Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 20-a de peste an - Anul A - 2020

Is 56,1.6-7; Ps 67; Rom 11,13-15.29-32; Mt 15,21-28

"Să te laude popoarele, Dumnezeule, să te laude toate popoarele" (Ps 67,4).

Un tată bun avea un fiu tare neascultător și nerecunoscător pentru tot ceea ce făcea pentru el. Nici proviziile de aproape, nici cele din depărtări adunate de tatăl său pentru el nu-l mulțumeau pe acest fiu neascultător, care mai mult timp petrecea cu un vrăjmaș al tatălui său, decât cu tatăl său care îl iubea ca pe ochii din cap. Ca să-l întoarcă cu dragoste la el pe fiul său răsfățat cu multe semne de dragoste, tatăl s-a gândit să-i stârnească gelozia și astfel să-l aducă cu inima la el. În vecini trăia un copil orfan ce se trăgea dintr-o familie rea. Pe acest copil orfan disprețuit de toți și în primul rând de fiul său tatăl l-a adoptat ca fiu al său și toate semnele de dragoste care i se cuveneau fiului adevărat, tatăl le-a dat fiului său adoptiv luat dintre cei disprețuiți. Tactica iubitoare a tatălui a avut efectul scontat, fiul adevărat a devenit gelos pe disprețuitul fiu înfiat și s-a întors cu sentimente mai bune spre tatăl său.

Până la acest punct totul poate fi o povestire, o istorioară sentimentală între un tată bun și un fiu nerecunoscător. Dar istorioara asta este chiar una adevărată, când ne gândim la Dumnezeu și poporul său ales, la Dumnezeu și poporul său iubit, popor care cocheta mai mult cu idolii decât cu Dumnezeul lor. De aceea Dumnezeu a voit să-l atragă la sine pe acest popor nerecunoscător, trezindu-i gelozia. Și lăsându-l un timp la o parte, Dumnezeu s-a îndreptat spre neamurile păgâne, pe care evreii în dispreț pentru viața lor păcătoasă, le numeau "câini".

Am ajuns în punctul la care mai trebuie să spunem ceva pentru a înțelege mai bine mesajul lecturilor de astăzi. În urma păcatului toată omenirea a căzut sub puterea celui rău, dar Dumnezeu iubea întreaga omenire și voia s-o salveze. Omul creat de Dumnezeu puternic, căzând sub puterea lui satan, devenise slab și fără apărare ca o oiță dusă la înjunghiere. Așa își dorise diavolul. Dar diavolul orbit de ură când și-a transformat omul puternic în oiță slabă, în oiță care imită altă oiță, așa cum Adam a imitat-o pe Eva în păcat, nu a calculat că tocmai această slăbiciune de a imita a oițelor îl va face să piardă stăpânirea asupra tuturor oițelor înșelate. Căci Dumnezeu din mulțimea oamenilor robiți diavolului a reușit să atragă "o oiță", pe Abraham, și să o mute într-un alt staul. Cu Abraham a început imitarea cea bună a oilor răpite, în staulul lui Dumnezeu. Dumnezeu mai târziu și-a făcut din aceste oițe venite la el "poporul său ales", imagine a întregii omeniri salvate.

Dumnezeu a cucerit sufletul lui Abraham cu promisiunea unui urmaș care va avea descendenți cât stelele de pe cer și cât nisip pe plajă. Promisiunea aceasta a prins la Abraham pentru că soția sa, Sarai, era sterilă. Oile imită. Abraham a plecat din Ur spre "noul staul", spre noua țară, dar Tetrah, tatăl său, l-a urmat, Lot, un nepot, l-a urmat și el, niște servitori l-au urmat și ei. Dumnezeu i-a făcut atunci o promisiune și mai mare: "Prin tine vor fi binecuvântate toate familiile pământului" (Gen 12,3).

Dumnezeu și-a împlinit promisiunea oferindu-i lui Abraham fiul promis și țară promisă, în care familia sa se ajunsese în scurt timp la 70 de suflete. Deși diavolul în timpul acesta a pus multe piedici și a creat multe diversiuni, coborând acest popor în Egiptul idolatru, Dumnezeu a scos un mare bine pentru poporul său, crescându-l prin nașteri de fii și fiice, dar și prin convertiri, căci oile imită. După 430 de ședere în Egipt, Dumnezeu s-a gândit să-și ducă poporul în Canaan, "țara în care curge lapte și miere. Coborâseră în Egipt 70 de suflete și ieșeau din Egipt peste 600.000 de persoane, afară de copii (cf. Ex 12,37), dar și de egipteni, fii adoptați, căci oile imită. Pe drumul spre Canaan un întreg popor păgân a intrat în sânul poporului ales, crescându-l. Orice rău i-ar fi făcut diavolul noului popor al lui Dumnezeu, invazii străine sau deportări, Dumnezeu toate le întorcea spre bine poporului său, făcându-l să crească în număr și calitate, prin păgânii care li se alăturau, căci oile imită.

Văzând creșterea poporului ales, prin nașteri și prin convertiri dintre păgâni, diavolul a strecurat în mințile și inimile unor oameni mândri din poporul ales, idei toxice prin care au început să se creadă singurii aleși pe baza faptelor lor bune, pe baza meritelor lor, pe baza nașterii din Abraham și făcându-i să uite că sfințenia vine numai de la Dumnezeu și de la împlinirea voinței lui Dumnezeu și mai ales făcându-i să uite că misiunea lor ca popor ales era aceea de a atrage la credință toate neamurile pământului conform misiunii încredințată lor de la început, prin părintele lor spiritual, Abraham (cf. Gen 12,3), și prin ceilalți profeți (cf. Is 56,6-7). Și astfel în loc să atragă popoare păgâne la Dumnezeu, le îndepărtau prin ură și dispreț, considerându-i câini; la fel îi desconsiderau ca blestemați și pe cei pe cei dintre cei săraci, văduve, orfani și păcătoși publici, chiar din poporul lor.

Și atât de departe au mers ei cu "mândria și orbirea lor spirituală", că deși îl așteptau de veacuri pe Mesia despre care profeții spuneau ca va veni ca să-i elibereze de păcat, diavol și moarte, acum credeau că se pot elibera singuri, de aceea ei voiau un Mesia politic care să-i elibereze de jugul străin și să le îngrijească trupurile prin hrană gratis și vindecări de boli și infirmități și să le facă țara un Eden pământesc. Dar Isus nu venise pentru asta, deși și-a arătat puterea și prin astfel de minuni pentru ca ei să creadă în divinitatea lui. Dar când Isus le-a spus că toți oamenii sunt păcătoși și că au nevoie de iertarea sa (cf. In 8,23-24), ei care se credeau drepți și mântuiți prin faptele proprii, l-au respins ca Mesia și chiar l-au condamnat la moarte. Și tocmai această moarte avea să aducă mântuirea și să-i conducă în împărăția sa fără lacrimi și durere, fără dușmani și moarte (cf. Ap 21,4).

Pagina evanghelică de astăzi surprinde tocmai un astfel de moment de respingere al lui Isus ca Mesia și voința lor de a-l ucide. Isus care venise în primul rând pentru oile pierdute ale casei lui Israel, acestea i-au refuzat curățirea interioară, lucrare pe care i l-a încredințat Tatăl ceresc și nu ce din afară așa cum îi amăgise vrăjmașul. Atunci Isus i-a lăsat puțin deoparte și le-a stârnit gelozia, vindecând de diavol și păcat, străinii. Mai întâi pe sluga centurionului roman și acum mergând în ținutul Tirului și al Sidonului și vindecând sufletește pe fiica posedată a unei femei cananite.

În Tir și Sidon, era templul lui Eshmun, zeul vindecării. Este semnificativ faptul că tocmai în regiunea Sidonului, o zonă idolatră și cu un zeu al vindecărilor, Cristos a vindecat-o pe fiica posedată a femeii siro-feniciene (cf. Mt 15,21-28). Și cum oile imită, iată că mulți sidoniți au ascultat și primit învățătura lui Isus (cf. Mc 3,8; Lc 6,17;10,13-14), iar Paul și-a vizitat prietenii și creștinii din cetate în drumul lui spre Roma (cf, Fap 27,3).

Femeia era dintr-un popor blestemat, potrivit principiilor care deosebeau pe Israel de păgâni (cf. Dt 7,1-2). Era cananită. Femeia aceasta a venit să ceară intervenția lui Isus pentru fiica ei stăpânită de un demon, căci după cum toți idolii neamurilor sunt demoni (Ps 96,5), un demon nu poate scoate pe un alt demon (cf. Mt 12,26). Cerând lui Isus favoarea vindecării, ea se servește de titlul pe care credința îl recunoștea Domnului în relația sa cu iudeii, și îi spune: "Fiu al lui David". În timp ce iudeii îl respingeau cu mândrie, numindu-l samaritean, nebun și îndrăcit, o femeie păgână, se apropie de el cu umilința unui cățel ce șade sub masă și îl invocă cu titlul mesianic de "Fiul lui David". Isus nu putea spune: "Dumnezeu nu are o fărâmitură pentru o astfel de făptură", dar exclamă: "O, femeie, mare este credința ta; facă-ți-se după cum voiești!" (Mt 15,28). Și, din acel ceas, fiica ei a fost vindecată.

Inima lui Dumnezeu a fost mult mai largă decât își închipuia femeia. Ea, deși un câine, a obținut o mare firimitură de la masa Domnului, vindecarea fiicei sale; dar în curând, după înălțarea lui Isus la cer și după trimiterea tuturor ucenicilor în misiune universală (cf. Mc 16,15-16), întreaga masă avea să fie servită câinilor, pentru că acesta este înțelesul anunțului făcut de Paul în Fapte 28,26-28: "Du-te la poporul acesta și spune-i: de auzit veți auzi, dar nu veți înțelege. De privit veți privi, dar nu veți vedea. Căci inima acestui popor a devenit insensibilă, urechile lor cu greu aud, iar ochii și i-au închis ca nu cumva să vadă cu ochii și să audă cu urechile, să înțeleagă cu inima și să se întoarcă, iar eu să-i vindec. Așadar, să vă fie cunoscut că mântuirea aceasta a lui Dumnezeu a fost trimisă păgânilor și ei vor asculta".

Felul de purtare al lui Isus față de femeia aceasta arată credincioșia lui Dumnezeu față de promisiunile sale și face să se arate harul deplin al lui Dumnezeu care se ridică mai presus de păcatele oamenilor atunci când întâlnește credința.

Epistola către Romani, în capitolele 9-11, ne explică cum Israel orb care se opunea planului mântuitor al lui Dumnezeu, a fost lăsat pentru un timp deoparte, ca Dumnezeu să-și poată extinde harul său și asupra națiunilor, așa cum a dorit de la început. Aceste capitole ne mai arată cum trebuia această participare a națiunilor la promisiunile făcute lui Abraham să-i stârnească pe iudei la gelozie (cf. Rom 11,11-12). Sub autoritatea absolută a lui Mesia, își vor găsi loc și unii și alții (cf. Ps 22,27). Toate națiunile lumii vor fi binecuvântate împreună cu poporul evreu (cf. Gen 12,3). Fiii străinilor care se alipesc de Domnul ca să-i slujească, să iubească numele Domnului și să devină slujitorii lui, tuturor celor care țin cu tărie alianța mea, îi voi face să vină la muntele meu cel sfânt, îi voi face să se bucure în casa mea de rugăciune (cf. Is 56,6-7).

Psalmul responsorial de astăzi vede în mod profetic vremea venirii evreilor la credință, atunci nu va mai fi problema geloziei, nici a orgoliului național; Israel nu va avea decât o dorință: să vadă toate popoarele bucurându-se în Dumnezeu și celebrând numele său (cf. Ps 67, 3-5). Atunci Mielul va fi proslăvit în ceruri și pe pământ, așa cum i se cuvine. "Ai răscumpărat pentru Dumnezeu, cu sângele tău, oameni din orice seminție și limbă și popor și națiune" (Ap 5,9).

Chemarea este astăzi că păgânii să se grăbească să vină la Isus și să-i facă geloși pe evrei spre convertire, dar și evreii trebuie să se vindece de orbire și grăbească și ei, pentru că nu se știe cât timp Dumnezeu o să mai țină deschisă poarta harului.

Închei cu un exemplu sugestiv: Un mare latifundiar din Irlanda, în același timp un bun creștin devotat, a pus niște afișe în locurile principale ale domeniilor sale cu următorul text: "Lunea viitoare între orele 10-12 mă voi afla în biroul vilei mele de la țară. În timpul acesta sunt hotărât să șterg și să achit toate datoriile pe care muncitorii de pe moșia mea le au față de mine și față de alții. Aduceți cu dumneavoastră toate bonurile neachitate".

Zile la rând acest anunț a fost un subiect de comentarii printre muncitori. Peste tot se vorbea de această ofertă neobișnuită și mulți o socoteau o farsă. Când sosi ziua stabilită, când se făcuse ora 10 latifundiarul împreună cu secretarul său sosesc cu mașina și, fără a scoate vreun cuvânt, intră în birou după care închid ușa. Oamenii de afară încep iar o discuție aprinsă: ba că este o farsă, ba că este o umilire, ba că urmărește ceva ascuns. În felul acesta s-a scurs o oră întreagă, fără ca măcar un singur om să fi intrat pentru a-și prezenta conturile neachitate. Iar când vreunul sfătuia pe un altul ca totuși să încerce să intre, acesta primea răspunsul: "Eu nu am așa mari datorii ca tine... Eu n-am nevoie... încearcă tu mai întâi..." Și așa se scurgea timpul prețios... În cele din urmă se făcuse ora 11.30, când sosi o pereche de oameni vârstnici care locuiau la hotarul cel mai îndepărtat al moșiei. Bătrânul ținea în mână o legăturică de conturi și facturi. Cu vocea tremurândă el întrebă pe un oarecare: "Moșierul achită toate conturile celor ce vin acum la el"? Toți tăceau a neîncredere. "Noi credem că este adevărat și ne bucurăm să putem muri fără datorii". Și au intrat. La ora 12 fix, perechea de bătrâni iese afară cu fețele radiind de bucurie. "Și-a ținut cuvântul"?, întrebă mulțimea pe cei doi. "Da, uitați-vă, aici este cecul prețios ca aurul curat"! Voiau să intre și ceilalți, dar timpul a expirat, așa cum expirase timpul la potop (cf. Gen 7,16), așa cum expirase timpul intrării la nuntă pentru fecioarelor nechibzuite și care rămaseră afară (cf. Mt 25,10-12). Doamne, convertește inimile tuturor fiilor tăi! Amin!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 20-a de peste an


 

lecturi: 639.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat