte cu el! Răstignește-l"!

Cine spun oamenii că este Fiul Omului? Să vedem acum ce spun prietenii lui: Ioan Botezătorul: "Iată Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii" (In 1,29.36)! Avem nevoie de acest Miel pentru păcatele noastre. Dacă mai este cineva care nu are certitudinea mântuirii, să alerge la el, care a fost adus jertfă pentru păcate odată pentru totdeauna. 2. Natanael după ironia de la început: "poate ieși ceva bun din Nazaret" (In 1,46)?, după îl întâlnește pe Isus și vorbește cu el, spune, "Rabi, tu ești împăratul lui Israel" (In 1,49)! El vede întreg Israelul, nord și sud, unificat sub împăratul Isus. 3. Toma după momentul de rătăcire din timpul patimilor, după înviere îl vede pe Isus ca: "Domnul meu și Dumnezeul meu" (In 20,28)! 4.Petru. Atunci Simon Petru a luat cuvântul și a zis: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului cel viu" (Mt 16,16). Tot Petru în ziua de Rusalii îl declară om și Dumnezeu: "Dumnezeu a făcut Domn și Cristos pe acest Isus pe care l-ați răstignit voi" (Fap 2,36). 5. Ioan apostolul iubit, îl numește pe Isus: "Cuvântul lui Dumnezeu care s-a făcut trup" (In 1,1.14); îl numește "Cuvântul vieții pipăit" (1In 1,1). Îl mai numește pe Isus: "Martorul credincios, Cel întâi născut din morți, Domnul împăraților pământului! Cel care ne iubește, care ne-a spălat de păcatele noastre cu sângele său. Cel ce a făcut din noi o împărăție și preoți pentru Dumnezeu" (Ap 1,5-6). 6. Autorul Scrisorii către evrei, îl numește și el: "Apostolul si Marele Preot al mărturisirii noastre (cf. Evr 3,1). Omul Isus care ne înțelege în neputințele noastre (cf. Evr 4,15); Mare Preot: sfânt, nevinovat, fără pată, despărțit de păcătoși și înălțat mai presus de ceruri, care s-a adus jertfă pe sine însuși" (Evr 7,26-27). omul care s-a jertfit murind pentru păcatele noastre, devenind preotul, altarul și Jertfa noastră (cf. Evr 12,2); cel care a înviat și stă la dreapta lui Dumnezeu și mijlocește pentru noi (cf. Evr 8,1). 7. Cuvinte elogioase îi aduce și sfântul Paul, care îl numește rând pe rând: pârga celor adormiți, speranța învierii noastre (cf. 1Cor 15,20), stânca duhovnicească din care am băut noi toți (cf. 1Cor 10,4), sămânța lui Abraham (cf. Gal 3,29), sămânța lui David (cf. 2Tim 2,8), etc.

Iar poeții vechi ai Bibliei îl numesc pe Isus: "Un trandafir din Saron, un crin din văi" (Ct 2,1); luceafărul de dimineață (cf. 2Pt 1,19); cel mai frumos dintre fiii oamenilor (cf. Ps 45,2); cel plin de farmec (cf. Ct 5,16); strălucirea gloriei și chipul ființei lui Dumnezeu (cf. Evr 1,3); pâinea vieții care a flămânzit, apa vieții care a însetat, viața care a murit și a înviat de dragul nostru.

Acestea sunt doar câteva din numirile celor care l-au iubit pe Isus și au devenit împreună cu Petru, piatra dintâi a Bisericii, pietre vii ale templului lui Dumnezeu (cf. 1Pt 2,6), pe temelia și piatra din unghi, Cristos (cf. Ef 2,20).

Dar învățătorii lui Israel, fariseii și cărturarii și oamenii de la templul din Ierusalim care au primit misiunea de a-i învăța pe alții adevărul și calea mântuirii, preoții și leviții, l-au numit pe Isus cu cele mai grele cuvinte: nebun și îndrăcit (cf. In 10,20), samaritean rău născut în păcat (cf. In 8,48), păcătosul (cf. In 9,24), prietenul vameșilor și desfrânatelor, mâncăcios și băutor de vin (cf. Lc 7,34), demonizatul, omul care lucrează cu diavolul (cf. Lc 11,15). Aceste stânci ascunse la mesele de dragoste, niște nori fără apă, mânați încoace și încolo de vânturi, niște pomi tomnatici fără rod, de două ori morți, dezrădăcinați; niște valuri înfuriate ale mării, care își spumegă rușinile lor; niște stele rătăcitoare, cărora le este păstrată negura întunericului pentru vecie" (Iuda 1,12,13). Aceștia sunt pietrele pe care le aruncă zidarii împărăției lui Dumnezeu, Biserica.

"Doamne, bunătatea ta este veșnică. Nu părăsi lucrarea mâinilor tale" (Ps 138,8)! Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 21-a de peste an


 

lecturi: 750.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat